Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گلخانه یا گیاه‌ خانه یا گرمخانه محلی برای کشت انواع مختلف گل یا گیاه است که سقف و دیواره‌های آن به‌ وسیله پوشش‌های شفاف پوشیده شده‌ است.

پوشش گلخانه باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می‌گردد. گلخانه‌ها گیاهان را از سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت هوا و خاک دارند.

برای تولید و پرورش تجاری گیاهان مرغوب در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا (نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان) از طریق ساختمانی به نام گلخانه ایجاد شود.

گلخانه به عنوان محیط کنترل شده مطرح می‌ شود و با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل و همچنین تولید گیاهان دارویی این روش تولید امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده‌ که البته سرمایه‌گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب می‌کند.

در ادامه این گزارش، روش کشت گلخانه‌ای و مزایای آن را از زبان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای بخوانید.

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در زمینه امنیت غذایی و تولید موادغذایی با دو چالش جدی از جمله افزایش جمعیت و محدودیت‌هایی که در زمینه عوامل و منابع تولید نظیر آب و خاک که در ایران و بخصوص خوزستان وجود دارد، مواجه هستیم.

او افزود: توسعه گلخانه‌ها یکی از موضوعات و فعالیت‌هایی است که در بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی درحال پیگیری است، چراکه گلخانه‌ها می‌توانند نماد پیوند بین ۴ عامل محدودیت آب، محدودیت خاک، انرژی و تولید مواد غذایی باشد.

چنگلوائی در تشریح مزایای توسعه گلخانه‌ها و تولید خوراکی‌های گلخانه‌ای اظهار داشت: صرفه جویی در آب، به این معنا است که کشت در گلخانه به یک ششم تا یک هشتم آب در مقایسه با کشت در فضای باز و زمین کشاورزی نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، تولید ۱۰ برابری در واحد سطح در مقایسه با فضای باز، اشتغالزایی برای ۸ نفر بطور مستقیم و ۴ نفر بطور غیرمستقیم، سازگاری با محیط زیست و از همه مهمتر تولید محصول خارج از فصل برای ساماندهی بازار و کنترل نوسان قیمت‌ها و همچنین کسب سود زیاد برای کشاورزان را از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای عنوان کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در واقع تمام موارد از جمله درآمدزایی، سوددهی، راندمان بالای تولید، تنظیم و اشباع بازار که از بخش کشاورزی انتظار می‌رود، در گلخانه‌ها بصورت یکجا در دسترس است.

وجود ۵۷۰ هکتار گلخانه در خوزستان

او بیان داشت: درحال حاضر در سطح استان حدود ۵۷۰ هکتار گلخانه وجود دارد که در حدود ۳۸۰ هکتار آن گل‌ها و گیاهان زینتی تولید می‌شود و ۱۹۰ هکتار دیگر آن به تولید سایر محصولات کشاورزی از جمله سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

چنگلوائی تصریح کرد: برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه ها، ۲۰۰ هکتار است که تاکنون تقاضای احداث ۱۲۵ هکتار گلخانه در سطح استان خوزستان به دست ما رسیده است.

او به اعطای تسهیلات به متقاضیان احداث گلخانه اشاره کرد و اذعان داشت: از نظر ریالی مبلغی معادل ۳۵۰ میلیارد تومان به آن‌ها در قالب وام اعطا می شود.

به گفته چنگلوائی، دولت در امر توسعه گلخانه‌ها توجه ویژه‌ای دارد، ضمن اینکه برای واگذاری زمین به متقاضیان احداث گلخانه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

او تصریح کرد: صدور مجوز و اعطای تسهیلات به سهولت انجام می‌شود، به این معنا که از نظر اعطای تسهیلات نیز محدودیتی وجود ندارد و  وام با بهره بسیار کم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد به این صورت که به متقاضیان در مناطق غیر برخوردار با سود ۷ درصد و در مناطق برخوردار با سود ۹ درصد وام اعطا می‌شود.

به گفته چنگلوائی برای احداث گلخانه هم از نظر تجمعی و هم به ازای هر نفر براساس درخواست نیز محدودیتی وجود ندارد.

او از بهره برداران در استان خوزستان خواست به لحاظ مزایایی که ذکر شد، با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند تا در کوتاه‌ ترین زمان نسبت به معرفی آن‌ها به بانک‌های عامل برای پرداخت وام اقدامات لازم صورت گیرد.

توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای از محور‌های مهم بخش کشاورزی

احمد عاملی مسئول بخش باغبانی جهاد کشاورزی شوش در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محور‌های مهم بخش کشاورزی را توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: بنابر ضرورت وجودی توسعه کشت و عملکرد محصول در هر هکتار، از ۱۰ سال پیش، کشت گیاهان گلخانه‌ای در شهرستان شوش آغاز شد.

او افزود: درحال حاضر یک مجتمع ۲۴ واحدی در شهرستان شوش وجود دارد که علاوه بر کشت سبزی و صیفی، گل و گیاه و رز هلندی کشت و پرورش داده می‌شود و کشت آن‌ها موفقیت آمیز بوده است.

کشت گلخانه‌ای و مزایای آن

عاملی درخصوص مزایای کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: انجام این نوع کشت، سبب ایجاد اشتغال ثابت برای افراد جویای کار می‌شود، به این صورت که در یک واحد ۲ هزار متری حداقل ۵ نفر مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای تبخیر و تعرق کاهش یافته  و همین امر منجر به کاهش مصرف آب می شود.

مسئول بخش باغبانی جهاد کشاورزی شوش تولید محصول خارج از فصل را از دیگر مزایا و اهداف کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و اذعان داشت: موفق شده ایم بسیاری از محصولات را در خارج از فصل تولید و به بازار مصرف عرضه کنیم.

او ادامه داد: همچنان با نصب انواع سایبان ها، بخش زیادی از گرمای تابستان که مانع توسعه گلخانه می‌شد را خنثی کرده و آن را کنترل کردیم و درجه حرارت گلخانه را به ۳۰ درجه و کمتر رسانده ایم که این میزان برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای مناسب است.

آزادی ۱۰ هکتار زمین زراعی به ازای یک هکتار کشت گلخانه‌ای

احمد عاملی بیان داشت: موضوع مهم و قابل توجه در احداث گلخانه‌ها این است که به ازای یک هکتار کشت گلخانه ای، معادل ۸ تا ۱۰ هکتار زمین زارعی آزاد می‌شود، به این معنا که محصولی که در کشت گلخانه‌ای برداشت می‌ شود، حدود ۱۰ برابر کشت در زمین باز است.

او اظهار کرد: به دلایل مذکور، با ارائه میزان زیادی تسهیلات به متقاضیان و به میزان نیاز گلخانه ها، توانسته ایم در شهرستان شوش، مجتمع گلخانه‌ای را راه اندازی کنیم.

عاملی گفت: گلخانه‌ای که در حال حاضر در شهرستان شوش احداث شده، جزء گلخانه‌های بسیار پیشرفته به شمار می‌رود و قابل مقایسه با گلخانه‌های اروپایی است که کشت‌ در آن ها به روش هیبروپونیک و خاکی انجام می‌شود.

او افزود: کشت‌های هیبروپونیک با موفقیت به نتیجه رسیده اند و با وجود هزینه‌های بالا، کشاورزان از انجام این کشت رضایت دارند، چراکه آفات، علف‌های هرز و بیماری‌ها به شدت کنترل شده اند.

محصولات گلخانه‌ای از علف هرز در امانند

پناهی نیا یکی از صاحبان و فعالان گلخانه‌های مدرن شهرستان شوش در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در گلخانه‌های خود حدود ۲ هزار متر گوجه فرنگی به روش هیبروپونیک و تمام اتوماتیک کشت کرده ام، همچنین ۲ هزار متر گل رز هلندی و ۲ هزار متر نیز گوجه فرنگی خاکی کشت شده و می‌ توان بطور فوق العاده، ۲ بار در سال کشت گوجه فرنگی را انجام داد.

او در خصوص فواید کشت به روش هیبروپونیک نسبت به کشت خاکی بیان داشت: در این روش کشت، محصولات از علف هرز در امان هستند و کنترل بستر کشت در اختیار کشاورز است، یعنی به راحتی می‌توان تنظیمات موادغذایی مصرفی را تحت کنترل داشت، ضمن اینکه در هر مرحله از رویش گیاه، تمامی کنترل ریشه در دست کشاورز است.

ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۵ نفر در گلخانه

پناهی نیا در خصوص وضعیت اشتغالزایی در گلخانه اظهار کرد: در حال حاضر ۵ نفر بصورت مستقیم و با بهره مندی از بیمه، مزایا و حقوق مصوب اداره و بصورت غیرمستقیم و مقطعی برای بیش از ۳۰ نفر اشتغالزایی شده است.

او ادامه داد: از زمانی که گلخانه احداث شد ( شامل ۲ فاز است ) ، از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تسهیلات و وام تعلق گرفته است.

صاحب گلخانه مدرن در شهرستان شوش اذعان داشت: پارسال دولت وام‌هایی با کارمزد ۴ درصد را در اختیار گلخانه داران قرار داد و امیدواریم در آینده نیز چنین وام‌هایی پرداخت شود تا بتوانیم در بخش تولید خصوصا کشاورزی پیشرفت داشته باشیم چراکه با اعطای این وام‌های کم بهره موفق شدیم ۲ هزار متر مربع دیگر به گلخانه اضافه کنیم.

صرفه جویی ۹۰ درصدی مصرف آب

او درخصوص مزایای کشت گلخانه‌ای اظهار کرد: در این نوع کشت مصرف آب در مقایسه با کشت در فضای باز، بسیار جزئی است و حدود ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، ضمن اینکه در روش هیبروپونیک، زهاب و پسابی مقوی نیز برای کشاورزی و زارعت زیردست قابل استفاده است.

نهایت دمای گلخانه ۳۵ درجه است

پناهی نیا بیان داشت: سیستم سرمایشی مهم‌ترین گزینه در کشت گلخانه‌ای و کشاورزی در استان خوزستان محسوب می‌شود و دمای مناسب محیط از طریق فن، مه پاش و سایه انداز تامین می‌شود.

او استفاده از سایه انداز در گلخانه‌ها را اقدامی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: سایه انداز نقش مهمی در کاهش دما از ۶۰ درجه به ۳۵ درجه در تابستان دارد، چراکه این میزان دما برای گیاهان مناسب و مطلوب است.

پناهی نیا ادامه داد: باتوجه به شرایط آب و هوایی خوزستان، تعبیه سیستم گرمایشی ضرورت زیادی ندارد، ولی با استفاده از بخاری در روز‌هایی که سرما شدت می‌گیرد، گرمای محیط را برای رساندن به دمای مطلوب و مناسب برای رشد گیاه تامین می‌کنیم.

سالم بودن محصول مصرفی، اولویت تولید به روش گلخانه‌ای

او اظهار داشت: سالم بودن محصولات تولیدی از جمله؛ گوجه فرنگی برای ما بسیار مهم است و سعی داریم از کود و سموم شیمیایی استفاده نکنیم.

این تولید کننده محصولات گلخانه‌ای بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی نیز بر تولید محصولات نظارت دارند و کار سمپاشی را انجام می‌دهند تا محصول سالم و با کیفیتی به دست مصرف کنندگان برسد.

پناهی نیا ادامه داد: با مسدود کردن ورودی‌ها و خروجی‌های گلخانه و همچنین جلوگیری از ورود متفرقه افراد به این محیط از ورود آفات به گلخانه جلوگیری بعمل می‌آید، همچنین با استفاده از وسایلی نظیر کارت زرد از هجوم آفات به گیاهان جلوگیری می‌شود و در صورتی که ناچار به استفاده از سموم شویم، سم‌های ارگانیک را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

گردش چرخه تولید نیازمند حمایت مسئولان است که با مرتفع کردن راه های اشتغالزایی و تولید و اعطای تسهیلات بلندمدت و کم بهره، از خروج ارز از کشور و واردات بی رویه به کشور جلوگیری می شود و افزایش صادرات غیرنفتی را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از این حکم آمده است: در اجرای ماده (۱۲) قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران و بنا بر پیشنهاد شورای مرکزی آن سازمان، به موجب این حکم به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شوید.

در این حکم، تلاش و برنامه‌ریزی هوشمندانه در راستای حفظ منابع پایه تجدید شونده و ظرفیت‌های خدادادی با هدف دستیابی به خودکفایی و امنیت غذایی، افزایش میزان نفوذ دانش و بهره‌مندی از علوم روز در بخش‌های مختلف کشاورزی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ارتقای بهره‌وری در این حوزه با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و نخبگان، برقراری عدالت در تعرفه‌های خدمات حوزه‌های مرتبط با سازمان؛ اشراف مؤثر و هوشمند بر فرآیند تشکیل شوراهای استانی و صدور و واپایش پروانه‌های فعالیت اعضا، اعمال نظارت دقیق و جامع بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به حوزه کشاورزی و پشتیبانی از تشکل‌های حرفه‌ای و مهندسی این حوزه با تاکید بر فعال سازی ظرفیت‌های مردمی در چارچوب قوانین مصوب از مهمترین انتظارات رئیس جمهور از رئیس سازمان ذکر شده است.

کد خبر 6064102

دیگر خبرها

  • روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود
  • صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته
  • انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • اشتغال و امید آفرینی با احیای واحدهای راکد
  • کارآفرینی و سرمایه‌گذاری زودبازده در گلخانه ها
  • جهش تولید با تامین منابع مالی اتفاق می‌افتد
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس