Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات جدید اخترشناسان نشان می‌دهد طوفان‌های خورشیدی که آسمان قطب را به شکلی زیبا به رنگ سبز و صورتی درمی‌آورند، دارای یک نیمه تاریک نیز هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، طوفان‌های خورشیدی که نمایی دیدنی به نام شفق قطبی در آسمان قطب پدید می‌آورند، این قدرت را دارند که شبکه‌های برق، سیستم‌های ارتباطی و ماهواره‌های ما را خراب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که منبع این طوفان‌های خورشیدی از آنچه که قبلاً تصور می‌شد به سیاره ما نزدیکتر است.

زمین توسط یک حباب محافظ معروف به مگنتوسفر محافظت می‌شود و اشعه‌های مضر خورشید را مهار می‌کند، اما هنگامی که خورشید گاهی اوقات رشته‌هایی از پرتوهای پر سرعت را منتشر می‌کند، به شدت میدان مغناطیسی زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با برخورد این باد یا طوفان خورشیدی به مگنتوسفر، دو مجموعه از خطوط میدان مغناطیسی درگیر می‌شوند. این تعامل گرما ایجاد می‌کند و ذرات باردار شامل یون‌ها و الکترون‌ها را که توسط باد خورشیدی وارد شده است، تسریع می‌کند تا به طور موقت میدان مغناطیسی زمین را تضعیف کند و طوفان‌های مغناطیسی قدرتمندی را ایجاد می‌کند که به عنوان شفق‌های قطبی به نظر می‌رسند.

محققان می‌گویند چون این طوفان‌ها نادر هستند و ماهواره‌های کافی برای مشاهده آنها وجود ندارد، دقیقاً مشخص نیست که این اتصال مجدد خطوط میدان مغناطیسی در کجا و چگونه اتفاق افتاده است.

آنها برای فهم این موضوع از مشاهدات ماهواره‌های "THEMIS" ناسا استفاده کردند. این ماهواره‌ها طی طوفان‌های خورشیدی، در بخشی از مگنتوسفر که به سمت زمین است قرار می‌گیرند، نه آن بخشی که رو به خورشید است و توسط طوفان خورشیدی کشیده می‌شوند. محققان دریافتند که این اتصال مجدد مغناطیسی(رویدادی که طوفان‌های مغناطیسی را ایجاد می‌کند) می‌تواند بسیار نزدیک‌تر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد یعنی در فاصله حدود سه تا چهار برابر قطر زمین رخ دهد.

علاوه بر این، یک ماهواره هواشناسی در مدار نزدیک به زمین، الکترون‌های انرژی گرفته را در پی طوفان ردیابی می‌کند و نشان می‌دهد که رویداد اتصال مجدد باعث شده یون‌ها و الکترون‌ها به سرعت بیشتری برسند.

به گفته محققان، این شتاب می‌تواند برای صدها ماهواره در مدار زمین خطرناک باشد و همچنین می‌تواند برای دی‌ان‌ای انسان مضر باشد و به همین دلیل خطری برای فضانوردان به شمار می‌آید.

علاوه بر این، طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به شیوه‌های متفاوتی ساکنان زمین را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال در سال ۱۹۲۱ یک طوفان مغناطیسی ارتباطات تلگراف را مختل کرد و باعث قطع برق و منجر به آتش گرفتن ایستگاه قطار در شهر نیویورک شد.

"واسیلیس آنجلوپولوس" استاد فیزیک فضایی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: ما با مطالعه مگنتوسفر، شانس خود را برای مقابله با یکی از بزرگترین خطرات برای بشریت که طوفان‌های خورشیدی هستند، افزایش می‌دهیم. این یافته‌ها ممکن است به فضانوردان و ساکنان زمین کمک کند تا بهتر برای طوفان‌های خطرناک خورشیدی آماده شوند.

این مطالعه در مجله Nature Physics منتشر شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طوفان خورشیدی نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!

در یک اتفاق هولناک، قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به ماهواره ناسا موسوم به TESS نزدیک شد و این ماهواره را در آستانه نابودی قرار داد. این حادثه خطرناک به وضوح نشان می‌دهد که زباله‌های فضایی تا چه اندازه می‌توانند برای فضاپیماها خطرناک باشند. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، در یک اتفاق هولناک، قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به ماهواره ناسا موسوم به TESS نزدیک شد و این ماهواره را در آستانه نابودی قرار داد. این حادثه خطرناک به وضوح نشان می‌دهد که زباله‌های فضایی تا چه اندازه می‌توانند برای فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی خطرناک باشند.

در تاریخ 23 آوریل 2024، ماهواره TESS ناسا که به منظور جستجوی سیارات فراخورشیدی طراحی شده است، با قطعه‌ای از زباله‌های فضایی روسیه به نام BL0002B به شدت نزدیک شد. این اتفاق می‌توانست منجر به برخورد و نابودی ماهواره TESS شود.

خوشبختانه، با انجام مانورهای اضطراری، ماهواره TESS توانست از برخورد با زباله‌های فضایی روس فرار کند. با این حال، این حادثه خطرناک زنگ خطری برای ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی به شمار می‌رود.

زباله‌های فضایی شامل قطعاتی از ماهواره‌ها، موشک‌ها و دیگر اجرام ساخته دست بشر هستند که در مدار زمین رها شده‌اند. این زباله‌ها با سرعتی معادل 29 هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کنند و می‌توانند به شدت به فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی آسیب برسانند.

یک تکه زباله فضایی جمعه با ماه برخورد می‌کند

در حال حاضر، هزاران قطعه زباله فضایی با قطر بزرگتر از 10 سانتی‌متر در مدار زمین وجود دارد. میلیون‌ها قطعه زباله فضایی با قطر کوچکتر نیز در مدار زمین وجود دارند که اگرچه به تنهایی نمی‌توانند آسیبی جدی وارد کنند، اما در صورت برخورد با فضاپیما می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی شوند.

ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی در حال تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکل زباله‌های فضایی هستند. یکی از راه‌حل‌ها، جمع‌آوری زباله‌های فضایی از مدار زمین است. راه‌حل دیگر، طراحی فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی به گونه‌ای است که در برابر برخورد با زباله‌های فضایی مقاوم‌تر باشند.

حادثه نزدیک شدن ماهواره TESS به زباله‌های فضایی روس، نشان‌دهنده خطرات فزاینده زباله‌های فضایی برای فعالیت‌های فضایی انسان است. یافتن راه‌حل‌های مناسب برای این مشکل، امری ضروری است تا از بروز فاجعه‌های فضایی در آینده جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشفی تازه و متفاوت از تصور پیشین درباره مرز میان مرگ و زندگی
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند
  • استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور