Web Analytics Made Easy - Statcounter

    با توجه به میزان افراد مبتلا به اختلالات روانی در جامعه و هزینه‌‏های اجتماعی و اقتصادی سنگین ناشی از این گونه بیماری ‏ها برای فرد و خانواده و جامعه و با عنایت به وجود خلأ قانونی در مورد نحوه شناسایی این بیماران و رعایت حقوق آنان در مراحل مختلف بستری، درمان و ترخیص، در راستای ارتقای سلامت روان جامعه و رفع موانع تنش ‏آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‏های اخلاقی و معنوی و قانون گذاری جامع برای حمایت‏ از این قشر از افراد جامعه، «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» در راستای حمایت از حقوق شهروندی افراد دچار اختلال روانی در ۳۸ ماده در جلسه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش «تابناک» هم اکنون براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۳۴۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی، ۴۵ میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنیا و ۴۳ میلیون نفر مبتلا به دمانس هستند و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم در جوامع مختلف به نوعی از اختلالات روانی رنج می‌برند که دارای نیاز‌های ویژه بوده و نیازمند توجه خاص هستند.

همچنین باید توجه داشت که ترس و وحشت از این بیماران، کناره گیری از آنان و برچسبی که جامعه به این افراد می‌زند، سبب شده تا به نوعی شهروند دسته دوم محسوب شوند و دیواری بین آنان و جامعه به وجود آید؛ درصورتی که با درمان‌های جدید و خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود، برگشت آنان به جامعه و زندگی عادی امکانپذیر است.

به گفته حریرچی معاون وزیر بهداشت باوجود پیشرفت علم پزشکی و وجود درمان‌های جدید که بهبود این بیماری‌ها را امکان پذیر کرده است، قوانینی برای حمایت از این گروه بیماران برای برگشت زندگی عادی وجود ندارد.

قائم مقام وزارت بهداشت به نبود زبان مشترک و ارتباط بین متخصصان حوزه سلامت و حقوق اشاره کرد و گفت: به طور مثال، از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بوده که بیمارستان روانپزشکی قضائی در کشور تأسیس شود، اما پس از گذشت سال‌ها، هنوز از تأسیس اینگونه بیمارستان‌ها خبری نیست.

حریرچی با اشاره به برخی مشکلات حقوقی بیماران روانپزشکی نیز گفت: مثلاً قوانین مربوط به «بستری اجباری»، در عمل قابل اجرا نیست چرا که ۹۰ درصد این بیماران عملاً به صورت اجباری، بستری می‌شوند و فقط ۱۰ درصد آنان با دستور مقام قضائی بستری شده اند که برای همین ۱۰ درصد بیماران نیز نقش روانپزشک قانونی دیده نشده است.

وی به وجود برخی از واژه‌ها در قوانین حقوقی در خصوص این بیماران اشاره کرد که پشتوانه علمی و تخصصی ندارند و افزود: به عنوان مثال، بکارگیری واژه «جنون» برای مشخص کردن وضعیت بیماری یک فرد و در پی آن، اجرای قوانینی که مربوط به این افراد می‌شود، چگونه و براساس چه معیار و تشخیص کارشناسی و تخصصی صورت می‌گیرد؟

«حریرچی» همچنین اجرای قانون «قیمومیت» برای این افراد را از مشکلات حقوقی این قشر از جامعه ذکر کرد و افزود: هم اکنون، اجرای قانون قیمومیت، اجرای نظر صفر یا صد قاضی است؛ در صورتی که شرایط بیمار، نسبی بوده و با توجه به درمان‌های جدید، پیشرفت پزشکی و خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود، شرایط بیماران روانپزشکی بطور ثابت باقی نمی‌ماند بلکه می‌تواند رو به بهبودی برود در حالی که زمانی برای اتمام اجرای قانون قیمومیت مشخص نمی‌شود و براساس تغییر در وضعیت بیمار، تغییری در اجرای حکم ایجاد نمی‌شود.

دکتر تهمورث بشیریه حقوقدان ، استاد دانشگاه ، وکیل دادگستری و یکی از نویسندگان این لایحه درباره ضرورتهای تهیه چنین لایحه ای به «تابناک» گفت: «درباره تهیه این لایحه چند مطلب مدنظر بوده خلا قانونی که ما در این زمینه داشتیم و همچنین فقدان یک زبان مشترک میان متخصصان علوم روانشناسی و حقوقدانان از موضوعات مهمی بوده که مورد توجه قرار داشت. بحث دیگر حمایت از افراد آسیب پذیر و قوانین مرتبط با آن بود همچنین سازمان بهداشت جهانی انتظار داشت تا چنین اقدامی انجام شود و بحث نوآوری و روز آمد کردن مسایل هم بوده و به خاطر تحولات و پیشرفت‌هایی که در علم ایجاد شده نیاز بوده برخی مسایل مورد بازنگری قرار گیرد مانند مسایلی مانند حجر و بازبینی‌های دوره‌ای مربوط به آن .»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «یک درصد جامعه ما دچار اختلال حاد روانی بوده یعنی چیزی در حدود ۸۰۰ هزار نفر بوده و اگر این افراد را با اعضای خانواده در نظر بگیرید یعنی حدودا جمعیت ۴ میلیونی را تشکیل می‌دهند و این‌ها فقط کسانی هستند که از ابتلا به اختلال روانی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم متاثر می‌شوند و این غیر از اختلالات روانی دیگر است که درصد بیشتری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. به هرحال این لایحه در صورتی که تصویب شود حداقل ده میلیون نفر از جامعه را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد .البته این آماری که من ارایه می دهم آمار دقیقی نیست، ولی به هرحال افراد زیادی را در بر می‌گیرد. »

وی درباره روند تهیه لایحه و همچنین نکاتی که باید در حین تصویب در مجلس توجه شود گفت: «جرح و تعدیلات زیادی و چندین مرتبه در دولت و کمیسیون‌های مربوطه بر روی لایحه انجام شده و سعی شده تغییرات حداقلی انجام شود و شاید با توجه به اینکه بنده هم از طراحان این لایحه بوده ام چندان مورد پذیرش ما نبوده، اما به هرحال این موارد انجام شده است. دور از انتظار نیست که در مجلس این اتفاق یعنی تغییر قانون رخ دهد به ویژه اینکه در مجلس آتی ترکیبش با مجلس فعلی فرق خواهد کرد. به خصوص اینکه برخی از نمایندگان مجلس فعلی را ما در جریان گذاشته ایم و صحبت کرده ایم، اما با تغییر آن‌ها احتمال تغییر این قانون در مجلس بیشتر می‌شود لذا توقع ما این است که با توجه به کار تخصصی و کارشناسی که بسیار زیادی صورت گرفته لطفا خیلی این لایحه را دچار تغییر نکنند و اجازه بدهند این قانون هرچه زودتر تصویب شود. »


وی درباره مهمترین اقدامات این لایحه خاطرنشان کرد: «در تعریف و واژگانی که بیان شده سعی شده زبان مشترک میان حقوقدانان و روانپزشکان ایجاد شود و از اصطلاحات تخصصی هردو دور شویم .دوم اینکه در بحث حجر بازنگی انجام شد و سعید شد نگاه صفر و یکی به آن نداشته باشیم سعی کرده ایم که آن را کنار بگذاریم و همچنین بازبینی‌های دوره‌ای یا بحث بستری‌های اجباری یا ضرورری را داریم که بازبینی دوره‌ای را در آن مطرح کردیم.در مورد بیمارانی که مرتکب برخی از جرایم می‌شوند راهکار‌هایی برای آن در نظر گرفته شده که باید در گزارش پزشکی قانونی بیاید و در محاکمه آن‌ها موثر است و همچنین تاسیس بیمارستان روانپزشکی قانونی در آنجا دیده شده .دراین لایحه افزایش تکالیف بیمه‌ها را داشتیم و همچنین حفظ حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی و اینکه نباید از هیچ یک از حقوقی خود به دلیلی ابتلا به اختلالات روانی محروم شوند و ضمانت اجرا‌هایی که برای این قانون در نظر گرفته شده است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه رابرت مک ایر محمدرضا پهلوی تمساح گاندو سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لایحه حمایت از افراد مبتلا به اختلالات روانی حقوقی حقوق جزا و جرم شناسی مکانیسم ماشه رابرت مک ایر محمدرضا پهلوی تمساح گاندو سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستانی تهران علیه دهباشی اعلام جرم کرد

دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه علیه حسین دهباشی اعلام جرم کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه علیه حسین دهباشی اعلام جرم کرد.

"خبرگزاری برنا" در دادگاه مطبوعات متهم شناخته شد

در همین راستا ضمن اعلام جرم، این فرد برای ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شد. روز گذشته نیز دادستانی تهران در راستای حفظ امنیت روانی جامعه علیه چند روزنامه و فرد از جمله روزنامه جهان صنعت، روزنامه اعتماد، عباس عبدی اعلام جرم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگهداری از گربه و ابتلا به یک بیماری روانی
  • کمک بلاعوض ۴۵۰ میلیون تومانی جمعیت هلال احمر بردسکن به بیماران نیازمند
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • دادستانی تهران علیه دهباشی اعلام جرم کرد
  • ۷۰ درصد مردم توانایی مراجعه به رواشناس را ندارند / پوشش بیمه‌ای پاسخگوی نیازها نیست
  • دادستانی تهران علیه یک روزنامه و خبرنگار اعلام جرم کرد
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه یک روزنامه و یک خبرنگار اقتصادی + جزئیات
  • دادستانی تهران علیه یک روزنامه و یک خبرنگار اعلام جرم کرد
  • شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
  • سایه اجتماعی بودن بر روی بیماری‌های روانی و جسمی