Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@12:56:45 GMT

چین چقدر در ایران سرمایه‌گذاری کرده است؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۵۰۹۰

چین چقدر در ایران سرمایه‌گذاری کرده است؟

موسسه "امریکن اینترپرایز" در گزارشی به بررسی میزان سرمایه‌گذاری چین در کشورهای مختلف پرداخت.

به گزارش ایسنا، موسسه "امریکن اینترپرایز" اعلام کرد که با وجود کاهش حجم سرمایه گذاری‌های خارجی چین در کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۹، این کشور به منظور توسعه روابط خود با جهان از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود دو تریلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف انجام داده که بخش بزرگی از این سرمایه گذاری در قالب پروژه جاده و کمربند که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید نام برده می‌شود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان سرمایه‌گذاری خارجی چین در ایران و کشورهای همسایه

طبق ادعای این موسسه، چین در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در مجموع ۲۶.۹۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران داشته است که از این رقم، ۱.۵۳ میلیارد دلار در بخش صنایع شیمیایی، ۱۱.۱ میلیارد دلار در بخش انرژی، ۴.۹۶ میلیارد دلار در بخش فلزات، ۱۶۰ میلیون دلار در بخش املاک، ۶.۹۲ میلیارد دلار در بخش حمل و نقل و ۲.۲۵ میلیارد دلار در سایر بخش‌های اقتصاد ایران بوده است.

همچنین در بین همسایگاه ایران، چین طی این مدت چین ۵۶.۳۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پاکستان، ۳.۴۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذای در افغانستان، ۶.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ترکمنستان، ۱.۹۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در آذربایجان، ۱۵.۹۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ترکیه، ۲۳.۹۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عراق، ۴۱.۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عربستان و ۳۴.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در امارات داشته است.

بدین ترتیب ایران پس از  پاکستان، عربستان و امارات، چهارمین کشور جذب کننده سرمایه‌ چین در بازه ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در منطقه بوده است.

سرمایه‌گذاری چین در اروپا و آمریکا

با وجود روابط سیاسی نه چندان گرم، چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در کشورهای غربی داشته است. طی بازه زمانی مذکور این کشور ۴۷.۴۳ میلیارد دلار در آلمان سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم برای فرانسه ۲۴.۷۶ میلیارد دلار، انگلیس ۸۷.۱۷ میلیارد دلار، سوئیس ۶۱.۵۹ میلیارد دلار، کانادا ۵۶.۹۷ میلیارد دلار و آمریکا ۱۸۶.۵۶ میلیارد دلار بوده است.

سرمایه‌گذاری چین در کشورهای آسیایی

با وجود نزدیکی جغرافیایی و روابط سیاسی بهتر با کشورهای آسیایی، میزان سرمایه گذاری چین در کشورهای این منطقه به صورت کلی کمتر از کشورهای غربی بوده است.

طی این مدت چین در روسیه ۵۵.۱۴ میلیارد دلار، هند ۳۰.۶۷ میلیارد دلار، ژاپن ۹.۸۳ میلیارد دلار، استرالیا ۱۱۵.۵۶ میلیارد دلار و اندونزی ۵۱.۵۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین سرمایه گذاری خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!

شرکت خودروسازی لوسید موتورز در پرونده‌ای حقوقی تأیید کرد که یک میلیارد دلار دیگر از بزرگ‌ترین سهام‌دارش، یعنی دولت عربستان سعودی، دریافت کرده است. لوسید در تلاش است تا با سرمایه‌گذاری عربستان، بخشی از هزینه‌های سنگین طراحی و تولید خودرو‌های لوکس سدان را جبران کند.

لوسید می‌گوید که Ayar Third Investment، از شرکت‌های وابسته به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، پذیرفته است که یک میلیارد دلار از سهام این شرکت خودروساز را بخرد. درحال‌حاضر، عربستان حدود ۶۰ درصد از سهام لوسید را دراختیار دارد و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری جدیدش، نقش پررنگ‌تری در بین سرمایه‌گذاران این شرکت پیدا می‌کند.

پرونده‌ی جدید لوسید در حالی ثبت می‌شود که این شرکت چند هفته پیش به سرمایه‌گذارانش گفت در سال ۲۰۲۴ حدود ۹٬۰۰۰ دستگاه از خودرو‌های برقی سری Air را روانه‌ی بازار خواهد کرد که نشان‌دهنده‌ی رشدی اندک درمقایسه‌با سال ۲۰۲۳ است. لوسید در سال ۲۰۲۳ افزون‌بر ۲٫۸ میلیارد دلار ضرر کرد و سال را با حدود ۱٫۴ میلیارد دلار پول نقد و دارایی‌های مشابه به‌پایان رساند.

سدان‌های لوکس خانواده‌ی Air قیمت زیادی دارند و لوسید برای پیداکردن مشتری با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در ماه‌های اخیر، این برند چندین‌بار قیمت خودرو خود را کاهش داده است تا فروش آن را افزایش دهد. لوسید می‌خواهد در پایان سال جاری میلادی تولید خودرو شاسی‌بلند Gravity را شروع کند.

منبع: زومیت

tags # خودرو ، محمد بن سلمان سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • نصاب سرمایه گذاری خارجی در ۱۶ سال گذشته، شکسته شد
  • ۷ مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید در استان مرکزی صادر شد
  • ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۷۰ میلیارد دلار است
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • این کشورهای جهان بیشترین بدهی عمومی را دارند (+جزئیات)
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس