Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی گفت: مصلحت ما در شرایط فعلی کناره‌گیری از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیست بلکه باید از طریق وزارت خارجه، دیپلماسی ورزش را قوی کنیم.

سعید فائقی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره سلب میزبانی از ایران از سوی کنفدراسیون آسیا و تصمیم نمایندگان ایران برای انصراف از این رقابت‌ها گفت: چند وقت پیش رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دیداری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ملاقات برای متولیان ورزش بهترین موقعیت بود که از حق و حقوق ایران دفاع کنند اما وقتی ایران در هر موضوعی عقب‌نشینی می‌کند، آنها هم حالت هجومی خود را بیشتر می‌کنند. زمانی که موضوع جودوکار ما مطرح شد و قرار است با پرچم المپیک به میدان برود یا شطرنج‌باز ما در مسابقات با پرچم فدراسیون جهانی بازی می‌کند، ایران هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و عقب‌نشینی می‌کند مشخص است که آنها هم تهاجمی کار می‌کنند.

تهدید به انصراف به نوعی عقب‌نشینی است

وی افزود: پس از سلب میزبانی ایران باشگاه‌ها اعلام کردند در صورتی که میزبانی برنگردد آنها انصراف می‌دهند، همین واکنش به نوعی عقب‌نشینی است و  آنها هم همین را می‌خواهند. آنها فشار می‌آورند تا ما عقب‌نشینی کنیم و خیالشان راحت شود. وقتی ایران مقررات را هم زیر پا می‌گذارد و قانونی رفتار نمی‌کند، در حقیقت تمکین غیرقانونی صورت گرفته است. ما در این راه مبارزه مدنی نکرده‌ایم. در واقع مواضع کشور ما باید بر محور عزت و مصلحت و حکمت باشد. این سه اصل، محور سیاست برخورد با خارجی است.

وزارت خارجه از حق فوتبال ایران دفاع کند

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی در پاسخ به اینکه به غیر از متولیان ورزش چه کسانی دیگر باید به این موضوع ورود کنند،گفت: وزارت خارجه از طریق سفرا باید به این موضوع ورود کنند. آنها باید با کشورهای عضو آسیا ملاقات کنند و تعامل با مسئولان ورزشی و مسئولان کمیته المپیک آنها، مانع ضایع شدن حق ایران شوند. ما باید در حال حاضر تلاش کنیم تا این رأی برگردد. اگر انصراف بدهیم، مخصوصاً در حوزه آسیای میانه و خاورمیانه که عرب‌ها حاکم هستند،کارمان به مشکل خواهد خورد. در چنین موقعیتی سریعاً سفرای ما باید وارد عمل شوند و با رؤسای کمیته المپیک و رؤسای فدراسیون‌های کشورهای عضو AFC مذاکره کنند، بعد از آن باید به مراجع بالاتر نظیر CAS شکایت و امنیت ایران را ثابت کنند.

فائقی تأکید کرد: یک زمانی هواپیمای تیم منچستریونایتد سقوط کرد و کل اعضای آن تیم کشته شدند، این حادثه ممکن است در هر کجای دنیا رخ دهد. آیا آنها از مسابقات محروم شدند؟ در المپیک مونیخ برخی ورزشکاران را دزدیدند و گروه آلمانی هم اقدام به این کار کرده بودند. آیا آلمان از المپیک حذف شد؟!

در اساسنامه فوتبال جهت‌گیری سیاسی منع شده است

وی گفت: در اساسنامه فوتبال کاملاً قید شده است که هیچ‌کدام از اعضا، منظور همان فدراسیون‌ها، نباید جهت‌گیری سیاسی داشته باشند و در غیر این صورت، باید اخراج شوند. کسانی که کشور ما  را ناامن جلوه می‌دهند در واقع کار سیاسی انجام می‌دهند و ما به راحتی می‌توانیم به دادگاه CAS شکایت کنیم و از حق خودمان دفاع کنیم. چند وقت پیش AFC و فیفا اعلام کردند که کشور ایران بالاترین میزان تماشاگر باشگاهی را دارد. در این دو نهاد بحث تماشاگر از اهمیت زیادی برخوردار است، اما چطور به‌دنبال حذف ایران با بالاترین میزان تماشاگر هستند؟!

مصلحت فوتبال ایران کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا نیست

فائقی با بیان اینکه ایران نباید از موضع خود کوتاه بیاید، اظهار کرد: در شرایط فعلی باید اعتراض کنیم و به همین راحتی میدان را خالی نکنیم. نباید طوری برخورد کنیم که عزت کشور ایران زیر سؤال برود. مصلحت ما هم در شرایط فعلی کناره‌گیری از مسابقات نیست. ما باید الان در میادین بین‌المللی حضور داشته باشیم و بتوانیم از طریق وزارت خارجه، دیپلماسی ورزش را قوی کنیم و اعضای بیشتری را با خودمان همراه کنیم و  اجازه ندهیم حق ما ضایع شود.

ورزش ایران ضعف دیپلماسی دارد

وی با بیان اینکه ورزش ایران ضعف دیپلماسی دارد، عنوان کرد: ورزش ایران ضعف دیپلماسی دارد و در بحث بین‌المللی هم ضعیف عمل کرده‌ایم. بحث مربیان خارجی که به خاطر حق و حقوقشان از ایران در فیفا شکایت کردند باعث شد تا امنیت اقتصادی ایران هم ضعیف نشان داده شود. وقتی یک بازیکن یا مربی خارجی به ایران می‌آید و ما نمی‌توانیم در برابر آنها به تعهدات خود عمل کنیم در نهایت آنها به مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنند. این مسائل در چنین تصمیم‌گیری‌هایی مؤثر است.

امنیت ضعیف اقتصادی در فوتبال ایران به ما ضربه زد

فائقی خاطرنشان کرد: بیشترین شکایت برای گرفتن حق و حقوق، چه در میان مربیان یا بازیکنان خارجی در فیفا از فوتبال ایران است، آنها هم فکر می‌کنند در ایران چه خبر است و هیچ‌کس نمی‌تواند حق و حقوق خود را بگیرد. در حالی که در بحث تجارت بین‌المللی تا حالا پیش نیامده که ایران به یکی از تعهدات خود عمل نکند، اما در مدیریت بین‌المللی ورزشی ضعیف عمل کرده‌ایم. متأسفانه بعضی مدیران غیر ورزشی و  برخی به دلیل منافع شخصی در بحث نقل و انتقالات خارجی به مسئله امنیت اقتصادی توجه نمی‌کنند.

حذف تیم برتر قاره کهن ضعف دیپلماسی ورزش است

وی گفت: عزت فوتبال ما در دنیا، جایگاه خاص خودش را دارد. تا چند وقت پیش فوتبال ایران رنکینگ یک آسیا را در اختیار داشت، حالا چطور به دنبال حذف تیم برتر قاره کهن هستند؟ این مسئله نشان‌دهنده ضعف دیپلماسی ورزش ما است و متأسفانه وقتی از مدیران غیرورزشی در ورزش استفاده می‌شود، این مشکلات  هم پیش می‌آید. علی دایی آقای گل دنیاست و حتی یونسکو از او استفاده می‌کند اما در ایران به این سرمایه‌ها توجهی نمی‌شود. در حال حاضر  باید از المپین‌ها و بزرگان ورزش خود، جمعی را تشکیل دهیم، تا آنها رایزنی کنند و  اجازه ندهند چنین تصمیماتی برای ورزش ما گرفته شود.

فائقی عنوان کرد: در حال حاضر ما یک فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های باستانی داریم که قرار است تا چند روز آینده مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای با حضور 23 کشور به میزبانی ایران برگزار کند. حضور این تعداد کشور نشان‌دهنده امنیت ایران است و حتی خیلی از این کشورهای حاضر در این رقابت‌ها، در فوتبال هم عضو هستند، از طریق همین مسابقات می‌توانیم اثبات کنیم که امنیت در داخل ایران برقرار است.

وی افزود: اگر عقب‌نشینی کنیم و از شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا انصراف بدهیم، به این معنی است که به قوانین بین‌المللی بی‌احترامی کرده‌ایم. اگر قوانین بین‌المللی را نادیده بگیریم، باعث می‌شود این موضوع به دیگر بخش‌های ورزش هم کشیده شود. فکر می‌کنم باشگاه‌های ایران در این موضوع، احساسی برخورد کردند و نباید به این سرعت میدان را خالی می‌کردند. آنها اصلاً دفاعی نکرده‌اند و تنها به یک اعتراض منفی اکتفا کرده‌اند. این اعتراض منفی به منزله پاک کردن صورت مسئله است. ما باید ابتدا از حقانیت خود دفاع کنیم. مدیران ما در سطح بین‌المللی ضعیف هستند و نمی‌توانند به خوبی از حق ما دفاع کنند. باید از ظرفیت وزارت امورخارجه و رایزنان فرهنگی که در کشورهای مختلف حضور دارند و چهره‌های مطرح ورزشی خود برای احقاق حق فوتبال ایران استفاده کنیم.

انتهای پیام/4048/4057/

منبع: آنا

کلیدواژه: کنفدراسیون فوتبال آسیا فیفا لیگ قهرمانان آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود

ابراهیم بازیان در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: روز پنجم اردیبهشت، روز واگذاری استقلال و پرسپولیس به عنوان یک روز تاریخی ثبت می‌شود.

وی افزود: این رخداد با همت، تلاش و مدیریت جهادی همه ارکان ذی‌مدخل در موضوع مردمی سازی بخشی از اقتصاد دولتی در ایران پیرو تلاش‌های صورت گرفته در بیش از دو دهه از تاریخ تصویب واگذاری این دو باشگاه عظیم القدر انجام می‌شود. نهایتا قطار واگذاری به ایستگاه آخر رسید و به طور رسمی و نمادین واگذاری این دو باشگاه از دولت به بخش خصوصی انجام می‌شود.

بازیان تاکید کرد: امیدواریم پنج اردیبهشت سرآغاز دوره شکوفایی، پیشرفت و نقطه عطفی در جهت شکوفایی بیشتر ورزش فوتبال و فعالیت‌های این دو باشگاه قرار بگیرد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی بیان کرد: پس از هشت بار مزایده بالاخره وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در تعامل نزدیک با وزارت ورزش و در یک نگاه همگام، همراه و همه جانبه با همه ارکانی که به نوعی نقش و سهمی در این واگذاری داشتند در یک بازه زمانی اندک کمتر از دو ماه به ثمر رسید.

به گفته بازیان، با همت دولت، وزیر اقتصاد و ورزش این اتفاق به میمنت شکل گرفت. در گام اول پذیرش این دو باشگاه در بازار فرابورس ایران ۱۰ درصد این دو باشگاه به مردم واگذار شده بود که اگر این اقدام نبود امروز شاید توفیق واگذاری سهام این دو باشگاه را به این زودی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: گام مهم دیگر باز هم در دولت سیزدهم در طلیعه سال جهش تولید با تاکیدات صریح، واضح و متقن مقام معظم رهبری، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی توانست این امر مهم را در یک حرکت همگام و همسو به نوعی که همراهی رسانه و افکار عمومی انجام دهد.

سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: واگذاری سرخابی‌ها برگ برنده دولت بود که در این گام عملیاتی شد. در تاریخ سوم اردیبهشت این مزایده در بازار فرابورس ایران به وقوع پیوست و با اعلام نتیجه با تشکیل دو کنسرسیوم که یکی نفتی شامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و دیگری شش بانک خصوصی بود انجام شد. امیدواریم این واگذاری نقطه عطفی در ورزش و فوتبال کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • برترین قهرمانان ایران اعلام شدند / ناهید کیانی و امین میرزازاده بانو و آقای ورزش ایران
  • برگزاری مراسم انتخاب قهرمانان ورزش سال 1402/ کیانی و میرزازاده قهرمانان زن و مرد ایران از نگاه مردم شدند
  • برترین قهرمانان ایران انتخاب شدند/ «ناهید کیانی و امین میرزازاده» بانو و آقای ورزش ایران
  • وزیر ورزش: امروز بهترین روز تاریخ ورزش ایران است
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • هاشمی: امروز بهترین روز تاریخ ورزش ایران است
  • امروز بهترین روز ورزش ایران است/ ۵ درصد استقلال و پرسپولیس برای پیشکسوتان
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود