Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها باید جذب دانشجویان دکتری را کاهش دهیم،‌گفت: ارتباط استاد و دانشجو اگر مرتب و دائم باشد دانشجو نمی‌تواند تقلب کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع « اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی پایان نامه‌ای»  را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

*وزارت علوم به جای پرداختن به کار‌های اصولی به نکات فرمی توجه می‌کند

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز آمایش دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌گفت: اجرای شیوه آموزش محور را غلط دانست و گفت: وزارت علوم به جای پرداختن به کار‌های اصولی به نکات فرمی و شکلی می‌پردازد.

 

*پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری شناسنامه علمی دانشجو محسوب می‌شود

وی ادامه داد:آن چیزی که شناسنامه علمی دانشجو یا دانش‌آموخته را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شکل می‌دهد پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری وی است.

 رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا پایان‌نامه‌ها اسناد ملی هستند که در کتابخانه‌ها و امروزه به صورت الکترونیکی نگهداری می‌شوند،‌یادآور شد: اساتید کشور‌های دیگر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در بحث‌های آموزشی خود بهره‌ می‌برند.

*دانشجو به عنوان پژوهشگر وارد دانشگاه می‌شود

صدوق در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از اسناد علمی دنیا در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ها و تز‌های دکتری است، تصریح کرد:دانشجو به عنوان یک پژو‌هشگر وارد دانشگاه می‌شود  یعنی باید پژوهش کند و متناسب با نیاز پژوهشی واحد‌های لازم را بگذراند. اما در ایران دانشجو با ورود به مقطع کارشناسی ارشد تعدادی از واحد‌های آموزشی را می‌گذراند و در مقطع دکتری هم به همین شکل و در چند ماه به آخر تحصیلاتش از وی درخواست پایان‌نامه یا رساله می‌شود که طبیعتا در این صورت دانشجو مطلبی را سر هم بندی می‌کند و تحت عنوان پایان نامه و تز ارائه می‌دهد و از استاد به دلیل اینکه دیگر فرصت ندارد یا جریمه می‌شود درخواست فرصت دفاع می‌خواهد. این تحصیلات ارشد و دکتری نیست بلکه ادامه تحصیل به این شکل آموزش دنباله کارشناسی است که این یک روش غلط آموزشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بودجه هر دانشگاه در برخی از کشور‌ها عبارت است از  بودجه پژوهشی که سالانه برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود.البته برای مسأله آموزش، حقوق اساتید ساختمان دانشکده، حقوق کارکنان و لابراتور‌ها تعهدات جاری دولت نیز هست. هزینه اضافه در دانشگاه یعنی هزینه پژوهش‌ یعنی هر دانشگاهی می‌خواهد بودجه‌ای دریافت کند می‌گوید امسال این مبلغ هزینه پژوهش لازم دارد که بر اساس آن نتایج برمی‌گردد و بازتاب پیدا می‌کند و عمران و آبادانی و حل مسائل کشور صورت می گیرد.

*برای جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها باید جذب دانشجویان دکتری را کاهش دهیم تا ارتباط استاد و دانشجو راحت‌تر باشد و دانشجو نتواند تقلب کند و وقتی در حال دفاع از پایان نامه است به محض شروع همه اساتید بفهمند این رساله یا پایان‌نامه کار خود دانشجو است و مقاله‌های استخراج شده از رساله یا تز دکتری که در مجلات داخلی و خارجی چاپ می‌شود مجموع آنها رساله دانشجو را شکل می‌دهد. و این نشان از فعالیت خود دانشجو دارد.

صدوق تاکید کرد: روش پژوهش‌محور از تقلب جلوگیری‌ می‌کند و روش آموزش محور مهمل ،‌بی معنا و غلط است و امیدوارم که وزارت علوم جلوی این ماجرا را گرفته و به حل آن بپردازند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه شهید دانشجو وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه، مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را به رئیس‌جمهور اعطا کرد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی که بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان به شهر کراچی مرکز ایالت سند سفر کرده است، در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را از پروفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.

پروفسور عراقی در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکتری افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی آیت‌الله رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

دانشگاه کراچی به عنوان بزرگترین دانشگاه پاکستان قدمتی ۷۳ ساله دارد و یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های منطقه است که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در آن مشغول تحصیل هستند.

رئیس‌جمهور روز دوشنبه سوم اردیبهشت به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در صدر هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی به پاکستان سفر کرد.

رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی با نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سنا و همچنین فرمانده ارتش و استاندار پنجاب پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر به لاهور و کراچی از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود به پاکستان است.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • (عکس) رئیسی دکتری گرفت
  • دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود