Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیکلاس لوریس، معاون مدیر موسسه مطالعات اقتصادی «توماس ای. رو» که از موسسات وابسته به اندیشکده آمریکایی «هریتیج» است، در مقاله‌‌ای که در وبسایت این اندیشکده منتشر شد، نوشت: ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال 1974 عنوان کرد که اواخر این دهه (هفتاد میلادی) و در سال 1980 ایالات متحده آمریکا برای انرژی مورد نیاز خود متکی به هیچ کشوری نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار بین الملل- به همین ترتیب وقتی دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری کنونی نیز به تازگی گفت "ما مستقل هستیم و نیازی به نفت خاورمیانه نداریم" این سوال مطرح است که آیا او می‌تواند به آنچه که هشتمین رئیس جمهوری قبل از وی قول داده بود، جامه عمل بپوشاند؟

لوریس در ادامه در پاسخ به این سوالات مطرحه، نوشت: نه دقیقاً، بله ما کمتر از آن چه که پیشتر عادت داشتیم از نفت خاورمیانه مستقل شده‌ایم اما هنوز کاملا مستقل نشده‌ایم و در واقع نمی‌توانیم که مستقل شویم.

این اقتصاددان درباره دلایل خود برای این امر تصریح کرد: اول از همه این که نفت یک کالایی است که مورد تجارت جهانی است. صرفنظر از این که آمریکا یک وارد کننده عمده است یا خیر، ما نمی‌توانیم بطور کامل آمریکایی‌ها را از نوسانات قیمت دور نگه داریم ... و مانع از تأثیرگذاری مشکلات عرضه که در دیگر نقاط جهان وجود دارد بر قیمت داخل آمریکا شویم.

اندکی بالارفتن قیمت نفت خام منجر به افزایش نیمی از قیمت هر گالن بنزین می‌شود. عوامل متعددی در سراسر دنیا بر عرضه و تقاضای نفت تأثیر دارند و این عوامل بر قیمتی که آمریکایی‌ها باید در پمپ‌ بنزین‌های خود بپردازند، تأثیر می‌گذارد.

خاورمیانه‌ای که عمده ترین عرضه‌کننده نفت آن عربستان سعودی است هنوز نقش مهمی ایفاء می‌کند. یک سوم از نفت دنیا هر روز از تنگه هرمز عبور می‌کند و هرگونه وقفه عمده در تأمین نفت می‌تواند رنج و مشقتی زیاد بر اقتصاد این کشور و مصرف‌کنندگان آن به همراه آورد.

بخاطر درهم تنیدگی بازار نفت، آمریکا در سال 2018 همچنان حدود 9.9 میلیون بشکه نفت از 90 کشور دنیا وارد می‌کرده است. البته این به خودی خود بد نیست و آمریکایی‌ها از قیمت‌های پایین‌تر سوخت بهره مند شده‌اند و بخاطر بازار نفت جهانی کارآمد، ‌از فعالیت اقتصادی قوی‌تری برخوردار می‌شوند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تنوع در کیفیت نفت خام کشورها آمده است که جریان مداوم نفت در بازار جهانی و سازگاری نوع نفت و روند پالایشی به نفع همه خواهد بود.

این گزارش به افزایش تولید نفت آمریکا به 12.5 میلیون بشکه در روز بخاطر اقبال سرمایه‌گذاری در این بخش پرداخته و می‌افزاید: آمریکا اکنون بزرگترین تولید کننده نفت است و تولید داخلی بیشتر و محصولات پالایشی و ورود آن به بازار مانع از شوک قیمتی می‌شود.

در ادامه این مطلب به تأثیر مسائل ایران و همچنین برخی از تحولات منطقه از جمله حمله به تأسیسات آرامکو می‌پردازد که منجر به قطع تولید روزانه 5.7 میلیون بشکه نفت عربستان شد. این گزارش همچنین این وقایع را در کنار مسائلی که پیشتر پیش آمده بود یعنی حمله به نفتکش‌های عربستانی در امارات در کنار تحریم‌های نفتی ایران و مشکلات اقتصادی ونزوئلا و وقوع طوفان موسمی در آمریکا قرار می‌دهد که باعث کاهش تامین نفت دنیا شدند.

این کارشناس می‌افزاید: با این حال با این اتفاقات شاهد افزایش بلندمدت قیمت نفت نبودیم اما وضعیت همواره به این صورت نبوده است.

این اقتصاددان در انتهای مطلب خود می‌نویسد: تا زمانی که مصرف‌کنندگان به خودروهای خود بنزین می‌زنند می‌توان گفت که آمریکا از نظر انرژی کاملاً مستقل نشده است و خاورمیانه به احتمال قوی تا سال‌های آینده به عنوان بخش اعظم تامین نفت دنیا باقی خواهد ماند. با این حال بخاطر انقلاب انرژی در آمریکا، این کشور از نظر اقتصادی و جغرافیای سیاسی در وضعیت بهتری از زمان ریچارد نیکسون یعنی 46 سال قبل دارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اخبار بین الملل ترامپ قیمت نفت نفت خام اقتصاددان اقتصاددان ترامپ نفت خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۳۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا