Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق اعلام بانک مرکزی از امروز ۲۸ دی ماه، رسماً عملیات بازار باز در نظام بانکی آغاز شده و بناست بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت، از این ابزار در سیاستگذاری پولی کشور استفاده کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی و البته بعد از دستور رئیس جمهور از امروز شنبه ۲۸ دی ماه، عملیات بازار باز با محوریت بانک مرکزی در اقتصاد ایران آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همتی می‌گوید: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و بویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل: اسناد خزانه بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این بانک، از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را بکار خواهد گرفت.

بانک مرکزی معتقد است که این کار به نظام بانکی کمک خواهد کرد تا سیاستگذار و نظام سیاستگذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول عمده نموده و نگرانی‌هایی که تا به حال در مورد اضافه برداشت و برداشت‌های بین بانکی و بازار بین بانکی داشته است را از بین ببرد.

در واقع، بانک مرکزی با عملیات بازار باز به سمتی خواهد رفت که آنچه که در دنیا در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود، اجرایی گردد.

به گزارش تسنیم، عملیات بازار باز بانکی در واقع به بانک مرکزی کشور‌ها این اجازه را می‌دهد تا با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی اقدام کنند، به طوری که خرید اوراق به سیستم بانکی پول تزریق می‌کند و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، در حالی که فروش آن عکس این کار را انجام می‌دهد و در واقع با کاهش تزریق پول سبب کنترل نرخ تورم می‌شود.

عملیات بازار باز می‌تواند اهداف متفاوتی را دنبال کند. در بسیاری کشور‌ها مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است که این کنترل از طریق عملیات بازار باز صورت می‌گیرد و در کشور‌هایی که نرخ برابری ارز را کنترل می‌کنند، عملیات بازار باز با هدف کنترل نرخ ارز صورت می‌گیرد.

با توجه به تاثیرات مثبت عملیات بازار باز بانکی بر اقتصاد کشور‌ها و در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا زیر فشار زیادی قرار دارد، اجرای این عملیات می‌تواند تا حدود وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد و این امر باید مورد توجه قرار گیرد. البته در صورتی این طرح جواب می‌دهد که با حساسیت و دقت فراوان انجام شود.

هرچند که این عملیات زمان‌بر است و در درازمدت پایه‌های اقتصاد ایران را تقویت می‌کند و نمی‌توان انتظار تحولات ناگهانی و کوتاه‌مدت از آن داشت، با این حال این مسیری است که دیر یا زود اقتصاد ایران باید آن را می‌پیمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کنترل نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی | جزئیات نحوه استفاده از کهربا | ببینید
  • حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک
  • آغاز کهربا در ۶ بانک/ خرید با موبایل و بدون کارت اجرایی شد