عنصر بدن در هنر بازیگری چه اهمیتی دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۳۷۳۵
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد، اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدن در هنر
حضور بدن به عنوان عامل اصلی زیست شناسانه انسان است. او تمام امکانات عینی ابزاری خود را از بدن به وام میگیرد و در مدتی محدود آن را استفاده ومجددا به هستی پس میدهد.
شروع توجه به بدن به عنوان یک عنصر حیاتی – زیستی بدون تردید به اولین نشانههای زیستی بشر در طفولیت او بر میگردد. در آن لحظهای که انسان – طفل تمام پیرامونش را از طریق لبهایش میشناسد و تمام کنش و بر هم کنشش با جهان از طریق لبهایش است.
شناخت بشر نیز با هنر از همین طریق است: دیونیزوس. اما مطابق آراء نیچه در مقابل دیو نیزوس، خدای دیگری نیز هست که خدای موسیقی است، یعنی: آپولون.
چگونه هنر به سمت بدن میرود با ورود موسیقی و جنگ. یعنی دو عملی که زبانش در آن زمان بدن است و احساسی که برای انسان به همراه میآورد، همان قدرت و اعتماد به نفسی است که از کشیدن گوزن بر دیواره غار به او دست میدهد و همواره میداند که غذایی برای خوردن دارد.
این احساس نیز برابر همان احساس کتارسیس در هنر کلاسیک است. انسان وقتی در برابر نگرانیهای خود پیروز میشود که قوای بدنی لازم را داشته باشد. در هنر کلاسیک چنین نیرویی او را به تطهیر از طریق ترس و شفقت میکشاند. اما در روم باستان که اساس کار هنری نیز جنگ است و کشت و کشتار و تفریحات نیز از همین فرمول استفاده میکنند، کتارسیس نوعی لذت نجات بشر از مرگ وحشتناک گلادیاتوری است و در همین زمان که دو عنصر موسیقی رزم و مبارزه تنها عناصر صحنههای هنری است، تنها نکته لذت بخش زنده ماندن است از شر خود انسان.
میدانیم که هنر یونان در بیان و در برابر خدایان بود؛ اما هنر روم هنر جنگ آرایی است. البته همین واپس کشیدن از رویارویی با خدایان و بلایای طبیعی که شکل اسطوره به خود گرفته و تبدیل آن به صحنههای گلادیاتوری و انسان در برابر انسان بودن، کمک بسیار شایانی به زمینیتر شدن و بالا رفتن دقت هنری بشر میکند. حالا در این لحظه روایت اصلی مبارزه است و آنچه که مبارزه را با ظفر همراه میکند، بدن است. حالا دیگر رقص ساتیری که جنبه خدایانی دارد، کارکردی ندارد. رقص در صحنه نبرد به قصد نشان دادن بدن و نیروهای آن است.
این زبان دارای گستردگی زایدالوصفی است. در همین لحظه که این مقاله تحریر میشود در بسیاری از مناطق خراسان، عده قلیلی که سازهایی همچون سه تار، دو تار و یا تار مینوازند و یا به حرکتهای آیینی و رقص گونه خطه خود آشنایی دارند، پس از مرگ یک عزیز به خصوص در سنین پایین به این هنرها روی میآورند تا همچون برگزاری یک آیین بازگشت، تمام بازماندگان به زندگی بازگردند (قسمتی از کار بخشی خوانهای بجنورد)
در این میان یک بازنگری وسیع در لغات هنری به وجود میآید: آنتاگونیست که در یونان باستان به معنی ضد قهرمان است، در معنای ریشهایتر خود، یعنی عضلات منقبض شونده و پروتاگونیست که در یونان باستان به معنی قهرمان است در جایگاه عضلات پیش برنده قرار میگیرند.
به تدریج با هنر روم، ارجاع هنرمند پیش از اسطورهها و طبیعت به بدن باز میگردد. میخواهم اولین قدم هنر بدن را در جهان امروز، همان اتفاقات قهرمانانه روم باستان بدانم؛ هر چند که خیلی از اوقات این نگاه گلادیاتوری فجایعی به بار میآورد که خود به خود در حد مزمومترین دورههای تمدن روم باستان قرار میگیرد.
در این دوره جنگ نیز تبدیل به یک رقص میشود که دو مبارزه و حریف باید به عضلات هم نگاه کنند و بهترین جواب را به حرکتهای عضلانی همدیگر بدهند؛ چرا که آنها میدانند وقتی قسمتی از بدن برهنه حریفشان منقبض شود یعنی حریف از قسمت قرینه آن عضو قصد فرود آوردن ضربه را خواهد داشت و این شاید اولین مرحله هنر بدن است یعنی وارد کردن نظریات ارسطو در روایت آنجا که میگوید: روایت، نسخه برداری از یک واقعه است و همین به معنای وارد کردن بدن در واقعه و در اصلیت درام است.
قبول پارادوکسیکالیته و یا تضاد نمایی اورگانیکی بدن در هنر قبول این واقعیت است که بدن کهکشانی است برابر و در جهت تمامیت هستی و کهکشان و حالا بشر میداند که تقلید او از بدن حتی قدرت صنعتی او را ترقی میدهد و در واقع یونانیت به نوعی نگاه شرقی (مصری) دست پیدا میکند که در آن رسیدن به بدن فقط برای آرایش نیست، بلکه هدف بالاتری را دنبال میکند.
یک مصری اشراف زاده، تمام سعی خود را میکرد تا با کشیدن نقوش مار بر روی بدن به رمز و راز این حیوان که به عقیده او متعلق به زمین نبود و نشانه سلامتی بی حد و مرز دست پیدا کند. اما به تدریج وقتی فراعنه این نماد را سمبل پادشاهی قرار میدهند این هنر تبدیل به یک کالای مصرفی شده و ارزش ماهوی خود را از دست میدهد تا جایی که فقط در حد یک آرایش باقی میماند.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: آموزش بازیگری چگونه بازیگر شویم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است
ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار بیرجند گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت میشود و ستون فقرات اقتصاد مصونسازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی میکند که اقتصاد توسعه یافته محصول همافزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و همافزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد .
علی فاضلی فرد، در گفتوگو با ایسنا گفت: ۱۷ سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر موضوع اقتصاد تأکید دارند که در ۶ سال اخیر کلیدواژه نامگذاری کلمه تولید بوده است.
وی بیان کرد: هدف تنها توجه آحاد جامعه و مسئولین به جنگ عظیم اقتصادی و توجه صرف به این موضوع نیست بلکه بیان حساسیت و خطرات این جنگ و نوع آرایش جنگی که باید در مقابل آن داشته باشیم است.
فاضلی فرد اظهار کرد: تجربه نشان داده در موضوع نامگذاری سال، که یک نقشه راهبردی برای جهت گیری دولت بوده در جاهایی بیشتر موفق بودهایم که موضوع به یک اراده و خاص عموم تبدیل شده است و حرکت عمومی کشور اعم از مسئولین معطوف به موضوع شده و جامعه نخبگان رسانهها و تریبونهای اصلی بر موضوع تمرکز کرده و به یک فهم مشترک رسیدهاند.
فرماندار بیرجند با بیان اینکه دشمن طی سالها پس از پیروزی انقلاب از طریق مختلف قصد فروپاشی نظام را داشته و با تمام توان و ظرفیت تلاش کرده و موفق نشدهاند و از طریق جنگ اقتصادی قصد فروپاشی داشته است، اظهار کرد: ورود به موضوع اقتصاد توسط مردم که توصیه اکید رهبر انقلاب است در واقع ورود به خط مبارزه با دشمن بوده همانگونه که جنگ تحمیلی با ورود مردم به این عرصه پیروز شد در عرصه جنگ اقتصادی نیز این حرکت مردمی باید اتفاق بیافتد.
وی افزود: باید حلقههای میانی در حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند و ظرفیتها را شناسایی و به مردم معرفی و زمینه ورود و ظهور مردم را فراهم سازند که در یک بسیج عمومی مردم پای کار آمده و جای خود را بر اساس توانمندیها و قابلیتها پیدا کنند و دولت نیز در این زمینه تسهیلگری را انجام دهد.
فاضلیفرد گفت: با ورود مردم بنیه اقتصادی ایجاد و تقویت میشود و ستون فقرات اقتصاد مصونسازی شده چرا که تجربیات جهانی نیز گواهی میکند که اقتصاد توسعه یافته محصول همافزایی دولت و ملت بوده که در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و همافزایی مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را ندارد چرا که مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است.
فرماندار بیرجند تصریح کرد: در قانون اساسی به بخش تعاون بسیار تاکید شده است و قوانین بالادستی در این حوزه به خوبی بر نقش مردم تأکید داشته است که تجربیات مردمی سازی اقتصاد در چند ساله بعد از انقلاب با فراز و نشیبهایی مواجهه بوده که خصوصسازی بنگاههای اقتصادی دولتی، واگذاری سهام عدالت، تسهیل صدور مجوز کسب و کار راهاندازی سامانه جامعه و ملی مجوزهای کسبوکار از تجربیات این حوزه بودهاند که با همه اینها مشارکت مردم در اقتصاد قابل قبول نبوده و با موانع جدی روبهرو بوده است.
وی بیان کرد: توجه ویژه به موضوع اقتصاد از سوی دولت لازم بوده تا تسهیلگری انجام و با رفع موانع سرمایهگذاری و حمایت از واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش زمینه برای مشارکت مردم در اقتصاد، تولید و رونق تولید معین شود.
فاضلیفرد بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ۶ سال اخیر به مسئله تولید برخی از واحدهای تولیدی در زمینه کاری خود با مشکلاتی مواجه هستند و سیستم بانکی کشور با تسهیلگری و حمایت از بخش تولیدی سرمایهها را به سمت تولید سوق داد تا کمکی به رونق تولید شود.
فرماندار بیرجند تصریح کرد: نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳توسط رهبر معظم انقلاب و تأکید به هیجدهامین سال بر موضوع اقتصاد و در ۶ سال اخیر بر تولید حکایت از فاصله طولانی بر وضعیت اقتصاد با شرایط مطلوب دارد هر چند که دولت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما عقبماندگیها بسیار فراتر از این موضوع است.
وی افزود: کمکاریهای زیادی در دهه ۹۰ صورت گرفته که فقط با جهش تولید رفع آن امکان پذیر است و تحقق این مهم باور جامعه نخبگانی و دانش بنیان به عرصه اقتصاد و تولید به صورت تخصصی میسر است
فاضلیفرد بیان کرد: نگاه به تجربه اقتصادی بعضی از کشورها به روشنی نشان میدهد که فعال شدن ظرفیت و توان عظیم مردمی در اقتصاد ملی میتواند دستاوردهای مهم و ماندگاری را به همراه داشته باشد که این تجربه در دوسال فراگیری کرونا در کشور داریم که بخشهای مردمی و جهادی به کمک دولت شتافتند و شرکتهای دانش بنیان و فناور کمک کردند در تولید ماسک و تجهیزات و در حوزه طراحی و تولید واکسن کرونا که خروجی آن تولید ۵ نوع واکسن با موفقیت جهانی روبهرو شد.
انتهای پیام