Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرداخت حق کمیسیون آژانس معاملات املاک، معمولاً آخرین مرحله عقد قرارداد و معامله ملک است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اینپین، بسیاری از ما نحوه محاسبه حق کمیسیون را نمی‌دانیم و بعد از سر گرفتن معامله، یک نگرانی و سردرگمی مشترک را تجربه می‌کنیم؛ اینکه نکند مجبور به پرداخت مبلغی بیش از مقدار رایج در بازار شویم و سرمان کلاه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه، حق کمیسیون بنگاه‌ها نرخ‌ مصوب و فرمول مشخصی دارد که در این مطلب، نحوه محاسبه آن را با هم مرور می‌کنیم.

مبلغ حق کمیسیون بنگاه مشاور املاک همیشه یکی از دغدغه‌های طرفین معامله است. چه اجاره‌نشین باشید چه صاحب‌خانه، حتماً این دغدغه مشترک را تجربه کرده‌اید؛ اینکه حق کمیسیون بنگاه چقدر می‌شود و نکند بنگاه‌دار محترم در محاسبه آن دقت کافی به خرج ندهد (عمدی یا غیرعمدی) و شما مجبور به پرداخت مبلغی بیشتر از نرخ مصوب شوید.

حق کمیسیون بنگاه‌ها نرخ و فرمول مشخصی دارد. این نرخ توسط اتحادیه مشاوران املاک هر شهر تعیین می‌شود. این نرخ برای شهرهای تهران و شیراز مشابه است که در ادامه به نحوه محاسبه آن خواهیم پرداخت. البته، بهتر است اشاره‌کنیم که اینپین، ابزاری برای محاسبه کمیسیون املاک دارد که کار را برای شما راحت می‌کند. با استفاده از ابزار محاسبه حق کمیسیون اینپین، شما بدون نیاز به انجام محاسبات پیچیده می‌توانید مبلغ حق کمیسیون را برای معامله موردنظر خود به دست آورید.

حق کمیسیون خریدوفروش املاک به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان و کمتر

طبق نرخ مصوب اتحادیه مشاوران املاک در شهرهای تهران و شیراز، حق کمیسیون خرید و فروش ملک به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن، ۱ درصد است که ۰.۵ درصد آن را خریدار و  ۰.۵ درصد دیگر را فروشنده می‌پردازد. به این مبلغ، ۹ درصد ارزش‌افزوده نیز تعلق می‌گیرد.

حق کمیسیون خریدوفروش املاک به قیمت بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان

حق کمیسیون خانه‌های بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان در دو بخش محاسبه می‌شود. حق کمیسیون برای ۵۰۰ میلیون اول قیمت خانه همان ۱ درصد است که به‌صورت ۵۰_۵۰ از خریدار و فروشنده اخذ می‌شود. برای باقیمانده قیمت خانه، حق کمیسیون ۰.۵ درصد (۰.۲۵ درصد سهم فروشنده و ۰.۲۵ درصد سهم خریدار) است که با کمیسیون مرحله قبل جمع می‌شود.

فراموش نکنید که به این مقدار، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌ افزوده هم تعلق می‌گیرد. طرفین معامله موظف هستند مبلغ کل را به‌صورت مساوی بین خود تقسیم کنند و بپردازند.

بگذارید یک مثال برای شما بزنیم؛ فرض کنید خانه موردنظر ۷۰۰ میلیون تومان است. حق کمیسیون از راه زیر محاسبه می‌شود:

بخش اول:

  ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ *۰.۰۱= ۵,۰۰۰,۰۰۰  

بخش دوم حق کمیسیون، ۰.۵ درصد اختلاف قیمت ملک با ۵۰۰ میلیون تومان است یعنی؛

  ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰*۰.۰۰۵ =۱,۰۰۰, ۰۰۰ 

مبلغ کمیسیون برابر جمع این دو عدد است یعنی ۶ میلیون تومان.

همان‌طور که گفتیم، مالیات بر ارزش‌افزوده معامله، ۹ درصد حق کمیسیون خواهد بود یعنی؛

  ۶,۰۰۰,۰۰۰*۰.۰۹= ۳۶۰,۰۰۰  

کل پرداختی شما به بنگاه برابر خواهد بود با جمع حق کمیسیون با مالیات بر ارزش‌افزوده یعنی:
 ۶,۳۶۰,۰۰۰ =۳۶۰۰۰۰+۶۰۰۰۰۰۰

احتمالاً شما هم با ما موافقید که این محاسبه کمی زمان‌بر و پیچیده است. اینپین ابزاری دارد که می‌تواند در این محاسبه به کمک شما بیاید و کار را برای شما آسان کند. برای محاسبه حق کمیسیون، کافی است قیمت خانه را در ماشین‌حساب اینپین وارد کنید و باقی کار را به این ابزار بسپارید.

حق کمیسیون بنگاه برای رهن و اجاره

در مورد رهن و اجاره ملک هم فرمول‌ها و نرخ‌های مشخصی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
۱. اگر ملک را بدون ودیعه و فقط اجاره‌بها اجاره کنیم

مبلغ کمیسیون ۰.۲۵ اجاره ماهانه به‌علاوه ۰.۰۹ مالیات بر ارزش‌افزوده

۲. اگر خانه رهن باشد

باید اول طبق این قاعده که هر ۱ میلیون تومان رهن برابر با ۳۰۰۰۰ تومان اجاره است، مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنیم. سپس طبق فرمول ۰.۵ درصد و البته، اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده، مبلغ حق کمیسیون محاسبه می‌شود.

نحوه تبدیل رهن به اجاره و بالعکس

خیلی وقت‌ها که در حال زیر و رو کردن آگهی‌های آنلاین خانه‌های اجاره‌ای هستیم، در بنگاه‌ها به دنبال خانه دلخواهمان می‌گردیم یا در حال مذاکره و چانه زدن با مشاور املاک و صاحب‌خانه درباره مبلغ رهن یا اجاره هستیم، دوست داریم بدانیم در صورتی‌که موفق شویم طرف مقابل را به این تبدیل راضی کنیم؛ مبلغ اجاره و رهن چطور به یکدیگر تبدیل می‌شوند و با بالا رفتن یا پایین آمدن یکی، دیگری چقدر تغییر می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تبدیل اجاره به رهن و بالعکس، از یک فرمول ساده‌ تبعیت می‌کند و هر ۱ میلیون تومان رهن را معادل ۳۰۰۰۰ تومان اجاره در نظر می‌گیرند. این محاسبه برای اکثر ما کار آسانی است اما شاید در جریان مذاکره بخواهیم این کار را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهیم.

اینپین با ارائه یک ابزار ساده دیگر، کار را برای شما آسان کرده است. کار با ابزار تبدیل رهن به اجاره اینپین آسان است و کافی است:

۱. مبلغ اجاره و رهن فعلی را وارد کنید.

۲.  مبلغ رهن یا اجاره دلخواه را بنویسید.

۳. دکمه تبدیل را فشار دهید.

و به همین سادگی، مقدار مجهول را به دست آورید.

توجه داشته باشید که ابزار محاسبه حق کمیسیون املاک و فرمول‌هایی که برای محاسبه کمیسیون املاک در بالا به آن‌ها اشاره شد، بر اساس نرخ‌های مصوب در شهرهای تهران و شیراز طراحی‌ شده‌اند. در شهرهای دیگر کشور نیز، حق کمیسیون به شیوه‌ای مشابه محاسبه می‌شود و شما می‌توانید برای اطلاع از نرخ مصوب شهر مورد نظر، با اتحادیه مشاوران املاک شهر تماس بگیرید.

اینپین، پلتفرمی هوشمند برای جستجوی ملک، انتخاب و معامله خانه است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های ارتباطی و معرفی ابزارهای آنلاین، خرید، فروش و اجاره خانه را برای مخاطبانش آسان‌تر کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود اپلیکیشن به وب‌سایت اینپین مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنگاه مشاور املاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۷۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۶۵ مشاور املاک و خودرو در کرمان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان از پلمب ۶۵ واحد صنفی فاقد پروانه کسب مشاورین املاک و خودرو طی دو سال گذشته در کرمان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدمهدی قویدل صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در راستای اجرای قوانین مربوطه مبتنی بر الزام واحدهای صنفی املاک و خودرو بر گذراندن دوره‌های تخصصی و دریافت پروانه تخصصی از ابتدای سال 1401 تا پایان سال گذشته، 17 دوره 32 ساعته برای متقاضیان برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه محتوای این دوره‌ها آشنایی با قواعد و اصول قرارداد نویسی براساس قانون مدنی، قانون ثبت و تعزیرات و غیره است، گفت: تعداد شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی اخذ پروانه تخصصی در حوزه املاک و خودرو هزار و 303 نفر بوده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه داد: تعداد 740 نفر از پذیرفته‌شدگان مشاورین املاک و خودرو موفق به اخذ پروانه تخصصی شدند که جهت صدور پروانه به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته و در راستای نظارت از واحدهای صنفی املاک و خودرو با تشکیل یک کارگروه نظارت با حضور نماینده دادستان، نماینده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و نمایندگانی از سایر ادارات شامل تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن و اتاق اصناف از بیش از 200 واحد صنفی بازرسی به عمل آمده است، گفت: تعداد 65 واحد به دلیل نداشتن پروانه کسب، تخلفات قانونی و صنفی پلمب شدند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • پلمب هر ١١ روز یک واحد صنفی مشاور املاک و خودرو متخلف در کرمان
  • پلمب ۶۵ مشاور املاک و خودرو در کرمان
  • گاف عجیب دولت رئیسی /عدد نمی فهمید یا عدد نمی فهمید؟! /گردش مالی یک بنگاه املاک تک نفره در اشکولک تپه سفلی هم از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است
  • فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد
  • آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک
  • اصلاح طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی 
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳ الزامی است 
  • مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس | حق کمیسیون خودنویس چقدر است؟