Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@22:05:26 GMT

اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت در دهه آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۳۸۵۸

اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت در دهه آینده

سازمان جهانی بهداشت (WHO) فهرستی کامل از اولویت‌ها و چالش‌های حوزه سلامت را که بشر در دهه آینده با آن‌ها روبروست ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، این فهرست شامل موضوعاتی از مشکلات جسمی ناشی از تغییرات اقلیمی گرفته تا ارائه خدمات درمانی در مناطق درگیر جنگ است که زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه اینترنتی "firstpost" در این مطلب فهرستی از چالش‌های اصلی حوزه سلامت در دهه پیش‌رو را به نقل از این سازمان ارائه کرده که به شرح زیر است:

افزایش اهمیت جایگاه سلامت در موضوعات اقلیمی: تغییرات اقلیمی با نگرانی‌های جدی در حوزه سلامت همراه است. سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر استنشاق هوای آلوده و حوادث جوی که به بحران‌های انسانی از قبیل کمبود شدید مواد غذایی منجر می‌شود جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آلودگی هوا موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری مزمن تنفسی را افزایش می‌دهد.

ارائه خدمات درمانی و مراقبتی در شرایط بحران و جنگ: درگیری‌ها و بحران‌های سیاسی در بخش‌هایی از جهان با موج بی‌سابقه مهاجرت‌ها همراه بوده است. با کمبود یا فقدان مصونیت‌های اجتماعی یا منابع مورد نیاز، افراد ساکن در این مناطق از آنجا که بسیار آسیب‌پذیرند به خدمات اضطراری درمانی و مراقبتی نیاز دارند.

توزیع عادلانه خدمات درمانی: نابرابری درآمدی رو به افزایش است. شاخص‌های سلامت ارتباط نزدیکی با وضعیت اقتصادی اجتماعی دارد؛ به طور میانگین نرخ امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای فقیر ۱۷ سال بیشتر است. همچنین بدیهی است که در این کشورها نیز مناطق پردرآمدتر از خدمات مراقبتی با کیفیت بالاتر برخوردارند.

بهبود دسترسی به مواد دارویی: یک سوم از جمعیت جهان در دسترسی به ابزارها و تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری با کمبود مواجه هستند. در کشورهای در حال توسعه سهم مردم در پرداخت هزینه خدمات درمانی بالاست و بخش قابل توجهی از درآمد خانواده‌ها به خرید دارو اختصاص پیدا می‌کند.

کنترل بیماری‌های عفونی: هر سال بیماری‌های عفونی و حتی بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند به مرگ میلیون‌ها انسان منجر می‌شوند که سهم قابل توجهی از آنان از مردم کشورهای فقیر هستند.

آمادگی برای مواجه با همه‌گیری بیماری‌ها: درصورتیکه اقدامات حفاظتی به موقع انجام شود هزینه‌های بالای تحمیلی به کشورها در واکنش به همه‌گیری بیماری‌ها پایان می‌یابد. درحالیکه گونه‌های جدید عفونت‌ها همیشه یک تهدید برای سلامت بشر هستند سرمایه‌گذاری در سیستم‌های نظارتی و تقویت زیرساخت‌های سلامت عمومی از طریق محدود کردن انتقال بیماری‌ها، مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

حفاظت از افراد در برابر محصولات خطرناک: با ظهور صنعت مواد غذایی فراوری شده، رژیم‌های غذایی ناسالم رو به افزایش است. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد قندی، چربی و نمک عامل یک سوم از بار بیماری‌ها در جهان است. علاوه بر این، افزایش موارد مصرف سیگارهای الکترونیکی و استعمال دخانیات در برخی از کشورها عاملی نگران کننده برای سلامت عمومی است.

سرمایه‌گذاری روی افرادی که از سلامت بشر دفاع می‌کنند: سرمایه‌گذاری ناکافی در حوزه آموزش و تربیت نیروی متخصص، درآمد پایین و ساعات کاری طولانی به کمبود نیروی انسانی در حوزه خدمات درمانی و مراقبتی در سراسر جهان منجر شده است.

حفظ سلامت نوجوانان: هر سال در سراسر جهان بیش از یک میلیون نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله جان خود را از دست می‌دهند. این عوامل از شرایط نامساعد به هنگام تولد، روش‌های درمانی اشتباه در دوران کودکی، خشونت‌های بین فردی، سوانح جاده‌ای و احتمال بالای آلودگی به ویروس HIV ناشی می‌شود.

جلب اعتماد عمومی: اخبار جعلی و کمپین‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌های جدی به خدمات درمانی وارد کند. به طور مثال فعالیت گروه‌های مخالف با واکسیناسیون از جمله موارد مختل کننده در پیشبرد خدمات مراقبتی در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش ایسنا، از دیگر مباحث و چالش‌های مطرح شده در این فهرست می‌توان به مواردی چون "استفاده نادرست از فناوری‌های جدید و ناآگاهی از محدودیت‌ها و خطرات احتمالی آنها برای سلامتی در عین مفید بودن تکنولوژی در صورت کاربرد صحیح و اصولی"، "ضرورت استفاده درست از داروها به منظور حفظ اثرات درمانی آنها و درک اهمیت بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی در عرصه پزشکی و درمان" و "همچنین اهمیت دسترسی همه افراد به زیرساخت‌های اولیه بهداشتی نظیر آب سالم برای جلوگیری از شیوع بیماری ‌های عفونی" اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلامت سازمان جهانی بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفده عنوان برنامه در هفته سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 حبیب غزنوی   در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در طی هفته سلامت امسال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، هفده عنوان برنامه مختلف برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این تعداد عنوان برنامه شامل برگزاری بالغ بر هشتصد نشست و دوره آموزشی در مدارس و ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان برگزار خواهد شد.

این مقام مسؤول بیان کرد: در شهرستانهای تحت پوشش نیز ۱۲۰ برنامه مختلف در این هفته برگزار خواهد شد.

غزنوی با اشاره به موفقیت اخیر حوزه امنیتی و دفاعی در نشان دادن قدرت نظامی کشور به چهارمین قدرت نظامی جهان اشاره کرد و گفت: این اقدام توسط افراد نخبه در حوزه‌های مختلف الکترونیک، امواج، کامپیوتر، هوا و فضا، فیزیک و غیره بود که دنیا را تکان داد و همه دیدند، از این نوع افتخارات عجیب و غریب در حوزه سلامت وجود دارد و اگر بیشتر از حوزه دفاعی و امنیتی نشود، کمتر نیست اما به آنها پرداخته نمی‌شود.

این مقام مسؤول بیان کرد: در حوزه شاخص‌های مرگ نوزادان، مرگ مادران باردار، بیماری‌های عفونی، مالاریا، فلج اطفال، پوشش واکسیناسیون و غیره رشد بسیار خوبی تنها در حوزه علوم پزشکی زاهدان داشته‌ایم اما این رشدها و توسعه‌ها به معنای نبود ضعف نیست.

وی اظهار کرد: در چاپ مقاله در مجلات علمی دنیا و براساس رتبه بندی، هفت نفر از دانشمندان جهان در علوم پزشکی زاهدان در حال فعالیت هستند و این بدان معناست که نه تنها عقب افتاده نیستیم بلکه در حوزه سلامت، توسعه یافته محسوب می‌شویم.

غزنوی خاطر نشان کرد: هرچه بشر پیشرفت و رشد در حوزه سلامت دارد، به تناسب با چالش‌ها و مشکلات و اتفاقات جدید روبرو می‌شود.

این مقام مسؤول اظهار کرد: ما در سیستان و بلوچستان بالاترین آمار بیماران تالاسمی دنیا را داریم حتی کشور پاکستان آمار بیماران تالاسمی اش به اندازه استان ما نیست اما چرا؟، چون به برکت پیشرفت‌ها و رشد توانمندی‌های ایران در حوزه بیماران تالاشمی، بیماران تالاسمی در کشور تا چهل سال عمر می‌کنند و ما در طی این مدت خدمات به آنها می‌دهیم اما در کشور همسایه ما سن بیماران تالاسمی بسیار کم است.

وی تصریح کرد: در حوزه سلامت با توجه به رشد و توسعه یافتگی در این بخش، در برخی از حوزه‌ها صد در صد رشد را در مناطق تحت پوشش علوم پزشکی زاهدان شاهد هستیم و از اینکه مردم به ما برای بیماری خود مراجعه می‌کنند و ما می‌توانیم خدمات بدهیم مایه افتخار و بسی خوشحالی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پیشرفته‌ترین جراحی‌ها از جمله جراحی مغز و اندام‌ها در دورترین نقاط استان در حال انجام است، البته این موارد گفته شده دلیلی بر نبود نقاط ضعف نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: در حوزه سلامت باید فرهنگ پیشگیری و مراقبت از سلامت را نهادینه کنیم تا مردم خود مراقب سلامت خود باشند و برای حفظ آن تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: از فردا شنبه، نظام پیامکی سلامت را در حوزه علوم‌پزشکی زاهدان راه اندازی خواهیم کرد تا هرچند که هزینه‌های بالایی را باید صرف آن کنیم اما از آن برای آشنا کردن مردم با حقوقشان در حوزه سلامت بهره گیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به آخرین وضعیت شاخص‌های سلامت استان، گفت: در حوزه واکسیناسیون صد درصد مردم، در حوزه نظام مراقبت مادران باردار و کودکان زیر پنج سال و نوزادان بیش از ۹۵ درصد و در حوزه خدمات بهداشتی بالغ بر ۹۰ درصد تحت پوشش هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۴ درصد پولمان صرف درمان و ۲۶ درصد صرف بهداشت می‌شود که این ایراد بزرگی است و باید این آمارها به سمت بهداشت سوق پیدا کند.

غزنوی تشریح کرد: در راستای خدمات بهتر، هواپیمای ثابتی را برای جابجایی بیماران از استان درصورت تشخیص پزشکان برای انتقال بیمار به مرکز کشور است که از ابتدای امسال یک بیمار از زاهدان ویک‌بیمار نیز از فرودگاه سراوان برای سیر مراحل درمانی به صورت اورژانسی و به صورت اختصاصی به تهران اعزام شده‌اند و هر پرواز صدها میلیون تومان برای نظام سلامت هزینه دارد که جابجایی بیماران با هواپیما نیز بر عهده ماست، اما باید خدمات به بهترین شکل ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، تصریح کرد: سبک زندگی ناسالم یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و پرفشاری خون است که می‌توان با رعایت خودمراقبتی از ابتلاء به این بیماری‌ها پیشگیری و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را کنترل کرد و باید شما اصحاب رسانه در این راستا به کمک نظام سلامت بیایید و برای فرهنگی سازی آن، همکاری لازم را داشته باشید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برگزاری هفده عنوان برنامه در هفته سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری هفده عنوان برنامه در طی هفته سلامت
  • خدمات بهداشتی و درمانی شهرستان دیر در شان مردم نیست
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • تکلیف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش تعرفه‌های درمانی چه می شود؟
  • فعالیت ۸۰۰۰ آزمایشگاه در کشور
  • اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی از امسال
  • فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان
  • افزایش خودسرانه تعرفه‌های درمان خط قرمز علوم پزشکی همدان است
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است