Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مالاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های انگلی و معضلات پیش روی جوامع ساکن مناطق استوائی و گرمسیر دنیا است. بر اساس گزارش‌های رسمی، همه‌ساله تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده و از عوارض آن رنج می‌برند.

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل در مداوای این بیماری و جلوگیری از انتشار آن، تشخیص به‌موقع بیماری در فرد حامل این انگل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه این بیماری در ایران نیز وجود داشته و اگرچه بر اساس تلاش‌های مسئولان بهداشت، در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به این بیماری در کشورمان بسیار کاهش‌یافته است، ولی با توجه به این موضوع که در همسایگی شرقی ایران دو کشور پاکستان و افغانستان از مراکز اصلی انتقال مالاریا محسوب می‌شوند و از سوی دیگر سه کانون مهم واصلی بیماری مالاریا در ایران شامل جنوب استان کرمان، مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان و مناطق شرقی استان هرمزگان است، همواره خطر بروز این بیماری در ایران وجود دارد.

در روز‌های اخیر شاهد جاری شدن سیل و بروز خسارت‌های فراوانی در این مناطق بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود طی روز‌های آینده و با فرونشستن سیلاب، آب‌های راکد زیادی در این مناطق باقی بمانند که محل مناسبی برای رشد و تکثیر پشه‌های عامل این بیماری به شمار می‌روند. میکروارگانیسم‌های فراوانی از طریق مسیر‌های مختلفی به شکل ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها به بدن انسان وارد می‌شوند.

انگل مالاریا یکی از این میکروارگانیسم‌هایی است که از طریق پشه‌ها به بدن نفوذ می‌کند. این بیماری ناشی از پشه قابل‌پیشگیری و قابل‌درمان است؛ اما اگر درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۷، مرگ‌ومیر جهانی ناشی از مالاریا نگران‌کننده بود. این رقم در حدود ۴۳۵ هزار نفر بود. داده‌های برنامه کنترل بیماری در مرکز وکتور بورن (Vector Borne Disease Control Programme) بیان می‌کند که در سال ۲۰۱۸، بیش از ۴۰۰ هزار مورد مالاریا فقط در پاکستان و هند گزارش‌شده است؛ اما خبر خوب این است که دانشمندان روش جدیدی را برای کاهش انگل مالاریا پیداکرده‌اند.

این روش جدید به‌عنوان روش تحقیق Lyse known شناخته‌شده است. این‌یک روش تغییر ژنی است که به محققان کمک می‌کند تا زیست‌شناسی پاتوژن مالاریا را درک کرده و همچنین به آن‌ها امکان دهد روش‌های کارآمدتری برای کنترل این انگل‌ها پیدا کنند.

مالاریا یک بیماری واگیردار است که با علائمی مانند تب بالا، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، درد عضلات، عرق کردن، درد قفسه سینه و سرفه همراه است.

در موارد حاد، علائم شدیدتر می‌شود که منجر به نارسایی، کم‌خونی، مشکلات تنفسی و سطح قند خون پایین خواهد شد. انگل مالاریا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد خوبی می‌کند؛ اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این میکروارگانیسم‌ها همچنین می‌توانند در پشه‌های مناطق سردتر رشد کنند.

درحالی‌که مطالعات علمی در حال کمک به ما در پیشگیری و مقابله با انگل مالاریا است، اقدامات کوچکی وجود دارد که با به کار بستن آن‌ها می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. این موضوع به‌طور خاص در مورد هم‌وطنان ما در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌تواند مفید باشد.

متأسفانه بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در صورت عدم دریافت کمک‌های پزشکی در زمان مناسب، خواهند مرد. اگرچه پژوهشگران در سال‌های اخیر روش‌های مؤثری برای درمان این بیماری کشف کرده‌اند، ولی هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان این بیماری را درمان کرده و بهترین روش برای مبارزه با آن، پیشگیری به شمار می‌رود. در این یادداشت ما به شما روش‌هایی برای مدیریت بهتر این بیماری ارائه می‌دهیم.

لباس‌های بسته و بلند بپوشید

نخستین راه پیشگیری از مالاریا، عدم اجازه گزش به پشه ناقل این بیماری است. توصیه می‌شود بدن خود را کاملاً پوشانده نگه‌دارید. شلوار مناسب و پیراهن آستین‌بلند، گزینه‌های خوبی به‌خصوص برای ساعات عصر هستند. به‌این‌ترتیب پشه‌ها برای یافتن محل مناسب در بدن جهت نیش زدن با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

از پشه‌بند استفاده کنید

بهترین فرصت برای گزیدن قربانیان توسط پشه‌ها، ساعات شبانه و زمانی است که شما به خواب‌رفته‌اید. استفاده از پشه‌بند برای جلوگیری از این موضوع؛ یک ضرورت است، به‌خصوص اگر مناطقی که شما در آن زندگی می‌کنید به پشه مالاریا آلوده‌شده باشد. در صورت مشاهده پشه آنوفل در محیط اطرافتان، حتماً پیش از خواب از حشره‌کش در فضای محل سکونت خود استفاده کنید. این اقدام ساده می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

محیط اطراف خود را تمیز نگه‌دارید

اجازه ندهید زباله در اطراف محل سکونت شما انباشته شود. همچنین مطمئن شوید که آب راکد داخل و اطراف خانه شما وجود ندارد. این محیط‌ها برای رشد پشه‌ها بسیار مناسب بوده و در صورت عدم رعایت این موارد، شما رسماً از پشه‌ها برای حضور در اطرافتان دعوت کرده‌اید.

دارو‌های مالاریا را به همراه داشته باشید

اگر در منطقه و محیط زندگی شما مالاریا شایع شد، با پزشک مشورت کرده و دارو‌های لازم را مصرف کنید. این‌یک اقدامات پیشگیرانه مؤثر است.

از این مواد غذایی استفاده کنید

برخی مواد غذایی به بدن شما برای مبارزه و مقاوم شدن در برابر بیماری مالاریا کمک می‌کنند. ماده‌ای به نام بروملاین (bromelain) در برخی مواد غذایی مانند آناناس وجود دارد که بدن را در برابر مالاریا مقاوم می‌کند. مواد غذایی دیگری مانند زردچوبه، سیر و پیاز نیز می‌توانند در این رابطه مفید باشند.

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیل زدگان سیلاب و آبگرفتگی بیماری مالاریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید

ویدا معزی اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های ویروسی، خطرناک، شدیداً کشنده و مشترک بین انسان و حیوان بوده که بیشتر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند.

وی افزود: انتقال بیماری از راه گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد، همچنین بزاق مبتلایان نیز منبع سرشاری از ویروس هاری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود؛ اما این در حالیست که هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزلند دیده نمی‌شود و این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها بویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حیوانات مبتلا به هاری در ابتدا علامت واضحی ندارند، بیان کرد: هرگونه گزیدگی توسط حیوانات اهلی یا وحشی را هار گزیده تلقی کنید و انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشت خواران وحشی(بویژه گرگ) و همچنین روباه و حیواناتی همچون گرگ، شغال، خرس، کفتار، گربه وحشی، سمور، راسو، موش خرما، خدنگ، گورکن، راکون، پلنگ، الاغ، گاو، اسب و گوسفند هستند.

معزی گفت: گزش توسط خرگوش، سنجاب، موش فاضلاب، همستر و خوکچه هندی نیازی به واکسن هاری ندارد.

وی تاکید کرد: از تحریک سگ و گربه بپرهیزید، زیرا بیشترین موارد گزیدگی توسط این حیوانات ایجاد می‌شود.

در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: در صورت نگهداری حیوان در منزل، واکسیناسیون آن را جدی بگیرید و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام کنید، در صورتیکه حیوان دارای علائم مشکوک به هاری شامل حیوان مضطرب و حمله کننده، خروج کف از دهان، صدای خشن و عدم میل به غذا بود، تحت هیچ شرایطی به حیوان نزدیک نشوید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روند رو به افزایش حیوان گزیدگی و مبتلایان هاری در حیوان و انسان مسوولان امر اعم از سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محیط زیست، شهرداری و وزارت کشور باید در ارتباط با واکسیناسیون سگ‌ها، اتلاف سگ‌های ولگرد و روش‌های مناسب جهت کنترل و واکسیناسیون وحوش حساس به بیماری را در دستور کار خود قرار داده و مساله را جدی بگیرند تا این بیماری مشترک بین انسان و دام و معضل بهداشتی اقتصادی را به حداقل برسانند.

معزی ادامه داد: روستاییان و عشایر سیستان و بلوچستان با هماهنگی با اداره دامپزشکی شهرستان نسبت به واکسیناسیون سگ‌های خود (سگ‌های صاحب دار ) بویژه سگ‌های گله اقدام کنند چرا که انسان و حیوان هار گزیده در صورت ابتلا به بیماری با علایم بالینی سخت و مرگ مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه فردی دچار حیوان گزیدگی شد، محل گزش را به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده و فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هم استانی‌ در صورت مشاهده تغییر رفتار در حیوانات محل سکونت اعم از آرامش و یا خشونت غیر عادی، موضوع را با همکاران ما در ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها مطرح کرده تا بررسی و اقدامات مربوطه صورت پذیرد.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شده و به منظور ارائه توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری توزیع بروشور و حدود ۱۱ هزار مورد آموزش افراد صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پایش و سم پاشی مناطق مختلف زندگی پشه مالاریا در سیب و سوران
  • میدج‌ها در کمین گردشگران تالاب‌های گلستان
  • چطور از ابتلا به ششمین سرطان پُرشیوع پیشگیری کنیم؟
  • پایش و سم‌پاشی مناطق مختلف زندگی پشه مالاریا در سیب و سوران
  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش