Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است مسئولان در هر بازده زمانی وعد بهره‌برداری از سد سیاهو در شهرستان سربیشه را می‌دهند این در حالی است که برای بهره‌برداری این سد باید روستای مجاور بالا دست سد که "کند رود" نام دارد جابجا شود. ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سد سیاهو، سدی است که از سال 84 عملیاتی اجرایی آن در شهرستان سربیشه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سد براساس برآورد مشاوران طرح باید در سال 94 به بهرهبرداری می‌ر‌سید.

آنچه گفته می‌شود تخصیص نیافتن منابع اعتباری در موعد مقرر و از طرف دیگر تلاش پنج ساله و بی سرانجام مسئولان در مجاب کردن اهالی روستای "کند رود" که در بالا دست سد قرار دارد سبب شده تاکنون سد سیاهو که بنا به موعده مسئولان قرار بود بهمن سسال 95 آبگیری و سال بعد بهره‌برداری شود، محقق نشود.

روستای کندرود یکی از مناطق عشایرنشین سربیشه با بیش از 60 خانوار است که به علت قرار گرفتن در مسیر سد احداثی سیاهو از سال 1392 جا‌به‌جایی آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

6 روستای سیل زده پلدختر دیگر قابل سکونت نیست؛ جابجایی روستاهااعتبار برای جابجایی روستاهای در معرض خطر رانش زمین در کهگیلویه و بویراحمد نداریم

در چندروز گذشته استاندار خراسان جنوبی به همراه دیگر مسئولان استان از این سد بازدید کردند و در این بازدید از جابه‌جایی روستای کندرود و بهره‌برداری سد در دهه فجر خبر دادند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: ظرفیت آبگیری این سد بیش از 17 میلیون مترمکعب است که با بهره‌برداری از این طرح بزرگ ظرفیت ذخیره سازی آب در هشت سد استان به 81 میلیون متر مکعب می‌رسد.

امامی با بیان اینکه زمینه اجرای سد سیاهو با هسته رسی است که بیش از 60 میلیارد تومان تا کنون هزینه شده است افزود: مهار سیلابها، رواناب‌ها و مطالعات در بخش صنعت، با بهره‌برداری از این طرح تحولی بزرگ در منطقه سربیشه رخ می‌دهد از دیگر تاثیرات بهره‌برداری از سد سیاهو در منطقه است.

وی از موافقت مردم روستای کند رود که در بالا دست سد سیاهو واقع شده خبر داد و اظهار داشت: با موافقت اهالی، این روستا به محلی که جانمایی شده، منتقل می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: این سد با زیرکشت رفتن بیش از 500 هکتار از اراضی پایین دست و پرورش ماهی و آبزیان، نقش بسزایی در توسعه بخش کشاورزی منطقه خواهد داشت.

امامی با بیان اینکه سد مخزنی سیاهو در فاصله 65 کیلومتری شرق شهرستان سربیشه بر روی رودخانه سیاهو قرار گرفته است گفت: مساحت حوضه آبریز سد قریب به سه هزار و 28 کیلومتر مربع است.

وی ادامه داد: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود 6/4 میلیون متر مکعب رواناب در راستای مشروب کردن حدود 500 هکتار از اراضی پایاب در دست اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه این سد از نوع خاکی، هسته رسی با ارتفاع 39 و 32 متر از پی و بستر رودخانه در دست احداث است گفت: طول و عرض تاج 352 و 9 متر و حجم مخزن 4/17 میلیون متر مکعب بوده که حجم آب مازاد بر ظرفیت سد از طریق مجاری آبگیر، تخلیه کننده تحتانی و سرریز شوت آزاد با سیلاب عبوری 523 متر مکعب بر ثانیه به پایاب منتقل می‌شود.

انتهای پیام/254/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید

نوبخت اژدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خیز بلند سازمان جهاد کشاورزی استان برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» آغاز شده و در گام نخست در راستای تحقق این شعار تعداد 147 طرح تکمیل به بهره برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: این طرح ها در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

اژدری افزود: با بهره برداری از این طرح ها برای تعداد 450 نفر به صورت مستقیم و برای تعداد 900 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و به میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن به توان تولید استان اضافه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به رویکرد افزایش ظرفیت واحد های تولیدی استان اردبیل افزود: بررسی ها نشان می دهد تعداد 29 طرح شرایط فنی و کارشناسی لازم برای این مهم دارا هستند که قطعا با اتمام این طرح ها نیز برای تعداد 90 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و توان تولید به میزان ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

اژدری بیان کرد: برنامه ریزی های لازم در خصوص تکمیل و بهره برداری از پایاب سد خدا آفرین در سطح ۲۹ هزار هکتار صورت گرفته که پس از بهره برداری از این پروژه کلیدی و مهم به میزان یک میلیون تن به تولید انواع محصولات کشاورزی استان اضافه خواهد شد و برای تعداد 15 هزار نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد .

وی تصریح کرد: توسعه کشت متراکم گلخانه ای را نیز در سال جاری در سطح ۴۱۲ هکتار در دستور کار داریم که امیدواریم با بهره برداری از این طرح ها در سالجاری نیز به میزان ۵۶ هزار تن به میزان تولیدات کشاورزی استان افزوده شده و برای تعداد یک هزارو ۳۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالسازی ۳۸ واحد غیر فعال و نیمه فعال، توسعه زیرساخت های شهرک های کشاورزی، احداث باشگاه ورزشی، توسعه کشت متراکم گلخانه ای و ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری برای جلب و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را از دیگر برنامه های الویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای نیل به اهداف شعار سال عنوان کرد.

کد خبر 6063671

دیگر خبرها

  • بهره برداری از سومین جایگاه عرضه بنزین نفت و گاز در شهرستان نیمروز
  • ۱۴۷ طرح کشاورزی امسال در اردبیل به بهره برداری می‌رسد
  • بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید
  • جایگاه عرضه سوخت مشهدی منصوری در منطقه زاهدان به بهره برداری رسید
  • بزودی: بهره برداری از مرکزمعاینه فنی خودرو‌های سبک در اسدآباد
  • بهره برداری از مرکزمعاینه فنی خودرو‌های سبک در اسدآباد
  • قلعه‌نویی به دنبال شکست طلسم تیم ملی ایران در عشق آباد
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه روستای سندحمزه شهرستان دشتیاری
  • بهره‌برداری از سامانه هوشمند شبکه آب شهر قشم
  • بهر‌ه‌برداری از سامانه هوشمند شبکه آب شهر قشم