Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنجلا دیوان از کارشناسان سی ان ان در نوشتاری با این مضمون که ماموریت ایالات متحده در عراق می تواند پایانی تحقیرآمیز برای واشنگتن داشته باشد ضمن اینکه این خروج، باعث بیشتر شدن قدرت ایران در منطقه خواهد شد، افزود: دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده علیرغم وعده هایش برای پایان دادن به جنگ های پرهزینه در خاورمیانه، نیروهای خود را از عراق بیرون نکشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به مصوبه اخیر پارلمان عراق و تاکید مقامات عالی این کشور بر ضرورت خروج آمریکایی ها، ممکن است واشنگتن مجبور به خروج از عراق شود و این یک پیروزی بزرگ برای ایران خواهد بود.

این گزارش می افزاید: در واقع پس از ترور سردار سلیمانی به دست آمریکا، نمایندگان پارلمان عراق، جایی که در آن جناح ها و گروه های قدرتمند سیاسی و مردمی روابط ناگسستنی با تهران دارند، فرایندی را برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این کشور آغاز کرده اند.  

«در عین حال، برخی کارشناسان بر این باور هستند که خروج ایالات متحده از عراق می تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. ممکن است داعش دوباره فعال شود و  همزمان ایران هم قادر خواهد بود نفوذ خود را در بغداد گسترش دهد.»

در گزارش سی ان ان آمده است: از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳، تهران و واشنگتن برای نفوذ در عراق وارد رقابت شدند و تاکنون ایران پیروز این میدان بوده است. راهبرد مداوم و منسجم تهران؛ چیزی که واشنگتن فاقد آن است به ایران این امکان را داده تا حضور خود را در تار و پود عراق امروزی و در لایه های مردمی در این کشور جای دهد. این کشور در سالهای جنگ و اشغال(توسط نیروهای امریکایی) سرمایه گذاری بسیاری در عراق کرده و ضمن همراه شدن با گروه های مردمی و سیاسی عراق، این کشور را به مقصد بزرگ صادراتی خود بدل کرده است.

«به دلیل همین پیوندها، تصمیم پارلمان عراق برای کنار آمدن با ایران پس از حمله به سلیمانی تعجب آور نیست. در واقع به نظر می رسد ترور سردار سلیمانی تاثیر معکوس داشته و به نفع ایران تمام شده چراکه احتمالا منجر به خروج ایالات متحده از منطقه می شود.»

«فاوز گرجز» استاد روابط بین الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در این خصوص گفت: ایران اکنون تأثیرگذارترین کشور حاضر در عراق است و در صورت خروج ایالات متحده، قدرت آن بیش از پیش خواهدشد.

گرجز تاکید کرد: با خروج ایالات متحده این شبهه پیش می آید که ترامپ علی رغم لفاظی ها، هیچ راهبردی برای خاورمیانه ندارد و در پایان هم بساط خود را جمع می کند و می رود.

از سوی دیگر اجبار به خروج از عراق، پایانی حقارت بار برای ماموریت طولانی ایالات متحده در عراق خواهد بود؛ ماموریتی که صدها میلیارد پول مالیات دهندگان آمریکایی را در این راه صرف کرده و جان هزاران سرباز آمریکایی را گرفته است.

در این میان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هرگونه خروج از عراق را انکار کرده اما خاطرنشان کرده است که امکان کاهش شمار نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور وجود دارد.  

از سوی دیگر، هدف آمریکا در این کشور عربی بارها و بارها به دلیل نداشتن راهبرد مشخص، تغییر کرده و ابهامات بسیاری به وجود آورده است و از همین رو مقامات عراقی از این دوگانگی به تنگ آمده اند.

پمپئو در تلاش است تا این پیام را به مقامات عراق ارسال کند که ایالات متحده برای نبرد با داعش در عراق مانده، اما اظهارات ترامپ و تمایل واشنگتن به مقابله با نفوذ تهران پیام دیگری می فرستد.  

سال گذشته، ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری «سی بی اس» اعتراف کرد که می خواهد برای نظارت فعالیت های ایران، پایگاهی را در عراق حفظ کند.

پرسش دیگری که در اینجا مطرح می شود، چرایی کارزار فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران است. در پاسخ باید تاکید کرد شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد هدف آمریکا از تحریم های فلج کننده علیه ایران، تحت الشعاع قرار دادن توان مالی تهران برای برای محدود کردن قدرت و نفوذ منطقه ای ایران است.

برچسب‌ها شبکه سی ان ان ایالات متحده آمریکا عراق ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه سی ان ان ایالات متحده آمریکا عراق ایران دونالد ترامپ شبکه سی ان ان ایالات متحده آمریکا عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد

بخشی جنبی دو هفته کارگردانان کن که از سوی اتحادیه کارگردانان سینمای فرانسه برگزار می‌شود، فهرست آثار این بخش را طی یک نشست خبری در پاریس اعلام کرد.

بخش دو هفته کارگردانان با کمدی درام «زندگی من» ساخته «سوفی فیلرس» کارگردان فرانسوی افتتاح خواهد شد که درست قبل از مرگ نابهنگام او تابستان گذشته فیلمبرداری شد و پس از تولید توسط خانواده‌اش تکمیل شد.

این فیلم داستان زنی میانسال را روایت می‌کند که برای فرار از واقعیت‌های سخت زندگی‌اش به ارتفاعات اسکاتلند سفر می‌کند و در آن بازیگرانی، چون «آگنس ژائوی»، «فیلیپ کاترین»، «والری دونزلی» «ادوارد سولپیس»، «آنجلینا وورث» و «امانوئل سالینجر» نقش آفرینی می‌کنند.

فیلم اختتامیه هم «اسلحه‌های پلاستیکی» ساخته «ژان کریستف موریس» درباره مردی است که در سفری به دانمارک دستگیر می‌شود و متهم به قتل همسر و سه فرزندش است.

فهرست کامل فیلم‌های بخش جنبی دو هفته کارگردانان کن ۲۰۲۴ (Directors’ Fortnight) از این قرار است:

زندگی من– فیلم افتتاحیه (فرانسه)
کارگردان: سوفی فیلیرس

در تصویر خودش (فرانسه)
کارگردان: تیری دی پرتی

شب کریسمس در میلرز پوینت (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: تایلر تائورمینا

صحرای نامیبیا (ژاپن)
کارگردان: یوکو یاماناکا

شرق ظهر (مصر)
کارگردان: سلام الکوسی

وعده شبانه (فرانسه)
کارگردان: کارولین پوگی و جاناتان وینل

ایفوس (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: کارسون لوند

زل زننده (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: رایان جی اسلون

گربه روح آنزو (ژاپن)
کارگردان: یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا

خوب (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: هند دونالدسون

مونگرل (تایلند)
کارگردان: چیانگ وی لیانگ و یو کیائو یین

ساعات بازدید (فرانسه)
کارگردان: پاتریشیا مازوی

ساوانا و کوه (پورتوریکو)
کارگردان: پائولو کارنیرو

خواهر نیمه شب (هند)
کارگردان: کاران قندهری

چیزی قدیمی، چیزی جدید، چیزی قرضی (آرژانتین)
کارگردان: هرنان روسلی

آسمان در حال سقوط (برزیل)
کارگردان: اریک روچا و گابریلا کارنیرو دا کونا

هایپربوری (شیلی)
کارگردان: کریستوبال لئون و واکین کاسینا

راه دیگر (اسپانیا)
کارگردان: جوناس تروبا

به سرزمینی ناشناخته (دانمارک)
کارگردان: مهدی فلیفل

زبان جهانی (کانادا)
کارگردان: متیو رنکین

تفنگ‌های پلاستیکی (فرانسه) - فیلم اختتامیه
کارگردان: ژان کریستف موریس

نمایش ویژه:

داستان‌های آمریکایی: غذا، خانواده و فلسفه (بلژیک)
کارگردان: شانتال آکرمن

دو هفته کارگردانان کن که در سال ۱۹۶۹ اتحادیه کارگردان سینمای فرانسه ایجاد شد، بخش جنبی مستقل در جشنواره فیلم کن است که به نمایش منحصر به فردترین اشکال سینمای معاصر اختصاص دارد که بر خلاف بخش رسمی کن، غیر رقابتی است و به نمایش فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند، داستانی و غیرداستانی، اکشن زنده و انیمیشن اختصاص داد.

امسال برای نخستین بار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش دو هفته کارگردانان کن اعطا می‌شود.

منبع: یسنا

tags # سینما سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • (تصاویر) از اهتزاز پرچم حزب‌الله تا آتش زدن پرچم آمریکا در قلب ایالات متحده
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران