Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل نشست فوق‌العاده وزرای عضو برجام برای بررسی رویکرد جدید اروپا در برجام تاکید کرد.

علیرضا رحیمی اظهار کرد: گام‌های پنج گانه ایران فرصت مناسبی برای سرعت بخشی به اجرای تعهدات در اختیار کشورهای اروپایی گذاشت ولی کمترین بهره‌برداری از این فرصت مشاهده نشد و علی‌رغم انتظار ما برای فعال شدن اینستکس و اقدام محسوس اروپا جهت عمل به تعهداتش، آنها در شکاف تصمیم‌گیری قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشد ولی مسیر از برجام تا اینستکس و خروج آمریکا علاوه بر بی اعتباری آمریکا موجب افت اعتبار شرکای اروپایی در برجام شد.

ظریف درخواست نشست فوق العاده وزیران عضو برجام را دهد/ بررسی رویکرد جدید اروپا

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای عضو برجام شد و گفت: آقای ظریف باید برگزاری این نشست را درخواست کند تا رویکرد جدید اروپا مورد بررسی قرار گیرد. اتخاذ رویکرد آمریکا در برجام توسط کشورهای اروپایی به دو قطبی شدن شرقی - غربی در برجام و فروپاشی آن منجر خواهد شد.

رحیمی با بیان این‌که «مقامات رسمی پیش از این هم اعلام کرده بودند مکانیسم ماشه دو طرفه است»، اظهار کرد: البته هنوز مکانیسم ماشه به کار گرفته نشده بلکه اقدام آنها درخواست ورود به مکانیسم حل اختلاف است که لزوما به معنای فعال کردن مکانیسم ماشه نیست، ولی اگر فعال شود دو طرفه است و با سرعت بیشتری ایران را به وضعیت قبل از برجام به لحاظ فناوری هسته‌ای می‌برد.

وی در پایان یادآور شد: کمیسیون حل اختلاف اختیار دارد همانجا حل و فصل کند یا پس از رسیدگی تفصیلی به شورای امنیت ارجاع دهد که البته مسیر زمانبری خواهد بود و براساس تشریفاتی که در برجام پیش‌بینی شده ایران در تمام مراحل حضور خواهد داشت و در آنجا دفاعیات ما مستوفی و قابل توجه خواهد بود.

در زمان خروج آمریکا از برجام مکانیزم ماشه کجا بود؟

جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدام اروپایی‌ها در فعال کردن مکانیزم ماشه در ارتباط با برجام گفت: اروپایی‌ها از ابتدا هم نقشی در حفظ برجام نداشتند که حال رفتن آنها و یا فعال کردن مکانیزم ماشه بخواهد موضوعی را حل کند. مکانیزم ماشه برای زمانی است که یک عضو برجام تعهد خود را نقض کند. اما افکار عمومی جهان و همچنین ما به عنوان یک ایرانی سوال می‌کنیم زمانی که آمریکا آشکارا تعهدات خود را نقض کرد مکانیزم ماشه کجا بود؟ در آن زمان چرا این مکانیزم علیه آمریکا فعال نشد؟

وی افزود: اروپایی‌ها نمی‌توانند از ایران عمل به قراردادی را توقع داشته باشند که تنها طرف متعهد به قرارداد صرفا ایران باشد و هیچ حقی هم در آن قرارداد نداشته باشد. به عقیده من مسیری که ایران طی کرد مسیری کاملا منطقی بود. این مسیر به دلیل رفتار آمریکایی ها بود اگر هم قرار است برجام احیا شود اروپایی‌ها باید آمریکا را در قالب طرحی به برجام بازگردانند. چرا که هیچ چارچوب جدیدی به جای برجام نه قابل اعتماد است و نه جمهوری اسلامی ایران به آن تن خواهد داد.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا زمانی که حمله نظامی آمریکا علیه ایران به عنوان یک شمشیر در نیام و یک اهرم استفاده می‌شد ایران حاضر به باج دهی به آمریکا نشد. اکنون که این شمشیر کشیده شد و پاسخ خیلی سخت ایران را نسبت به آن شاهد بودیم قدرت بازدارندگی ایران هم برای اروپاییان و هم آمریکایی ها مشخص شد. با توجه به این شرایط که آمریکایی‌ها ناقض این پیمان هستند اقدام اروپاییان هیچ فایده‌ای ندارد و هیج ثمره‌ای هم برای آینده برجام نخواهد داشت.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: تنها راه حلی که می‌تواند امنیت را به منطقه بازگرداند تلاش اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام است.

وی در پایان در پاسخ به این موضوع که به دلیل تجربه برجام به چه میزان در پیمان‌ها و مذاکرات احتمالی ایران و اروپا در آینده‌ی دور باید تمام شرایط فنی و احتمالات را مورد توجه قرار دهیم، گفت: انعقاد قرارداد و مذاکره با کشوری که نه به عهد و پیمان وفادار است و  نه توانایی اجرای تعهداتش را دارد فایده‌ای نخواهد داشت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست فوق‌العاده وزاری خارجه کشور‌های اروپایی سه‌شنبه برگزار می‌شود

مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل امروز یکشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد از وزرای خارجه این اتحادیه خواسته سه‌شنبه نشست فوق‌العاده به صورت ویدئوکنفرانس در پی حملات تنبیهی ایران علیه اسرائیل برگزار کنند. 

وی افزود «هدف ما کمک به کاهش تنش و امنیت منطقه است».

او که چند روز پس از عملیات طوفان الاقصی برای دلداریِ صهیونیست‌ها به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، چند ساعت پیش هم در پیامی «به شدت» تنبیه پهپادی و موشکی اسرائیل توسط ایران را محکوم کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز به عنوان بخشی از تنبیه رژیم صهیونیستی با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

سپاه پاسداران همچنین هشدار داد «هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود».

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • پیشنهاد برگزاری جشنواره گل های داوودی در کاخ مروارید
  • (ویدیو) درخواست نماینده اسرائیل در شورای امنیت برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران
  • درخواست نماینده اسرائیل در شورای امنیت برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران (فیلم)
  • ببینید | درخواست نماینده اسرائیل در شورای امنیت برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • نشست فوق‌العاده وزاری خارجه کشور‌های اروپایی سه‌شنبه برگزار می‌شود
  • یمن یک ناوچه اروپایی دیگر را مجبور به خروج از دریای سرخ کرد