Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شینا انصاری رئیس کمیته تخصصی محیط زیست مجمع کلانشهرهای کشور که در برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت نحوه تعامل دانش‌آموزان با محیط زیست و مواردی که به آنها می‌آموزیم، اظهار کرد: مصرف آب، انرژی، مدیریت پسماند، هدررفت و دورریز غذا، آلودگی هوا و پسماندهای پلاستیکی از جمله شاخص‌های مهم ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که مصرف آب ایران مطابق آمارهای رسمی دو برابر میانگین جهانی و به عبارتی سرانه مصرف آب ما ۷۰ تا ۸۰ لیتر بیش از دنیاست، گفت: مصرف انرژی ایرانیان ۲/۵ برابر دنیاست و نهمین کشور دنیا از این حیث هستیم. در تولید پسماند نیز سرانه مصرف ما به طور متوسط ۷۵۰ گرم در روز است در حالی که میانگین کشورهای توسعه‌یافته ۳۵۰ گرم در روز است. دورریز غذا نیز در ایران طبق اعلام فائو سالانه ۳۵ میلیون تن است که معادل ۲/۷ درصد از کل مواد غذایی است که در جهان هدر می‌رود.

انصاری ادامه داد: همچنین درباره آلودگی هوا باید گفت که ۲/۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ما به علت آلودگی از دست می‌رود. درباره پسماندهای پلاستیکی نیز باید گفت که روزانه هر شهروند تهرانی ۳ تا ۵ کیسه وارد محیط زیست می‌کند. کشور ما جزو ۵ کشور اول تولیدکننده پسماندهای پلاستیکی است.

وی با تاکید بر این‌که فرهنگ‌سازی باید الگومحور باشد و از سنین پایین شروع شود، گفت: ارائه اطلاعات محیط زیستی به دانش‌آموزان دم‌دستی، تئوری و پراکنده است و آنها فقط در کلاس یازدهم یک درس انسان و محیط زیست دارند. باید آموزش‌های زیست‌محیطی از سنین پایین شروع و برنامه منسجمی در آموزش و پرورش پیش‌بینی شود.

رئیس کمیته تخصصی محیط‌ زیست مجمع کلانشهرهای کشور با اشاره به این‌که به عنوان مثال در ژاپن از ابتدا به صورت عملیاتی آموزش زیست‌محیطی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، افزود: مهارت زیستن را به فرزندانمان نیاموخته‌ایم که اکنون می‌بینیم گردش مالی پسماند و بودجه آموزش و پرورش شهر تهران با همدیگر برابر است.

وی با اشاره به این‌که آموزش مهارت‌ها باید اولویت آموزش و پرورش باشد، گفت: بحث این است که مباحث تئوری را چگونه به مهارت تبدیل کنیم؟ این آموزش‌ها باید به صورت عملی از سنین پایین شروع شود.

انصاری در پاسخ به این سوال که سهم دستگاه‌های دیگر برای کمک عملیاتی به آموزش و پرورش چیست، بیان کرد: محدودیت اعتبارات قطعا وجود دارد. اما بحث اولویت‌ها مطرح است. از چه سنینی به این موضوعات پرداخته شده است؟ از طرح شهردار مدرسه حمایت می‌کنیم. در ۴۴۰ مدرسه شهردارانی از بین دانش‌آموزان انتخاب شده‌اند که دستیار کمیته زیست‌محیطی دارند. طرحی برای تفکیک زباله از مبدا و... را درنظر داشتیم اما مادران اعتراض کرده بودند چرا فرزند ما باید در مدرسه غیردولتی زباله جمع کند؟ محور اصلی کار آموزش و پرورش است و این کار باید ازدوران کودکی انجام شود.

وی ادامه داد: یک علت مشکلات عدیده زیست‌محیطی در سطح شهر، افرادی هستند که مسائل زیست‌محیطی در وجودشان نهادینه نشده است.

کد خبر 478837 برچسب‌ها دانش آموز محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانش آموز محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست    با حضور دکتر نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دانشگاه شهرکرد برگزار شد .

در این مراسم دکتر سعید یوسف پور دبیرعلمی همایش با بیان اینکه ۱۴۰۰ اثر به جشنواره همایش ملی دانش سنتی محیط زیست ارسال شده،  گفت : مطابق نظر داوران مجتبی اسماعیل زاد از آذربایجان غربی، امیرحسین یوسفی کیساری از گیلان و علی حسن زاده از استان فارس تندیس بخش عکس این جشنواره را دریافت کردند. 

جشنواره ملی عکس و پوستر دانش سنتی محیط زیست همزمان با همایش ملی با حمایت معاونت اموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و در قالب طرح پرچمداری این معاونت توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال بختیاری  در تاریخ 28 و 29 فروردین برگزار شد .

 

 

دیگر خبرها

  • حمایت از ایده‌های برتر دانش سنتی محیط زیست
  • تولید روزانه ۱۲۰ تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر
  • ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود