آیا کاشت ناخن ضرر دارد؟ + حکم شرعی
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۴۱۴۴
یکی از کارهایی که در دهه اخیر جنبه زیبایی پیدا کرده و به وفور در آرایشگاهها و سالنهای زیبایی انجام میشود، کاشت ناخن مصنوعی است.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، کاشت ناخن در سالهای اخیر، به یکی از کارهای پر طرفدار تبدیل شده، تا جایی که حتی برخی از دخترهای نوجوان هم متاسفانه به این مساله روی آوردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عفونت
گوشهها و اطراف ناخن، با لایهای مخصوص به نام «کوتیکول» پوشانده شده است. در واقع این لایه، حاصل پیشروی قسمتی از پوست حاشیه ناخنها روی صفحه ناخن محسوب میشود که وظیفه تشکیل سپری دفاعی، در حاشیه ناخنها را دارد تا از ورود میکروبها، ویروسها و قارچهایی که به تعداد بسیار زیاد در محیط زندگی افراد وجود دارند، به فضای اطراف ناخن و بافت بستر ناخن، جلوگیری کنند. چیدن و برداشتن این لایه در حین مانیکور یا کاشت ناخن مصنوعی، باعث میشود این سد و سپر طبیعی تخریب و راه نفوذ انواع عفونت (قارچ، ویروس و میکروب) هموار شود. عفونت باکتریایی یا زگیلهای دور ناخن و عفونت قارچی یا مخمری در کودکانی که مرتب انگشتان خود را میمکند یا خانمهای خانهدار یا آشپزهایی که مدام در حال شستوشو و تماس دستها با آب هستند، نمونههایی از مواردی است که در اثر برداشته شدن کوتیکول میتواند به وجود آید و عین این اتفاق در خانمهایی که ناخن مصنوعی میکارند نیز رخ میدهد.
عفونت قارچی با علائمی چون درد، تورم گوشه ناخنها یا برآمده شدن ناخنها همراه است و در صورت مشاهده چنین علائمی، باید حتما ناخن کاشته شده، سریعا برداشته شود و اقدامات درمانی ضد قارچی مناسب که شامل مصرف داروهای موضعی و خوراکی به مدت چند ماه است، زیر نظر متخصص پوست صورت بگیرد. به غیر از عفونت قارچی، امکان ابتلا به عفونت باکتریایی نیز وجود دارد که این عفونت خود را با درد شدید ناخنها، ترشحات زرد یا سبز از اطراف ناخن، تب و تورم ناخنها، نشان میدهد. در چنین شرایطی باید ناخن کاشته شده برداشته شود و داروهای آنتیبیوتیک قوی به صورت موضعی و خوراکی به مدت طولانی، زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شوند. علاوه بر این، در اثر کاشت ناخن احتمال بروز عفونتهای ویروسی مانند زگیل دور ناخن یا عفونت هرپسی در این ناحیه نیز وجود دارد. شاید برخی از افراد، در رابطه با انتقال عفونتهای خطرناکی چون ویروس هپاتیت و اچ.آی.وی (HIV ) نگرانی داشته باشند در حالیکه تا به حال مستندات کافی در حوزه پزشکی مبنی بر انتقال این ویروسها از طریق کاشت ناخن، وجود نداشته است. اما با توجه به اینکه احتمال انتقال این ویروسها از طریق خون وجود دارد، در صورت ابتلای فرد آرایشگر به این عفونتها و وجود زخم خونریزی دهنده بر سطح دست او و وجود زخم در دستان فرد متقاضی کاشت ناخن، احتمال انتقال این عفونتهای جدی و خطرناک از نظر فرضیات علمی، دور از ذهن نیست.تغییر رنگ ناخن
همچنین، کاشت ناخنهای مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (اُنیکولیز) میشود.
مات شدن ناخن
خانمهایی که از ناخنهای مصنوعی و کاشته شده برای زمان طولانی استفاده میکنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخنهای طبیعی آنها نازکتر و ماتتر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن میشوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخنهای مصنوعی وجود دارد، این ناخنها باید هر ۳ ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخنهای طبیعی استراحت کنند.
بارداری
کاشت ناخن برای مادران باردار بدلیل حساسیت بیشتر آنها به مواد شیمیایی به هیج عنوان توصیه نمیشود.
حکم شرعی کاشت ناخن
آیت الله خامنه ای:
اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟
در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
آیت الله مکارم شیرازی:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نمازخواند؟
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
آیت الله سبحانی:
نمی دانستم که کاشت ناخن مصنوعی مانعی برای وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتی امکان پذیر نیست وظیفه ام نسبت به نماز چیست؟
به همان حالت وضو بگیرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.
آیت الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
آیت الله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
آیت الله سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
آیت الله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: حکم شرعی کاشت ناخن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آشکارشدن ابعاد جنایتبار دیگری از انفجار تروریستی کرمان
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، مهدی احمدینژاد ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی دیگر از مجروحان انفجار تروریستی ۱۳ دیماه کرمان که در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) بستری بود به شهادت رسید، اظهار داشت: این نوجوان ۱۳ ساله از ناحیه گردن دچار آسیبدیدگی شده و مهره دوم گردن وی کاملاً قطع شده بود.
وی با اشاره به اینکه عمل جراحی این نوجوان توسط تیمی که از تهران آمده بودند، انجام شد، گفت: با این وجود صبح امروز محمدمهدی ایرانمنش آخرین مجروح این انفجار تروریستی بستری در بیمارستان کرمان به خیل شهادت پیوست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بقیه مجروحان انفجار تروریستی ۱۳ دیماه کرمان همه ترخیص شدند، افزود: بسیج جامعه پزشکی همراه با دانشگاه علوم پزشکی کار بیماران شناسایی شده را در منزل انجام میدهد و کسانی هم که نیاز به ارجاع داشته باشند به بیمارستانها مراجعه میکنند.
وی با اشاره به اینکه مجروحان این حادثه توسط بنیاد شهید شناسایی شدند و هر کدام که با کارت شناسایی مراجعه کنند تمام خدمات آنها به صورت رایگان در مراکز درمانی ما انجام میشود، ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز امسال برخی از این مجروحان که نیاز به فیزیوتراپی داشتند خدمات خود را در بیمارستان شهید باهنر کرمان دریافت کردند.
احمدینژاد با بیان اینکه چند نفر از مجروحان انفجار تروریستی ۱۳ دیماه کرمان هم توسط بنیاد شهید به تهران اعزام شدند و کار درمانی آنها پیگیری شده است، گفت: خوشبختانه این مجروحان در حال حاضر در وضعیت استیبل قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه مجروحان این انفجار، تفاوتی با مجروحان زمان جنگ دارند، افزود: زمان جنگ به دلیل داغ شدن گلوله و ترکشها، استریل محسوب میشدند، اما این ساچمهها داغ نشده و استریل نبودند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه اتفاقی که در کرمان افتاد کاملاً جدید بود و بعد از حادثه و اعمال جراحی متوجه عفونتهای بسیار شدیدی در مجروحان این حادثه شدیم، ادامه داد: این عفونتها نه تنها در مجروحان بستری در بیمارستانهای کرمان که مجروحان بستری در دیگر بیمارستانها هم مشاهده شده است.
وی با اشاره به اینکه چهار مجروح این حادثه در بیمارستان بقیه الله تهران بستری بودند، گفت: در بازدیدهایی از بیمارستان بقیهالله تهران داشتیم چهار مجروح بستری در این حادثه همه دچار عفونتهای بسیار شدید شده بودند.
احمدینژاد با اشاره به اینکه ساچمهها را برای آزمایش فرستادیم، افزود: احتمالاً این ساچمهها قبل از کارگزاری آلوده شده باشند، وجود دارد و کسی که کار تروریستی میکند از انجام هیچ کار ناجوانمردانهای کوتاهی نمیکند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مجروحان این انفجار تروریستی به عفونتهای بسیار شدیدی دچار شدند، ادامه داد: هنوز هم تعدادی از این مجروحان با این عفونتها دست به گریبان بوده و در حال درمان هستند.