Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اسناد اف‌بی‌آی که به تازگی به رسانه‌ها درز کرده، نشان می‌دهد ارزیابی این نهاد دولتی آمریکا این است که عربستان سعودی به اتباع خود که در آمریکا هستند کمک می‌کند تا از تعقیب قضایی فرار کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) معتقد است دولت عربستان سعودی به اتباع خود که در آمریکا هستند، کمک می‌کند تا از پیگرد قضایی و محاکمه در آمریکا بگریزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نوشته پایگاه «واشنگتن اگزمینر»، بر اساس یک سند اف‌بی‌آی به تاریخ ۲۹ آگوست (۸ شهریور) که به دست پایگاه «اورگونین» رسیده، این آژانس دولتی آمریکا «تقریبا مطمئن» است که ریاض به اتباع خود کمک کرده تا از محاکمه در نظام قضایی آمریکا مصون بمانند. این سند، ریاض را به «تضعیف روندهای قضایی ایالات متحده» متهم کرده است.

در بخشی از این سند آمده است: «بعید است در کوتاه‌مدت مقام‌های [سعودی] این رویه را تغییر دهند، مگر آنکه دولت ایالات متحده مستقیما این مسئله را [با عربستان سعودی] در میان بگذارد و همکاری ایالات متحده در قبال اولویت‌های [مدنظر ریاض] را به پایان دادن به این رویه منوط کند.»

بخش‌های زیادی از مطالب سند اف‌بی‌آی بر اساس قوانین محرمانگی سانسور شده و از این رو مشخص نیست که دولت سعودی از چه روش‌هایی برای فراری دادن اتباعش از پیگرد قضایی در آمریکا استفاده می‌کند.

با این وجود، پیش از این در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد بسیاری از اتباع سعودی بعد از آنکه در آمریکا با اتهامات قضایی روبرو می‌شوند، به شکل رازآلودی ناپدید می‌شوند. گفته می‌شود عربستان سعودی از بیم آنکه محکومیت اتباعش در آمریکا اعتبار ریاض را خدشه‌دار کند، این افراد را تحت پوشش‌های دیپلماتیک از آمریکا خارج می‌کند. 

انتهای پیام/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: عربستان سعودی اف بی آی آمریکا عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

عربستان سعودی امروز(جمعه) از ناکامی شورای امنیت بین المللی برای تصویب پیش نویش قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ابراز تاسف کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه عربستان با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به تقویت سرکشی رژیم اشغالگر اسرائیل و ادامه نقض قوانین بین المللی بدون وجود هیچ عامل بازدارنده ای در این زمینه کمک می کند و هیچ گونه کمکی به برقراری صلح نخواهد کرد.

وزارت خارجه عربستان همچنین تأکید کرد: بار دیگر از جامعه جهانی می خواهیم به مسئولیت هایش در زمینه توقف تجاوزگری اشغالگران اسرائیلی به غیر نظامیان در غزه، حمایت از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت شان و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس براساس طرح صلح عربی و قطعنامه های بین المللی ذیربط عمل نماید.

آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس رای ممتنع دادند.

کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و خواستار طرح آن در نشست روز پنجشنبه این شورا شده اما کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد که شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پیش از منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی (رژیم) اسرائیل، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به این قطعنامه رای مثبت نخواهد داد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

در ماه آوریل، فلسطین نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشورهای دارای این وضعیت می توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه