Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بیزینس اینسایدر» در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده، شاخص‌های هزینه زندگی، هزینه درمان و شرایط اقتصادی را به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه‌های مربوط به میزان مناسب بودن یا نبودن یک کشور برای گذراندن دوران بازنشستگی بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بر این اساس، کشور پرتغال رتبه نخست در این فهرست را کسب کرده و پاناما و کاستاریکا نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اینفوگرافیک با مناسب‌ترین کشورها برای دوران بازنشستگی، بر اساس آمارهای سال 2019، آشنا خواهید شد.

منبع: ایسنا

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازنشستگی پرتغال درمان شاخص شرایط اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه سفر عمره حدود ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  برنامه صف اول شبکه خبر با حضور آقای سید عباس حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع آغاز سفرهای عمره و تدارکات برای حج تمتع پرداخت.
مقدمه: سفر‌های عمره بعد از ۹ سال توقف از سر گرفته شده و اولین گروه زائران عمره مفرده بعد از این ۹ سال امروز راهی سرزمین وحی شدند.

سؤال: توضیح دهید چه اتفاقی افتاد و از حالا به بعد قرار است چه شود؟ به چه ترتیبی، در چه مقاطعی، چقدر ما سفر عمره می‌توانیم داشته باشیم.
سید عباس حسینی؛ رئیس سازمان حج و زیارت: چیزی حدود ۹ سال پیش دقیقاً فروردین ماه سال ۱۳۹۴، عمره متوقف شد، بعد از مدت ۹ سال تلاش شد که سال گذشته ما بتوانیم این عملیات را آغاز کنیم. ثبت نام و مراحل اخذ ویزا انجام شد، یک سری موضوعاتی که به عنوان مشکلات فنی مطرح شد، سفر متوقف شد ولی ما همچنان دنبال این موضوع بودیم، از طرف سعودی و همین طور از طرف وزارت خارجه پیگیر موضوع بودند تا مقدماتش فراهم شد و ما نخستین اقدام قبل از عملیات حج انجام شود که یک بازگشایی باشد بتوانیم بلافاصله بعد از عملیات حج هم زائرین و متقاضیان سفر زیارتی عمره را اعزام کنیم. با تلاشی که انجام شد ما برنامه ریزی که می‌توانستیم قبل از حج انجام دهیم تقریباً ۶۴ گروه به استعداد پنج هزار و ۷۰۰ نفر ساماندهی کردیم که از تمام نقاط کشور هم بتوانند در این عدد سهیم باشند. تقسیم بندی بین استان‌ها انجام شد و از یازده ایستگاه پروازی زائرین عازم سرزمین وحی می‌شوند. ما امروز اولین گروه را ساعت شش صبح از فرودگاه تهران داشتیم که خوشبختانه به موقع عملیات انجام شد و زائرین به سرزمین وحی و مدینه منوره مشرف شدند.

سؤال: تا کی ادامه دارد قبل از موسم حج تمتع؟
حسینی: این دوره ۱۰ روز طول می‌کشد و روزانه هم دو پرواز این عملیات را انجام می‌دهد.

سؤال: دو پرواز از کل کشور یا فعلاً همان تهران؟
حسینی: دو پرواز از کل کشور از ایستگاه‌های مختلف و بعد از ۱۰ روز هم عملیات برگشت معتمرین به کشور خواهد بود.

سؤال: و دیگر وارد موسم حج تمتع می‌شویم؟
حسینی: ان‌شاءالله بلافاصله عملیات حج شروع می‌شود و بعد از حج ان‌شاءالله برنامه ریزی است که بعد از عملیات حج بتوانیم بتوانیم متقاضیانی که در صف انتظار داریم را ببریم. الان برنامه ریزی ما برای پنج هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

سؤال: پنج هزار و ۷۰۰ نفر در روز؟
حسینی: نه کل عملیات این ۱۰ روز.

سؤال: نه بعد از موسم حج تمتع؟
حسینی: بعد از موسم حج تمتع این امکان وجود دارد که ما ظرفیت‌های بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر هم اعزام می‌کنیم ولی موضوعات مختلفی.

سؤال: یک میلیون نفر در چه مقطعی؟
حسینی: در یک موسم عمره که تقریباً از ۱۵ محرم شروع می‌تواند شود و تا همین شوال می‌تواند ادامه‌دار باشد. در این بازه زمانی استعداد را سازمان دارد که این ظرفیت را ببرد ولی مستلزم زیرساخت‌های دیگر هم هست، یعنی هواپیمایی باید بتواند برای انتقال این ظرفیت کمک کند.  زیرساخت‌های دیگر مثل تأمین ارز هم باید انجام شود. این استعداد در سازمان وجود دارد، امیدواریم با کمکی که مجموعه دستگاه‌های همکار می‌توانند انجام دهند، سال آینده بتوانیم با یک ظرفیت قابل قبولی زائرین و متقاضیان را به عمره اعزام کنیم.

سؤال: یعنی فکر می‌کنید در اولین سال ازسرگیری سفر‌های عمره به حداکثر ظرفیت ممکن خواهیم رسید با توجه به صفی که به وجود آمده در طول این سال‌ها و تقاضایی که هست؟
حسینی: اگر زیرساخت‌هایی که گفتم تأمین شود، مشکلی برای اجرای آن نیست.

سؤال: این اگر دست کیست؟ به هر حال ما یک ظرفیتی داشتیم می‌فرستادیم، آیا آن از بین رفته، آسیب دیده؟
حسینی: آن ظرفیت که در کشور میزبان وجود دارد، برنامه ریزی ماست که این طرف باید ناوگان هوایی ما این استعداد را پیدا کند، تأمین ارز هم به موقع انجام شود، این ظرفیت وجود دارد. پیش بینی ما این است که کف کار می‌توانیم حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را به راحتی انجام دهیم.

سؤال: در طول سال آینده؟
حسینی: بله، ان‌شاءالله.

سؤال:، چون می‌گویید ناوگان هوایی مثلاً از ناوگان هوایی کشور‌های دیگر هم می‌شود استفاده کرد؟ هم خود عربستان، حتی کشور‌های دیگر؟
حسینی: می‌شود استفاده کرد، این هزینه‌های اجرا را بالاتر می‌برد.

سؤال: هزینه عمره هم بفرمایید، الان چقدر دارد حدوداً تمام می‌شود؟
حسینی: الان حدود ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان.

سؤال: برای یک سفر چند روزه؟
حسینی: ۱۰ روزه؛ پنج روز مدینه، پنج روز هم مکه.

سؤال: قبلاً دو هفته‌ای بود، در آن دوره‌ها؟
حسینی: خیلی قبل، یعنی قبل از این که قطع شود بر اساس ۱۰ روز بود.

سؤال: حج تمتع که حدوداً یک ماه دیگر مانده؛ اولین سفر‌ها کی انجام خواهد شد؟
حسینی: عرض کردم بلافاصله بعد از این دوره عمره، اولین گروه زائرین ۲۴ اردیبهشت ماه عازم سرزمین وحی می‌شوند.

سؤال: برای حج تمتع برنامه شما چیست؟
حسینی: طبق آخرین آماری که کشور میزبان برای حج امسال برای ما در نظر گرفت؛ ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر و کادر اجرایی کاروان‌ها در نظر گرفته شده، ساماندهی و تخصیص ظرفیت استان‌ها بر همین اساس انجام شده، همچون سال گذشته ۲۱ ایستگاه پروازی ارائه خدمات به زائرین خواهند داد. آن زیرساخت‌های لازم؛ تأمین مسکن، تغذیه، حمل و نقل؛ بسترهایش فراهم شده و ان‌شاءالله در موعد مقرر پرواز‌ها انجام شود و زائرین خدمات‌شان را دریافت کنند.

سؤال: بحث تأمین ارز هم در عمره مطرح است هم در حج تمتع، مشکلی در مورد تأمین ارز وجود دارد، ندارد؟
حسینی: با تلاشی که مجموعه بانک مرکزی انجام دادند، ارز مورد نیاز حج تمتع و عمره تأمین شده است.

سؤال: در این مدت چطور تأمین کردید؟
حسینی: ما همیشه یک رقمی در حساب‌مان هست به عنوان پیش پرداخت صاحبان هتل‌ها و برخی قرارداد‌ها پرداخت می‌کنیم، پس از آن هم بانک مرکزی تلاش خود را انجام داد و ارز مورد نیاز حجاج تأمین شد.

سؤال: یکی از بحث‌هایی که همواره در مورد حج تمتع و عمره به خصوص مطرح است، هزینه سفر است، البته ما آن چیزی که در مورد قدیمی‌ها و نسل‌های مثلاً یکی دو نسل یا سه نسل پیش از خودمان شنیدیم، همیشه سفر حج، سفر پرهزینه‌ای بوده، چون حتی آن زمانی که هواپیما هم نبوده، مجبور بودند مسیر طولانی را به روشی بروند که گاهی ماه‌ها این رفت و برگشت طول می‌کشیده، چند ماه باید هزینه می‌کردند، چند ماه باید پس‌انداز می‌کردند و چند ماه باید کار نمی‌کردند، هر طور حساب کنیم، سفر کم هزینه‌ای نبوده از اساسش هم کم هزینه نبوده، حالا هم به هر حال مسأله هزینه در مورد حج تمتع و عمره مطرح است، چه برنامه‌هایی برای ارزان کردن سفر حج و عمره هست؟ چه اتفاقی افتاده و چه کار‌هایی کردید؟
حسینی: ما وقتی ورود می‌کنیم به یک ظرفیت بالایی و می‌توانیم فرض بگیریم ظرفیت کامل یک هتل را برای یک دوره بگیریم، قطعاً در نرخ هزینه سفر زائرین خصوصاً در موسم عمره تأثیر‌گذار خواهد بود. موضوع بعد هم چانه‌زنی است. بحث چانه‌زنی که با اصحاب و مالکین هتل‌ها داریم، نرخ سفر را تعیین می‌کند. برخی خدمات هم نرخش مشخص است، مثل وجود خدماتی که در مشاعر به زائرین داده می‌شود، مثل حمل و نقل، بلیت هواپیما؛ اینها کاملاً مشخص است و بر اساس این، نرخ هزینه سفر زائرین محاسبه و از آنها دریافت می‌شود.

سؤال: این کاری است که تا حالا شده؟
حسینی: بله.

سؤال: برنامه‌ای برای بیش از این هم دارید، راه‌حلی؟ مثلاً اگر که امکان سفر زمینی برای حج به وجود بیاید، احتمال است که سفر ارزان‌تر از این هم بشود؟
حسینی: قطعاً سفر‌های زمینی نرخ کمتری خواهد داشت، حمل و نقل زمینی همین الان هم داخل کشور به نسبت پرواز، نرخش پایین‌تر است، از دستگاه دیپلماسی کشور بتواند این هماهنگی را بین کشور عراق و عربستان برای استفاده زائرین ما از مرز‌های زمینی انجام دهد، این امکانش وجود دراد که ما هم به صورت زمینی زائرین را اعزام کنیم.

سؤال: یعنی شما اصلاً درخواستی داشتید؟ کِی و چه گفتند به شما؟
حسینی: بله، سال گذشته انجام دادیم، هنوز کشور میزبان برای زائرین ما این امکان را فراهم نکرده است.

سؤال: برای بعضی کشور‌های دیگری فراهم است ظاهراً؟
حسینی: خود عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به صورت زمینی می‌برند.

سؤال: به هر حال به صورت بالقوه این امکان وجود دارد؟
حسینی: بله.

سؤال: پیگیری هم کردید از پارسال تا به حال از وزارت‌خارجه؟
حسینی: وزارت‌خارجه دنبال کرده که کشور میزبان موافقت خود را اعلام نکرده است.

سؤال: یعنی یک بار و تمام شد، پرونده آن بسته شد؟
حسینی: نه، قطعاً پیگیری‌های بعدی هم لازم است انجام شود، ان‌شاءالله بتوانیم این مسیر را باز کنیم.

سؤال: پیش بینی دارید که چقدر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؟
حسینی: نخیر.

سؤال: الان این عدد و رقم‌هایی که درباره حج تمتع البته هنوز نگفتند الان چقدر تمام می‌شود، آن را هم بفرمایید، بعد به تفکیک هم بگویید اگر ممکن است این هزینه‌ها صرف چه می‌شود و به چه صورتی؟ یعنی چقدر آن ارزی و چقدر آن ریالی است و چقدر سهم حمل و نقل است و چقدر سهم غذا و اسکان است؟
حسینی: ما الان نرخ هزینه سفرمان در کمترین قیمت‌مان؛ حدوداً ۱۶۱ میلیون تومان است. در بیشترین گروه قیمتی‌مان

سؤال: برای حج تمتع؟
حسینی: بله، ۱۸۷ میلیون تومان است. این بسته به نوع هتل و کیفیتش در شهر‌های مکه و مدینه در این بازه و رِنج متفاوت است، نرخ‌ها هم متفاوت است، حد کف آن؛ همین که عرض کردم، و سقفش هم ۱۸۷ میلیون تومان برای گروه‌های قیمتی متفاوت است. ما الان در مدینه منوره چهار گروه قیمتی داریم، در مکه پنج گروه قیمتی که ترکیب اینها باهم، نرخ هزینه سفر زائرین را در حوزه اسکان در می‌آورد. غذا هم بین همه حجاج یکنواخت است، حمل و نقل یکنواخت است، بلیت هواپیما یکنواخت است، خدمات داخل مشاعر یکنواخت است، مجموع آنها که بیشترین هم در اصل هزینه سفر زائرین را اسکان دربرمی گیرد، ثابت است که بر اساس آن، نرخ‌ها محاسبه شده و از مردم دریافت شده است.

سؤال: که تلورانس آن چقدر بود؟
حسینی: از ۱۶۱ میلیون تومان تا ۱۸۷ میلیون تومان.

سؤال: یعنی چیزی حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد؟
حسینی: تقریباً.

سؤال: دیگر با چه چیز‌هایی غیر از اسکان می‌شود بازی کرد برای کاهش هزینه؟ راهی دارد؟ مثلاً غذا چه سهمی دارد در این سبد؟
حسینی: چیزی حدود ۱۰ درصد.

سؤال: خیلی هم با آن نمی‌شود کاری کرد؟ درباره غذا بفرمایید.
حسینی: غذا را هم‌چنان مثل گذشته در چهار آشپزخانه مرکزی؛ دو تا در مدینه منوره و دو تا در مکه مکرمه پخت غذای زائرین را با استفاده از آشپز‌ها و سرآشپز‌های ایرانی انجام می‌دهیم.

سؤال: کاملاً مکانیزه؟
حسینی: بله.

سؤال: من ۲۰ سال پیش یک تصویری از این آشپزخانه‌ها دارم که همان زمان خیلی پیشتاز بود از نظر تکنولوژی، فناوری و به روز بودن آن دستگاه‌ها و همه آن سامانه ها، الان چه وضعیتی دارد؟
حسینی: همین الان هم ما به خاطر این که رعایت بهداشت و ایمنی غذا انجام شود، گذشته بر این در هتل‌ها پخت می‌شد و دفاع مدنی کشور میزبان به خاطر مسائل امنیتی و مسائل ایمنی که بالأخره آشپزخانه‌ها در زیرزمین‌ها قرار داشت، پیش بینی می‌کردند شاید ممکن است آتش سوزی ایجاد شود و به زائرین آسیبی از این موضوع برسد، ممنوع کردند پخت در هتل‌ها را و رفتند به سمت پخت‌های متمرکز. در پخت متمرکز هم موضوع بهداشت در آن رعایت شد، هم مدیریت هزینه‌ها در آن رعایت شد، هم سرانه‌های اقلام مصرفی. الان در آشپزخانه‌ها تقریباً به صورت نیمه مکانیزه عملیات پخت غذا انجام می‌شود تحت نظارت بهداشتی، هم کارشناسان بهداشت از طرف ما، هم از طرف کشور میزبان بر فرایند پخت غذا از تولید تا مصرف زائرین نظارت دارند.

سؤال: مواد غذایی آن از ایران برده می‌شود یا همان جا تهیه می‌شود؟
حسینی: مواد غذایی تا زمانی که امکان ارسال برخی از اقلام از ایران وجود داشت، تقریباً ۶۰ قلم کالا را از ایران تأمین می‌کردیم، هنوز موضوعات برقراری ارتباط در زمینه انتقال کالا حل نشده، این موضوع البته این امکان برای ما فراهم است عین گذشته اقدام کنیم. الان هم بخشی از اقلامی که امکانش هست به صورت هوایی همراه زائرین ببریم به طور مثال آلوی خشک، سماق یا مسائلی این گونه را از طریق هوایی منتقل می‌کنیم و به صورت جامه‌دانی؛ بار همراه زائر، اما مابقی اقلام مورد نیاز را از خود کشور میزبان خریداری می‌کنیم.

سؤال: این موارد یعنی با این که هوایی منتقل می‌شود، باز هم به صرفه‌تر است؟
حسینی: اصلاً برخی اقلام آن‌جا وجود ندارد.

سؤال: کشور‌های دیگر چقدر این طور شبیه کار ما را انجام می‌دهند؟ آن زمان که من تصویری که از ۲۰ سال پیش دارم، فکر می‌کنم که ما تنها کشوری بودیم که آشپزخانه متمرکز داشتیم و این مدل در دو مورد یادم است؛ یکی بحث حمل و نقل داخل شهر‌های مدینه و مکه برای زائران ایرانی در این هم تقریباً منحصر فرد بود ایران و در بحث غذا هم آشپزخانه مرکزی فکر می‌کنم ایران تنها کشور بود همان ۲۰ سال پیش؟ الان دیگر کشور‌های دیگر هم هستند؟
حسینی: وقتی تکلیف شد، به صورت کلی بود. کشور‌های دیگر هم در آشپزخانه متمرکز پخت انجام می‌دهند. معدود کشور‌هایی هم هستند که در هتل‌ها انجام می‌دهند ولی با امکانات و تجهیزات کاملاً برقی که بحث آتش در آن نقشی ندارد.

سؤال: یک بحث دیگر این که باز سابقه ذهنی گذشته را عرض می‌کنم؛ آن زمان عربستان همیشه یک نگاهی داشت به حجاج ایرانی و به کلاً نظام حج ایران که انضباط خاصی داشت، همین یک مثال عرض کردم که سرویس‌های حمل و نقل درون شهری در مکه و مدینه بود که این طور که یادم هست شبیهی نداشت و همیشه به عنوان نمونه درباره آن صحبت می‌کردند که ایرانی‌ها خیلی حج‌شان، حج‌تر و تمیزی است از نظر نظم، انضباط، قواعد و همه این حرف‌ها. الان چه وضعیتی داریم؟
حسینی: همین موضوع آشپزخانه‌ها؛ وقتی ما ورود کردیم؛ بهترینش را ورود کردیم. همان طور که فرمودید مکانیزه‌ترینش را ورود کردیم. حمل و نقل درون شهر هم شاید به نوعی می‌شد بگوییم بنیان‌گذارش ما بودیم. ما شروع کردیم انتقال حجاج را با اتوبوس درون‌شهری و الان خود کشور میزبان هم به این رسید و چرخه را تکمیل کرد .

سؤال: دیگر برای همه کشورهاست الان؟
حسینی: برای همه کشورهاست. همه کشور‌ها عموماً آنهایی که مناطقی هستند که حتماً دسترسی باید توسط وسیله نقلیه باشد، عموماً از اتوبوس استفاده می‌کنند.

سؤال: الان ثبت نام جدید هم برای حج تمتع و عمره انجام می‌شود؟
حسینی: ما در صف انتظار عمره چیزی حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زائر داریم. حج تمتع هم چیزی حدود ۹۶۰ هزار نفر زائر در نوبت انتظار داریم. فعلاً شرایطی نیست که بتوانیم ثبت نام انجام دهیم.

سؤال: اگر ثبت نام انجام دهید ولی به همان اندازه به تأخیر بیفتد، اتفاقی می‌افتد؟
حسینی: به نظرم شاید اگر همان روز هم این ثبت نام به این تعداد انجام نمی‌شد، می‌توانستیم شرایط بهتری را امروز رقم بزنیم.

سؤال: الان خود این صف باعث نمی‌شود که بیشتر آن فضای بیرون از فضای رسمی شکل بگیرد، بازاری برای خرید و فروش فیش‌ها؟ البته اصل این اشکالی شاید نداشته باشد که چنین چیزی وجود داشته باشد، ولی به هر حال قیمت را ممکن است ببرد بالا، چون کسی امیدوار به این نیست که بتواند الان ثبت نام کند، چه برای عمره، چه برای حج و مثلاً اگر شما آن را باز کنید، نهایت اتفاقی که ممکن است برای شما بیفتد، این است که زائری که الان ثبت نام می‌کند؛ ۱۰ تا ۱۲ سال دیگر ممکن است نوبتش شود؟
حسینی: ما اول الان متعهدیم به مردم و باید آن تعهدمان را انجام دهیم. بعد از این که تعهدمان را انجام دادیم یا این زائرین ما نخواستند به هر دلیلی بیایند و اعزام شوند، آن موقع فضا را باز می‌کنیم برای ثبت نام.

سؤال: یعنی الان مثلاً شما ۱۰ سال دیگر هم ممکن است ثبت نام را متوقف نگه دارید؟
حسینی: زائر در صف انتظار است.

سؤال: زائر در صف انتظار است ولی می‌گویم الان هیچ امیدی برای یک نفر نمی‌ماند الا این که بیاید پول بیشتری خرج کند در بازار آزاد فیش بخرد با رقمی که ممکن است خیلی بیشتر باشد.
حسینی: بالأخره آن هم که آن روز پولش را گذاشته، ارزش پولش را دارد می‌گیرد، یعنی یک میلیون تومان آن روز گذاشته، الان ارزش پول آن روز را به نسبت امروز می‌گیرد، آن هم که امروز ثبت نام می‌کند، اگر مستطیع است می‌آید اعزام می‌شود و اگر مستطیع نیست که حج برایش تکلیف نیست.

سؤال: حالا حج تکلیف نیست برای او ولی آرزو برای عده‌ای هست که یک عمره را مثل یک سفر زیارتی عتبات بروند؟
حسینی: من به نظرم می‌رسد که شرایط عمره بهتر از حج شود و الان اسناد عمره؛ آن کسی که سپرده گذاشته و آن کس که الان فیشش را واگذار می‌کند، تفاوت زیادی پیدا نکرده، یعنی عموماً در بازار فیش‌های عمره مبلغ ناچیزی هستند.

سؤال: چقدر الان فروش می‌روند؟
حسینی: من نمی‌خواهم نرخ بگویم ولی معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فیشی که ۸۰۰ تومان سپرده گذاشته، آن را الان واگذار می‌کند به ۱۰ تا ۱۵ تومان بسته به توافقی که دو طرف دارند، برخی‌ها همین طور هِبه می‌کنند، ارزشی ندارد.

سؤال: یعنی فقط یک امتیاز است؟
حسینی: بله.

سؤال: فرمودید ۴۲ میلیون هم باید بدهند برای خود عمره؟
حسینی: ۴۲ تا ۴۴ میلیون.

سؤال: درباره معایناتی که پیش از حج متقاضیان سفر حج و عمره باید بگذرانند توضیح دهید. آیا در مورد استطاعت جسمی آنها به اندازه کافی دقت می‌شود؟ مسائل شرعی آن آیا حل شده یا نه؟ پارسال مشکلاتی داشتند.
حسینی: ما در عمره که اصلاً بحث معاینات پزشکی مطرح نیست. ولی در حج تمتع؛ یکی از شرط‌های ما استطاعت جسمی است. معاینات پزشکی انجام شده بر اساس دستورالعمل و آیین نامه جدیدی که امسال توسط مرکز پزشکی و بعثه مقام معظم رهبری تدوین شد، تقریباً چیزی حدود ۹۹ درصد زائرین معاینات‌شان انجام شده و آماده سفر هستند.

سؤال: خدمات پزشکی که ایران در حج می‌دهد به حجاج چیست؟
حسینی: تمام هتل‌های ما پزشک دارد. برخی مطب‌های داخل ساختمان‌ها بسته به جمعیت آنها، به صورت هشت ساعته اداره می‌شوند، برخی مطب ها؛ ۱۶ ساعته هستند، برخی هم به صورت ۲۴ ساعته خدمات را ارائه می‌دهند و در هر منطقه هم یک درمانگاه هم داریم که خدمات تخصصی هم می‌دهند و در هر شهر ما یک بیمارستان تخصصی هم داریم که پزشک‌های متخصص که از کاروان‌ها به هر دلیلی ارجاع می‌شوند، آن جا مورد معاینه قرار می‌گیرند.

سؤال: چه خدماتی در این بیمارستا‌ن‌ها و درمانگاه‌ها عرضه می‌شود؟
حسینی: به غیر از اعمال جراحی، بقیه خدمات پزشکی را در بیمارستان‌ها ارائه می‌دهند.

سوال: ظرفیت حج برای آن چه کردید، آیا قابل افزایش هست یا نه؟
حسینی: قاعدتا این ظرفیت با توجه به آماری که اخیرا ما گرفتیم جمعیت کشورچیزی حدود هشتاد و نه میلیون نفر شده است.

سوال: طبق سازمان کنفرانس اسلامی؟
حسینی: بله هر هزار نفر یک نفر، ما امیدواریم که سال آینده، این ظرفیت را از کشور میزبان بگیریم.

سوال: به امسال نرسید؟
حسینی: بعید می‌دانم به امسال برسد.

سوال: درست است آن مصوبه وجود داشته است ولی با توجه به وقفه‌ای که بوده است در عمره و تمتع آیا امکان دارد حالا در عمره که ما خودمان محدودیت‌هایی ایجاد شده است ولی برای تمتع امکان ندارد که طرف عربستانی یک مقدار برای مدتی این ظرفیت را افزایش حداقل بدهد نسبت به آن سهمیه مصوب که صف زودتر تخلیه شود یا از سهم کشور‌هایی که نمی‌آیند استفاده شود؟
حسینی: معمولا کشور‌ها از ظرفیت‌های شان استفاده می‌کنند، ببینید پاشنه آشیل معمولا در کشور‌ها استفاده می‌کنند، اما مشکل کشور میزبان در مشاعر و محدودیتی است که در آن جا وجود دارد، مشکل در منی است و ما در منی با توجه به ظرفیت اسکانی که در منی با توجه مساحتی که در منی داریم، محدودیت برای کشور میزبان ایجاد کرده است شاید در اسکان در شهر مکه دچار مشکل نشویم ولی دراسکان منی دچار مشکل می‌شویم.
آن چه که در منی الان وجود دارد سرانه هر نفر بین هفتاد - هشتاد سانت است و آن جا باید استراحت کند، سه روز و سه شب باید آن جا استراحت کند.
سوال: بحث آن جا نیست، آن جا، ما در گذشته نه چندان دوری سهمیه حج مان صد هزار نفر بوده است و بعد کاهش پیدا کرده است، به همان عدد برسانیم.
حسینی: بله بوده است و بعضی از کشور‌ها کمتر می‌بردند و ما بیشتر می‌بردیم و بعد الگو به آن دادند و گفتند هر هزار تا یکی. هر هزار نفر یک نفر، قدرالسهم ما هشتاد و هفت نفر و ۵۵۰ نفر است.

سوال: تصویب شد در سازمان کنفرانس اسلامی؟
حسینی: بله تصویب شده است و الان هم بخواهند اضافه کنند مشکل در مشاعر پیدا می‌کنند مگر این که کشور میزبان تصمیم بگیرد مثلا مشاعر را جور دیگری حل کند مثلا چادر‌های چند طبقه آن جا بزند یا ساختمان سازی کند.
سوال: پیگیری می‌کنید؟
حسینی: وظیفه ما پیگیری و کشور میزبان زیرساخت‌ها را آماده کند.

سوال: رهبر انقلاب تصریح کردند، که راه ندارد، نداریم، راهش را پیدا کنید، از جمله مثلا این که مدت سفر را به نحوی گرچه آن هم محدودیت‌هایی دارد، من درجریان هستم و مردم هم می‌دانند، ولی چه برنامه دیگری برای کاهش هزینه سفر در پیش گرفتید؟
حسینی: ما به اندازه کافی شرمنده حضرت آقا هستیم که این فرمانش را نتوانستیم به طور کامل عملیاتی کنیم ولی محدودیت‌هایی از طرف کشور میزبان وجود دارد.
کشور‌هایی که جمعیت شان سی هزار نفر به بالاست باید یک دوره زمانی سی روزه زائرشان بیاورند و سی روز هم برگردانند این محدودیت را داریم و تلاش کردیم سال گذشته این طول سفر را کم کنیم و سال گذشته سعی کردیم و بخشی از زائرمان را از مکه منتقل کردیم به مدینه و از فرودگاه مدینه برگردانیم به ایران که بتوانیم متوسط طول سفر را کم کنیم و ۱۲ هزار نفر را توانستیم این کار را انجام دهیم.
بحث دیگر برمی گردد به موضوع تحریم‌ها و ناوگان هواپیمایی و هواپیما‌هایی که استفاده می‌شود آن ظرفیت لازم را ندارند، گذشته بر این هواپیما‌های پهن پیکر بود بوئینگ ۷۴۷ بود و این ظرفیت وجود داشت که ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر را منتقل کنند.
الان جایگزین آن دو هواپیما باید برود. محدودیت در ناوگان و همه این‌ها تاثیر دارد و امیدواریم بتوانیم این خواسته حضرت آقا را به یک جایی برسانیم که شرمنده شان نشویم.

سوال: اخیرا یک مبلغی به حساب حجاج واریز شد، موضوعش چه بود؟
حسینی: این مبلغی که به حساب حجاج واریز شد مربوط به حج ۱۴۰۱ بود و برخی از شرکت‌های ارائه خدمات در مشاعر، به تعهد خودشان عمل نکرده بودند و ما وقتی مطلع شدیم، پیگیری موضوع را کردیم و به وزارت حج کشور میزبان شکایت بردیم که این خدمات به زائر ما داده نشده است، مطالبه کردیم و توانستیم آن هزینه‌ای انجام دادیم آن را پس بگیریم و به زائران مان برگردانیم.
سوال: تکرار هم خواهد شد، احتمالی وجود دارد؟
حسینی: ما برای حج ۱۴۰۲ که سال گذشته انجام شد، مجموعه صرفه جویی‌هایی که در حوزه تغذیه، تدارکات، حمل و نقل، هواپیمایی، قراردادمان با هواپیمایی به صورت ریالی بود، شرایطی ایجاد شد، بانک مرکزی همراهی کرد که بخشی از این هزینه‌ها را به صورت ارزی پرداخت کنیم، این باعث شد که ما یک صرفه جویی‌هایی در هزینه‌ها بتوانیم انجام دهیم و مدیریتی که بر هزینه‌ها در عربستان انجام شد در حج سال گذشته انجام شد و یک عدد و رقم خوبی توانستیم صرفه جویی کنیم و تقریبا این نوید را به زائرین سال گذشته بدهم که متوسط طی روز‌های آینده، مبلغی حدود، میانگینش را عرض می‌کنم، ممکن است بالا -پایین باشد این مبالغ برای افراد مختلف، مبلغی حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به زائران برمی گردانیم و این مربوط به صرفه جویی است که در بخش‌های مختلف شد، هم بخش‌های تغذیه، حمل و نقل و هم هواپیمایی، هم خدمات پزشکی توانستیم این مبلغ را مدیریت کنیم که به زائران برمی گردانیم.

دیگر خبرها

  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • بزرگ‌ترین گنج گمشده ایران کجاست؟
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • هزینه سفر عمره حدود ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان است
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • (ویدیو) رویا کجاست؟