کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در تهران افتتاح شد
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۳۸۶۱
به گزارش روز شنبه اداره ارتباطات و امور بینالملل شرکت نوسازی عباس آباد، این آیین با حضور فرزانه تهرانی مقدم همسر نادر ابراهیمی، سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی، حسن فتحی کارگردان، سیداحمد محیط طباطبایی و جمعی از فعالان فرهنگ و هنر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد در این آیین ضمن ابراز همدردی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما اکراینی و وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، افتتاح کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در خانه شعر و ادبیات را گام موثری در زمینه بهبود هنر و ادبیات معاصر ایران دانست.
سیدمحمدحسین حجازی گفت: نادر ابراهیمی را همگان نویسندهای خردمند، متعهد، ژرفاندیش و انقلابی میدانند.
وی افزود: ابراهیمی در سالهای پر شور نهضت اسلامی مردم ایران از یکسو در عرصه مبارزات مردمی نقشی پررنگ داشت و از سوی دیگر به عنوان آموزگار، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان، تلاشی مجدانه در جهت تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس آموزههای انقلابی کرد.
حجازی بیان کرد: وقتی بنا شد در خانه شعر و ادبیات، مکانی برای پاسداشت مفاخر فرهنگی و ادبی ایران و نمایش میراث مادی و معنوی به یادگار مانده از ایشان بسازیم، نادر ابراهیمی نخستین شخصیتی است که در ذهن متواتر میشود.
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد با اشاره به اینکه این کتابخانه برای عموم مردم خواهد بود و به زودی میتوانند از آن بهرهمند شوند، اظهارداشت: این منطقه به عنوان قلب فرهنگی و گردشگری پایتخت ایران، مفتخر است در ابتکاری جدید با همراهی خانواده زندهیاد نادر ابراهیمی، میزبانی کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی را در خانه شعر و ادبیات بر عهده گیرد.
حجازی گفت: در این مجموعه با ایجاد فضایی جدید و طراحی نوین با بهرهمندی از نزدیک به ۴هزار کتاب موجود در کتابخانه شخصی نادر ابراهیمی، کتابخانه تخصص شعر و ادبیات تأسیس کرده است.
وی با اشاره به بازسازی فضای موزه ابراهیمی افزود: ضمن بازسازی فضای اتاق آن نویسنده نامی، میراث علمی، ادبی، لوحهای افتخار و جوایز ملی و بینالمللی، دستنوشتههای کتب و تحقیقات، کتابهای حاشیهنویسی شده، فیلمها و نسخ اول کتب ایشان به عنوان موزه در کنار کتابخانه به نمایش گذاشته میشود.
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد ابراز امیدواری کرد: کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی به مکانی برای گردهم آیی صاحبان قلم و شکلگیری رخدادهای ادبی و هنری در شهر تهران تبدیل شود و این رویداد، آغازی برای توسعه چنین مجموعههایی در مراکز فرهنگی، هنری، علمی و دانشگاهی کشور باشد.
در ادامه، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نادر ابراهیمی از جمله نویسندگانی بود که در بسیاری از حوزهها دستی داشت و عشقش به ایران ستودنی بود.
احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه ادبیات نادر بسیار به اوضاع جامعه نزدیک بود، افزود: جوهر هر فردی در آثار او دیده میشود و از نادر هر چه آثار هنری منتشر میشد ادا نبود و از ذات او میجوشید.
وی اظهارداشت: تجربههای شغلی نادر ابراهیمی باعث شد تا آثاری که خلق میکند رنگ و بوی مردم را بدهد، او آمیخته با مردم این سرزمین بود. در ادبیات معاصر ما، کمتر نویسنده یا شاعری پیدا میشود که همچون ابراهیمی ابوالمشاغل بوده باشد و این تجربهها را طی کرده باشد.
مسجدجامعی با بررسی دیدگاه نادر ابراهیمی نسبت به ایران، نگاه این نویسنده را با کسی مانند اخوان ثالث متفاوت دانست و گفت: ایران ابراهیمی، همین ایران، مردم و همین سرزمین است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ابراهیمی در روایتهای خودش هم جغرافیا، آداب و رسوم و قوانین همینجا را میگوید، یعنی ایرانی که میگوید، نقطهچین نیست بلکه ایرانی است که ما در آن زندگی میکنیم، نفس میکشیم، به آن عشق میورزیم و در کنار مردم آن هستیم و کیست که اگر چنین ایرانی مورد تهاجم قرار گیرد، دست روی دست بگذارد.
وی خواستار شد: مستندی درباره نادر ابراهیمی ساخته شود و آغازی باشد برای ساخت مستندهایی برای هنرمندان معاصری که آثار ماندگاری را خلق کردهاند.
همچنین رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در این آیین با اشاره به نخستین شماره همشهری داستان که مربوط به ۱۰ سال گذشته است و آن را به نادر ابراهیمی اختصاص دادند، گفت: در اولین شماره مجله همشهری داستان، با افتخار جلد را به نام نادر ابراهیمی زدیم و با افتخار زیر آن نوشتیم: «مرگ ماه در شب چهارده» و با وجود مخالفتهای اولیه اما دیدیم که اتفاقا تصمیمی درستی در این باره گرفته شد.
مهدی قزلی افزود: نادر نویسنده بود و تمام عمر خود را به نوشتن گذراند به این نکته تاکید داشت که هر چقدر از آثار این نویسنده بزرگ بگذرد بیشتر قدر آن را خواهیم دانست.
وی بیان کرد: نادر ابراهیمی در همان زمان نگارش آثارش شناخته شد؛ مثلا جلال آلاحمد کتابش را امضا کرده، سیمین دانشور در آمریکا راجع به او صحبت کرده و داریوش مهرجویی یکی از کتابهای او را به زبان دیگری برگردانده بود.
قزلی افزود: بنابراین نادر ابراهیمی مانند جلال آلاحمد این شانس را داشت که در دوره خودش، فرد شناخته شده و محترمی شود و هرچه که پیش برویم، این احترام بین اهالی واقعی حوزه ادبیات، بیشتر خواهد شد.
همچنین همسر نادر ابراهیمی با اشاره به تلاشهای خود در ۱۵ سال اخیر گفت: پس از سالها تلاش و مشقت فراوان برای آنکه بتوانم آثار نادر را در جایی حفظ کنم و موفق نشده بودم طی یک مصاحبهای به این موضوع اشاره کردم که اگر فکری به حال آثار همسرم نشود آنها را یک جا در حیاط خانه به آتش میکشم.
فرزانه تهرانی مقدم افزود: این گلایه موجب شد تا بسیاری از مسئولان و فعالان این حوزه به تکاپو بیافتند، در نهایت تصمیم بر آن شد تا موزه و کتابخانه نادر در محلی که در خانه شعر و ادبیات در نظر گرفته شده بود طراحی و تاسیس شود به این امید که افراد بیشتری با آثار و زندگی همسرم آشنایی پیدا کنند.
افشین علاء، شاعر، نویسنده و فعال حوزه کودک نیز در این آیین با اشاره به فعالیتهای ابراهیمی در حوزه کودک اظهارداشت: در میان هنرمندان، نویسندگان، شاعران و تمامی کسانی که در عرصه فرهنگ کار میکنند، باید بهطور مضاعف قدردان آنهایی باشیم که بخشی از کار خود را به کودکان هم اختصاص میدهند و به طور تخصصی و حرفهای در این زمینه کار میکنند.
وی گفت: نمونه آن هم کم است و مخصوصا در دهههای اخیر عده کمی پرچمدار آن هستند؛ نادر ابراهیمی از جمله آنهاست.
نادر ابراهیمی متولد ۱۳۱۵ در تهران، نویسنده، داستاننویس، مترجم، فیلمساز و پژوهشگری است که آثار بزرگی همچون «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، «آتش بدون دود»، «ابن مشغله»، «چهل نامه به همسرم» و... را از خود به یادگار گذاشته است.
وی در زمینه ادبیات کودک نیز فعالیتهای برجستهای داشته که از جمله آثار وی میتوان به «دور از خانه»، «کلاغها»، «سنجابها»، «قصه گلهای قالی» و... اشاره کرد.
«آخرین عادل غرب» و «صدای صحرا» فیلمنامههای به جا مانده از این نویسنده بزرگ است.
ابراهیمی همچنین تصویرگری شماری از کتابهای کودکان همچون «راه دور»، «گل هفت رنگ» و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار کردیم» را با همکاری دیگر هنرمندان صورت داد.
وی سال ۱۳۸۷ در سن ۷۲ سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرمکردن با بیماری درگذشت.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد نادر ابراهیمی شهرداری تهران موزه ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد نادر ابراهیمی شهرداری تهران موزه ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاهها را به تقلید از ما واداشته است
ایسنا/خراسان رضوی عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: مرکز آثار مفاخر به عنوان یک پدیده خاص، دیگر دانشگاهها را به تقلید از ما واداشت و این پیشگامی دانشگاه فردوسی را مدیون سلمان ساکت هستیم.
محمّدجعفر یاحقی امروز، ۵ اردیبهشت ماه، در آیین تقدیر از سلمان ساکت، رئیس پیشین مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد که در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ساختمان مرکز آثار مفاخر قبل از ایجاد، بانک ملی و یک فروشگاه بود لذا تبدیل این ساختمان به این مرکز کار شایسته و قابل تقدیری است.
وی افزود: مرکز آثار مفاخر پیشانی دانشگاه فردوسی است و در واقع ما دانشگاه فردوسی را در این مرکز مجسم میبینیم.
یاحقی در خصوص سابقه آشنایی با سلمان ساکت گفت: من قبل از تولد دکتر ساکت با پدر و خانواده او آشنا بودم و دوران کودکی و نوجوانیاش را به خاطر دارم و بیشتر از هر کسی دیگری او را میشناسم.
عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: ساکت فرزند عزیز من است و من به چنین شخصیتی افتخار میکنم. ساکت یک پدیده در دانشگاه فردوسی است و باید این پدیده استمرار یابد و این سیره و روش باید تداوم پیدا کند، لذا از مدیریت جدید درخواست میکنم از وجود دکتر ساکت و راهنماییهای ایشان در مدیریت مرکز بهره ببرند.
یاحقی ادامه داد: امیدوارم که مدیریت جدید از وجود دکتر ساکت نهایت استفاده را ببرد؛ چراکه ایشان میتوانند هدایتکننده باشد.
وی بیان کرد: رسالت ما دانشگاهیان این است که به یکدیگر کمک کنیم و این دانشگاه که میراث مشترک مملکت ماست باید اعتلا یابد و برای اعتلای این نام بلند باید همراهی داشته باشیم.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: همکاری با مدیریت جدید مرکز آثار مفاخر باعث میشود تولید بیشتری از آثار و مفاخر را داشته باشیم و غنای این مرکز را به دنبال خواهد داشت.
آنچه در سلمان ساکت دیدم عشق و کار توامان بود
سعید مرتضوی، استاد پیشکسوت گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اظهار کرد: به لحاظ اخلاقی و حس پدرانه که به دکتر ساکت دارم برای ایراد سخن در این جمع حضور یافتم و البته این تکلیفی بود که بر عهده من نهاده شد؛ ضمن اینکه باید بگویم ارتباط نزدیکی با دکتر ساکت نداشتم تا تصویر بهتری را ترسیم کنم اما بر اساس برداشتم آنچه در سلمان ساکت دیدم عشق و کار توأمان بود.
وی ادامه داد: کار باید معنا داشته باشد و به عبارتی به انسانها معنا ببخشد لذا کار معنادار کاری است که در انسان یک حس یگانگی به وجود آورد؛ حس یگانگی یعنی اینکه بگوید ما با هم هستیم، این با هم بودن بعدی از معناداری کار است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: دومین بعد معنادار بودن این است که حس برای هم بودن را در ما رقم میزند و ما را به سمت خدمت میبرد و ما خود را خدمتگذار میدانیم. سومین عنصر در کار معنادار این است که باعث میشود انسان تمام قابلیت خود را به کار گیرد. عمر مدیریت کوتاه است اما دکتر ساکت از همه قابلیتها برای این امر استفاده کرد. این یعنی کار سخاوتمندانه که تحسین برانگیز است.
وی تصریح کرد: این معنا داری در کار برای همه افراد فعال در عرصههای خدمت انگیزهبخش بوده و این سخاوت در کار بسیار خوب است که در دانشگاه باشد؛ چراکه یکی از آفتهای عالمان حسادت است. کار معنادار انسان را ارتقا میدهد اما درباره عشق باید گفت که عشق مسئولیت آفرین و زاییده معرفت، مسئولیت و مراقبت است، عشق معرفت آفرین است.
وی بیان کرد: در ادبیات امروز سلسله مراتبی برای ظرفیت سازمانی جهت توانمندی فراهم شده که دارای ۶ سطر است و شامل احترام به قانون، سختکوشی، تخصص، پیشگامی، خلاقیت و اشتیاق است به عبارتی بالاترین ظرفیت در یک سازمان اشتیاق است.
مرتضوی اظهار کرد: دکتر ساکت یک کارآفرین نهادی است. نهادها هویتبخش و انسجام بخش هستند و گسستها را از بین میبرند و به این مرکز باید به عنوان یک مزیت رقابتی نگاه کنیم؛ البته میتوان گفت که شخص دکتر ساکت یک مزیت رقابتی است و ویژگی مزیت رقابتی این است که ارزش افزوده ایجاد کرده و چیزی را به سیستم میافزاید.
کیفیت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی را مدیون خدمات دکتر ساکت هستیم
همچنین علی حائریان اردکانی، پژوهشگر ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد گفت: صحبت درباره دکتر ساکت بسیار سخت است، چراکه ایشان کاری سترک کردند. علت این دشواری سخن گفتن در وصف ایشان این است که دکتر ساکت یک نفر نیست برای اینکه ایشان همزمان در ۲ حرفه کاملآ متفاوت دندانپزشکی و تدریس ادبیات فعالیت داشته و در هر ۲ استاد هستند.
وی افزود: مرکز مفاخر و موزه دانشگاه فردوسی دارای ۲ رکن ارزشمند در دانشگاه است، این ۲ مرکز در واقع پنجره دانشگاه محسوب میشود، از طرفی جمعآوری این همه سند و مدرک کاری بس دشوار است. موزه فقط قرار دادن چند شی در کنار هم نیست؛ اینکه اشیائی جمع کنیم و در یک ویترین بچینیم و انتظار داشته باشیم اثری داشته باشد بلکه باید با یک فرهنگ، نظم و هدف خاصی چیده شود.
استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: دانشگاهی با قدمت ۷۰ ساله نیازمند چنین موزهای بوده است، اما اگر دکتر ساکت نبود شاید شکل و شمایل موزه در وضعیت فعلی خود قرار نداشت.
وی در خصوص ویژگیهای دکتر ساکت اظهار کرد: چند ویژگی بسیار ارزشمند دکتر ساکت ایشان را مناسب ریاست موزه مفاخر دانشگاه فردوسی کرده بود. به عنوان مثال درایت و دقت ایشان مثال زدنی است، همین دقت و درایت بود که این موزه را با چنین کیفیتی ساماندهی کرد؛ از طرفی متانت و بردباری او مثالزدنی و برای این مرکز بسیار ضروری است. مهمتر از این موارد پشتکار ایشان در پیگیری اسناد و مدارک بسیار اهمیت دارد، لذا اگر کیفیت کار و پیگیری دکتر ساکت نبود این کار با این ویژگیها انجام نمیگرفت.
اردکانی بیان کرد: حاصل تلاشهای دکتر ساکت و اقدامات ایشان ایجاد چنین موزهای با این کیفیت است و ما چنین مرکزی را مدیون خدمات ۱۰ ساله او هستیم.
انتهای پیام