Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:44:42 GMT

در این زمین‌ها طلای سفید برداشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۰۵۳۹

در این زمین‌ها طلای سفید برداشت می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه سالیانه 120 تن قارچ در شهرستان سربیشه تولید و به شهرهای همجوار صادر می‌شود، گفت: قارچ‌های پرورشی سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین و انواع اسیدهای آمینه ضروری هستند که به همین دلیل دارای ارزش غذایی بالا بوده و به عنوان طلای سفید معروفند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در شهرستان سربیشه یک واحد تولید قارچ وجود دارد، اظهار کرد: این واحد هم‌اکنون 10 سالن به مساحت 1200 مترمربع فعال دارد.

وی افزود: سالانه 120 تن قارچ برداشت و به داخل و خارج استان صادر می‌شود و این مجموعه توانسته برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه این واحد سال 95 به عنوان نمونه استانی انتخاب شده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین تفاوت بین قارچ‌های طبیعی و قارچ‌های پرورشی در این است که قارچ‌های پرورشی در هر زمان قابلیت تولید دارند و این اطمینان وجود دارد که خوراکی هستند و با اینکه از بقایای مواد زاید گیاهی و صنعتی تغذیه می‌کنند، سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین و انواع اسیدهای آمینه ضروری هستند که به همین دلیل دارای ارزش غذایی بالا بوده و به عنوان طلای سفید معروفند.

جوادی بایگی یادآور شد: از دیگر خواص پرورش قارچ استفاده از کمپوست باقیمانده از پرورش این محصول به عنوان یک کود کامل و مکمل در بحث باغات و محیط‌های گلخانه‌ای به عنوان سطح بستر و محیط کشت برشمردند.

وی خاطرنشان کرد: این واحد در سال 84 با راه‌اندازی یک سالن به مساحت 110 مترمربع و با ظرفیت تولید سه تن قارچ در هر دوره در روستای هریوند آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قارچ سربيشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جعفری در بازدید از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان اشکذر گفت: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالا است و با توجه به سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جهت تغییر الگوی کشت، گل محمدی به عنوان کشت جایگزین با سایر گیاهان آب بر، در مناطق مستعد کشت می‌شود. 

وی افزود: از فراورده‌های گل محمدی می‌توان به غنچه خشک، گلبرگ خشک، گلاب و اسانس اشاره کرد که تقریبا۸۰ درصد گل‌های‌تر برای گلاب گیری و اسانس و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی و غنچه خشک بیشتر جهت صادرات استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، با تاکید بر اهمیت زمان برداشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و تأخیر در زمان برداشت منجر به کاهش کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می‌گردد. برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و باید قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد.

جعفری گفت: برداشت گل محمدی از ۱۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن گل‌تر توسط کشاورزان در این شهرستان برداشت گردد و برداشت این محصول در شهرستان اشکذر هر ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت راه اندازی و توسعه واحد‌های فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی افزود: هم اکنون یک واحد گلابگیری صنعتی در این شهرستان وجود دارد، که سالانه حدود ۳۵ هزار لیتر گلاب از این واحد استحصال می‌شود.

دیگر خبرها

  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • بهره برداری از ۶ واحد نان کامل در ایلام
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید
  • گلایه هواداران تنیس از ندیدن توپ زرد!
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی
  • تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه