Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@08:38:53 GMT

نوسازی منطقه ثامن مورد توجه باشد

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۰۵۴۶

نوسازی منطقه ثامن مورد توجه باشد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حفظ و تثبیت ساکنان بومی بافت اطراف حرم مطهر رضوی و همچنین احیاء و مرمت بناهای تاریخی این محدوده، یکی از تاکیدات شورای پنجم به شهرداری مشهد بوده که به خوبی در شهرداری ثامن اجرایی و پیاده‌سازی شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن، ضمن تقدیر و تشکر از اراده مدیریت شهری، بویژه شهردار و شهردار منطقه ثامن، اظهارکرد: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی را در این بافت و محدوده شاهد هستیم که مهمترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری افزود: براساس تاکیدات شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیرهای پیش‎‌بینی شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود و در سایر عرصه‌ها، ساکنان باید حفظ شوند چراکه آنها را بخشی مهمی از هویت منطقه می‌دانیم.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد با تکیه بر مدل‌های مشارکتی و تسهیل‌گیری بدنبال تحقق این مهم است، گفت: در افق طرح، برای این منطقه ۵۲ هزار سکنه پیش‌بینی شده بوده ولی امروز این عدد به ۱۴ هزارنفر تقلیل پیدا کرده است؛ امیدواریم بواسطه این سیاست و مسیری که در پیش گرفته شده، بتوانیم تثبیت جمعیت و رسیدن به نقطه ایده‌آل را داشته باشیم.

حیدری صحبت‌های خود به فعالیت‌های عمرانی منطقه اشاره و تصریح کرد: در بخش ره‌باغ‌ها که نگاه منظری به حرم مطهر رضوی دارد و افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران را دنبال می‌کند، کارهای خوبی انجام شده است و براساس گزارش منطقه، تا پایان سال دو ره‌باغ «سلام» و «بهشت» به بهره‌برداری خواهند رسید.

لزوم توسعه فضای سبز منطقه ثامن

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه منطقه ثامن، منطقه مرکزی شهر است و بخاطر کنترل و کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز در این محدوده هستیم، گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تا به امروز حدود ۵ هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده که معادل فضای سبز احداث شده در ۲۰ سال فعالیت شهرداری مشهد، پیش از این دوره است.

حیدری افزود: در سایر حوزه‌‎ها همچون پیاده‌روسازی، جمع‎آوری آب‎‌های سطحی، مساحت عرصه‌های خریداری شده و زیربناهایی که در قالب عرصه و اعیان برای آنها پروانه صادر شده، جداسازی فضای شهری از پروژه‌ها و ... نیز کار منحصر به فرد و بی نظیری صورت گرفته و قدردان این زحمات هستیم.

وی اظهارکرد: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و لذا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری‌ عناصر تاثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسکن و شهرسازی و استانداری با مدیریت شهری است.

حیدری همچنین اظهار امیدواری کرد تا دولت محترم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجوز انتشار ۱۴۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت را به شهرداری مشهد بدهد چراکه با این اعتبار می‌توان امیدوار بود که طی یک سال آینده مشکل معابر اصلی، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی برطرف شود.

وی در ادامه تشریح نقش بسزایی که این ۱۴۰۰ میلیاردتومان برای منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر خواهد داشت، گفت: در چنین شرایطی بافت آماده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران براساس طرح‌های مصوب به ادامه اصلاحات در منطقه کمک خواهند کرد.

تملک بناهای تاریخی منطقه ثامن در دستور کار است

حیدری حفظ هویت فرهنگی و دینی و تاریخی در منطقه ثامن را یکی دیگر از تاکیدات شورای پنجم شهر مشهد به شهرداری عنوان کرد و افزود: خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره‌های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آنهاست تا وارد فاز بازسازی و مرمت شود.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر هستند و فضای بسیار مناسبی را برای زائران و مجاوران فراهم می‌کند تا از این طریق با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند و حس تعلق‌پذیری و هویتی نیز تقویت می‌شود.

حیدری با بیان اینکه این سیاست شورای شهر، به خوبی در شهرداری ثامن اجرایی شده است، گفت: شورای شهر مشهد در کنار تلاش‌های شهردار و شهرداری منطقه ثامن، از تمامی ظرفیت‌های تقنینی و امکانات خود برای حل و فصل مسائل و مشکلات طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی استفاده خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط امروز در بافت اطراف حرم مطهر به هیچ وجه زیبنده زائر و مجاور امام‌رضا(ع) نیست؛ شورای شهر مشهد و مدیریت شهری به منظور حل مشکلات، دست همگان را برای گسترش همکاری و همسویی و هم‌افزایی به گرمی می‎فشارد تا بتوان هرچه سریعتر شکل اصلی بافت را ایجاد کرد و تردد مردم تسهیل و روان‌سازی شود.

حیدری افزود: امیدواریم همچون دو سال و نیم گذشته، با همین عزم و جدیت مسیر پیشبرد طرح را تداوم ببخشیم و با عنایت امام‌رضا(ع) شرایط مناسب‌تری را برای زائران و مجاورین این امام همام فراهم آوریم.

کد خبر 406277

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد رضا حیدری رئيس شوراي شهر مشهد مرمت و بازسازي بافت فرسوده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی برای نوسازی بافت های فرسوده در کشور از سوی وزیر راه وشهرسازی در تمامی بخش ها و محلات هدف تاکید شده است گفت:  در وزارتخانه با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران تأکید دارد، تصریح کرد: طبق هدف گذاری های صورت گرفته امسال   حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها در دست نوسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۸۶ شهر و ۳۸۱ محله ۳۷۴ حلقه میانی تشکیل شده است افزود:  در ۲۶۱ محله هدف بازآفرینی شهری تعداد ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی به صورت چهره به چهره بین ساکنان محلات هدف توزیع و اطلاعات لازم در خصوص انواع تسهیلات شهرسازانه و مالی برای نوسازی مسکن در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

آیینی با بیان اینکه اعضای شوراهای شهر به شکل مستقیم با مردم در ارتباط هستند و می‌توانند نقش موثری در نوسازی بافت های فرسوده داشته باشند افزود:  استفاده از ظرفیت سازمان امور اجتماعی کشور تأکید دارد و باید با برنامه‌ریزی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: تشکیل و آموزش حلقه‌های میانی بسیار مهم است؛ زیرا هیچ ارتباطی نمی‌تواند به اندازه ارتباط چهره به چهره تأثیرگذار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور
  • تشکیل۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی مسکن در ۶ شهرستان سیستان و بلوچستان