Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،اگردر میان مناطق مختلف ایران به دنبال یک منطقه پراز مکان های دیدنی ،تاریخی وطبیعی هستید اکثر گردشگران مناطق کوهستانی غرب ایران را به شما پیشنهاد می کنند استان کردستان و مرکز آن یعنی سنندج یکی از این مناطق است که از نظر تنوع جاذبه های گردشگری حرف اول را می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاهای دیدنی این استان  برای هرسلیقه ای جذابیت دارد . وما قصد داریم دراین  گزارش   شمارا با جاهای دیدنی استان کردستان آشنا کنیم.

عمارت آصف، نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد

عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

هاشمی مسئول موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: این عمارت زیبا و دلنشین یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان امام خمینی (ره)، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد؛ که در تاریخ ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.

او افزود:این بنای تاریخی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج به دستور «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد وامروزه در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضا‌ها و غرفه‌های نمایشی موزه است.

هاشمی بیان کرد:این مجموعه بسیار زیبا ودیدنی که در نوع خود بی نظیر است حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانه‌های اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری مسکن است.

او گفت: شکل‌گیری عمارت آصف به چهار دوره تقسیم می‌شود که دوره اول آن مربوط به بخش شمالی شامل تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهرو‌های طرفین و قسمتی از فضا‌های بخش شرقی مربوط به دوره صفویه‌است.

او می گوید: دوره دوم شکل‌گیری عمارت آصف مربوط به نیمه نخست دوره قاجار است، در این دوره ضلع‌های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شده‌است. دوره سوم که شامل احداث فضا‌های اندرونی، سردر ورودی نیم هشتی و بازسازی بخش غربی تالار تشریفات می‌شود مربوط به سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی است. دوره چهارم شکل‌گیری عمارت آصف مربوط به سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ است که شامل مرمت کلیه قسمت‌های عمارت، تعویض سنگفرش کف حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان به شکل امروزی است

مسئول موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج گفت: «موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران است.

او در ادامه افزود:مرحله نخست پروژه خانه کرد که عمارت آصف را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

هاشمی با اشاره به بافت معماری این بنا می‌گوید: علاوه بر سر در نیم هشتی، دالان ورودی و اتاق تقسیم آب دارای چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مستخدمین و مطبخ است. حیاط بیرونی که حیاط اصلی هم هست دارای پلانی مستطیل شکل و دو ایوان و آب‌نما و باغچه با طرح چهار باغ است و در ضلع شمالی آن تالار اصلی با تزیینات منحصربه‌فرد شامل گچ بری‌ها، مقرنس کاری و اورسی زیبا و پرکاری با نقوش هندسی قرار دارد.

این کارشناس مردم شناس می‌گوید: در ضلع شرقی حیاط بیرونی فضا‌هایی شامل راهرو‌های ارتباطی و سه در و یک چهار دری و دو اتاق وجود دارد و در ضلع غربی آن ایوانی سراسری با ستون‌های آجری واقع شده و در پشت این ایوان یک تالار با اورسی بسیار زیبا که دارای طرح اسلیمی است و دو اتاق در طرفین آن قرار دارد. از قسمت‌های مهم حیاط بیرونی حمام عمارت است که زیباترین حمام تاریخی سنندج است حیاط اندرونی در ضلع شمالی عمارت واقع شده و در اوایل دوره پهلوی و بر اساس معماری بومی ساخته شده‌است. حیاط مستخدمین در ضلع جنوبی مجموعه و در کنار دالان ورودی واقع شده‌است بازسازی حیاط مستخدمین بر اساس طرحی جدید منطبق با اصول معماری سنتی بوده است. گوشه ضلع جنوبی عمارت، حیاط کوچکی قرار دارد که به حیاط مطبخ معروف است ویژگی‌های دیگر این بنا در قسمت به اصطلاح شاه نشین وجود یک ایوان دوستونه و دو ردیف پله در طرفین و استفاده از همین راه پله به عنوان ورودی مشترک بین شاه نشین و فضای مسکونی واقع در طرفین آن می‌باشد.

 

هاشمی در پایان با اشاره به اینکه سال ۹۵ این عمارت جزوه ۱۰ موزه برتر کشور بود، گفت: این عمارت زیبا که تلفیقی از هنر ومعماری است هر ساله در ایام تعطیلات و آغاز سفرهای تابستانی میزبان  تعدادبیشماری از مهمانان داخلی وخارجی  است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عمارت آصف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره موزه تمبر یکتا کرج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ موزه خانه تخصصی یکتا با ثبت رکورد ۲ ونیم میلیون قطعه تمبر از سراسر جهان نامزد دریافت بزرگترین رکوردار تمبر یادگاری است.

به گفته  سید حسین موسوی مدیر این مجموعه تخصصی در این موزه ۴ بخش شامل تمبر سکه اسکناس وکتابخانه تخصصی وجود دارد.

او افزود: تمبر‌های این موزه از دوره ناصر الدین شاه تا به امروز سکه‌ها از دوره صفویه قاجاریه وپهلوی‌های اول ودوم تا به امروز واسکناس‌ها هم از جنگ اول و دوم جهانی واسکناس‌های پهلوی اول ودوم تا به امروز است.

 موسوی گفت:  در بخش کتاب هم ۶۰۰ نسخه کتاب سنگی، پاره خطی ودست خطی نگهداری می شود.

موزه تخصصی یکتا در فلکه اول گوهردشت همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به صورت رایگان پذیرایی بازدید علاقه‌مندان است.

دیگر خبرها

  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود
  • همه چیز درباره موزه تمبر یکتا کرج
  • پیروزی روحیه بخش آبیدر سنندج در خانه
  • اعتبارات سفر دولت مربوط به موزه دفاع مقدس مازندران جذب شد
  • گفت‌وگو با چهره ماندگار معماری ایران به بهانه روز معماری/ حیاط‌های خالی از حیات