Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وقتی وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی باهم یکی شدند شاید کمتر کارشناسی به این پیوند اجباری بر دوش دولت، نگاه مثبتی داشت چراکه حیطه عملکردی این وزارت‌خانه سه برابر سابق شده بود. شرکت‌هایی چون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، سازمان هواشناسی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مسکن و شهرسازی و ده‌ها اداره و عنوان دیگر که وزارت‌خانه‌ای عریض و طویل را پدید آورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان سمنان نیز این ادغام از همان ساعات نخست تصویب و ابلاغ سبب بروز برخی موضوعات شد. ابتدا سخن از ریشه‌کنی اداره کل ۷۰ ساله راه و ترابری سابق از شاهرود و استقرار آن در مرکز استان مطرح شد که این امر با مخالفت‌های زیادی از سوی مردم و گروه‌های اجتماعی و مدنی شرق استان سمنان روبرو شد حتی بازار شاهرود را به تعطیلی کشاند تا در نهایت مصوبه‌ای که در غالب استان‌های کشور اجرایی شده بود، در استان سمنان ملغی باقی بماند.

این گره مدیریتی، شرایطی را رقم زد که از یک‌سو فشارها بر روی دولت برای اجرای مصوبه انتقال اداره کل و از سوی دیگر مطالبات مردم شرق استان سمنان کم‌کم داشت وضعیت را برای مسئولان دشوار می‌ساخت اما سفر روحانی به استان سمنان و ورود حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی و ارائه طرح استقرار دو اداره کل راه و شهرسازی در استان سمنان به‌صورت مستقل و مجزا در دو حوزه جغرافیایی علی‌رغم حرف‌وحدیث‌های بسیار، موضوع و مشکلات گذشته را فیصله داد.

امیر عمیدی درنهایت به‌عنوان نخستین مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) معرفی شد اداره کلی که بر گستره ۴۸ درصد راه‌های استان در دو شهرستان پهناور شاهرود و میامی سیطره یافت و مسئولیت حوزه‌های راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را بر عهده گرفت، به مناسبت سالگرد تأسیس اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) با وی به گفتگو نشستیم.

*توضیحاتی درباره کلیت اداره کل و همچنین اعتبارات آن ارائه کنید

اداره کل راه و شهرسازی شرق استان در مدت یک سال با زیر نظر قرار دادن راه‌های حوزه استحفاظی شاهرود و میامی آغاز به کارکرده اما در همین مدت کوتاه توانسته اعتبارات خوبی را برای راه‌های این دو شهرستان که مجموعه ۴۸ درصد تمام راه‌های استان سمنان را در خود جای داده‌اند، اخذ کند.

از مجموع سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر راه‌های درون استان سمنان بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر در درون شهرستان‌های شاهرود و میامی واقع‌شده است. ارتباط با شش استان شامل گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و اصفهان سبب شده تا راه‌های شرق استان ازلحاظ حمل‌ونقل و بارانداز بار و کالا نیز دارای اهمیت باشد. در سال‌های اخیر متأسفانه هرگاه نام توسعه راه‌های شرق استان برده شد، کمبود اعتبارت مانعی در برابر این امر بود.

*درباره اعتبارات راه و شهرسازی شرق استان سمنان بگویید

در سفر دوم روحانی به استان سمنان، ۱۹۱ میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه مصوب و در همین راستا پروژه بی ارجمند به سمت بردسکن تعریف شد که شاهرود را از جنوب به سمت خراسان جنوبی و یزد ارتباط می‌داد. در این پروژه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌شده که ۴۰ میلیارد آن در سال جاری و ۴۰ میلیارد دیگر در سال آتی تخصیص خواهد یافت همچنین از مبلغ ۴۰ میلیارد تومان سال جاری با پیگیری‌های انجام‌شده شش میلیارد آن در حال حاضر تخصیص اعتبارشده است.

پروژه بی ارجمند به سمت عباس‌آباد نیز از دیگر پروژه‌های اخیر اداره کل راه و شهرسازی شرق شاهرودبوده و قریب به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی‌شده که ۱۰ میلیارد تومان در سال جاری و ۱۰ میلیارد تومان آن در سال ۹۹ ابلاغ خواهد شد البته تاکنون چهار میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته است.

پروژه میامی-جیلان که از سمت کلاته خیج و میامی انجام می‌شود و پروژه شاهرود-طرود -معلمان نیز از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است که البته جاده طرود -معلمان کریدور شمال جنوب کشور محسوب می‌شود و به‌واسطه تردد زیاد، شاهد تصادفات بسیاری نیز است لذا با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه در پروژه‌های ردیف دار قانون بودجه سال جاری قرار گرفت.

*پروژه شاهرود- آزادشهر نیز در این مجموعه قرار دارد؟

بله؛ پروژه شاهرود آزادشهر جزو پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است و اعتبارات آن سالیانه به این پروژه تزریق می‌شود. دو فاز این طرح هم اکنون در حال استفاده است و فاز سوم آن‌که قبل از تقاطع کلاته خیج به طول ۹ کیلومتر محسوب می‌شود در حال تکمیل عملیات زیرسازی و ایجاد دو ابنیه باقی‌مانده است و اگر قیر آن تأمین شود می‌توانیم این ۹ کیلومتر را نیز زیر بار ترافیک قرار دهیم.

در خصوص فاز چهارم این پروژه هم باید گفت مجوز ساخت آن به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان از شرکت ساخت و تجهیز راه‌های کشور اخذشده که در حال بهره‌برداری است. این پروژه به‌صورت بزرگراه تا مرز استان گلستان در حوزه شرق استان سمنان تکمیل می‌شود.

*به نظر می‌رسد خیلی از تصادفات شاهرود به شمال این شهرستان اختصاص دارد

آمار تصادفات بالا در اتوبان شاهرود - بسطام (تقاطع جاده مجن) درست است اما با توجه به پیگیری‌های سنوات گذشته، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ابلاغ شد و در حال حاضر قرارداد آن به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان منعقد و شروع عملیات آن از میدان مرحوم حسینی شاهرودی به سمت تقاطع آغازشده هرچند به علت وجود برخی درخت‌ها در پارک جنگلی، عده‌ای معارض این پروژه شدند که در حال پیگیری هستیم.

از طرف دیگر یک رینگ کمربندی از میدان مرحوم حسینی شاهرودی به سمت استان گلستان تعریف شده که با احداث این کمربندی ماشین‌های ترانزیتی که از نقاط مختلف به سمت آزادشهر و شمال کشور تردد می‌کنند می‌توانند از آن مسیر تردد کنند. لذا طی جلساتی که با سازمان جنگل‌ها داشتیم مقرر شد کمترین قطع درخت را داشته باشیم و با تغییراتی در طرح، قرار شد با نظارت اداره منابع طبیعی ما پنج برابر درختان قطع‌شده را درختکاری کنیم.

*اما سایت تل خاکستر گفته می‌شود که جز میراث فرهنگی است

در خصوص محدوده تل خاکستر نیز اداره میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد این مکان از نقاطی است که باید در خصوص آن استعلام انجام شود در همین خصوص استعلام انجام شد اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

*به شمال شاهرود بازگردیم، درباره مسیر مجن و به‌خصوص مسیر شاهرود- بسطام بگویید

حادثه‌خیز بودن تقاطع مجن مسلم است با توجه به آمار تصادفات سال‌های ۹۳ تا ۹۶، این نقطه اجباری شناخته شد و در حال حاضر موضوع حائز اهمیت افزایش طول پل از ۶۰ متر به ۱۷۵ متر محسوب می‌شود که در این خصوص رایزنی‌هایی انجام‌شده است. هم‌اکنون پروژه محور شاهرود - بسطام تحویل شهرداری بسطام است و احداث تقاطع بر روی اتوبان بسطام توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

در این خصوص با مشاور، طرح موضوع کردیم که به‌جای دو دهنه، تعداد دهانه‌هایی که در بلوار احداث می‌شود را افزایش دهیم تا نمای طرح شهری هم پیدا کند. حدود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار آن در حال تخصیص یافتن است تا قطعه سه را به طول ۹ کیلومتر زیر عبور قرار دهیم و پروژه تقاطع مجن که یکی از پروژه‌های مهم شرق استان سمنان به شمار می‌رود را آغاز و کار عملیات آن را انجام دهیم.

*و درباره توسکستان؟

محور شاهرود - توسکستان نیز یکی از محورهای مهم است این محور حجم تردد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه جزو مناطق بکر به شمار می‌رود و تردد مسافران به سمت گلستان طول مسیر را ۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد لذا بیشترین حجم تردد را شامل می‌شود.

این محور از تقاطع سه‌راهی تاش به سمت گلستان به‌صورت روستایی است که در سازمان راهداری پیگیری و مصوبه سازمان راهداری اخذ و منتظر ابلاغ آن هستیم که این محور به‌صورت شریانی شود و از محل اعتبارات ملی بتوانیم اعتباری برای آن در نظر بگیریم هرچند که از طریق استان گلستان نیز درخواست‌های زیادی در این خصوص داشته‌ایم.

*شاهد چنین محورهای پر تصادفی در بخش بی ارجمند هم هستیم

بله برای مثال‌محور روستایی پرخطر احمدآباد – زمان‌آباد را باید نام برد که برای این محور حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که در سال‌های گذشته حدود ۱۸ کیلومتر آن تعریض و به بهره‌برداری رسید.

همچنین مسیر سه‌راهی غزازان به سمت احمدآباد به طول ۱۵ کیلومتر تعریض آن انجام شد و تابه‌حال هشت ابنیه آن تعریض شده‌اند. در سال ۹۰ تصادفی رخ داد که همین امر موجب شد تردد اتوبوس ممنوع شود. دو سال پیش جلسات مشترکی بین استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و استان سمنان برگزار شد و در حال حاضر نیز پیگیر برقراری ارتباط بین استان‌ها از سمت جنوب هستیم.

*درباره راه‌های شهرستان میامی و مهم‌ترین پروژه‌ها بگویید

پروژه عباس‌آباد - کاهک در سال ۹۱ جزو پروژه‌های مهر ماندگار بود که تخصیص اعتبار نداشت لذا تا سال گذشته نیمه تمام رهاشده بود. این محور با حدود ۳۰ کیلومتر انتهای آن مرز مشترک استان خراسان رضوی، انتهایی‌ترین مسیر استان است و محور قدیمی به شمار می‌آید اما باند جدیدی از کاهک به سمت عباس‌آباد ساخته‌شده که محور جدیدالاحداث خواهد بود.

در دوره اول سفر رئیس‌جمهور، اعتبار این پروژه ۲۰ میلیارد تومان مصوب شد علیرغم مشکلات اقتصادی کشور ۱۰ میلیارد به این پروژه اختصاص یافت. عملیات احداث باند دوم محور عباس‌آباد - کاهک به طول ۳۰ کیلومتر از سال ۹۱ آغاز شد که هفت کیلومتر آن در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و مابقی محور به طول ۲۳ کیلومتر به علت عدم ابلاغ و تخصیص اعتبار کافی تاکنون تکمیل‌نشده است.

با پیگیری‌های مستمر مسئولان استانی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و در صورت تأمین قیر و اعتبار موردنیاز با همکاری بخش خصوصی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محور کریدور شاهرود- میامی مسیر تردد زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج (ع) است که سالیانه بالغ‌بر ۲۰ میلیون تردد را به خود اختصاص می‌دهد و قسمتی از مسیر ۹۴۰ کیلومتری محور اصلی تهران مشهد است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شامل دو شرکت راه‌سازی رتبه یک که در حال حاضر از پیشرفت ۹۵ درصدی قطعه اول به طول ۱۵ کیلومتر و تکمیل پل پنج دهانه ۲۰ متر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد است. قطعه دوم به طول ۱۵ کیلومتر هم‌اکنون در حال اجرا بوده و برابر برنامه زمان‌بندی به‌زودی آماده آسفالت خواهد شد.

*درباره جاده طرود هم توضیح دهید

پروژه دیگری که به‌صورت پروژه کلنگ زنی در هفته دولت انجام شد پروژه روکش آسفالت مسیر چاه جام به سمت بی ارجمند به طول ۵۳ کیلومتر است که از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود و آسفالت آن حدود ۱۴.۵ کیلومتر انجام‌شده است، این مسیر طرود را از سمت معلمان - جندق به بی ارجمند متصل می‌کند. برای این مسیر نیز ۱۷ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شد که حدود ۴۰ درصد آن تخصیص و در حال پیگیری برای انعقاد قرارداد آن هستیم.

سرانه یا درصد طول راه‌های روستایی شاهرود و میامی به‌کل راه‌ها بسیار زیاد است، از طرف دیگر وسعت جغرافیایی شرق استان بسیار زیاد است برای مثال در شاهرود فاصله تا آخرین روستای بخش بی ارجمند نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر است که این محورهای فرعی نیازمند ارتقا هستند.

*در خصوص جذب نیروی انسانی اداره کل راه و شهرسازی شرق استان توضیح دهید؟

بر اساس چارت سازمانی ابلاغ‌شده ۱۹۴ نیرو در تشکیلات راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) است و در حال حاضر ۷۰ پست بدون تصدی وجود دارد و پیگیری‌های لازم را در خصوص استخدام افراد جدید در حال انجام است. در سال گذشته پنج نیرو جذب شد اما همچنان با کمبود نیرو خصوصاً در حوزه مسکن مواجه هستیم، از سال ۸۹ تعدادی نیرو کاهش یافتند و با توجه به بحث خصوصی‌سازی نیروی انسانی جدیدی جایگزین نشد. دولت کارها را به بخش خصوصی واگذار کرد و ما نیز انجام امور راهداری را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

زمانی که چارت قبلی اداره کل راه و ترابری بود تعداد ۲۰۷ نفر در سطح استان شرکتی بودند و شرکت موظف بود که حقوق سه ماه را به‌طور کامل پرداخت و بعد از سه ماه دولت موظف شد که هزینه‌ها را پرداخت کند و حقوق نیروها به‌مرور پرداخت شود اما موافقت‌نامه‌های سال گذشته که به‌تازگی مبادله شده ما را با مشکل مواجه ساخته است.

در حال حاضر بیشتر اعتبارات تخصیص استانی از خزانه پرداخت می‌شود و ما نمی‌توانیم حقوق کارکنان را با اسناد خزانه پرداخت کنیم. نوبخت مدیریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال ۹۶ تأکید کرد که اعتبارات پروژه راهداری به‌صورت ۱۰۰ درصد نقدی تخصیص داده شود. لذا با پیگیری‌هایی که از محل اعتبارات ملی صورت گرفت توانستیم یک ماه حقوق را از اعتبارات ملی پرداخت کنیم.

*برای رفع نقاط حادثه خیر چه کرده‌اید؟

طی مطالعات، پنج نقطه جز نقاط پر تصادف استان سمنان است که اعتبارات در دو بخش برای آن‌ها مصوب شد، یکی بحث اعتبار کوتاه‌مدت است که آشکارسازی این نقاط و علائم آن در سال گذشته ابلاغ و آشکارسازی پنج نقطه حادثه‌خیز انجام شد و در بحث بلندمدت در برنامه‌های خود رفع مشکل نقاط حادثه‌خیز را در دستور کارداریم.

پروژه صدرآباد در محور قدیم عباس‌آباد نیز شکل‌گرفته که به دلیل وجود کاروانسرای جنب جاده، یک قوس تقریباً تندی در مسیر اصلی تهران – مشهد وجود دارد که علائم هشداردهنده نصب‌شده و بحث آشکارسازی آن با اجرای شیار لرزاننده و چراغ چشمک‌زن و همچنین تابلوهای فسفری نصب و اجراشده است.

یکی دیگر از نقاط منطقه، پیچ چهل دختر محور شاهرود-آزادشهر است که یکی از نقاط پر سانحه محسوب می‌شود لذا جاده‌ای جدید در کنار آن، در حال احداث است، برای قطعه چهار پروژه شاهرود-آزادشهر نیز مقرر شد مناقصه آن برگزار شود و علیرغم تلاش‌های ما بازهم نقاط پرخطر به صفر نرسیده است زیرا با رفتار ترافیکی رانندگان تأثیر مستقیم دارد و اگر احتیاط نشود هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند نقطه‌ای حادثه‌خیز محسوب شود.

تردد در محور طرود بسیار بالا است لذا در این مسئله باید احتیاط لازم به‌خصوص نسبت به بزرگراه صورت گیرد. چون این محور، مسیری کویری است و تردد حیواناتی همچون شتر هم در این مسیر به‌وفور مشاهده می‌شود. در این خصوص تابلوهای متعددی به عنوان اعلام محل تردد شتر در این محور نصب‌شده است.

در قانون بودجه سال جاری با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی خوشبختانه ۳۵ میلیارد تومان برای محور طرود اعتبار اخذ شد که در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی انجام‌شده تا بتوانیم بحث مطالعاتی فاز اول را تهیه کنیم.

ما در سنوات گذشته با امکانات موجود توانسته‌ایم بحث شانه سازی محور طرود را در دستور کار خود قرار دهیم و حدود ۲۲ کیلومتر از این مسیر با همین تجهیزات موجود که ۲۶ سال از عمر مفید آن می‌گذرد شانه سازی انجام شد که با وجود مشکلات فراوان این اقدامات صورت پذیرفت.

کد خبر 4823614

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شاهرود حسینی شاهرودی عباس آباد حمل و نقل حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی هیئت دولت قاسم سلیمانی سردار سلیمانی بارش برف ایلام شهرکرد بوشهر تعطیلی مدارس سیل سیستان و بلوچستان گرگان قزوین سپاه پاسداران خطبه های نماز جمعه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف زنجیره‌ای در محور شاهرود - آزادشهر ۱۱ مصدوم بر جا گذاشت

زهره صالح نساج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وقوع تصادف زنجیره‌ای در شمال شهرستان شاهرود خبر داد و ابراز کرد: در این تصادف در محور شاهرود - آزاد شهر حوالی اولنگ رخ داد ۱۱ نفر مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه چهار مصدوم با بالگرد هوایی و هفت مصدوم دیگر با اتوبوس امداد و اورژانس به بیمارستان منتقل شدند، افزود: درمان مصدومان حادثه در حال انجام است.

رئیس اورژانس شاهرود با بیان اینکه در این تصادف شش خودرو با هم برخورد داشتند، تاکید کرد: دو دستگاه تریلی و دو خودرو پراید در کنار یک خودروی پژو ۲۰۶ و پیکان در این تصادف با هم برخورد کردند.

نساج بیان کرد: علت حادثه توسط پلیس راه در دست بررسی است.

کد خبر 6063746

دیگر خبرها

  • ۸ مصدوم در حادثه رانندگی در محور سبزوار - شاهرود
  • تصادف زنجیره‌ای با ۱۱ مصدوم در محور آزادشهر -شاهرود
  • تصادف زنجیره‌ای در محور شاهرود - آزادشهر ۱۱ مصدوم بر جا گذاشت
  • عملکرد شهرداری نقش بسزایی در ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان دارد
  • عملکرد شهرداری نقش به‌سزایی در ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان دارد
  • رفع خطر از ۵۲۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور
  • تشکیل سه کارگروه برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی منطقه آزاد ماکو
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای نیروهای مسلح و ایثارگران در زنجان