Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نمایش «عضله» سید محمد مساوات با رویکردی طعنه‌آلود به تعاریف اخلاقی در شکلی موجه و وحدتی خیالی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی «سید محمد مساوات» با عنوان «عضله» از 27 دی تا 8 بهمن در گالری محسن (منفی یک) برپاست.

در استیتمنت نمایشگاه نقاشی «عضله» آمده است: نمایش «عضله» نمایش غیاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غیاب در روند حذف تلویحی و با راندن یک موضوع به پس‌زمینه، موضوعات دیگر را که نام‌آشنا و هرروزه‌اند پیش کشیده است؛ از تلفن‌های گوشت‌‌آلود و چهره‌های وامانده گرفته تا مردان همنورد و شخصیت‌های تاثیرگذار. در نمایش «عضله» سید محمد مساوات با رویکردی طعنه‌آلود به تعاریف اخلاقی در شکلی موجه و وحدتی خیالی می‌پردازد. «عضله» در تکنیک آشنا و در موضوع اندکی غریب است. جهان مردانه‌شده‌ی این نمایش سازه‌ای است که مخاطب باید برای درک و تکمیل آن پیش‌دانسته‌های خود را از جهان طراحی‌های مساوات وارد متن کند. بخشی از این نمایش در ادامه‌ی مجموعه‌ی «اندوه» و بخش دیگر مستقل از آن است. از ویژگی‌های طراحی‌های مساوات رجوع به سنت‌های گذشته و اتکا به زمان حال، بی هیچ ردّی از آینده است. نحوه‌ی رنگ‌گذاری و شیوه‌ی تصادفی او در این سیر، حاکی از دلبستگی به اتفاقِ در لحظه و اکنون است و  وجود مولفه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چاپ‌سنگی نشانه‌ی بازآفرینی گذشته.«اندوه/سلفی» در ادامه‌ی پرتره‌های پیشین مجموعه‌ی «اندوه» آمده اما نگاهی بی‌جنس‌گرا، خیره‌ و خودپرستانه‌ به ذات طراحی پرتره انداخته است. تکثر اعضا و درهم‌آمیزی بافت‌های نرم چهره در این مجموعه نشان از حالی سودازده و ماخولیایی دارد و در قیاس با پرتره‌های پیشین «اندوه» روحیه‌ای پویا‌تر به خود گرفته است.عرض اندامِ خودنمایانه‌ی فیگورهای مردانه در مجموعه‌ی «اندوه/عضله» نمایش عریان گردن‌کشی و زورمندی است. این طراحی‌ها از شیوه‌ی محبوب مساوات در اختلاط و انفجار رنگ‌ها تبعیت کرده و فیگورها را در نبرد و چالشی  فردی نشان می‌دهد.طراحی‌های ماژیکی «ببر مازندران» برخلاف زورآزمایی‌های فردی «اندوه/عضله» بازآفرینی نوینی از نبرد‌های گروهی و ‌روایت‌های شاهنامه‌ای و سقاخانه‌ای عرضه می‌کند. در این قاب‌ها نمایش همزمان شخصیت‌های برنده و بازنده، فاعل و مفعول، حاضر و غایب و تماشاگر و هم‌رزم در قالب رنگ‌بندی‌های متضاد ارائه شده است. «ببر مازندران» همچون پرده‌ای از نبردهای ایرانی‌ است که روایت نقال را با اندرزهای پهلوانی درآمیخته است.«اندوه/تماس» طراحی‌ از تلفن‌های قدیمی با تکنیک اکرلیک بر مقوا است. این تلفن‌های ترک‌طاعت کرده و اندام‌واره که جزو اولین تلاش‌های مساوات در طراحی از طبیعت بی‌جان به حساب می‌آیند، در رنگ‌ شوریدگی و در فرم مادیت دارند. در این طراحی‌ها اندام با نبود خود به‌صورتی متناقض حضوری نشانه‌دار برجا گذاشته است.«کارمند» مجموعه‌پرتره‌هایی ماژیکی است که مساوات از شخصیت‌های تاثیرگذار و ماندگار در ذهنش ساخته و پرداخته است. هر یک از این پرتره‌ها همچون آلبوم عکس‌های یادگاری، نوشته‌ای مرتبط با شخصیت طراحی‌شده را یدک می‌کشد. «کارمند» برخلاف دیگر طراحی‌های مساوات که ذهنی‌اند، فضایی عینی و تجربه‌شده دارد.

 

«سید محمد مساوات نقاش»، نویسنده و کارگردان تئاتر است؛او فعالیت‌های هنری خود را ابتدا از نقاشی آغاز و تا قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی شرکت کرد که از جمله می‌توان به نمایشگاهای «اورانیوم غنی‌زاده» و «سمبوسه» در گالری دی اشاره کرد. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنر و معماری در رشته نقاشی، به کارگردانی تئاتر در همان دانشگاه تغییر رشته داد و نمایش‌های متعددی را روی صحنه برد. از جمله اجراهای مساوات می‌توان به نمایش‌های «ارتش میرزا ملکم خان خانبلوکی»، «بازیخانه قیاس‌الدین مع الفارق»، «قصه ظهر جمعه»، «خانه‌.وا.ده»، «بیضایی»، «بی پدر» و «این یک پیپ نیست» اشاره کرد. او در سالهای فعالیت تئاتری خود موفق به کسب جوایز مختلفی از جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی و جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر شده است. همچنین نشر بوتیمار دو نمایشنامه «قصه ظهر جمعه» و «یافت آباد» نوشته محمد مساوات را چاپ و منتشر کرده است.

نمایشگاه «عضله» از 27 دی تا 8 بهمن در گالری محسن  (منفی یک)  برپاست علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ مراجعه کنند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد سردار سلیمانی مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت سردار سلیمانی فعالیت های مسجدی فهما محمد مساوات عضله گالری محسن نمایشگاه نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۶۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) طعنه عباس عبدی به حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه

فعال سیاسی اصلاح طلب به اظهارات حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه واکنش نشان داد.

‏در همین راستا، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در کانال تلگرامیش نوشت: «تا هنگامی که پس از ۴۵ سال انحصار کامل آموزشی، فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای، نکوشند که بجای تمسخر، درک همدلانه‌ای از رفتار مردم پیدا کنند، وضع از این که فکر می‌کنند متفاوت‌تر هم خواهد شد. مردم با فرهنگ تحمیلی مخالفند.»

در ادامه فیلم اظهارات حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه را می بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • محفل امام حسنی‌ها رویکردی جدید از احساسات مردم درمناسبت‎های مذهبی
  • جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته و غبار آلود است
  • طعنه به حدادعادل درباره انتخـاب نام دخترانـه +فیلـم
  • (ویدیو) طعنه عباس عبدی به حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه
  • طعنه عباس عبدی به حدادعادل درباره انتخاب نام دخترانه
  • وقتی نخود آش اضافه بیاد؛ طراحی لباس با نخود توسط هوش مصنوعی!
  • برپایی نمایشگاه ظروف مسی در مراغه
  • قلعه‌نویی: این بازی را با پاهای خون‌آلود بردیم
  • نمایی از هوای مه آلود جاده موران به گرمی در یک روز بهاری + فیلم