Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:45:46 GMT

۱۰ خاصیت اثبات شده موز برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۰۴۲۷

۱۰ خاصیت اثبات شده موز برای سلامتی

قدمت موز که از میوه‌های بومی منطقه جنوب شرق آسیا و به ویژه کشور مالزی است، به ۴ هزار سال پیش برمی‌گردد. این میوه که طبع معتدل دارد یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین میوه‌های جهان است که خوردن آن می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان و آسم کمک کند. اگرچه این میوه محبوب تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه حاره‌ای رشد می‌کند، اما مهمترین تولیدکنندگان تجاری آن کشورهایی چون مکزیک، کاستاریکا، برزیل و اکوادور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به ۱۰ خاصیت اثبات شده موز برای سلامتی می‌پردازیم:

کمک به کنترل و کاهش وزن

موز کالری نسبتا کم و فیبر غذایی بالایی دارد، هر موز به طور متوسط  تنها حاوی حدود ۱۰۰ کالری است. این میوه همچنین حاوی فیبر محلول پکتین است که به کنترل قند خون و کاهش اشتها بعد از غذا کمک می کند. پکتین باعث ایجاد حس سیری شده و به کُند شدن هضم کمک می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر باعث کاهش وزن در افراد می‌شود.

علاوه بر این، هرچه یک موز رسیده‌تر و زردتر باشد، قند آن بیشتر است. از طرف دیگر هر چه یک موز نارس‌تر باشد، میزان نشاسته مقاوم (به هضم) بیشتری دارد. این نوع از نشاسته غیرقابل هضم است و خواص فیبرمانند دارد. نشاسته مقاوم موجود در موزهای نارس می‌تواند با کمک به کنترل قند خون، ولع به خوردن را در بین وعده‌های غذایی اصلی مهار کند. نشاسته مقاوم همچنین می‌تواند به افزایش اثر ترمیکی مواد غذایی کمک کند، که به نوبه خود مصرف انرژی (سوزاندن کالری) را افزایش می‌دهد. مطالعاتی که بر روی حیوان انجام شده از ارتباط میان مصرف نشاسته مقاوم و کاهش چربی شکم حکایت دارد.

کمک به درمان اسهال

در یک مطالعه ۳ گروه از کودکان مبتلا به اسهال مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول موز، به گروه دوم پکتین و به گروه سوم برنج ساده داده شد.

۸۲ درصد از گروهی که رژیم غذایی حاوی موز داشتند، در مدت ۴ روز درمان شدند.

کاهش فشار خون

موز سرشار از مواد مغذی و به ویژه پتاسیم است. مطالعات فراوانی در تایید فایده مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز در کاهش فشار خون انجام شده است. پتاسیم به تنظیم عملکرد قلب و تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند که عامل مهمی در تنظیم فشار خون در فرد است. هر موز به طور متوسط ۴۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

رفع گرفتگی عضلات

پایین بودن سطح پتاسیم در بدن خطر گرفتگی عضلات را افزایش می‌دهد و موز منبع خوبی از پتاسیم است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف موز یک ساعت قبل از ورزش سطح پتاسیم را پس از تمرین بالا نگه داشته و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

تسکین علائم آسم در کودکان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف موز به مقدار زیاد می‌تواند از بروز خس خس سینه در  کودکان مبتلا به آسم جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که حساسیت به موز می‌تواند علائم آسم را تشدید کند؛ هرچند چنین حساسیتی نسبتا نادر است.

درمان زخم معده

با توجه به وجود مقادیر بالای فیبر محلول پکتین در موز مصرف این میوه دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد. پکتین موجود در موز به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند و می‌تواند درمانی برای زخم‌های گوارشی باشد. موز حاوی ترکیباتی به نام مهارکننده‌های پروتئاز است که به از بین بردن باکتری‌های مضر چون هلیکوباکتر پیلوری، که مسوول بروز اغلب زخم‌های معده است، کمک می‌کند.

تقویت بینایی

موز منبعی غنی از ویتامین A است که به ویژه در نور کم باعث تقویت بینایی می‌شود. نتایج تحقیقی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام گرفت، نشان می‌دهد که موز یک منبع غذایی مناسب برای جبران کمبود ویتامین A است.

پیشگیری از سرطان کلیه

به گفته محققان خطر ابتلای زنانی که ۴ تا ۶ بار در هفته موز مصرف می‌کنند به سرطان کلیه نصف زنانی است که موز نمی‌خورند. با این حال افرادی که به سرطان کلیه مبتلا هستند باید از خوردن موزهای سرشار از پتاسیم خودداری کنند.

تضمین سلامت استخوان‌ها

کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین K موجود در موز همگی از مواد مغذی مهم و ضروری برای سلامت استخوان‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر پوکی استخوان هستند. موزها حاوی فروکتوالیگوساکاریدها هستند که به بهبود و ارتقای جذب مواد معدنی مانند کلسیم کمک می‌کنند.

مقابله با افسردگی

موز سرشار از آمینواسید ضروری تریپتوفان است که ابتدا به ۵-HTP و متعاقبا به هورمون شادی و تثبیت خلق و خوی سروتونین تبدیل می‌شود و به این ترتیب از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر خواص ذکر شده، موز همچنین منبعی از ویتامین B۶، فیبر، منیزیم، بیوتین، ریبوفلاوین، کربوهیدرات‌ها و ویتامین C نیز هست. با مصرف این میوه ضمن تامین مواد مغذی موردنیاز برای بدن می‌توان آن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات بیمه کرد.

برچسب‌ها قند خون آسم میوه زخم معده سرطان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قند خون آسم میوه زخم معده سرطان قند خون آسم میوه زخم معده سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۰۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص توت فرنگی این میوه جذاب و خوش‌قیافه بهاره را می‌دانید؟

زی‌سان: اگر طرفدار توت فرنگی نیستید، سخت در اشتباهید! توت فرنگی نه تنها یک میوه تابستانی آبدار و لذیذ است؛ بلکه یک اَبَرغذای مقوی نیز محسوب می‌شود. از برجسته‌ترین خواص توت فرنگی می‌توان به وجود آنتی اکسیدان و ویتامین C در آن، که موجب کاهش چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس می‌شوند اشاره کرد.

مطمئنیم اگر از خواص بی‌شمار توت فرنگی برای سلامتی مطلع شوید، از خوردن این میوه خوشمزه تابستانی غافل نخواهید شد. با زی‌سان همراه باشید.

اما بیایید پیش از هر چیز درباره اهمیت شستن و ضدعفونی‌کردن توت‌فرنگی بیش‌تر بدانید

خواص توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی

توت فرنگی منبع غنی ویتامین C است و از آن جایی که بدن شما قادر به تولید ویتامین C نیست باید نیاز روزانه بدن به این ویتامین را با غذا‌هایی که می‌خورید تأمین کنید. ویتامین C موجود در توت فرنگی به قدری بالاست که با خوردن تنها ۵ عدد توت فرنگی در طول روز می‌توانید نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کنید.

همان‌طور که می‌دانید ویتامین C یک تقویت کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود، همچنین یک آنتی اکسیدان قوی و سریع است.

خواص توت فرنگی برای تقویت بینایی

خواص آنتی اکسیدانی موجود در توت فرنگی همچنین ممکن است به جلوگیری از آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم) که می‌تواند منجر به نابینایی در سنین بالاتر شود، کمک کند. چشمان انسان به ویتامین C نیاز دارند تا از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه UV خشن خورشید که می‌تواند به پروتئین موجود در عدسی آسیب برساند، محافظت کند. ویتامین C همچنین نقش مهمی در تقویت قرنیه و شبکیه چشم دارد.

خاصیت توت فرنگی در جلوگیری از سرطان

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، زیرا سیستم ایمنی سالم بهترین دفاع بدن است. یک ماده شیمیایی گیاهی به نام الاژیک اسید (که در توت فرنگی نیز یافت می‌شود) یکی دیگر از این موارد است. نشان داده شده است که اسید الاژیک دارای خواص ضد سرطانی مانند سرکوب رشد سلول‌های سرطانی است. توت فرنگی همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زاتانسین است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و تأثیر منفی بالقوه‌ای را که می‌توانند روی سلول‌های بدن انسان داشته باشند، خنثی می‌کنند.

پیشنهاد: عوامل جدی ابتلا به سرطان را بدانید.

خواص توت فرنگی برای رحم و تخمدان

مطالعات نشان می‌دهند، مصرف توت فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را بسیار کم کند و به حداقل برساند. توت فرنگی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی و قلیایی باعث ضد عفونی شدن مجاری رحم می‌شود و هر گونه قارچ، باکتری و تومور را از بین می‌برد. آنتی اکسیدان موجود در این میوه سرعت رشد انواع تومور و قارچ را کاهش می‌دهد، به همین علت ریسک ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در افرادی که توت فرنگی مصرف می‌کنند، کمتر است. اگر می‌خواهید از هرگونه بیماری، اختلال و ناهنجاری رحم و تخمدان در امان باشید، حتماً مصرف توت فرنگی را جدی بگیرید.

خواص توت فرنگی برای خانم‌های باردار

توت فرنگی منبع اسید فولیک است. اسید فولیک یکی از موارد ضروری برای رشد لوله عصبی در جنین است؛ بنابراین می‌توانید با مصرف منظم توت فرنگی، بدون اینکه به فکر مکمل‌های شیمیایی پرضرر باشید، به حفظ سلامتی جنین کمک کنید.

خواص توت فرنگی برای مردان و اسپرم

از افزایش میل جنسی و تولید اسپرم‌های سالم گرفته تا کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات؛ در واقع می‌توان گفت مصرف این میوه جذاب تابستانی برای آقایان معجزه می‌کند. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و اسید فولیک است و از طرفی یک میوه‌ی سرخ رنگ است. این موارد به افزایش میل جنسی در آقایان کمک می‌کند. علاوه بر افزایش میل جنسی مصرف توت فرنگی از آقایان در برابر ابتلا به سرطان پروستات نیز محافظت می‌کند. اسید فولیک موجود در توت فرنگی علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث تولید اسپرم‌های سالم نیز می‌شود.

پیشنهاد: مردان باید این ۵ ماده غذایی را حتماً بخورند!

خواص توت فرنگی برای پوست و مو

به گزارش زی‌سان، اگر می‌خواهید به زیبایی طبیعی دست پیدا کنید مصرف توت فرنگی را فراموش نکنید. آنتی اکسیدان موجود در این میوه از زیبایی پوست و مو گرفته تا سفیدی دندان‌ها و کاهش وزن، همه جوره برای زیباتر شدن به شما کمک می‌کند. توت فرنگی حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که به حذف سلول‌های مرده پوست و پاکسازی آن کمک می‌کند. علاوه بر این وجود ویتامین C در توت فرنگی، در حفظ سلامت و شادابی پوست و همچنین ترمیم پوست آسیب دیده مؤثر است.

نقش توت فرنگی در کاهش پُف زیر چشم

بیشتر خانم‌ها از پُف زیر چشم خود ناراضی هستند و برای از بین بردن آن هزینه‌های گزاف و ریسک بالای عمل‌های جراحی زیبایی را به جان می‌خرند. در ادامه به شما روشی آموزش داده‌ایم که در خانه و فقط با یک توت فرنگی پُف زیر چشم‌تان را از بین ببرید. برای درمان پُف زیر چشم، یک توت فرنگی را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند سپس به صورت ورقه‌ای برش بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پُف زیر چشم‌تان قرار دهید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه چشم‌تان را با آب سرد بشویید.

رابطه مصرف توت فرنگی و کاهش وزن

توت فرنگی به دلیل کالری کم و منابع غنی از فیبر‌ها و قند‌های ساده، یک میان وعده عالی برای کاهش وزن به حساب می‌آید. تاثیر این میوه‌ها در کاهش وزن را هم بخوانید.

خوردن توت فرنگی و سلامت کلیه‌ها

توت فرنگی به دلیل داشتن ۲ نوع فنول: آنتوسیانین و الاگیتانین به بهبود عملکرد کلیه‌ها و سم زدایی آنها کمک می‌کند.

فایده توت فرنگی برای کنترل دیابت

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است. این اسید با کمک به کاهش هضم غذا‌های نشاسته‌ای، باعث کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

پیشنهاد: گیاهی که به انسولین معروف است!

نقش توت فرنگی در درمان نقرس

 توت فرنگی به دلیل وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های قوی به دفع اسید اوریک و سموم موجود در بدن کمک می‌کند؛ به همین دلیل برای پیشگیری و درمان نقرس مفید است.

سخن پایانی

توت فرنگی یک میوه پرخاصیت است، اما اگر می‌خواهید آن را مصرف کنید، دقت کنید که به آن آلرژی نداشته باشید. آلرژی به توت فرنگی در کودکان رایج‌تر است، توت فرنگی حاوی یک نوع پروتئین خاص است و معمولاً کسانی که به گرده گل حساسیت دارند ممکن است به توت فرنگی نیز حساسیت داشته باشند. علائم آلرژی به توت فرنگی شامل کهیر، سردرد، خارش یا سوزش در دهان، تورم زبان و گلو، تورم لب‌ها و صورت می‌شود و اگر آلرژی شدیدتر باشد، باعث بروز مشکلات تنفسی در فرد می‌شود.

سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • خوردن هندوانه در چه شرایطی باعث «اُوِردوز» می‌شود؟
  • ۹ خاصیت بی نظیر بادام هندی برای سلامتی
  • مزایا و معایب خام‌خواری را بدانیم
  • مزایا و معیاب خام‌خواری را بدانیم
  • چرا سیب بهترین انتخاب برای سلامتی است؟
  • با 10 خاصیت شگفت‌انگیز توت سفید آشنا شوید!
  • چای را با چی بخوریم؟ که هم لذت‌بخش باشد هم سالم؟
  • خواص توت فرنگی این میوه جذاب و خوش‌قیافه بهاره را می‌دانید؟
  • یک ماده معدنی مفید برای کاهش خطر سکته مغزی
  • معرفی یک ماده معدنی مفید برای کاهش خطر سکته مغزی