Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با نشست صمیمانه اصحاب فرهنگ و هنر با امام جمعه تبریز، از پوستر سومین سوگواره شعر و مرثیه فاطمی تبریز رونمایی شد.

در حاشیه این رونمایی، امام جمعه تبریز و تنی چند از اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی تبریز پوستر این رخداد فرهنگی را امضا کردند.

این رخداد فرهنگی، برای اولین بار در تبریز برگزار شده و تاکنون به سه دوره برگزاری، به عنوان یکی از مستمرترین فعالیتهای این حوزه شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سومین دوره از یان رخداد به همت نهادهای فرهنگی تبریز و مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزار خواهد شد.

این سوگواره در سومین دوره خود میزبان چهارتن از شاعران اهلبیت عصمت و طهارت "وحید قاسمی، سعید بیابانکی، وجواد محمدزمانی و احمد بابایی" و میهمان ویژه این سوگواره نیز، حجت الاسلام و المسلمین فروغی خواهد بود.

در این سوگواره از سردیس شاعر فقید اهلبیت عصمت و طهارت، حاج حیدر خوندلپ و برای اولین بار از کتاب «فاطمیّات» وی رونمایی خواهد شد.

این سوگواره روز چهارم بهمن ماه در محل پردیس سینمایی قدس برگزار خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امام جمعه شعر شهرداری فرهنگ و هنر تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۰۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخی‌ترین بنای فلاورجان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان گفت: بقعه تاریخی پیربکران جز یکی از بناهای شاخص تاریخی دوره اسلامی محسوب می‌شود و آرایه‌های معماری به کار رفته در آن متنوع است.

حافظ کریمیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره بقعه تاریخی پیربکران، اظهار کرد: بقعه پیربکرانِ فلاورجان حدود ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و بخشی از آن مربوط به دوران ایلخانی، صفوی، قاجار و پهلوی است. در بقعه تاریخی پیربکران یکی از شخصیت‌های مهم بزرگ مذهبی منطقه به نام «محمدبن بکران» از شخصیت‌های مطرح شیعه مدفون است که به مرور زمان تبدیل به یک زیارتگاه شده و افراد زیادی از سراسر کشور از محل دفن این شخصیت بازدید می‌کنند.

وی افزود: بنای تاریخی پیربکران بنایی سه طبقه با ۲۴ متر ارتفاع است که یک طبقه آن از سنگ و طبقه دیگر از آجر ساخته شده است. این بقعه دارای بخش‌های متعددی از محراب، ایوان و اتاق چله خانه است و جز یکی از بناهای شاخص تاریخی دوره اسلامی محسوب می‌شود و آرایه‌های معماری به کار رفته در آن متنوع است، به‌طوری که گچ‌بری، نقاشی، کاشیکاری و تزئینات سنگی در آن نمود خاصی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان، گفت: در گچبری‌های این اثر تاریخی عمدتاً کتیبه‌نگاری، آیات قرآنی و نام‌های ائمه اطهار(ع) به کرات آمده است و نقوش هندسی و گیاهی در ترکیب با کاشیکاری مجموعه یک فضای بسیار زیبا و شاخصی را ایجاد کرده است.

کریمیان تصریح کرد: اطراف بقعه تاریخی پیربکران که همان محوطه اثر می‌شود چند برج کبوتر متعلق به دوره صفوی و چند خانه متعلق به دوره پهلوی و قاجار است و چون بافت تاریخی شهر پیربکران حساب می‌شوند حفظ و به مجموعه بقعه اضافه شده‌اند.

وی گفت: بقعه پیربکران، تاریخی‌ترین بنای تاریخی شهرستان فلاورجان است و در سال ۱۳۱۰ به شمار ۱۰۱ به ثبت ملی رسیده و شهرت جهانی دارد. اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان در کنار این بقعه قرار دارد و از بقعه حفاظت لازم را انجام می‌دهیم. هر سال در ایام نوروز و قبل از شیوع کرونا برنامه فرهنگی در قالب نوروزگاه در محوطه قلعه پیربکران انجام می‌شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان، افزود: در ایام نوروز بیش از ۴ هزار نفر از بقعه ۸۰۰ ساله پیربکران بازدید و به طور متوسط روزانه ۱۰۰ نفر از این بنای تاریخی دیدن می‌کنند. بقعه نیاز به مرمت اضطراری ندارد، اما برخی نقاط آن و یکی از مناره‌های بقعه باید مرمت شود. برای محوطه‌سازی و مرمت تزئینات بقعه و اقدامات دیگر نیاز به ۵ میلیارد تومان بودجه است.

کریمیان با بیان اینکه بقعه تاریخی پیربکران شرایط ثبت جهانی را دارد، گفت: خطر بزرگی که بقعه را تهدید می‌کند شرکت کنار این بقعه است که به استخراج سنگ معدن مشغول است. انفجارهای این معدن و گرد و غبارهایی که پخش می‌کند به بقعه آسیب‌زده و تأثیرات مخربی داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست باشگاه سپاهان برای بازی حساس فصل
  • تاریخی‌ترین بنای فلاورجان
  • راهپیمایی خشم و انزجار در مشهد؛ در سومین جمعه ماه مبارک رمضان
  • عروسی دختر شاه اینجا برگزار شد!
  • لیست غایبان سپاهان برای بازی با تراکتور
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • آغاز پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در حوزه هنری قم
  • مراسم رونمایی از مجموعه کتب سردلبران برگزار شد
  • برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال
  • اعلام مراسم بزرگداشت زهرا شجاعی