Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حالا هم فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلفش را شناخته و هم جدول نمایش فیلم‌هایش در سینمای رسانه مشخص شده است و به زودی کمتر از دو هفته دیگر به طور رسمی آغاز خواهد شد. با هم نگاهی به برخی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره می‌پردازیم.

جشنواره بدون افتتاحیه

اخبار فرهنگ و هنر - یکی از تصمیمات برگزارکنندگان این دوره از جشنواره فیلم فجر، حذف مراسم افتتاحیه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اتفاقات و وقایع اخیر که در فضای سیاسی اجتماعی رخ داد و غم و اندوه فراوانی در کشور به وجود آورد دبیر جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر تصمیم گرفت این دوره از جشنواره را بدون افتتاحیه برگزار کند. این تصمیم برای همراهی و همدلی با داغ‌داران حادثه‌دیده در سقوط هواپیمای ۷۲۵ از یک سو و از سوی دیگر برای کمک نقدی به حادثه‌دیدگان در سیل سیستان و بلوچستان گرفته شد. هزینه مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره فیلم فجر به سیل‌زده‌های استان سیستان و بلوچستان داده می‌شود.

رونمایی از ۲۸ فیلم

در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر در دو بخش سودای سیمرغ (۲۲فیلم) و نگاه نو (۱۰فیلم) از ۲۸ فیلم رونمایی خواهد شد. «آن شب» کوروش آهاری، «پوست» بهمن و بهرام ارک، «روز صفر» سعید ملکان و «شنای پروانه» محمد کارت چهار فیلمی هستند که در هر دو بخش به طور مشترک حضور خواهند داشت.

افتتاح با «سه کام حبس»

با تصمیم دبیرخانه جشنواره فیلم فجر امسال برخلاف سال‌های گذشته نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه به سانس آخر موکول شده و به همین دلیل آغاز جشنواره فیلم فجر با یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ است. در مراسم قرعه‌کشی نمایش فیلم‌های این دوره از جشنواره قرعه فیلم اول یا فیلم افتتاحیه به نام «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و تهیه‌کنندگی ساسان سالور درآمد.

به وقت تاریخ‌سازی مهدویان

محمدحسین مهدویان تنها کارگردانی است که ۵دوره پیاپی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. این کارگردان جوان که در دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر با «ایستاده در غبار» تحسین منتقدان را برانگیخت و پس از آن در سه دوره بعد با «لاتاری»، «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» حضور داشت و در این دوره هم با فیلم‌ «درخت گردو» به تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی و بازی پیمان معادی، مهران مدیری و جواد عزتی به رقابت با دیگر فیلم‌های سودای سیمرغ خواهد پرداخت.

«پوست» فیلمی در ژانر وحشت

بهمن و بهرام ارک که در سال‌های گذشته و با فیلم کوتاه «حیوان» در جشنواره‌های مختلف حضور موفقی داشتند امسال با اولین فیلمشان آن هم در ژانری غیرمعمول در سینمای ایران به جشنواره فیلم فجر آمده‌اند. فیلم «پوست» که به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح تنها فیلم ژانر وحشت جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر است.

«ریست» تنها فیلم سیاه و سفید

محمدرضا لطفی کارگردان جوان سینمای ایران تنها فیلم سیاه و سفید جشنواره سی‌وهشتم را ساخته است. فیلمی که از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود و در بخش نگاه نوی این دوره از جشنواره حضور دارد.

نیکی کریمی تنها فیلمساز زن

فیلمسازان زن در این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی حضور کمرنگی دارند. غیر از یلدا جبلی که در هیات انتخاب این دوره حضور داشت، نیکی کریمی تا اینجای کار تنها فیلمساز زن جشنواره سی‌وهشتم است. او در این دوره با فیلم «آتابای» حاضر شده است.

فیلم‌های آذری زبان

در سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم آذری حضور خواهند داشت. «پوست» و «آتابای» فیلم‌هایی هستند که به زبان آذری ساخته شده‌اند. اولی را برادران آذری زبان ارک ساخته‌اند و فیلمنامه دومی را هادی حجازی‌فر نوشته است. بازیگر آذری سینمای ایران که در ۴سال گذشته نقش‌های اصلی فیلم‌های محمدحسین مهدویان را ایفا کرد.

«خوب، بد، جلف» تنها فیلم کمدی

صاحبان فیلم‌های کمدی در هر دوره از کم‌توجهی به این ژانر در فجر می‌گویند. فیلم‌های کمدی اصلا یا راهی به فجر ندارند و اگر هم انتخاب شوند از جایزه‌ها معمولا بی‌نصیب می‌مانند. امسال نیز هیات انتخاب از میان چند گزینه کمدی تنها «خوب، بد، جلف۲ ارتش سری» را پسندیدند. فیلم دوم پیمان قاسم‌خانی که دومین حضور او در فجر را رقم خواهد زد.

کارگردان فیلم‌اولی با کوله‌باری از سیمرغ

سعید ملکان در سینمای ایران نام آشنایی است. او در تمام ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر در رشته طراحی و اجرای گریم و برای تهیه‌کنندگی ۹سیمرغ بلورین کسب کرده است. این کارگردان با این کارنامه امسال اولین تجربه کارگردانی را از سر گذرانده و با «روز صفر» در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم حضور خواهد داشت.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سه کام حبس محمدحسین مهدویان ژانر وحشت نیکی کریمی پیمان قاسم خانی جشنواره فیلم فجر نیکی کریمی درخت گردو فیلم کمدی فیلم ترسناک ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری بسته شد

به گزارش خبرنگار مهر، احسان قائدی، در آئین اختتامیه چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برای برگزاری این دوره از جشنواره اهدافی مدنظر بود که بخش زیادی از آن‌ها محقق شد، چهارمین دوره در حقیقت همایش اولین‌ها بود و شاهد اجرای کارهای متفاوتی بودیم که وجه تمایز این جشنواره بود.

وی با اشاره به بسته شدن پرونده چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، افزود: این دوره با تمام کمی و کاستی بسته شد، امید است دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره تئاتر تک از هم اکنون آغاز به کار کند و فروردین سال آینده جشنواره‌ای گرم‌تر و جدی تر را شاهد باشیم، البته از همه افراد دعوت می‌کنم که در دوره بعد حضور داشته باشند، تئاتر تک به دور از قضاوت‌ها میدان تجربه است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از هیأت انتخاب، هیأت داوران و هیأت اجرایی و همه افرادی که در برگزاری این دوره کمک شایانی کرده‌اند تشکر ویژه به عمل آورد.

قائدی ادامه داد: از فرشید بزرگ نیا، ثریا امنیان دهکردی و امیر بهاور اکبرپور به عنوان هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

وی عنوان کرد: همچنین از هفت گروه اجرا که در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین روی صحنه نمایش رفتند با اهدای لوح سپاس مورد تقدیر شد.

کد خبر 6080912

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • ترکیب سپاهان در دربی با تغییرات قابل توجه!
  • ۱۵ اردیبهشت؛ برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تیتر دانشجویی
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • پرونده چهارمین همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری بسته شد
  • خبرنگار مهر اصفهان رتبه برتر دومین جشنواره قاصد آب را کسب کرد
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳