Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:32:29 GMT

اعتراض های مدنی عراق در مصادره خشونت طلبان

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۴۲۴۹

اعتراض های مدنی عراق در مصادره خشونت طلبان

همزمانی دور جدید خشونت ها، خونریزی ها و حمله به پلیس و مراکز امنیتی در بغداد و چند شهر دیگر عراق با فراخوان تظاهرات علیه اشغالگری آمریکا، این فرضیه که جریان های وابسته به واشنگتن، بعثی ها، صهیونیست ها و سعودی ها با استفاده از عناصر وابسته و مزدور خود مانند گروهی موسوم به "باندهای جوکر" و باندهای خونریز و جنایتکار به دنبال درگیر کردن نیروهای امنیتی و به حاشیه راندن تظاهرات میلیونی علیه اشغال هستند را بیشتر تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باندهای جوکر، گروه های خشن و تندروی هستند که از درون اعتراضات خیابانی متولد شدند و به شدت تمایل به کشتار، تخریب و خشونت دارند و بر اساس اسنادی که به دست آمده، این باندها با سفارت آمریکا در بغداد در ارتباط هستند.

به باور کارشناسان عراقی، خونریزی و خشونت طلبی اعتراضات خیابانی چند روز گذشته یکی از آثار جدی شدن اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق است، موضوعی که بسیاری از مردم، رهبران و گروه های سیاسی عراق بر آن اتفاق نظر دارند.

نزدیک شدن زمان تظاهرات میلیونی مردم به دنبال فراخوان رهبران و جریان های سیاسی عمده عراق ضد اشغالگری و حضور نظامیان آمریکا در جمعه آینده یکی دیگر از علت های مهم خشونت های اخیر عنوان شده با این هدف که تظاهرات میلیونی را در حاشیه و تحت الشعاع قرار دهد.

جمعه شب گذشته با تحریک، هدایت و رهبری باندهای جوکر، افراد نفوذی برای شکستن حریم امنیتی و با هدف ورود به مراکز حساس به صف نیروهای پلیس در پل "السنک" بغداد هجوم بردند و با پرتاب "کوکتل مولوتف" (بمب های دست ساز) و سنگ به نیروهای امنیتی حمله بردند.

پس از این اقدام گروه های خشونت طلب، درگیری بین دو طرف روی داد که منجر به کشته شدن دو نفر و جراحت ۲۴ نفر دیگر شد، طبق اعلام «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق، پلیس در این درگیری از سلاح گرم و گلوله استفاده نکرد و معلوم نیست این افراد چگونه و با چه وسیله ای کشته یا مجروح شده اند.

به نظر می رسد عامل کشته ها و مجروح های حادثه جمعه شب باندهای مسلح جوکر و افراد نفوذی باشند تا با این ترفند برای مظلوم نمایی خود بتوانند مردم را به تحریک و حمایت بیشتر از مطامع سوء خود وادارند.

برخی چهره های سیاسی و رسانه ای عراقی که از آنها به عنوان بلندگوهای سفارتخانه آمریکا در عراق یاد می شود، به سرعت نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و نیروهای امنیتی عراق را متهم به قتل معترضان کردند.

به دنبال این اقدام، باندهای جوکر و عوامل نفوذی آمریکا و بعثی ها از دیروز (شنبه) بیانیه هایی مبنی بر تحریک به خشونت و درگیری در بغداد، "ذی قار، المثتی، واسط، کربلا و نجف" منتشر کردند و از عوامل خود خواستند با همه قوا برای درگیر شدن با پلیس و نیروهای امنیتی وارد عمل شوند.

در همین حال فراخوان دعوت به خشونت و درگیری با نیروهای امنیتی از دیروز تا امروز همچنان ادامه دارد و باندهای تخریبگر از معترضان می خواهند به مراکز دولتی و امنیتی در شهرهای جنوبی، مرکزی و شرقی عراق حمله کنند.

دور جدید خشونت ها در شهرهای مختلف عراق 

گروه های فشار و خشونت طلب منتسب به اعتراضات خیابانی در شهرهای جنوب و مرکز عراق در شگردی تازه برای جلوگیری از آغاز به کار ادارات دولتی، اقدام به جوشکاری ورودیهای برخی از ادارات کردند.
بر اساس فیلم هایی که این گروه های خشونت طلب در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند، از نیمه شب گذشته و ساعات اولیه بامداد امروز (یکشنبه)، با جوشکاری ورودی برخی ادارات در نجف اشرف، درصدد جلوگیری از فعالیت ادارات در این شهر برآمدند.
همزمان شهرهای بابل، برخی مناطق بغداد، کربلا و ناصریه (ذی قار) شاهد تحرکات تنش آفرین این گروه ها برای ممانعت از بازگشت جریان عادی زندگی به این استان ها بوده اند.

صبح یکشنبه ۲۲ ژانویه در پایتخت بغداد درگیری بین خرابکاران و نیروهای امنیتی از سر گرفته شد و برای متفرق کردن خشونت طلبان که با سنگ و کوکتل مولوتف به نیروهای امنیتی حمله کردند، پلیس عراق اقدام به استفاده از گاز اشک آور کرد.

گفته می شود این درگیری ها هشت مجروح در پی داشته است.

خشونت طلبان پیش از این نیز با آتش زدن لاستیک اقدام به بستن میدان «الطیران» و برخی خیابان های پیرامون میدان "تحریر" در مرکز بغداد کردند.

 به گفته منابع امنیتی، باندهای جوکر و خشونت طلب امروز  برای بستن ورودیهای ادارات و دستگاه های دولتی و قطع ارتباط آنها اقدام به آتش زدن لاستیک در خیابان ها و جاده بین المللی نجف کردند.

آنها همچنین شنبه شب دفتر "کتائب حزب الله" را در یکی از مناطق مسکونی نجف آتش زدند.

در کربلا نیز گروه های خشونت طلب جاده های منتهی به این استان از جمله مسیر بغداد، نجف و بابل را بستند و از فعالیت ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه ها جلوگیری کردند.

در شهر "کوت" مرکز استان "واسط" هم امروز ورودی ادارات دولتی بسته شد و از فعالیت مدارس و دانشگاه ها نیز جلوگیری به عمل آمد. 

به نظر می رسد تا ساعات پایانی امروز با توجه به فراخوان دیروز گروه های مشکوک و باندهای جوکر برای تحریک مردم، دامنه فعالیت گروه های خشونت طلب در شهرهای مختلف عراق در مقایسه با دو ماه اخیر افزایش چشمگیری یابد.

حوادث این روزهای عراق نشان می دهد که باندهای جوکر با سازماندهی بیشتر و پشتیبانی مادی و معنوی عوامل داخلی و خارجی وابسته به آمریکا، بعثی ها و دیگر بازیگران منطقه برای به چالش کشیدن عراق و تحقق منافع و مطامع حامیان داخلی و خارجی خود در حال مصادره اعتراض های مدنی عراق هستند.

اعتراض های مردمی عراق از اول اکتبر سال 2019 (دهم مهر 98) آغاز شد و همچنان با فراز و فرود ادامه دارد.

اعتراض ها به نشانه فساد، فقر، بیکاری و نبود عدالت اجتماعی و اقتصادی منجر به استعفای "عادل عبدالمهدی" از سمت نخست وزیری عراق شد.

یکی از خواسته های اصلی معترضان انتخاب نخست وزیر به دور از گرایش به احزاب و گروه های سیاسی موجود است.

برچسب‌ها بغداد ذي قار میدان تحریر نجف اشرف سفارت آمریکا کربلا تظاهرات عراقی ها پروندهٔ خبری اعتراض در عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بغداد ذي قار میدان تحریر نجف اشرف سفارت آمریکا کربلا تظاهرات عراقی ها بغداد ذي قار میدان تحریر نجف اشرف سفارت آمریکا کربلا تظاهرات عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | کشف لاشه موشک احتمالا اسرائیلی در بغداد

264 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897070

دیگر خبرها

  • پیروزی ازبکستان مقابل عراق در فوتسال جام ملت‌های آسیا
  • حضور نیروهای امنیتی فرانسه در مقابل کنسولگری ایران در پاریس
  • حضور نیروهای امنیتی فرانسه در مقابل کنسولگری ایران در پاریس در پی تهدید به انفجار + فیلم
  • وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌
  • ببینید | کشف لاشه موشک احتمالا اسرائیلی در بغداد
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد