Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:25:25 GMT

باج خواهی ترامپ از عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۲۹۶۶

باج خواهی ترامپ از عراق

به دنبال این مصوبه پارلمان عراق، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای هشدار داد، در صورتی که عراق، نظامیان آمریکایی را اخراج کند، باید غرامتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت نماید.

ترامپ هفته گذشته در مصاحبه با "فاکس‌نیوز" هشدار داد، در صورتیکه عراق، نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

!

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه چگونه قصد دارد از عراق غرامت دریافت کند، گفت: "ما در حال حاضر مبالغ زیادی از پول آنها را در اختیار داریم. ما ۳۵ میلیارد دلار از پول آنها را در حال حاضر در حسابی داریم و من فکر می‌کنم آنها با پرداخت این مبلغ موافقت کنند. فکر می‌کنم که آنها با پرداخت پول موافقت کنند در غیر اینصورت ما در آنجا می‌مانیم".

پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابو مهدی المهندس جانشین بسیج مردمی عراق و هشت نفر از همرزمان ایشان در ۱۳ دی ماه جاری، "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌های ایالات متحده با ایران شد.

پارلمان عراق نیز در ۱۵دی ماه با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به اخراج تمامی نیروهای خارجی به ویژه تروریست های آمریکایی از عراق رای داد.

نمایندگان پارلمان عراق در کنار تصویب اخراج نیروهای آمریکایی و نیروهای خارجی از کشورشان، خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه آمریکا به دلیل اقدام تروریستی یانکی ها در به شهادت رساندن سردار سپهبد سلیمانی، ابو مهدی المهندس و هشت نفر از همرزمان ایشان شدند.

ترامپ هفته گذشته در واکنش به مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور و بدون اشاره به جنایات دو دهه ای در عراق که موجب کشته شدن صدها هزار عراقی شده، در یک پیام توییتری نوشت: ایالات متحده سالهاست که میلیاردها دلار در سال به عراق پرداخت کرده است!.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در خصوص هزینه‌هایی که واشنگتن در عراق کرده، مدعی شد: "ما یکی از گرانقیمت‌ترین تأسیسات فرودگاهی جهان را (در عراق) ساختیم. منظورم این است که ای کاش در نیویورک ساخته بودیم. ای کاش در واشنگتن ساخته بودیم. ما باند فرودگاهی با طول ۱۵ هزار پا (بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر) در عراق ساختیم. در حقیقت فکر می‌کنم در آنجا به طول ۲۰ هزار پا باشد... هیچ کس باند فرودگاه اینچنینی نساخته است...اما ما میلیاردها دلار صرف آن کردیم". (اشاره ترامپ به پایگاه هوایی بلد در ۵۰ کیلومتری شمال بغداد است.)

ترامپ پیش از آن نیز در سخنانی گفته بود که که دوست دارد یک روزی نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند و در نهایت آمریکا خواستار آن است که عراق بتواند امور خود را به پیش ببرد، اما خروج نیروهای آمریکایی از عراق در حال حاضر روی نخواهد داد.

ترامپ همچنین عراق را تهدید کرد، در صورتی که خواستار خروج نظامیان آمریکایی باشد، به شدت این کشور را تحریم خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ما آن‌ها (عراقی ها) را طوری تحریم می‌کنیم که هرگز مشابه آن را ندیده‌اند؛ طوری که تحریم‌های ایران مسخره به نظر آید.

** شمار نظامیان آمریکا در عراق

نظامیان آمریکایی در دو مرحله به عراق حمله کرده اند. مرحله اول در سال ۱۹۹۱ (۲۶ دی ماه ۱۳۶۹) و به دلیل اشغال کویت توسط ارتش بعث صدام بود که آمریکا به کمک متحدان غربی خود توانست کویت را آزاد کند(جنگ اول خلیج فارس). در این یورش همه جانبه که ابتدا توسط بمب افکن های غربی انجام شد، نیروهای آمریکایی وارد خاک عراق و کویت شدند و کویت پس از حدود پنج ماه اشغال، از دست نظامیان بعثی آزاد شد.

مرحله دوم حمله آمریکا به عراق (جنگ دو خلیج فارس) به دلیل واهی وجود سلاح های کشتار جمعی در سال ۲۰۰۳ بود. در آن زمان حدود ۱۷۶ هزار نظامی آمریکایی با حمله به عراق پس از چند ماه رژیم بعث را از قدرت ساقط کردند و صدام دیکتاتور این کشور نیز دستگیر و اعدام شد.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ (خروج اکثر نیروهای آمریکایی از عراق) آمریکایی ها اقدام به ساخت و تجهیز ۵۰۵ پایگاه در سراسر عراق کردند که هم اکنون شمار پایگاه های آمریکایی در عراق به حدود ۱۰ پایگاه می رسد.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی منابع خبری هم اکنون بین ۵ تا ۶ هزار آمریکایی به همراه شماری از نیروهای غربی در عراق حضور دارند که عموما در ۱۰ پایگاه یاد شده به سر می برند.

آمریکا همچنین بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ پایگاه نظامی علنی در سراسر جهان دارد (البته این آمار شامل پایگاه های سری ایالات متحده در جهان نمی شود) که ۳۶ پایگاه در منطقه غرب آسیا نیز جزوآن است. تمامی هزینه های این پایگاه ها و حقوق پرسنل آنها از سوی کشورهای باصطلاح دعوت کننده پرداخت می شود که عراق نیز جزو همین کشورهاست.

وب سایت پلتیکو فروردین سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که هزینه پایگاه ها و نیروهای آمریکایی در مناطق جنگی همچون یمن، سوریه، افغانستان و عراق سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.

تصویب اخراج نیروهای آمریکایی از عراق که در ۱۵دی ماه جاری از سوی پارلمان این کشور و به دلیل اقدام تروریستی یانکی ها در حمله به خودروی حامل سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و هشت نفر از یاران ایشان صورت گرفت علی الظاهر فشار زیادی به آمریکایی ها آورده و موجب شده تا رییس جمهور قمارباز این کشور اقدام به تهدید و باج خواهی از عراق بکند، اقدامی که در خون مقامات آمریکایی است.

آمریکا که در جهان از آن به عنوان استکبار جهانی یاد می شود پس از جنگ جهانی دوم و تبدیل جهان به دو قطب غرب و شرق همواره مشغول به چپاول، کشتار و غارت مردم جهان می باشد و به ویژه تاریخ هشتاد ساله این کشور با جنایت و غارت عجین است؛ از این رو اقدام جدید ترامپ در دریافت ۳۵ میلیارد دلار غرامت از عراقی ها نیز در همین راستا ارزیابی می شود.

  

   

    

برچسب‌ها دونالد ترامپ امريكا عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ امريكا عراق دونالد ترامپ امريكا عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۲۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب گزارش داد که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند.

به گزارش مشرق، رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق و مقامات دولت آمریکا گزارش داد که نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه در ۲۴ ساعت گذشته هدف دو حمله قرار گرفتند.

رویترز به جزییات بیشتر این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.

پایگاه نظامی عین الاسد در غرب عراق که محل استقرار شماری از نظامیان اشغالگر آمریکایی در این کشور است، نیز عصر دوشنبه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که پایگاه مذکور مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

این حمله تنها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گردان های حزب‌الله عراق اعلام کرد نیروهای مسلح آن‌ها، حملات علیه نیروهای آمریکایی را از سر خواهند گرفت.

این گروه مقاومت عراقی تصریح کرد: به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج نظامیان آمریکایی (از عراق) در سفر (اخیر) «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به واشنگتن، حملات را از سر می گیریم.

دو روز پیش سازمان «الحشدالشعبی» عراق از حمله به پایگاه نظامی «کالسو» واقع در استان «الانبار» خبر داده بود.

«علا الناشی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: همزمان با حضور هیات عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در واشنگتن، آمریکا حمله‌ای متجاوزانه علیه پایگاه‌های وابسته به نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی در استان بابل انجام می‌دهد.

السودانی نخست وزیر عراق به تازگی به واشنگتن سفر و درمورد زمان پایان ماموریت نظامیان آمریکایی در این کشور گفت‌وگو کرد.

الناشی تاکید کرد: تجاوز آمریکا وقاحت و بی مسوولیتی علیه نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی عراق به شمار می‌رود.

وی از دولت عراق خواست که به منظور حفظ کرامت عراقی‌ها، علیه مسوولان آمریکایی در شورای امنیت شکایت کند.

دیگر خبرها

  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه
  • چاد هم نظامیان آمریکایی را اخراج می کند