Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون درباره‌ی بررسی مجدد موضوع معافیت مالیاتی برخی از کالاها و خدمات فرهنگی از جمله فیلم و سریال سازی در کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد: قطعا اگر قرار شود مالیات در حوزه سینما و سریال‌سازی فعال شود، به تولید لطمه خواهد زد و سرمایه‌گذاران کمتری رغبت خواهند کرد که بیایند و پولشان را در این بخش هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل عفیفه که تهیه‌کنندگی سریال‌هایی چون «آنام»، «زمانه»، «میوه ممنوعه» و «پس از باران» را بر عهده داشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا خاطرنشان کرد: همه‌ی دولت‌ها معافیت‌های مالیاتی را برای این در برخی حوزه‌ها اجرایی می‌کنند که تولید در آن حوزه‌ها راه بیفتد؛ یعنی بخش خصوصی رغبت کند و بیاید محصولاتی را تولید کند و با توجه به معافیت مالیاتی که انجام می‌شود، افراد در آن حوزه بیشتر مشغول باشند.

در ایران، ما در چندین حوزه تولید فیلم داریم که یکی تلویزیون است؛ به عنوان مثال اگر معافیت مالیاتی برداشته شود، تلویزیون ناچار است آن بخشی از مالیات را که قرار است به اداره‌ی دارایی پرداخت شود، به برآوردهایش اضافه کند.

وی ادامه داد: برای اینکه ببینیم این اقدام در خارج از حوزه‌های دولتی که فیلم‌سازی صورت می‌گیرد و بخش خصوصی نام دارد، چه تاثیری دارد، باید ارزیابی کلی از گردش مالی بخش خصوصی در حوزه سینما و سریال‌های نمایش خانگی انجام دهیم. اینکه آیا سینمای ما در بخش خصوصی یک فعالیت اقتصادی سودآور است یا نه؛ پاسخ این سوال می‌تواند روشن کند که آیا معافیت مالی حق هنرمندان این حوزه هست یا نه. مشخص است فیلم‌سازی خیلی فعالیت اقتصادی سودآوری نیست. شما اگر فیلم‌های جشنواره امسال را ببینید، بخش عمده آن با پول دولت و یا با پول نهادهایی که از دولت پول دریافت می‌کنند، ساخته شده است؛ بنابراین بخش خصوصی خیلی رغبت به فعالیت در این حوزه ندارد.

او که قرار است سریال «جیران» حسن فتحی را در شبکه نمایش خانگی تهیه‌کنندگی کند، با اشاره به وضعیت حوزه نمایش خانگی که به اعتقاد وی در این سال‌ها فعالیت بیشتری دارد، اظهار کرد: هزینه تولید و سودی که در این شبکه به تولیدکننده تعلق می‌گیرد، در یک مرز آسیب‌پذیری واقع شده است. ما به دلیل اینکه بازارمان محدود به ایران است، آن سوددهی که در تولید فیلم و سریال در سایر کشورها می‌بینیم، اینجا نمی‌بینیم. قطعا اگر قرار شود مالیات در حوزه سینما و فیلم‌سازی فعال شود، به تولید لطمه خواهد زد و سرمایه‌گذاران کمتری رغبت خواهند کرد که بیایند و پولشان را در این بخش هزینه کنند. در نتیجه بچه‌هایی که الان در فضای فیلم‌سازی مشغول کارند، ممکن است در آینده در بخش‌های تولید، فرصت کاری‌شان را از دست بدهند. بنابراین فکر می‌کنم مجلس محترم باید همه‌ی این موارد را لحاظ کند و صرفا به این توجه نکند که چند هنرپیشه معروف ممکن است پول‌های زیادی بگیرند و مالیات ندهند.

عفیفه سپس گفت: متاسفانه این مسئله در اذهان جامعه به غلط درونی می‌شود و جا می‌افتد که هنرمندان پول‌های کلان می‌گیرند و پس چرا نباید مالیات بدهند. در حالی که این فقط منحصر به چند فرد معروف است و بقیه‌ی بدنه‌ی فیلم‌سازی و حتی بازیگران از این امکان برخوردار نیستند و ما می‌بینیم که به سختی روزگار می‌گذرانند.

این تهیه‌کننده همچنین درباره‌ی بحث مالیات برای تولیدات تلویزیون در بخش سریال‌سازی گفت: در تلویزیون روش اینگونه است که شما برآورد می‌کنید و کلیه هزینه‌ها را تلویزیون پرداخت می‌کند، اگر قرار باشد مالیات از معاف خارج شود، آن تعرفه‌ای که بابت مالیات تعیین شده باید به برآوردها اضافه شود و در نتیجه هیچ فرقی برای تلویزیون ندارد چرا که دولت بوجه‌ی تلویزیون را می‌دهد. حال باید بخشی را هم به عنوان مالیات اضافه کند و بعد دوباره آن را از تهیه‌کنندگان بگیرد. سازندگان خصوصی هم از پول خودشان برای تلویزیون برنامه‌ نمی‌سازند که مالیات بدهند؛ البته متاسفانه به دلیل روشن نبودن ضوابط پراخت مالیات در ایران و ابهاماتی که در قوانین مربوطه وجود دارد، مشکل بروکراسی بر سر گلوگاه چرخه تولید ایجاد می‌کند که روند تولید را کند خواهد کرد. به هر حال قوانین ما در حوزه مالیات خیلی یکدست نیست. برای یکدست کردن بحث گرفتن مالیات درحوزه سینما و نمایش ابتدا باید خود قوانین را روشن‌تر و دقیق‌تر بنویسند.

عفیفه در پایان درباره‌ی برداشتن معافیت مالیاتی و نتیجه‌ آن در این مقطع تاکید کرد: بدون هیچ تردیدی، اگر قرار باشد مالیات از معاف خارج شود، چرخه تولید آسیب می‌بیند. در حال حاضر تولید بدون کمک‌های دولت لطمه می‌بیند و کاهش پیدا خواهد کرد. افراد زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند و الان وقت مناسبی برای دستکاری این بحث نیست. امیدواریم بررسی همه‌جانبه‌ای با مطالعه انجام شود و در آن حتما از همکارانی که در حوزه تولید فیلم فعال هستند دعوت شود، تا مسائل خود را مطرح کنند.

بر اساس تصمیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، فرش دستباف و صنایع‌دستی تولید داخل از مالیات معاف هستند و معافیت مالیاتی حوزه‌هایی چون تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات، خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلم­برداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال و خدمات اقامتی هتل­‌های سه ستاره و پائین­‌تر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط، برای بررسی دوباره، به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ اسماعیل عفیفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال، باید مالیات‌های سنگین از دلالی و واسطه گری اخذ شود

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده سابق مجلس گفت: باید کاری کرد ‌که سود حاصل از تولید، نسبت به دلالی و واسطه‌گری بیشتر شود و دولت از دلالی و واسطه‌گری مالیات بالا اخذ کند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین تاکیدات پیشین رهبر انقلاب بر مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: در یک سال گذشته برای مردمی‌سازی اقتصاد تلاش‌هایی صورت گرفت، اما کافی نیست. یکی از اقدامات تصویب قانون تسهیل کسب‌وکار بود که در آن سعی شد موانع صدور مجوزها برداشته شود. این قانون بخشی از مشکلاتی که به‌ علت وجود نظام بروکراسی ایجاد شده بود را برطرف کرد و امروز ورود مردم به اقتصاد اندکی تسهیل شده است. همچنین در زمینه واگذاری بخش‌های اقتصاد دولتی به مردم هم یک‌ سری تسهیلاتی وضع شده که زمینه را برای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در حوزه تعاون نیز تحولاتی رخ داده اما کافی نیست و باید به‌طور کامل این بخش تقویت شود تا بتواند سرمایه‌های‌ کوچک مردم را متمرکز کرده و کارهای کلان اقتصادی را به دست گیرد. اکنون به نظر می‌رسد مقدمات و زیرساخت‌های تقویت بخش تعاون در حال فراهم شدن است.

رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی با بیان اینکه مردمی‌سازی اقتصاد به عزم دولت، مجلس، مردم، بخش خصوصی و تعاونی نیاز دارد و به نظر می‌رسد هنوز به‌طور کامل این عزم شکل نگرفته است، گفت: در همین راستا امسال رهبری تاکید داشتند که جهش تولید و رونق اقتصادی در کشور بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند موجب جهش تولید شود.

ترقی با اشاره به اینکه تاکنون گاها به اسم خصوصی‌سازی، سوء استفاده‌هایی صورت گرفته، تأکید کرد: لذا باید رویه‌هایی که تاکنون برای واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی وجود داشته، آسیب‌شناسی شود. در بخش تجارت و واردات کالاهای اساسی نیز دولت باید سوبسید را به جای واردکننده، به مصرف‌کننده پرداخت کند. اگر این موارد اصلاح شود، بخش خصوصی بهتر می‌تواند اعتماد کند و وارد این عرصه شود و زمینه مشارکت برای مردم فراهم خواهد شد.

ترقی افزود: از طرفی مردم نیز باید سرمایه خود را به سمت تولید ببرند. برای تشویق مردم نسبت به انجام این کار، باید کاری کرد ‌که سود حاصل از تولید، نسبت به دلالی و واسطه‌گری بیشتر شود و دولت از دلالی و واسطه‌گری مالیات بالا اخذ کند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در این زمینه ما هم نیاز به اصلاح قوانین داریم و هم نیاز به تقویت نظارت‌ها، عنوان کرد: قوانین مرتبط با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصویب شده، اما چون نظارت کافی بر آن در هنگام اجرا صورت نگرفته، از مسیر خود منحرف شده است. اگر سیاست‌ها به‌طور دقیق اعمال شود، بخش بزرگی از فعالیت‌های بخش دولتی به مردم واگذار می‌شود، اما این سیاست‌ها به درستی اجرا نشد و بخش‌های دولتی به جای واگذار شدن به مردم، به قشر خاص و ویژه‌ای واگذار و از مسیر تولید منحرف شد. اینها ناشی از عدم دقت در خصوصی‌سازی اقتصاد است. لذا مجلس جدید باید به منظور تحقق شعار سال، هم نظارت‌ دقیق‌تری انجام دهد و هم هر کجا لازم است، قانون جدید وضع کند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا تیر ۱۴۰۳
  • اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سال جدید/لزوم نگاه جدی به حوزه گداخت
  • مردی که چهره دیگران را شیطانی می‌بیند!
  • ۲ مأموریت دانشکده دین و رسانه از نگاه آیت‌الله اعرافی
  • صفر تا صد تولید سوسیس خون در یک کارخانه مشهور (فیلم)
  • گردشگری را از شهر خودمان آغاز کنیم
  • نسخه الکترونیکی «آتش» منتشر شد/ این بارگوش می‌بیند و چشم می‌شنود
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • برای تحقق شعار سال، باید مالیات‌های سنگین از دلالی و واسطه گری اخذ شود