Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس سه میلیون تن از نیاز کشور به گندم در سال جاری از طریق واردات تامین می‌شود،‌گفت: خرید گندم از کشاورزان در حالی با قیمت پایین انجام می‌شود که گندم از خارج با دلار آزاد با قیمت کیلویی بیش از 3 هزار تومان وارد می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به قیمت گذاری 2200  تومان برای خرید تضمینی گندم در سال 99 گفت: با توجه به کاهش خرید گندم امسال در سال 98 واردات گندم را داریم و گندم خریداری شده از خارج با دلار آزاد به میزان کیلویی بیش از 3 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق گزارشات در سال زراعی 98 حدود سه میلیون تن کاهش خرید گندم از کشاورزان را داشتیم و از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی گندم را در سال 99 به میزان 2200 تومان اعلام کردند و با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد در سال جاری گندم مازاد بر تولید و مورد نیاز کشور را از خارج کیلویی 3 هزار تومان خریداری می‌کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نتیجه این سیاست این خواهد شد که در سال آینده خرید تضمینی گندم به شدت کمتر خواهد شد و مشکلات بیشتری برای کشور پیش خواهد آمد.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: ما در سال‌های متمادی جشن خودکفایی گندم داشتیم اما امروز به سمتی می‌رویم که با توجه به خرید گندم از خارج با موضوع عدم خودکفایی در تامین گندم هستیم و احتیاج به کشورهای بیگانه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 12 میلیون تن گندم برای مصرف کشور مورد نیاز است و ما امسال یک چهارم نیاز کشور را در قالب واردات تامین کنیم و این در حالی است که ما در سال گذشته تمام گندم مورد نیاز کشور را در داخل تامین می‌کردیم و این در حالی است که ما در سال جاری بارش باران را بیشتر از قبل داشتیم و باید تولیدات و سطح زیر کشت ما افزایش پیدا کند و حداقل اگر افزایش تولید هم نداشتیم باید در همان مرز خودکفایی حرکت می‌کردیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان گفت: آقایان در بحث هزینه گندم وارداتی استدلال غلطی را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما این گندم را کیلویی کمتر از 1800 تومان می‌خریم و عنوان می‌کنند که دلار 4200 تومانی برای این کار هزینه می‌شود. خب اگر این چنین است با همان دلار دولتی از کشاورز خودمان گندم را بخرند و یا قیمت واقعی و آزاد دلار را به کشاورزان پرداخت کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی گندم مشهد مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • بیش از ۴۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت غلات است
  • افتتاح مرکز خرید گندم در هندیجان