Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@14:24:33 GMT

رد صلاحیت؛ چالش همیشگی اصلاح طلبان در انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۲۸۸۰

رد صلاحیت؛ چالش همیشگی اصلاح طلبان در انتخابات

مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می رود که به موجب قانون اساسی یکی از مهمترین و اساسی ترین ارکان تصمیم گیری در نظام جمهوری اسلامی و یکی از نشانه های مردم سالاری دینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از همین رو طبق قانون اساسی همه افراد جامعه در صورت واجد شرایط بودن امکان ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند، اما در هر دوره از این انتخابات، تیغ نظارت استصوابی بسیاری افراد را از حضور در انتخابات محروم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در انتخابات مجلس یازدهم نیز برخلاف پیش بینی بسیاری از فعالان سیاسی که معتقد بودند به دلیل شرایط بحرانی جامعه و نیازمندی نظام به وحدت، نهادهای نظارتی نگاه بازتری نسبت به بررسی صلاحیت‌ها داشته باشند، اما نتایج بررسی صلاحیت ها در انتخابات مجلس یازدهم چیز دیگری را نشان داد و شاهد رد صلاحیت اکثر داوطلبان جناح اصلاح طلب بودیم؛ در این شرایط مواضع اصلاح طلبان درباره حضور یا عدم حضور روشن‌تر از گذشته به گوش می‌رسد. شواهد نشان می‌دهد که حضور حداکثری در عرصه انتخابات از سوی بیشتر این جریان سیاسی استراتژی غالب است هرچند حضور مشروط یا کناره گیری هم طرفداران خود را دارد.

در مورد نتایج بررسی صلاحیت ها در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اثرات آن بر جامعه و استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات با علی باقری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید:

تفاوت بررسی صلاحیت های این دوره از مجلس شورای اسلامی با مقاطع گذشته چیست؟

متاسفانه اصلاح طلبان به سیاست ورزی در شرایط سخت عادت کرده اند و از ابتدای دهه ۷۰ یعنی از انتخابات مجلس چهارم به این طرف، حدود ۲۸ سال است که به مبارزه  انتخاباتی در  این شرایط خو کرده اند، اما در این دوره از انتخابات، مجلس شورای اسلامی شاهد گسترده ترین و شدیترین رد صلاحیت های تاریخ انتخابات در نظام جمهوری اسلامی است. علی‌رغم اینکه برخی منابع رسمی تلاش کردند رد صلاحیت های این دوره را مبهم نشان دهند و مدعی هستند تنها ۳۰ درصد از داوطلبان رد صلاحیت شدند، اما متاسفانه به لحاظ کمی کاملا روشن است که از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کننده، حدود ۵ هزار نفر تایید صلاحیت شده اند که این آمار نسبت به انتخابات دوره های گذشته بی‌سابقه است.

در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد رد صلاحیت چهره های موثر اصلاح طلب بودیم ولی به گونه ای بود که امکان رقابت انتخاباتی با نیروهای کمتر شناخته شده وجود داشت؛ اما در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی یک جناح سیاسی تقریبا به طور مطلق از امکان مشارکت در انتخابات محروم شده و شرایط به گونه‌ای است که امکان رقابت سیاسی حتی شبیه به انتخابات مجلس دهم نیز از جناح اصلاح طلب گرفته شده است. دامنه رد صلاحیت ها در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به حدی است که تقریبا تمام داوطلبان نزدیک به اصلاح طلبان رد صلاحیت شده و حتی داوطلبان غیر سیاسی یا مستقل که اندکی تمایلات اصلاح طلبی داشتند نیز رد صلاحیت شدند.

به نظر می‌رسد امکان اینکه شرایطی مانند انتخابات مجلس دهم رقم بخورد و اصلاح طلبان حتی با یک لیست گمنام با رقیب تا دندان مسلح خود رقابت کنند سلب شده است؛ به نوعی با این حجم از رد صلاحیت ها خیال رقیب راحت شده است؛ البته به ندرت تعدادی از نیروهای اصلاح طلب تایید صلاحیت شده‌اند که ممکن است در مراحل بعدی بررسی صلاحیت ها، همین افراد نیز رد صلاحیت شوند.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم چگونه خواهد بود؟

راهبرد مشارکت حداکثری در انتخابات همواره به عنوان سیاست اصلی نظام مورد توجه قرار داشته و سعی شده که شرایطی در انتخابات فراهم شود تا امکان یک رقابت ولو حداقلی، به جهت کسب مشارکت حداکثری به وجود آید اما در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد جریانات احساس نیاز به مشارکت حداکثری در انتخابات نمی‌کنند، در صورتی که طبق نظر سنجی‌ها استقبال در این دوره از انتخابات از دوره های گذشته نیز بسیار پایین تر خوهد بود اما با این حجم از رد صلاحیت‌ها که عملا امکان رقابت جدی برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد به نظر می‌رسد فضای مشارکتی را سردتر هم کرده باشد. مهمترین ابزار تدافعی نظام در مقابله هجمه‌های همه جانبه کنونی دشمنان، نشان دادن قدرت مردمی است؛ مشارکت در انتخابات می‌تواند تاثیرگذار ترین پارامتر برای مایوس کردن دشمن و جلوگیری از فتنه‌ها در کشور باشد. متاسفانه در حال حاضر احساس می‌شود تلاش عملی برای شکل گیری مشارکت حداکثری در انتخابات وجود ندارد.

بنابه گفته سخنگوی شورای نگهبان ۹۰ درصد از داوطلبان به دلیل مشکلات اقتصادی رد صلاحیت شده اند، صحت این ادعا را قبول دارید؟

متاسفانه سخنگوی نهادی که جایگاه حقوقی در کشور دارد، شبهه‌ای را به شکل کلی در خصوص ردصلاحیت شدگان ایجاد می کند و مدعی می شود اکثر رد صلاحیت‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی بوده و با نام نبردن از این افراد، همه رد صلاحیت شدگان را مورد اتهام قرار می‌دهد. جای تاسف است که اینگونه القای شبه می‌کند. اصلاح طلبان بارها اعلام کرده‌اند نه تنها با ردصلاحیت افرادی که دارای فساد مالی و اخلاقی هستند مشکلی ندارند، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند اما اکثریت اصلاح طلبان به گواه بندهای قانونی که به آنان اعلام شده، به دلایل اتهامات سیاسی رد صلاحیت شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در توضیحات خود گفته اگر کسی جرم کلاه برداری در کارنامه خود داشته است به عنوان عدم التزام به اسلام برداشت می‌شود اما در فهم عمومی جامعه عدم التزام به اسلام این گونه نیست. بند ۱۱ ماده ۳۰ قانون انتخابات شامل افرادی می‌شود که به جرم کلاه‌برداری محکوم شده‌اند و این بند مانع شرکت این افراد در انتخابات می‌شود. پس چرا برای رد صلاحیت چنین افرادی به بند عدم التزام به اسلام استناد می‌شود؟ اصلاح طلبان منتقد برخی از رویه‌ها در کشور هستند و بدون لکنت نیز انتقادات خود را مطرح می‌کنند اما انتقاد به رویه‌ها، عملکردها و افراد مبنای عدم وفاداری به نظام و قانون اساسی نیست.

راهبرد اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم چیست؟

استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم این است که از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت در انتخابات استفاده کنند و برای شکل گیری یک رقابت قابل قبول در سال جاری تلاش کنند. در حال حاضر اکثر کاندیداهای اصلاح طلب اعتراض خود نسبت به رد صلاحیت ها را به شورای نگهبان اعلام کرده اند اما اگر شرایط انتخابات به گونه‌ای شود که اصلاح‌طلبان در ارایه نامزد ناتوان باشند، کاری از آن‌ها ساخته نیست زیرا برای انجام فعالیت سیاسی نیاز به ابزاری است که در حال حاضر در اختیار اصلاح طلبان نیست.

کد خبر 406236

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات علی باقری تایید صلاحیت انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاحات اصلاح طلب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان دولت اصلاحات مجلس دهم مجلس شورای اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد+ جزئیات

ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

۱. تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی (۲۱/فروردین/۱۴۰۳ تا ۲۷/فروردین/۱۴۰۳)

۲. صدور دستور تجدید انتخاب معتمدین هیأت اجرایی (۲۸/فروردین/۱۴۰۳)

۳. اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان (حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات ۳۰/فروردین/۱۴۰۳)

۴. انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت اجرایی و معرفی به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم (۲۹/فروردین/۱۴۰۳ تا ۰۷/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۵. انتشار آگهی اسامی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته‌اند در سراسر حوزه انتخابیه توسط فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۶. انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه‌های انتخابیه‌ای مرحله دوم توسط هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه مربوطه (اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۷. صدور احکام اعضای شعب اخذ رأی مرحله دوم و دعوت از آنان جهت شرکت در جلسه توجیهی (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۸. تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (از ساعت ۰۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰) (۱۳/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۹. ثبت کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی و تأیید شورای نگهبان (یک هفته قبل از روز اخذ رأی ۱۴/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۰. صدور کارت جهت حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی از سوی هیات نظارت مربوطه (۱۸/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۱. ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (ممنوعیت از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰/۰۲/۱۴۰۳ آغاز می‌شود.) (۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۲. اخذ رأی از واجدین شرایط (۲۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۲۱ حوزه با رقابت برای ۴۴ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

اسامی این ۲۱ حوزه را به شرح زیر است:

«تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر».

دیگر خبرها

  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد+ جزئیات
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرایم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ملایر اندیشیده شده است
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • پویش«با مهر انتخاب کنیم» انتخاب آغاز شد
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در صحن مجلس
  • حجاریان به عنوان سرباز نتانیاهو در ایران اعلام موضع می‌کند / مواضع اخیر حجاریان ترجمه شعار «نه غزه، نه لبنان» است