Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران-دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در نشست هم‌اندیشی «جمعیت»، که ۲۶ دی در دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، تأکید کرد: این سازمان مردم نهاد درصدد راه‌اندازی نمایندگی خود در مشهد جهت اجرای طرح «شهر بدون دخانیات» و انجام فعالیت‌هایی در راستای مبارزه با مصرف دخانیات در این شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش صدای ایران «جمعیت» این جلسه با حضور آقای لولاچیان نایب‌رئیس هیئت‌امنا  حجت‌الاسلام  معین شیرازی رئیس هیئت‌مدیره، حجت‌الاسلام مرسلی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره, حجت‌الاسلام تکیه‌ای عضو هیئت‌مدیره، دکتر مسجدی دبیر کل جمعیت، کاظمی مشاور حقوقی، حجت‌الاسلام رباطیان رابط جمعیت با حوزه و ستاد ائمه جمعه و جماعات، طاهری مدیر اجرایی، شاهسون مسئول شعب استانی، حشمتی روابط عمومی و کوره‌پز هماهنگ‌کننده دفتر جمعیت در مشهد  و حضور پررنگ مدیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی و برخی مسئولان  استان و سمن ها برگزار شد.
محمدرضا مسجدی در ادامه با اشاره به این موضوع که اخیراً مسئول دفتر برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت (امرو) برای مبارزه با استعمال دخانیات در کشورهای مدیترانه شرقی که در قاهره مستقر است و ایران نیز جزء این کشورها به شمار می‌رود سفری به تهران داشت، در ادامه افزود: وی در نشستی اعلام کرد شیعیان مانند عربستانی‌ها که دو شهر مکه و مدینه را به عنوان دو شهر بدون دخانیات به دنیا معرفی کرده‌اند، می‌بایست مشهد و قم را نیز به لیست این اماکن در دنیا معرفی کنند.
وی گفت: مبارزه با مصرف دخانیات در تمام نقاط دنیا به صورت جدی در حال انجام است. نخستین مقابله به صورت رسمی در سال ۱۹۶۸ در آمریکا انجام گرفت که در آن زمان ۵۵ درصد از مردان و ۲۰ درصد از زنان آمریکایی سیگار مصرف می‌کردند؛ اما از آن سال تاکنون میزان مصرف سیگار در بین مردان آمریکایی به ۲۲ درصد و در زنان آمریکایی به ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش‌یافته است.
مسجدی در ادامه با اشاره به این موضوع  که هم‌اینک مصرف دخانیات در کشورهای درحال‌توسعه افزایش‌یافته زیرا اهرم‌های نظارتی در آن کشورها چندان جدی نیست، تأکید کرد: استثمار و نفوذ شرکت‌های بین‌المللی دخانیات در کشورمان موضوع قابل تاملی است. درواقع راهکار اصلی صنایع دخانیات در حال حاضر استثمار همه‌جانبه کشورهای درحال‌توسعه و جهان سوم است. این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی دخانیات، ایران را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند.     دبیر کل «جمعیت» گفت: طی هفت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد صنایع کشور ورشکسته یا تعطیل شدند و باقی نیز اغلب با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. این در حالی است که تعداد واحدهای تولیدی سیگار در این مدت از هفت واحد به ۲۸ واحد و مصرف توتون قلیان از دو هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است. به‌طور قطع موضوع دخانیات در کشور ما موضوع سیاسی است. همچنین طی هفت‌ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸، ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام‌شده و دولت خوشحال است که تحریم‌ها را دور زده اما از این میزان ۳۱۸ میلیون دلار فقط مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها برای راه‌اندازی دو کارخانه تولیدی سیگار در استان‌های زنجان و گیلان بوده است.

دولت در مقابله با تولید سیگار توسط خارجی‌ها ضعیف عمل کرده است

مسجدی ادامه داد: ترامپ که همه چیز حتی نیازهای دارویی و درمانی را برای ایرانی‌ها تحریم کرده است دوست دارد که ایرانی‌ها سیگار خوب مصرف کنند. وی معتقد است با ایرانی تنها می‌توان از طریق فقر، بیماری و اعتیاد مقابله کرد نه جنگ و تحریم. همچنین نخست‌وزیر ژاپن که اخیراً به ایران سفر کرد، بنای ایجاد دو کارخانه تولید سیگار را در قشم و بندر انزلی بنیان نهاد و در حال حاضر ۵۱ درصد سیگار تولیدی در کشور مربوط به برند شرکت جی.تی.آی است.

دبیر کل «جمعیت» همچنین افزود: دولت در زمینه مقابله با تولید سیگار توسط شرکت‌های خارجی در ایران ضعیف عمل کرده است. در چنین شرایطی نقش سازمان‌های مردم نهاد، روحانیت و ائمه جمعه برای آگاه کردن مردم اهمیت دارد.     مسجدی با اشاره به اینکه، در کشور رقمی بالاتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال افراد خرج سیگار می‌کنند، گفت: دو برابر این مبلغ را دولت خرج درمان بیماری‌های مرتبط با دخانیات می‌کند. قلیان مضر‌تر و گران‌تر از سیگار است. ۲.۷ دهم میزان شیوع اعتیاد در استان خراسان رضوی داریم که رقم بالایی است و از نظر معیارهای سلامتی قابل‌توجه است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران مواد مخدر خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته

بررسی آمار‌های تجاری نشان می‌دهد سهم چین از کل صادرات ایران در ۱۰ ماهه سال قبل بیش از ۲۸ درصد بوده و طی ۱۰ سال گذشته نیز روند صادرات ایران به این کشور صعودی بوده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار‌های تجاری نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه اول سال قبل ۱۱۳ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۰.۵ میلیارد دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۹ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

پنج مقصد عمده صادرات ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه نیز به ترتیب چین با ۱۱.۵ میلیارد دلار، عراق با ۷.۷ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۵.۲ میلیارد دلار، ترکیه با. ۵ میلیارد دلار و هند با ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس در این مدت سهم پنج مقصد عمده صادراتی کشور از کل ارزش صادرات ۷۴ درصد بوده و چین و عراق در مجموع بیش از ۴۷ درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند که نشان دهنده اهمیت این دو کشور در سبد صادراتی ایران است.

روند تجارت ایران و چین در ۱۰ سال گذشته

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «وابستگی به بازار‌های محدود و خام‌فروشی، چالش‌اساسی‌صادرات غیرنفتی ایران طی دهه اخیر» روند تجارت ایران را با مقاصد مهم صادراتی بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش روند صادرات ۱۰ ساله صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صادرات به این کشور رشد کرده است؛ به‌طوری که از رقم بیش از ۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. پس از شروع همه گیری کووید-۱۹، سرعت رشد صادرات کالایی به این کشور با شیب زیادی در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت؛ به طوری که در این سال رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ را تجربه کرد. روند مثبت صادرات به این کشور در سال ۱۴۰۱ نیز متوقف نشد و اگرچه از سرعت رشد آن کاسته شده، اما نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۰.۹ درصد افزایش یافته است. طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده که کاهش حدود ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

از دلایل افزایش صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ می‌توان به مشارکت پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم و متانول اشاره کرد که به ترتیب سهم ۴۲.۴ واحد درصد، ۲۳.۸ واحد درصد، ۱۹.۲ واحد درصد و ۱۷.۶ واحد درصد در رشد صادرات حدود ۹۸ درصدی ایران به چین داشته‌اند.

متوسط قیمت صادرات به چین نیز طی ۱۰ سال مورد بررسی با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و در سال ۱۴۰۰ به رقم ۵۰۲ دلار به ازای هر تن رسیده که بیشترین رقم طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ است. در سال ۱۴۰۱ با اینکه صادرات نسبت به سال قبل با افزایش همراه بوده، متوسط قیمت صادرات به این کشور با کاهش ۳۶ دلار به ازای هر تن به ۴۶۵ دلار به ازای هر تن رسیده است. در واقع صادرات به چین در سال ۱۴۰۱ با قیمت پایین تری نسبت به سال ۱۴۰۰ انجام شده است. متوسط قیمت صادرات کالایی بدون نفت خام ایران به چین نیز طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ هم حدود ۲۹۸ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافته است. در واقع می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که در صورت تداوم این روند احتمالاً در پایان سال ۱۴۰۲ نیز کالا‌های صادر شده به چین حتی با متوسط قیمتی پایین‌تر از سال ۱۴۰۱ به فروش برسند.

تنوع پایین کالا‌های صادراتی به چین

در این میان ۱۰ کالای عمده صادراتی ایران به چین در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۲ درصد از کل ارزش صادرات ایران به این کشور را تشکیل می‌دهد که نشان دهنده تنوع پایین اقلام صادراتی به این کشور است. پروپان مایع شده با سهم حدود ۲۵ درصدی عمده کالای صادراتی ایران به چین محسوب می‌شود.

همچنین روند صادرات پروپان مایع شده از سال ۱۴۰۰ روند رو به رشدی را در پیش گرفته و در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد دو برابری را تجربه کرده است. پس از پروپان مایع شده، بوتان مایع شده و متانول مهمترین کالا‌های صادراتی ایران به چین در سال ۱۴۰۱ بوده که سهم این دو که تعرفه از کل ارزش صادرات به چین در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۷ درصد بوده است.

روند صادرات بوتان مایع شده مشابه پروپان بوده است و به طور کلی طی ۱۰ سال مورد بررسی، صادرات این محصول به چین متوسط رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. روند رو به رشد صادرات متانول نیز که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۱ متوقف شده و نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۴ درصدی همراه شده است.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری خارجی بیش از ۵ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار درکشور در سال گذشته
  • جذب بیش از ۴۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی
  • جزئیات روند سرمایه گذاری خارجی در یک دهه اخیر
  • کارشناس بازار سرمایه: ایرانیان خارج از کشور ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند
  • نصاب سرمایه گذاری خارجی در ۱۶ سال گذشته، شکسته شد
  • ۷ مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید در استان مرکزی صادر شد
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته