Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@09:25:35 GMT

همدان پاک از هرگونه کانون بیماری دامی

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۵۸۸۶

همدان پاک از هرگونه کانون بیماری دامی

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در یک سال و نیم اخیرموردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در همدان مشاهده نشده که تداوم این وضعیت ضرورت تقویت اقدامات بهداشتی برای کنترل و پیشگیری را مورد تاکید قرار می دهد.

 محمودرضا رسولی در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری از بیماری‌های دامی در استان اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع و سریع در یک سال و نیم اخیر موردی از آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان همدان گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مبارزه و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری در استان از لحاظ اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است گفت: سالانه تقریبا 26 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام میگیرد که در تامین غذای استان همدان و استان های دیگر نقش مهمی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در بخش تولیدات فرآورده‌های دامی یکی از استان های امن به شمار می‌آید بیان کرد: خوشبختانه تقاضای تولیدات دامی با توجه به امنیت ایجاد شده در استان افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و امنیت غذایی در کنار هم قرار گیرند اهداف سازمانی نیز بخوبی اجرا خواهد شد.

رسولی با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد تحقق بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه بدون حضور دامپزشکی تقریباً غیر ممکن است گفت: همکاران دامپزشکی سختی و مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند تا بهداشت عمومی و امنیت غذایی در جامعه فراهم شود.

وی به آغاز فصل مهاجرت پرندگان و افزایش احتمال ورود بیماری آنفلوآنزای از طریق پرندگان وحشی درگیر بیماری اشاره کرد و افزود: پایش و رصد فعال در تمام مناطق استان ادامه داشته و در صورت وجود هرگونه مشکل، کنترل بیماری به طور ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش مرغداران به منظور مقابله با احتمال بروز بیماری موثر خواهد بود تصریح کرد: با هماهنگی که با معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان صورت گرفته، کارشناسان دامپزشکی این اداره کل در جلسات مختلف مرغداران نسبت به یادآوری و آموزش در خصوص موضوع امنیت زیستی و مقابله با این بیماری پرداخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تداوم کنترل این بیماری در گرو مراقبت‌های ویژه بهداشتی از سوی صاحبان و کارکنان مرغداری‌ها و همچنین رعایت موارد بهداشتی در صنف پرنده فروشان، مراکز پرورش مرغ مادر و مرغ تخمگذار است.

رسولی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون طیور نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد گفت: بهترین نتیجه را زمانی خواهیم گرفت که مرغداران توصیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور را با جدیت اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بهداشتی تأثیرگذار است افزود:‌ ویروس آنفلوآنزا به گونه‌های مختلف و به راحتی منتقل می‌شود، بنابراین باید پیشگیری همواره در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

کسب رتبه اول کشوری در واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه از اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان خبر داد و اظهار کرد: تمام طیور بومی روستاهای استان به صورت رایگان واکسیناسیون شده‌اند.
وی بیان کرد: در این طرح بیش از یک میلیون قطعه طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت خوراک، واکسیناسیون رایگان در سطح استان شده‌اند  و به همین دلیل همدان موفق به کسب رتبه اول کشوری در انجام این طرح شده است.

رسولی با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است افزود: هنگام وقوع این بیماری به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از آن باید تمام طیور  واکسیناسیون شوند.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح تقریباً ۷۰ درصد کار توسط بخش دولتی انجام شد و ۳۰ درصد آن به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی انجام گرفت.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان همدان با اشاره به نقش صادرات در این صنعت گفت: در صورت بروز بیماری در استان صادرات اینگونه محصولات قطع و از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان دچار خسارات زیادی می شوند.

وی استان را از وجود هرگونه کانون بیماری پاک دانست و تأکید کرد: آمادگی همه جانبه اکیپ‌های اجرایی فعال در استان برای جلوگیری و پیشگیری از ورود و شیوع بیماری بسیار مهم است و تیم های مراقبت فعال باید با حفظ آمادگی خود در هر لحظه از ورود و انتشار بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

ضدعفونی مستمر بازارچه پرندگان  همدان

رسولی با بیان اینکه تالاب‌ها، آبگیرها و واحدهای صنعتی و بومی به صورت مرتب توسط کارشناسان دامپزشکی بازدید می‌شوند گفت: در این راستا ۵۳ اقدام جدی در استان توسط اداره کل دامپزشکی به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزا پرندگان صورت گرفت که از جمله آن می توان، ضدعفونی مستمر بازارچه پرندگان در خیابان فدک اشاره کرد.

وی از بازدید و مراقبت‌های فعال از واحدهای صنعتی و سنتی سخن گفت و به نمونه‌برداری‌ها مکرر در استان پرداخت و افزود: تا پایان دی ماه امسال 12 هزار و 520 مورد نمونه‌برداری در خصوص بیماری آنفلوانزا صورت گرفته و 23 هزار و 102 مورد مراقبت فعال نیز انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به وجود انواع مزارع تفریخ و پرورش ماهیان سردابی (قزل آلای رنگین کمان) و احتمال وقوع بیماری های ویروسی در این مزارع، پایش و مراقبت از بیماری های ویروسی از قبیل IPN-IHN-VHS در سطح مزارع استان بصورت بازدید میدانی و نمونه برداری، توسط کارشناسان این اداره کل در حال انجام است.

ورود 44 میلیون و 754 هزار قطعه تخم چشم زده به مرکز تفریخ

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 واحد مرکز تفریخ، 193 واحد پرورش ماهی های سردابی، 51 واحد پرورش ماهی های گرمابی در استان مشغول به فعالیت هستند افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون  تعداد 44 میلیون و 754 هزار قطعه تخم چشم زده نیز به مرکز تفریخ استان وارد شده است.

رسولی با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری‌های ماهیان سردابی، بیماری VHS بوده که می‌تواند باعث بروز خسارت و تلفات در مزارع شود گفت:  این بیماری با علائمی همچون مرگ و میر شدید، اگزوفتالمی، بروز کم خونی و رگه هایی از خونریزی در عضلات، ملانوز و سیاه شدن پوست بروز می کند که بیشترین رخداد بیماری در دمای 14- 4 درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد که این بیماری هیج راه درمانی نداشته و صرفاً باید با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای از بروز و شیوع آن جلوگیری کرد.
وی از  انجام 45 مورد نمونه‌برداری به منظور ردیابی ویروس بیماری های IPN-IHN-VHS از سطح مزارع استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: از آنجا که انتقال بیماری می‌تواند با استفاده از وسائل و تجهیزات پرورشی، پرندگان، غذا، جابجایی و تردد بین مزارع رخ دهد، باید آبزی پروران مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای را بیش از گذشته رعایت کرده و آنرا مهم بدانند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه آبزی پروران باید بچه ماهی را از مزارع مجاز و معتبر تحت نظر سازمان دامپزشکی و شیلات تهیه کنند افزود: هرگونه جابجایی و حمل و نقل ماهی زنده نیز باید از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان اقدام شود.

وی ضمن اشاره به 90 مورد ورودی آبزی برای مزارع آبزی پروری استان در 10 ماهه امسال تصریح کرد: آبزی پروران باید در هنگام خرید بچه ماهی «گواهی سلامت دامپزشکی مزرعه» را از فروشنده درخواست کنند.
رسولی به ارزیابی وضعیت سلامتی مزارع در سطح استان توسط کارشناسان دامپزشکی اشاره کرد و گفت: انجام نمونه برداری در مقاطع زمانی مختلف با مراجعه به مزارع پرورش فعال سطح استان و نمونه برداری از ماهیان و بچه ماهیان موجود، در تشخیص بیماریهای احتمالی با انجام آزمایشات لازم، با استفاده از روش های سلولی و مولکولی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان اداره دامپزشکی آبزیان آنفلوآنزای پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، سال گذشته ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند که بیشترین آن مربوط به شهرستان سنندج بود.

تب مالت یا برسلوز از جمله بیماری‌های عفونی مسری است.

شایع‌ترین طریقه انتقال این بیماری مزمن ومشترکین انسان ودام از طریق مصرف لبنیات ومحصولات دامی غیرپاستوریزه، عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب در مواجهه با دام و عدم واکسیناسیون دام‌ها است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان درباره مهمترین علامت‌های این بیماری می‌گوید.

تب، درد‌های عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری، بزرگ شدن کبد و طحال نیز از جمله علایم تب مالت است.

رحمانی آموزش دامداران، واکسیانسیون، قرنطینه دام‌های آلوده و تست کشتار در واحد‌های صنعتی و روستایی را در کنترل این بیماری موثر دانست.

سال گذشته ۲۴ هزار نوبت نمونه گیری از واحد‌های دامداری برای کنترل این بیماری انجام شد و ۲۹۰ هزار راس دام سبک و ۵۹ هزارراس دام سنگین واکسینه شدند.

امسال طرح واکسیناسیون سراسری ۲۲۰ هزار راس دام سبک از روز شنبه به صورت رایگان شروع می‌شود.

در نتیجه انجام واکسیناسیون پارسال ۲۰ راس دام آلوده از دامداری‌های استان حذف شدند در حال حاضر هزار و ۸۰۰ واحد دامی در استان وجود دارد.

 

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • معدوم کردن ۶ تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر
  • دو هزار و ۹۶۹ کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • ۴ تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در زنجان معدوم شد
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • معدوم سازی بیش از ۱۶۰ هزار کیلو گرم از فرآورده‌های خام دامی در مازندران
  • اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه