Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وجود گرد و غبار و صنایع آلاینده در استان از علل اصلی آلودگی هوای استان هستند که از ماه جاری مقابله با گرد و غبار در قالب تشکیل ستاد و تعیین تکلیف صنایع آلاینده را در دستور کار قرار داده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، مهدی الله پور، مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در نشست خبری با گرامی داشت  روز ملی هوای پاک در 29 دی ماه اظهار کرد: خراسان شمالی در سال گذشته سه روز هوای ناسالم برای همه گروه ها و در 9 ماهه امسال نیز سه روز هوای ناسالم برای گروه های حساس ( شامل افراد مسن، مادران باردار، بیماران دارای مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی) داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اله پور، وجود کانون های گرد و غبار برای تولید گرد و غبار همچنین وجود صنایع آلاینده ( اغلب سنگ شکن ها و واحدهای شن و ماسه ) را از مهمترین علل بروز هوای آلوده در استان برشمرد.

وی همچنین تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها، عدم وجود آب در بافت خاک، انجام امور کشاورزی، صنعتی، معدنی، عمرانی، ساختمانی و سیلاب را از علل اصلی تولید گرد و غبار و ایجاد کانون های تولید گرد و غبار در استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی در حال حاضر بیش از 15 هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار و کانون فرسایش بادی وجود دارد که بیشترین کانون گرد و غبار در شهرستان جاجرم قرار دارد..

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شهر بجنورد بیشترین تاثیر را از پدیده تولید گرد و غبار متحمل شده است.

وی در ادامه به قانون هوای پاک و آیین نامه مقابله با گرد و غبار کشور اشاره کرد و گفت: این اداره کل مبتنی بر ماده شش آیین نامه مقابله با گرد و غبار نسبت به تشکیل ستاد استانی مقابله با پدیده گرد و غبار اقدام خواهد کرد که در این زمینه اقدامات و هماهنگی های اولیه انجام شده است.

وی افزود: این در حالی است که تا به کنون در استان این ستاد تشکیل نشده بود.

اله پور با تاکید بر این نکته که گستره کانون های تولید گرد و غبار در استان باید کوچک تر شود، اعلام کرد: هفته آینده اولین جلسه استانی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور مدیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار کشور برگزار خواهد شد تا درباره رصد و نحوه مدیریت کانون های گرد و غبار و مقابله با آن در استان تصمیم گیری شود.

وی گفت: در این ستاد راهبردها و اقدامات اضطراری برای مقابله با گرد و غبار تعریف و تعیین تکلیف خواهند شد.

وی درباره صنایع آلاینده نیز اظهار کرد: اولین کمیته فنی کارگروه انتقال صنایع آلاینده در هفته گذشته در شهر بجنورد با حضور دستگاه های اجرایی تشکیل شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در استان صنایع آلاینده موجب آلودگی هوا می شوند و در این زمینه باید جابجایی صنایع و یا استفاده آنان از سیستم هایی کاهنده آلایندگی، تعیین تکلیف شوند، اعلام کرد: در سال گذشته 15 واحد صنعتی آلاینده در استان شناسایی شدند که حال می بایست با مدیران آنان نسبت به رفع عوامل آلاینده ساز واحدهایشان گفت و گو و تصمیم گیری کنیم.

وی درباره شرایط کنونی منطقه معدنی آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل نیز عنوان کرد: این اداره کل مجوز انجام مطالعات اکتشافی در محدوده معدنی آلبلاغ را صادر کرده که در همین راستا، وزارت صمت و سازمان صمت خراسان شمالی باید پیگیر استقرار گروه اکتشاف در این منطقه باشد.

وی افزود: درصورتیکه وجود ذخایر قابل برداشت معدنی سرب و روی در این محدوده معدنی مشخص شود پروانه  اکتشاف صادر خواهد شد.

اله پور با یادآوری این مطلب که آلومینای جاجرم به نمایندگی از شرکت ایمیدور فقط نسبت به بازدید از این محدوده معدنی اقدام کرده درحالیکه هنوز انجام مطالعات همچنین مسدودسازی دهانه های تونل در این منطقه را انجام نداده است، خواستار شد: هر چه سریعتر انجام مطالعات برای ارزیابی ذخایر معدنی آلبلاغ انجام شود.

وی افزود: پس از اینکه وضعیت ذخایر معدنی این منطقه مشخص شود، می توان محدوده معدنی این منطقه را تعیین تکلیف و برای حفاظت از زیستگاه گیاهی و جانوری این منطقه اقدامات لازم را انجام داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: درصورتیکه انجام مطالعات در این محدوده به تعویق افتد دوباره شاهد تخریب های بیشتری از سوی سودجویان در منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی استان بوشهر

رئیس کل دادگستری استان بوشهر پیگیری پرداخت حق آلایندگی استان را یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضا استان دانست و گفت: در این راستا از دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان از سوی صنایع آلاینده استان پرداخت می‌شود. - اخبار استانها -

مهدی مهرانگیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر عدم پرداخت حق آلایندگی صنایع و شرکت‌های مختلف استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: صنایع و شرکت‌هایی که در فعالیت خود سبب آلایندگی می‌شود بر اساس قانون باید به محیط پیرامونی عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه از دی ماه سال 1400 وصول عوارض آلایندگی در استان بوشهر متوقف شد گفت: پرداخت این عوارض در دستور دستگاه قضایی استان بوشهر قرار گرفت که بر اساس بررسی‌ها صنایع مختلف گاز، پتروشیمی، سیمان، نفت و دیگر مجموعه‌ها 22 هزار میلیارد عوارض آلایندگی از دی ماه سال 1400 تاکنون پرداخت نکرده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با بیان اینکه بخشی از عوارض آلایندگی صنایع استان به‌زودی واریز می‌شود گفت: با تشکیل کارگروه تخصصی و با پیگیری قضایی پرداخت یک‌هزار میلیارد تومان از این حق آلایندگی قطعی شده و یک‌هزار و 900 میلیارد تومان هم هشتم اردیبهشت ماه وصول می‌شود.

مهرانگیز با بیان اینکه بیش از 19 هزار میلیارد تومان دیگر از عوارض آلایندگی صنایع استان تا تیر ماه امسال پرداخت می‌شود گفت: مرحله اجرا و وصول این عوارض آلایندگی ممکن است چند روزی طول بکشد ولی با پیگیری دادگستری بوشهر و استاندار بوشهر توانستیم به این جریان خاتمه دهیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از وصول عوارض آلایندگی استان بوشهر مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است ادامه داد: وصول تمام مطالبات عوارض آلایندگی باید برای پیشرفت استان بوشهر هزینه شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی استان بوشهر