Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد و گفت: برای هدایت، کنترل و دریافت و ارسال داده به این ماهواره سه ایستگاه زمینی پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری امروز در حاشیه مراسم تحویل ماهواره ظفر به سازمان فضایی در جمع خبرنگاران با بیان این که امروز ما شاهد تحویل گیری دو ماهواره تصویربرداری ظفر یک و دو هستیم افزود: این ماهواره به سفارش سازمان فضایی از سوی محققان و دانشمندان فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که امروز این ماهواره به ما تحویل داده می‌شود اظهار کرد: این ماهواره پس از تحویل گیری به پایگاه فضایی جهت قرارگیری در مدار زمین منتقل خواهد شد.

براری با تاکید بر این که قرار است این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرد ادامه داد: ماهواره ظفر یک در هر ۹۴ دقیقه یعنی روزانه ۱۵ بار به دور کره زمین چرخش دارد. ما علاوه بر  دریافت این ماهواره ایستگاه‌های کنترل و هدایت ماهواره در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این که این ایستگاه‌ها آماده‌اند که پس از قرارگیری ماهواره در مدار عملیات ، کنترل، هدایت و دریافت و ارسال داده اطلاعات را دارند خاطر نشان کرد: این ماهواره دارای سه ماموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه گیری تشعشات فضایی است و امیدواریم با قرار گرفتن ظفر در مدار زمین بتوانیم پاسخگویی نیازهای جامعه باشیم.

وی طراحی و ساخت ماهواره‌های ظفر را در راستای رفع نیازهای کشور دانست و خاطر نشان کرد: برای طراحی این ماهواره بیش از ۳۴۰ هزار نفر ساعت نقش داشته ‌اند و زمان طراحی و ساخت آن سه سال بوده است ضمن آن که خوشبختانه طی ۴ ماه گذشته این دانشگاه با همکاری سازمان فضایی ایران کلیه تست‌های عملکردی و محیطی آن را اجرایی کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که این ماهواره که مهمترین اولویت‌های سازمان فضایی بوده است بتواند به توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور کمک کند.

زمان پرتاب ظفر

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که این ماهواره پس از تحویل به پایگاه فضایی منتقل می‌شود گفت: بعد از انتقال این ماهواره با مراجع قانونی و ذی‌ربط هماهنگی‌های انجام می‌شود تا مقدمات عملیاتی شدن پرتاب آن صورت گیرد.

وی همچنین در خصوص ماهواره بر ماهواره ظفر گفت: ایران جزو ۹ کشور اول دنیا است که توانسته است به باشگاه کشورهای صاحب چرخه فضایی بپیوندند.

وی اضافه کرد: براین اساس ما تمام شش رکن حوزه قضایی از طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پایگاه ، ساخت ماهواره برها و ایستگاه‌های کنترل ، هدایت و پردازش داده‌های ماهواره را در اختیار داریم و توسط  محققان داخلی بومی سازی شده است.

ایستگاه‌های دریافت کننده داده ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص ایستگاه‌های زمینی ماهواره ظفر توضیح داد: برای سه ایستگاه ماهدشت، چرمشهر و قشم به عنوان ایستگاه‌های زمینی ماهواره ظفر در نظر گرفته شده است.

به گفته وی این سه ایستگاه کار دریافت و ارسال ماهواره را برعهده دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان فضايي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی

ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری اعلام شده است.

بد نیست بدانید که به دلیل محدودیت‌های فراوان در ایستگاه‌های فضایی، فضانوردان از سطح بهداشت حداقلی برخوردار هستند. استحمام در شرایط بدون گرانش و استفاده از دستشویی لوله‌ای عجیب و غریب ایستگاه فضایی از سختی‌های زندگی در فضا است.

دکتر کاستوری ونکتسواران؛ محقق اصلی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گونه‌های باکتری انتروباکتر بوگاندنسیس جدا شده از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را مورد مطالعه قرار داد. 13 سویه از یک باکتری بدنام به دلیل مقاوم بودن به چند دارو، از ISS جدا شد.

تصاویر خیره‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک منطقه برقی

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که در شرایط مختلف، سویه‌های جدا شده از ISS جهش یافته و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز شدند. سویه‌ها توانستند در طول زمان با فراوانی قابل توجهی در ISS باقی بمانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • اعتصاب کارکنان راه آهن هلند
  • دبیر: گرفتن یک طلا در المپیک برای ما برد محسوب می‌شود / شکست تیلور روی روحیه ما تاثیر دارد +فیلم
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم