Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه 27 دی‌ماه با محوریت واژه قرآنی «ایام الله» به تحلیل مسائل کشور و منطقه پرداختند، که این واژه برای وقایع مختلفی در طول تاریخ تا به امروز استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه 27 دی‌ماه 22 بار از ترکیب کلمه «ایام الله» استفاده کردند و با محوریت این واژه قرآنی به تحلیل مسائل کشور و منطقه پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در خلال خطبه‌ها، روز حضور ده‌ها میلیون در ایران و صدها هزار نفر در کشور عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ شهید قاسم سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس، در بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان را از ایّام‌الله دانست. رهبر انقلاب اسلامی همچنین روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی عین الاسد را در هم کوبید، را هم یکی از ایّام‌الله معرفی کرد.

این گزارش تلاش کرده است تا این واژه که مورد توجه مقام معظم رهبری بود را در قرآن و روایات مورد بررسی قرار دهد و برخی از مصادیق ایام الله در تاریخ و در طول انقلاب اسلامی را اجمالاً معرفی کند. با ما همراه باشید.

همه روزها روز خدا و از ایام الله است، اما قرار گرفتن کلمه «الله» در کنار کلمه «ایام» و ترکیب «ایام الله» طبق آیات قرآن و روایات به روزهای خاصی اشاره دارد که در آنها اتفاقات مهمی روی داده است و یا به علل دیگر، از اهمیت خاصی برخوردار هستند. همان‌گونه که همه مکان‌ها متعلق به خدا است، اما اضافه شدن بیت به الله اشاره به عظمت و جایگاه والای کعبه بوده که «بیت الله» لقب گرفته است.

«یوم الله» در قرآن و روایات

واژه «ایام الله» دو مرتبه تصریحاً در قرآن آمده است. در آیه 5 سوره ابراهیم آمده است؛ «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»؛ «و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری]، برای هر شکیبای سپاسگزاری عبرت‌ها است».

بار دوم در آیه ۱۴ سوره جاثیه؛ «قُلْ لِلَّذینَ آمَنُوا یغْفِرُوا لِلَّذینَ لا یرْجُونَ أَیامَ اللَّهِ لِیجْزِی قَوْمًا بِما کانُوا یکْسِبُونَ»؛ «به کسانی که ایمان آورده‌اند، بگو تا از کسانی که به روزهای خدا امید ندارند در گذرند، تا [خدا هر] گروهی را به [سبب] آنچه مرکب می‌شده‌اند به مجازات رساند».

مفسران در تفسیر ایام الله دیدگاه‌های مختلفی مطرح کرده‌اند. گروهی بر این عقیده‌اند که ایام الله روزهای پیروزی پیامبران و پیروان آنان است که در آن روزها انواع نعمت‌های الهی شامل حال آنها شده است؛ مانند رهایی قوم حضرت موسی(ع) از دست فرعونیان، بیرون آمدن قوم حضرت نوح (ع) از کشتی نوح و برخورداری آنان از نعمت‌ها و رهایی حضرت ابراهیم(ع) از آتش. عده‌ای دیگر معتقد هستند ایام الله اشاره به روزهایی است که خداوند بر اقوام سرکش مانند قوم عاد و ثمود عذاب نازل کرده است.

دیدگاه برخی دیگر درباره تفسیر ایام الله این است که این واژه هم به‌معنای عذاب خداوند است و هم به نعمت اشاره دارد. به عقیده اینان، «ایام اللّه» تمام روزهای دارای عظمت در تاریخ زندگی بشر است؛ هر روزی که یکی از فرمان‌های خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت‎الشعاع خود قرار داده است.

برخی از مفسران هم گفته‌اند، میان این دیدگاه‌ها اختلافی وجود ندارد؛ زیرا نعمت‌دادن به مؤمن در حکم عذاب‌دادن کافر است و این ایام برای قومی نعمت و برای قومی دیگر عذاب است؛ چنانچه بر پایه همین نظر در تفسیر نمونه آمده است که هر روز که در آن فصل تازه‌ای در زندگی انسان‌ها گشوده و درس عبرتی به آنها داده شده است، مانند ظهور یک پیامبر یا نابودی یک پادشاه ظالم و مشرک، جزء ایام الله است.

آنچه از مجموع نظرات مشخص است، یوم اللّه به منزله یک سکه با دو روی متفاوت است که یک روی آن، نعمت و روی دیگر آن، نقمت است. نعمت است برای مؤمنین و نقمت و عذاب برای متمرّدین است. یک طرف آن رضای الهی است و طرف دیگر خشم شیطان است. از این رو یوم اللّهِ بعثت و نصرت مسلمانان در جنگ‌ها و نصب خلافت، یوم اللّهِ انعام الهی است؛ همان طور که یوم اللّهِ عذاب فرعونیان و ستمگران، یوم اللّه انتقام الهی است.

«یوم الله» روز پیروزی حق بر باطل 

در احادیث و روایات مصادیقی برای ایام الله ذکر شده است. شیخ طوسی از رسول اکرم(ص) نقل کرده است که مراد از روزهای خداوند، روز نزول نعمت‌ها، بلاها و عذاب‌های خداوند ‌است.

حضرت علی(ع) نیز در موارد مختلف، ایّام اللّه را متذکر می‌شود و به بزرگداشت آنها می‌پردازد و یادآوری ایّام اللّه را از اوصاف بندگان خداوند می‌شمارد و می‌فرمایند: «همواره برای خداوند در پاره‌ای از زمان، بعد از پاره دیگر و در روزگاری که آثار شرایع در آنها گم گشته است، بندگانی است که روزهای خدا را (به مردم) یادآوری می‌نمایند و (آنان را) از عظمت و بزرگواری او می‌ترسانند». آن حضرت به یادآوری ایّام اللّه دستور می‌دهد و در نامه‌ای به قثم بن عباس، که کارگزار وی در مکه بود، می‌آورد: «حج را با مردم برپادار و آنها را به روزهای خداوند یادآوری نما».

روزهای وقوع اتفاقات مختلفی در قرآن و روایت به عنوان ایام الله ذکر شده است که برخی از آنها به شرح زیر است: روز بعثت انبیا، یوم اللّه بت شکنی ابراهیم(ع) و پیامبر اسلام(ص)، یوم اللّه طوفان نوح(ع)، یوم اللّه عذاب قوم ثمود، یوم اللّه بعثت پیامبر اکرم(ص)، یوم اللّه نزول قرآن کریم، یوم اللّه هجرت، یوم اللّه غدیر خم، یوم اللّه میلاد رسول اکرم(ص)، یوم اللّه قیام قائم(عجّ)، یوم اللّه عید فطر، یوم اللّه جنگ بدر، یوم اللّه وفات، یوم اللّه قیامت و یوم اللّه انتقام از فراعنه.

ایام الله در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران

امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، برخی از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی را با عنوان ایام الله یاد کرده است.

امام خمینی(ره) درباره ایام الله گفته است: «قضایایی که در ایام الله رخ داده است، برای تاریخ و انسان‌ها در طول تاریخ آموزنده و بیدارکننده است. حوادث بزرگ تاریخ که قرآن مجید هم از بعضی از آنها یاد کرده است، سرمشقی پربرکت برای ساختن جامعه‌ها و اشخاص و جامعه عصر ما است که عصر انقلاب است... و شاهد بسیاری از حوادث بزرگ که باید آنها را ایام الله محسوب کنیم و به ذکر آنها و تذکر آن ایام بپردازیم».

۱۵ خرداد؛ عزای عمومی برای همیشه 

پس از دستگیری امام خمینی(ره) به خاطر سخنرانی وی در مدرسه فیضیه علیه رفتارهای محمدرضا پهلوی شاه مردم در 15 خرداد سال 1342 در چندین شهر تجمع و راهپیمایی کردند. اعتراضات در برخی شهرهای ایران مثل قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم توسط رژیم ستم‌شاهی کشته و مجروح شدند.

امام خمینی(ره)، به‌دلیل کشته شدن جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد. ۱۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است.

۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷؛ جمعه سیاه

هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که جدایی میان مردم و حکومت را عمیق‌تر کرد و نشان‌دهنده استیصال و ناتوانی رژیم پهلوی برای مقابله با نهضت امام خمینی(ره) بود.

در ۱۳ شهریور تظاهرات و راهپیمایی بزرگی علیه رژیم شکل گرفت که تا ۱۶ شهریور نیز ادامه داشت. روز 17 شهریور با وجود اعلام حکومت نظامی، ده‌ها هزار نفر از صبح همان روز تمامی خیابان ژاله تا پشت بهارستان از جمعیت پر بود. یگان‌هایی‌ از عمال پهلوی در میدان و خیابان ژاله (شهدا) مستقر شدند و ساعاتی بعد از آن برخورد شدیدی با مردم داشتند و تلفات سنگینی را به جمعیت وارد کردند.

امام خمینی(ره) بعد از این رویداد تلخ، بیانیه‌ای صادر و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند. حوادث تلخ این روز اثرات و پیامدهای بسیاری در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی را تسریع کرد.

22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران

ایران در  12 تا 22 بهمن ماه سال 1357، یکی از دوره های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید. درنهایت در روز 22 بهمن 1357مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید نظام ستمشاهی فرو ریخت و با سرنگونی نظام  شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.

۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی

روز ۱۲ فروردین در تقویم ایران روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده و تعطیل رسمی است. در این روز نتایج همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران رای آری 98/2 درصد اعلام شد. امام خمینی(ره) از این روز به‌عنوان «ایام الله» یاد می‌کرد.

یوم الله 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

در سال 1388 و در پی برگزاری انتخابات خرداد ماه آشوب‌های خیابانی در تهران و دیگر نقاط کشور با حمایت برخی کشورهای بیگانه شکل گرفت. ۱۶ آذر همان سال و در روز عاشورای حسینی بی‌حرمتی به امام حسین(ع) توسط اغتشاش‌گران باعث لبریز شدن صبر ملت شد که نتیجه آن انفجار خیره کننده حضور طیف‌ها، رنگ‌ها و اقشار مختلف مردم و سیاسیون شد تا با برپایی حماسه ۹ دی جلوی چنین اقدامات و حرکت‌های ساختار شکنانه‌ای ایستاده و اعلام کنند که مردم ایران اسلامی فارغ از دسته بندی‌های سیاسی و مشکلات و کاستی‌ها در کشور، در پایبندی به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه با هیچ کسی تعارف ندارند.

مردم ولایت‌مدار و بصیر ایران اسلامی در یوم الله 9 دی ماه سال 88 با حضور بی‌نظير خود، یکی از بزرگترین، باشکوه‌ترین و البته مهم‌ترین راهپیمایی سراسری پس از پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند. حماسه ماندگار نهم دی‌ماه در سال 1390 رسماً وارد تقویم ایران و در مناسبت‌های سالانه «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» نامگذاری شد.

روز تشییع شهید سردار قاسم سلیمانی و روز انتقام سخت یوم الله است

پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی میلیون‌ها ایرانی و هزاران نفر در کشورهای مختلف منطقه و جهان در مراسم‌ها و برنامه‌هایی که ویژه این شهید برگزار شد حاضر شدند که رهبر انقلاب اسلامی روزهای این حضور عظیم را جزو ایام الله عنوان کرد.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیانات خود روز حمله موشک‌های سپاه پاسداران ایران را به پایگاه آمریکایی که موجب از بین رفتن هیمنه آمریکا در منطقه بود را نیز یوم الله معرفی کرده و این پیروزی را ناشی از قدرت خدا دانست.

انتهای پیام/4028/ 

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن کریم پیامبر اکرم مقام معظم رهبری حضرت علی اهل بیت یوم الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جوادی آملی:‌ عملیات علیه اسرائیل طلیعه فتح است

آیت‌الله جوادی آملی درباره عملیات وعده صادق و پاسخ تنبیهی به اسرائیل گفت: اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، آیت الله جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیام  صادر کرد که به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  
بسم الله الرحمن الرحیم  
محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، فتح الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند  
«لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل»
 
احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند.

ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحاتی که قرآن وعده می‌دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما  انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این طلیعه فتح است.
در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم، اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾
    
اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز،  فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و غزه و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می کند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ هیچ مقابلی ندارد .

این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند.

بنازیم دستی که انگور چید
مریزاد پایی که در هم فشرد  

اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند، با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد.  

من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و  پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.
 
غفر الله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • محفل انس قرآن کریم در پایگاه دریایی بوشهر برگزار شد
  • عملیات علیه اسرائیل طلیعه فتح است
  • آیت‌الله جوادی آملی:‌ عملیات علیه اسرائیل طلیعه فتح است
  • دیدار فرمانده سپاه لرستان با خانواده شهید نعمت پور در الشتر
  • فتح مطلق در راه است
  • پیام آیت الله جوادی آملی در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • آیت الله علوی بروجردی: امیدواریم روزی بیاید که شرّ اسرائیل برای همیشه به دشمنان برگردد
  • ریشه کنی رژیم صهیونیست نزدیک است
  • راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود
  • حمایت شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان از عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران