Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@01:14:07 GMT

شگفتی در شب 31.7 میلیاردی حراج تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۹۰۰۲

شگفتی در شب 31.7 میلیاردی حراج تهران

دوازدهمین حراج تهران با رویکرد هنر معاصر ایران عصر جمعه ۲۷ دی ماه در هتل پارسیان آزادی تهران با فروش کلی 31 میلیارد و 717 میلیون تومان به‌کار خود خاتمه داد. پایانی که نسبت به حراج قبل با یک افت 11 میلیاردی همراه بود؛ چرا که فروش کلی یازدهمین حراج تهران با 79 اثر 42 میلیارد و 4 میلیون تومان بوده است.




اتفاق بزرگ دوازدهمین حراج تهران، فروش اثر «عصیان» حسن روح‌الامین به 7 برابر عدد پایه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عصیان» که با قیمت پایه 40 میلیون تومان پیشنهاد شد، در نهایت روی رقم 280 میلیون تومان چکش خورد تا یک اثر از هنرمندان مذهبی و انقلابی بتواند در یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ حراج تهران رکورد بالاترین درصد رشد از عدد پایه را بشکند. در این دوره از حراج که با مدیریت علیرضا سمیع‌آذر برگزار شد، ۱۱۸ اثر از هنرمندان پیشکسوت و جوان هنر معاصر برای فروش ارائه شد و با اثر «بسم…» از محمود زنده‌رودی کلید خورد. این تابلو با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان، ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت. در ابتدای مراسم حسین پاکدل با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهادت جمعی از هموطنان در سقوط هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد که این حراج را با همراهی رضا کیانیان اجرا خواهد کرد. در این حراج در مجموع 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد، 9 اثر بالاتر از 500 میلیون تومان، 48 اثر بین 100 تا 500 میلیون تومان و 50 اثر زیر 100 میلیون تومان به فروش رسیدند و سه اثر از منصوره حسینی، فرامرز پیلارام و خسرو حسن‌زاده نیز فروخته نشد. رکورد فروش این دوره را نیز اثری از حسین زنده‌رودی با عنوان «قوس آبی نیلگون» زد که با 3 میلیارد تومان قیمت پایه به‌عنوان گران‌ترین اثر ارائه شد و روی رقم 3 میلیارد و 200 میلیون تومان چکش خورد. تابلوی «طبیعت بی‌جان» منوچهر یکتایی با فروش یک میلیارد و 900 میلیون تومان، اثری از فرهاد مشیری از مجموعه کوزه‌ها با عنوان «خوابم یا بیدارم» با فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومان، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی یک میلیارد و صد میلیون تومان، اثری از منیر شاهرودی فرمانفرماییان با فروش یک میلیارد و صد میلیون تومان، اثری از فرامرز پیلارام و مجسمه «هیچ روی صندلی» اثر پرویز تناولی نیز هر کدام با فروش یک میلیارد تومان، هفت هنرمند میلیاردی این دوره بودند. آثاری که در دوازدهمین دوره حراج تهران ارائه شد، معاصرترین آثار به لحاظ سبک و ماهیت در طول دوره‌های گذشته این حراج تاکنون بوده است و قیمت فروش بیشتر آثار بالاتر از قیمت پیشنهادی بود.
در این دوره نیز 26 هنرمند برای نخستین بار آثارشان به حراج تهران معرفی شد که برخی از آنها هنرمندان شناخته شده‌ای بودند. از جمله مهدی حسینی، کریم نصر، احمد وکیلی، مسعود سعدالدین، فاطمه امدادیان یا سینماگری چون مهدی کرم‌پور با اثری از مجموعه عاشقانه‌هایش که پیش‌تر کار دیگری از مجموعه‌اش را در حراج نیویورک عرضه کرده بود. برخی دیگر نیز هنرمندان کمتر شناخته شده یا جوانی هستند که فروش آثارشان را در یک رویداد معتبر و رسمی برای نخستین بار تجربه می‌کنند.
دوازدهمین دوره حراج تهران همچون دوره‌های گذشته میزبان آثاری از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس بود که فروش قابل توجهی را نسبت به دوره‌های قبل تجربه کردند و علاوه بر اثری از حسن روح الامین که رشد 7 برابری را در این حراج تجربه کرد، جاسم غضبان‌پور عکاس شناخته شده دوران جنگ تحمیلی نیز با عکسی با عنوان «یاران فکه» برای نخستین بار در این حراج حضور یافت و توانست به فروش 38 میلیون تومانی دست یابد. عکس «گمرک خرمشهر» اثر سعید صادقی نیز روی قیمت بیشینه خود 70 میلیون تومان چکش خورد، نقاشی کاظم چلیپا از دیگر نقاشان انقلاب و دفاع مقدس نزدیک به رقم بیشینه 38 میلیون تومان فروش رفت. نقاشی حبیب‌الله صادقی دوبرابر رقم کمینه 60 میلیون تومان چکش خورد. اثر ایرج اسکندری بالاتر از رقم بیشینه 80 میلیون تومان فروخته شد و نقاشی مرتضی گودرزی نیز نزدیک به رقم بیشینه 36 میلیون تومان به فروش رسید. اثر بدون عنوان هانیبال‌الخاص با موضوع شهادت و انقلاب اسلامی نیز در این حراج به قیمت 150 میلیون تومان فروخته شد.
در این حراج اثر دو چهره سینمایی هم به فروش رفت. غیر از اثرمهدی کرم‌پور که با قیمت 60 میلیون تومان فروش رفت، کار سه لت رضا کیانیان نیز که برای بار دوم در حراج شرکت می‌کرد با قیمت 65 میلیون تومان به فروش رسید. از عباس کیارستمی فقید نیز که جایگاهش فراتر از سینما به‌عنوان عکاسی جهانی نیز تثبیت‌شده است، «سفیدبرفی» که پیش‌تر در حراج کریستیز عرضه شده بود با قیمت 420 و اثر دیگر بدون عنوانش با قیمت 300 میلیون تومان فروش رفت.‌‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد. - اخبار اقتصادی -

مهدی هادیان، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در هفته‌های اخیر این ابهام مطرح شده است که چرا در تامین ارز، روش فروش سکه در مرکز مبادله مبنای عمل قرار نمی‌گیرد؟ به این معنی که ارز تامین کالاهای وارداتی کشور با نرخ بازار آزاد تامین شود. بعضا نیز می‌گویند چرا در حراج سکه، نرخ‌ دلار مرکز مبادله یعنی نرخ رسمی ارز مبنای قیمت‌گذاری قرار نمی‌گیرد؟

هادیان اضافه کرد: در پاسخ باید گفت که تقاضای اسکناس ارز و شمش طلا و سکه برای معاملات روزمره و نیازهای مصرفی یا تجاری نیست بلکه برای تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری و به عنوان وسیله ذخیره ارزش است.

این استاد اقتصاد ادامه داد: در اقتصادی به مانند ایران، بخش عمده‌ای از واردات کالاها و خدمات (بیش از 85 درصد) شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز برای بنگاه‌ها و کسب‌وکارهاست. با توجه به اینکه هزینه واردات بر اساس نرخ‌ ارز تامین شده محاسبه می‌شود و مستقیما بر قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده اثرگذار است، افزایش این نرخ‌ ارز برای پوشش نیازهای تجاری به افزایش بهای کالا و خدمات مصرفی منتقل خواهد شد. بنابراین هدف کنترل تورم و حفظ قدرت خرید عموم جامعه حکم می‌کند که سیاستگذار پولی در مدیریت بازار ارز به ماهیت تقاضاها توجه داشته باشد و با تامین نیازهای ارزی بنگاه‌های تولیدی، درجه انتقال نوسانات ارزی کوتاه‌مدت به بهای کالاها و خدمات را حداقل نماید.

وی با بیان اینکه می‌توان بازار ارز را در سه گروه بخش‌بندی کرد ادامه داد: گروه اول و دوم کالاهای اساسی و کالاهای تجاری یا همان تقاضاهای معاملاتی و گروه سوم گروه تقاضاهای سفته‌بازی و سوداگری است. در صورتی که اقتصاد کشور در شرایط عادی باشد، نرخ‌ ارز در هر یک از گروه‌های فوق نباید اختلاف معناداری داشته باشند اما در شرایط تحریمی و تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای، انتظارات منفی با افزایش حاشیه ریسک سبب تحریک تقاضاهای سفته‌بازی خواهد شد. در این شرایط هر گونه تلاش برای تک نرخی کردن ارز بدون برطرف شدن فشارهای خارجی تنها منجر به بروز تورم فشار هزینه و افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده خواهد شد.

هادیان افزود: سیاستگذاری فعال در بازار ارز ایجاب می‌کند که تقاضای سفته‌بازی و سوداگری به نحو مناسبی مدیریت شود و از سوی دیگر تقاضاهای تجاری و کالاهای اساسی با نرخ‌های منطبق بر بنیان‌های اقتصادی تامین شود و این اطمینان و آرامش خاطر به بنگاه‌ها و خانوارها داده شود که نرخ‌های غیررسمی که سهم اندکی در تقاضاهای ارزی دارند، به هیچ وجه مبنای هزینه واردات کالاها و خدمات نخواهند بود تا از این منظر نیز انتظارات تورمی آحاد اقتصادی مدیریت شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: با توجه به افزایش درآمدهای ارزی دولت و بهبود کیفیت دسترسی به این درآمدها، برخلاف تجربه ارز 4200 تومانی، خرید ارز با قیمت‌های بالا توسط دولت و فروش آن به قیمت پایین‌تر در تخصیص ارز 28500 تومانی کاملا منتفی است اما نظام توزیع در طول زنجیره ارزش باید بصورت کاملا شفاف قابل رصد و پیگیری باشد، تا از شکل‌گیری انگیزه‌های رانت‌جویی و بروز فساد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بعد از تامین نیازهای واقعی و ارز مورد نیاز کالاها و خدمات، در مرحله بعد ضروری بود بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای سیاستگذاری فعال مانند گواهی سپرده بانکی و عرضه سکه تقاضاهای سفته‌بازی که به دنبال تبدیل ریال به سایر دارایی‌هاست را مدیریت کند. با توجه به اینکه نرخ‌گذاری این بازار به هیچ وجه در هزینه واردات کالاها و خدمات نقش ندارد و به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری تقاضا می‌شود، فروش سکه بصورت حراج انجام می‌شود تا علاوه بر پاسخ به نیازهای موجود و سیاستگذاری فعال پولی، از فروش ذخایر بانک مرکزی به قیمت‌های پایین‌تر که شائبه توزیع رانت و فساد را به همراه دارد و به نوعی یادآور تجارب شکست خورده دوره‌های قبلی است جلوگیری نماید.

هادیان اضافه کرد: از سوی دیگر اگر بانک مرکزی عرضه سکه را مبتنی بر نرخ ارز مرکز مبادله انجام می‌داد همین اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه می شد ضمن اینکه شمش طلای مورد نیاز برای ضرب این سکه ها با نرخ مرکز مبادله خریداری نشده است که سکه های ضرب شده از آن مبتنی بر این نرخ عرضه شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: به اذعان کارشناسان و فعالان این حوزه در صورت عدم ورود بانک مرکزی، حباب‌های ایجاد شده بسیار بزرگ‌تر از مقدار فعلی بود و به نوبه‌خود انتظارات منفی را تشدید می‌کرد. البته واضح است که قیمت طلای داخلی تحت تاثیر دو عامل انس جهانی و نوسان دلار غیررسمی ناشی از مسائل سیاسی بوده  و انس طلا نیز در شش ماه گذشته از محدوده 1800 دلار تا 2400 دلار جهش کرده که این افزایش 30 درصدی بیانگر سهم غالب نوسانات جهانی طلا در رشد بهای داخلی طلا است.

هادیان در پایان تاکید کرد: اینکه کارکرد ارز و سکه نه تنها از منظر سیاستگذار بلکه حتی از لحاظ آثاری که بر متغیرهای کلان اقتصاد دارد نیز متفاوت بوده، موضوع مهمی است که باید به درستی تبیین شود. در واقع اخلاق حرفه‌ای افراد صاحب‌نظر و متخصصین امر حکم می‌کند که بجای ایجاد ابهام و تشویش افکار عمومی در نحوه مدیریت بازار ارز و طلا، به تبیین واقعی آثار هر یک از این سیاست‌ها پرداخته و از نگاه سیاسی و مطلق‌گرایی پرهیز کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حراج ۲۵۲ کیلو طلا به قیمت ۴ میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان
  • پنج درس که باید از اولین حراج سکه مرکز مبادله در سال ۱۴۰۳ یاد گرفت
  • فروش ۲۵۲ کیلو در حراج امروز+قیمت
  • کلاهبرداری ۲ میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر
  • حراج ۳ محصول پرطرفدار ایران خودرو + جزییات
  • حراج شمش طلا پس از ۱۱ سال تعلیق در ویتنام
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • جزییات اولین حراج سکه در سال جدید / فروش ۷۲۱۸ قطعه سکه در دهمین حراج مرکز مبادله ایران
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟