«وارش» چرا ۱۰ سال دیر به آنتن رسید؟
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۵۰۳۳
بخشهایی از گفتگو با عوامل سریال «وارش» را مرور میکنیم. علیرضا کمالی از گروه بازیگران، احمد کاوری کارگردان و کامبیز دارابی مجری طرح سریال در این نشست حضور یافتند
آقای کاوری آنطور که گفته شد، نگارش قصه سریال «وارش» که پیش از این با نام «بهترین سالهای زندگی ما» آن را میشناختیم، مربوط به ۱۰ سال پیش بوده است؛ چطور ساخت این قصه بعد از این مدت طولانی به شما رسید؟ کمی درباره پروسه انتخاب این فیلمنامه برای ساخت سریال توضیح دهید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
احمد کاوری: من و کامبیز دارابی مجری طرح سریال «وارش» پیش از این سر یک فیلم سینمایی بودیم و من تا حدودی در جریان پروسه این سریال بودم. خود من هم قرار بود فیلمنامه دیگری با نام «شب مهتاب» را که در سیمافیلم و در گروه نوجوان تصویب شده بود، بسازم که با تغییراتی در این گروه، ساخت آن به حالت تعلیق درآمد. سپس کامبیز دارابی خواست این فیلمنامه را بسازیم.
من فیلمنامه «وارش» را که خواندم، بسیار خوب بود اما قابلیت اجرا نداشت و تقطیعهای زیادی داشت. اصل قصه بسیار سخت و جذاب بود و حتی با توجه به تولیدات تلویزیون از نوعی تازگی برخوردار بود. حتی میتوان گفت شمایل تلویزیونی نداشت و من بعد از خواندن فیلمنامه با محمودرضا تخشید تهیهکننده سریال آشنا شدم، قرارداد بستیم و با هم جلساتی را برگزار کردیم. فیلمنامه هم فضای اقتباسی داشت و من به چنین فضایی علاقه مندم چون میدانم کاراکترها و قصهها از نوعی ثبات نمایشی برخوردار هستند. ظاهرا قبل از من هم به چند نفر دیگر پیشنهاد شده بود و من نفر چندمی بودم که بالاخره کارگردانی آن را بر عهده گرفتم.
بعد از چند نفر این فیلمنامه به شما میرسد؟
کامبیز دارابی: ابتدا قرار بود محمد مسعود تهیهکننده باشد و داریوش فرهنگ کارگردانی آن را بر عهده بگیرد و ظاهراً خود آقای فرهنگ به جابر قاسمعلی پیشنهاد میکند که از کتاب «مهاجران» این داستان را اقتباس کند و فیلمنامه را بنویسد. با این حال در این سالها به تولید نرسید و در چند مقطع قرار بود وارد پروسه تولید شود اما شرایط مهیا نمیشد تا اینکه در زمستان سال ۹۶ شرایط تولید این کار فراهم شد.
کاوری: تاکنون فیلمنامه سه سریال را نوشتهام، پولش را هم گرفتهام اما هنوز ساخته نشده است! فکر میکنم با تغییر مدیریتها اولویتها عوض میشود و کسی دغدغهای ندارد که سریال را بسازد. شاید مدیری فیلمنامههای قدیمیتر را به دوره مدیریتی خود متعلق نداند و یا فکر کند در دوره خودش فیلمنامههای بهتری نوشته میشود!
چرا این فیلمنامه ۱۰ سال مسکوت ماند؟
علیرضا کمالی: فکر میکنم کم نباشند سریالهایی مثل «وارش» که در کشوی مدیران است و همینطور مسکوت ماندهاند! وقتی مدیران میگویند ما فلان مقدار بودجه داریم و براساس آن فیلمنامه بنویسید این فیلمنامهها در کشوها باقی میماند.
کاوری: من خودم تاکنون فیلمنامه سه سریال را نوشتهام، پولش را هم گرفتهام اما هنوز ساخته نشده است!
چرا خودتان این فیلمنامههای آماده را نساختید؟
کاوری: من که نباید بسازم، سیستم باید این آثار را به مرحلهای برساند که وارد تولید شوند. فکر میکنم با تغییر مدیریتها اولویتها عوض میشود و کسی دغدغهای ندارد که سریال را بسازد. شاید مدیری فیلمنامههای قدیمیتر را به دوره مدیریتی خود متعلق نداند و یا فکر کند در دوره خودش فیلمنامههای بهتری نوشته میشود!
دارابی: عناصر مختلفی دست به دست هم میدهد تا فیلمنامههای خوب در کشوی مدیران باقی بماند. همه چیز زنجیروار به هم وصل است. به طور مثال مدیران بودجه محدودی دارند، آنتن را هم باید پر کنند و ترجیح میدهند به جای یک سریال سه سریال با بودجه اندک خود بسازند.
۲۴۱۲۴۱
کد خبر 1343825منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی
«مایوین» کارگردان فرانسوی در مصاحبهای به صراحت از دشواریها کار با «جانی دپ»، دخالتهای او در فیلمنامه، تاخیرها و ... ترس عوامل فیلم از او پرده برداشته است.
به گزارش ایسنا، «مایوین» فیلمساز فرانسوی در مصاحبهای با ایندیپندنت تجارب خود را در همکاری با جانی دپ در درام تاریخی «ژان دو باری» آشکارا به اشتراک گذاشته است و صراحتاً به مسائلی از جمله دخالت در فیلمنامه، تأخیر حضور در صحنه فیلمبرداری و دیگر پیچیدگیهای این همکاری پرداخته است.
این فیلم نخستین حضور جانی دپ را در سینما از زمان مبارزه حقوقی پر سر وصدای او با همسر سابقش «امبر هرد» را رقم زد که نمایشی جنجالی در جشنواره کن ۲۰۲۳ داشت.
«مایوین» چالش های منحصر به فردی را که در طول تولید با آن مواجه بود برجسته کرده است و با اشاره به این که دپ مکررا از فیلمنامه منحرف میشود و تفسیرهای خودش از فیلمنامه را مقابل دوربین میبرد که گاهی اوقات با کارگردانی برنامهریزی شده فیلم در تضاد بود، میگوید: «جانی با نسخه جدیدی از فیلمنامه نزد من آمد که من آن را دوست نداشتم ... بنابراین بدون ایجاد تغییراتی که او می خواست آن را فیلمبرداری کردم ... که او این کار به عنوان یک توهین تلقی کرد».
رابطه کاری بین «مایوین» و «دپ» اغلب متشنج میشد. این کارگردان فرانسوی توضیح میدهد که بسیاری از اوقات دپ به پیامهایی که برای او میفرستاد پاسخ نمیداد و اغلب سر موقع سر صحنه حاضر نمیشود. همچنین مواردی وجود داشت که او مجبور شد برخی از دیالوگهای دپ را حذف کند، زیرا او قادر به تمرین یا کامل کردن لهجه خود نبود.
او افزود: «زمانی برای تمرین وجود نداشت. وقت خواستم اما به هر دلیلی در دسترس نبود... او مربی داشت، اما نمی توانست از قبل با او کار کند. بنابراین متوجه شدم لهجه او کامل نیست. بنابراین چند بار تصمیم گرفتم دیالوگهای او را حذف کنم».
این کارگردان در مصاحبه خود کوتاه نیامد و به بیان جزئیات مشکلات کار با دپ ادامه داد، از جمله اینکه دیگر بازیگران و عوامل فیلم به درستی نمیدانستند چه چیزی از او انتظار داشته باشند.
او ادامه داد: «باید صادق بود. فیلمبرداری با او سخت است... همه خدمه ترسیده بودند زیرا او نوع دیگری از شوخ طبعی دارد و ما نمی دانستیم که آیا او قرار است به موقع برسد یا آیا او برای گفتن دیالوگهایش مشکلی دارد یا خیر .. حتی اگه به موقع سر صحنه حاضر میشد، عوامل فیلم از او میترسیدند. از زمان فیلمبرداری هیچ رابطه عادی بین ما وجود نداشته است. جانی از نظر من یک نابغه بزرگ است اما او در دنیای دیگری است. من نمی توانم با او ارتباط برقرار کنم».
در حالی که« مایوین» اذعان کرد که ماهیت تیره رابطه آنها در صحنه به او کمک کرد تا رابطه واقعیتری بین شخصیت خود و دپ در فیلم ایجاد کند، او همچنین فاش کرد که قبل از فیلمبرداری فیلم، ارتباط شخصی آنها بسیار متفاوت بوده است.
در درام تاریخی «ژان دو باری»، دپ در نقش پادشاه لوئی پانزدهم بازی میکند و «مایوین» علاوه بر کارگردانی در نقش اصلی ژان دوباری در کنار بازیگرانی چون «بنجامین لاورنه»، «ملویل پوپو»، «پیر ریچارد»، «پاسکال گرگوری» و «ایندیا هیر» نقشآفرینی کرده و داستان فیلم درباره رابطه پرفراز و نشیب لویی پانزدهم با همسرش مادام دوباری است.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فیلمنامه دزدان دریایی کاراییب ۶ نوشته شد/ جانی دپ باز میگردد؟ بحث داغ درباره عکس قدیمی جانی دپ / آیا چنین چیزی ممکن است؟ مهارت شگفتانگیز جانی دپ در نقاشی (فیلم)