Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@07:30:45 GMT

عایق حرارتی

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۴۴۱۸

عایق حرارتی

عایق حرارتی

عایق حرارتی با کاهش انتقال حرارت بین اشیاء در تماس با حرارت عمل می کند. عایق بندی حرارتی را می توان با روش ها یا فرآیندهای ویژه مهندسی شده و همچنین با شکل ها و مواد مناسب شیء به دست آورد.

جریان گرما یک نتیجه اجتناب ناپذیر از تماس بین اشیاء با درجه حرارت مختلف است. عایق حرارتی منطقه ای از عایق را فراهم می کند که در آن هدایت حرارتی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین عایق حرارتی امروزه نقش بسیار پر رنگی در حوزه هایی که نیاز به جلوگیری از هدر رفت گرما و انرژی دارند، بازی می کند.

انواع عایق حرارتی

فایبرگلاس

فایبرگلاس رایج ترین عایق حرارتی مورد استفاده در دوران مدرن است. فایبرگلاس به دلیل نحوه ساخت آن ، با بافندگی رشته های ریز شیشه در مواد عایق ، قادر است انتقال حرارت را به حداقل برساند. اصلی ترین جنبه منفی فایبرگلاس خطر استفاده از آن است. از آنجا که فایبرگلاس از سیلیکون ریز بافته ساخته شده است ، پودر شیشه و محافظهای کوچک شیشه تشکیل می شود. در صورت عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب ، اینها می توانند باعث آسیب به چشم ، ریه و حتی پوست شوند. با این وجود ، در هنگام استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب ، نصب فایبرگلاس می تواند بدون حادثه انجام شود.

پشم معدنی

پشم معدنی در حقیقت به چندین نوع عایق مختلف اشاره دارد. اول ، ممکن است به پشم شیشه ای که از جنس فایبرگلاس است که از شیشه بازیافت ساخته شده است ، اشاره کند. دوم ، ممکن است به پشم سنگی که نوعی عایق ساخته شده از بازالت است، اشاره کند.

سلولز

عایق سلولزی شاید یکی از مناسب ترین سازگار با محیط زیست باشد. سلولز از مقوا بازیافت شده ، کاغذ و سایر مواد مشابه ساخته می شود و به شکل شل می آید. برخی مطالعات اخیر در مورد سلولز نشان داده اند که این ماده می تواند محصولی عالی برای استفاده در به حداقل رساندن خسارت ناشی از آتش باشد. به دلیل تراکم مواد ، سلولز حاوی هیچ اکسیژن موجود در آن نیست. بدون اکسیژن موجود در مواد ، این امر به حداقل رساندن میزان خسارت ناشی از آتش سوزی کمک می کند.

 

فوم پلی اورتان

فوم های پلی اورتان یک شکل عایق حرارتی عالی هستند. امروزه ، فوم های پلی اورتان از گاز غیر کلرو فلوئوروکربن (CFC) برای استفاده به عنوان ماده دمنده استفاده می کنند. این به کاهش میزان آسیب لایه ازن کمک می کند. وزن آنها نسبتاً سبک است نوعی دیگر از این عایق حرارتی به صورت کف با چگالی کم می باشد که می توانند در مناطقی که عایق نیستند پاشش شوند. مزیت دیگر این نوع عایق ها این است که در برابر آتش مقاوم است.

پلی استایرن

پلی استایرن یک فوم ترموپلاستیک ضد آب است که یک ماده عایق حرارتی و صدا بسیار عالی است. این ماده در دو نوع گسترش یافته (EPS) و اکسترود شده (XEPS) با نام Styrofoam نیز وجود دارد. این دو نوع در رتبه بندی عملکرد و هزینه متفاوت هستند. عایق پلی استایرن دارای یک سطح یکدست و صاف است که هیچ نوع عایق دیگری از آن برخوردار نیست.

عایق حرارتی در ساختمان ها

حفظ درجه حرارت قابل قبول در ساختمان ها (با گرمایش و سرمایش) از بخش زیادی از مصرف جهانی انرژی استفاده می کند. عایق های ساختمان نیز معمولاً از فایبرگلاس (بطور خاص پشم شیشه) ، سلولز ، پشم سنگ ، فوم پلی استایرن ، فوم اورتان ، ورمیکولیت ، پرلیت ، چوب پنبه و غیره برای یک دوره زمانی از آزبست نیز استفاده می شد ، با این حال باعث ایجاد مشکلات سلامتی شد.

فواید استفاده عایق حرارتی در ساختمان ها

صرفه جویی در مصرف انرژی دمای یکنواخت تر را در کل فضا فراهم می کند. گرادیان دما هم به صورت عمودی و هم از نظر افقی از دیواره های بیرونی ، سقف ها و پنجره ها تا دیواره های داخلی وجود دارد. حداقل هزینه تکرار شونده دارد بر خلاف تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ، عایق دائمی است و نیازی به تعمیر و نگهداری و تنظیم ندارد. بسیاری از اشکال عایق حرارتی همچنین سر و صدای و لرزش را کاهش می دهد ، هم از بیرون و هم از دیگر اتاقهای داخل ساختمان ، در نتیجه محیط راحت تری ایجاد می کند.

 

وب سایت  ساختمون مرجع معرفی کالاهای و خدمات ساختمانی از قبیل ساندویچ پانل و پنجره دو جداره، پنجره Upvc، است.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: عایق حرارتی فایبرگلاس پلی استایرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است

 مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه علی‌رغم تذکراتی که در دوره‌های گذشته نیز داده شده است شاهد ساخت ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو اشاره کرد که قطعا برای تأمین این انرژی در این ساختمان باید هزینه و انرژی زیادی صرف شود.

وی افزود: یکی دیگر از ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای به ساختمان بانک مرکزی مربوط می‌شود و علی‌رغم اینکه تذکر داده‌ایم ساختمان دیگری با این نما ساخته نشود، اما باز هم شاهد هستیم که ساختمان دیگری با نمای شیشه‌ای در حال ساخت است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سایر بانک‌ها از جمله بانک ملت و تجارت نیز از نما‌های شیشه‌ای برای ساختمان‌های خود استفاده کرده‌اند به طوریکه در خیابان طالقانی نمای شیشه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که قطعا این اقدام آنها دهن کجی به اصول معماری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته نما در مناطق تهران تأکید کرد: این مجموعه تا حدی توانسته است این موارد را مهار و اصلاح کند و ان‌شاءالله امیدواریم ادامه پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • برای عایق کاری ویلا با استفاده از عایق الاستومری
  • اجرای عایق الاستومری کاری لوله‌های موتورخانه
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • (تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد