Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@16:30:37 GMT

۹۰ درصد تجهیزات ماهواره ظفر بومی است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۷۹۷۳

۹۰ درصد تجهیزات ماهواره ظفر بومی است

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین بلندی مسئول مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با ماهواره ظفر گفت: آنچه امروز تحویل سازمان فضایی شد قراردادی است که سه سال گذشته منعقد شده است. از سه سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر ساعت زمان برای ساخت این ماهواره صرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی آنچه به سازمان فضایی ارائه شده است، دو نمونه ماهواره است که هر دو از محموله ذخیره داده برخوردار هستند که ۲۵۶ کاربر در جهان می‌توانند با این ماهواره ارتباط برقرار کنند؛ ما در پوشش ایستگاه‌های زمینی خود موبایل ماهواره‌ای داریم که با استفاده از آن افراد می‌توانند با یکدیگر مکالمه کنند. محموله دیگر محموله‌هایی است که می‌تواند تشعشعات را در فضا اندازه‌گیری کند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر بومی بودن تجهیزات ماهواره ظفر، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در ساخت این دو ماهواره از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است؛ حدود ۴ تجهیز از خارج از کشور تهیه شده و مابقی تجهیزات در داخل کشور توسط دانشمندان و جوانان نخبه طراحی و ساخته شده است. تمام تست‌هایی که یک ماهواره طبق استاندار‌ها باید طی کند در مورد این دو ماهواره به انجام رسانده است.

او افزود: خوشحالیم که در نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه علم و صنعت، این ماهواره را تقدیم سازمان فضایی می‌کنیم. مسئولیت پرتاب با این سازمان نیست، این سازمان با مراجعی که وظیفه انجام این کار را دارند در ارتباط است و ماهواره را به آن‌ها تحویل می‌دهد. در مقایسه با ماهواره‌های قبلی ماهواره نوید موفق‌ترین ماهواره‌ای بود که به مدت دو ماه در فضا ماند و موفق عمل کرد ماهواره مبین هم با همین مدت زمان طراحی شده بود. ماهواره ظفر هم پس از طی مراحل لازم، با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.
بلندی درباره مدت زمانی که این ماهواره می‌تواند در مدار بماند گفت: طول عمر مداری این ماهواره یک سال و نیم است امسال از این جهت برای ما خوب است که سطح تشعشعات بر طول عمر آن می‌افزاید؛ پیش‌بینی می‌شود که تا دو سال و نیم طول عمر داشته باشد و در مدار فعالیت کند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه موتور سوخت برای دو منظور مدار و طول عمر ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیان کرد: در اینجا هیچ موتور سوختی وجود ندارد و عم‌گر‌ها و سنسور‌ها کار تغییر و کنترل را انجام می‌دهند، ما تعیین موقعیت می‌کنیم، اما کنترل موقعیت در این ماهواره طراحی نشده است.

بلندی درباره میزان تصاویر ارسال شده در مقایسه با ماهواره‌های قبلی گفت: میزان تصاویری که ماهواره ظفر می‌تواند ارسال کند قابل قیاس با موارد قبلی نیست، ظفر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد نسبت به چیزی که در گذشته داشتیم، افزایش میزان تصاویر دارد. آنچه مهم است این است که ما ظفر را با نگاه پلتفرمی ساخته‌ایم، یعنی تنها یک ماهواره نساخته‌ایم بلکه زیرساخت و بستری برای طراحی و ساخت ایجاد کرده‌ایم. خیلی از این سیستم‌های ما که ماهواره‌ای شده‌اند این توانایی را دارند که با تکنولوژی‌های پیشرفته هم مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانیم: ماهواره ظفر راهی پایگاه فضایی می‌شود/ انجام تست‌های عملیاتی ماهواره‌ها برای اولین بار در کشور

او تصریح کرد: با بستری که ایجاد شده است بسیاری از پروتکل‌هایی که مثلاً عمر کمتر از ۱۰ سال را دارند و آژانس‌های بین‌المللی در مورد آن‌ها استفاده می‌شود در این موارد توسط جوان‌های ما بومی‌سازی شده است و این افتخار بزرگی برای ماست؛ به عبارتی می‌توانیم بگوییم که بیش از ۹۰ درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت ماهواره ظفر بومی است مهم این است که با ماهواره‌ای که طراحی شده دانش و ساخت این وسیله را بومی کردیم تا بتوانیم به واسطه آن پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: تفاوت ما با کشور‌های دیگر این است که آن‌ها امکانات لازم را در اختیار دارند و با مونتاژ آن‌ها ماهواره را می‌سازند، اما در اینجا ما در وهله اول باید تجهیزات را بسازیم. موفقیت یعنی ما بتوانیم بیش از ۹۰ درصد تجهیزاتی که در اختیار نداشتیم را بسازیم و مشکلات را رفع کنیم؛ امروز تحریم را با این روش شکسته‌ایم هرچه فشار تحریم بیشتر باشد عمق دانش ما نیز افزایش می‌یابد تا جایی که می‌توانیم هر نیازی را پاسخ دهیم.

بلندی در پاسخ به این سؤال که آیا ماهواره دیگری هم در دست ساخت است یا خیر، گفت: حتما ما با حمایت‌ها و همکاری سازمان فضایی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توانمندی‌ها به کار گرفته می‌شود و با دانشی که در اینجا به وجود آمده است، می‌توان به آینده امیدوار بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهواره ظفر فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به امنیت مراکز هسته‌ای و نیروگاه اتمی بوشهر گفت: امنیت نیروگاه و مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار و اعتبار حفاظ امنیتی برقرار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی عصر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به آغاز ساخت 3 هزار و 500 واحد مسکونی ویژه کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران در بوشهر اظهار داشت: برای رفع دغدغه‌های کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر با تعامل و همکاری سازمان ملی زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی امروز عملیات اجرایی ساخت 3 هزار و 500 واحد مسکونی در بوشهر آغاز شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه اراضی ساخت این واحدهای مسکونی در  زمین ساحلی قرار دارد گفت: عملیات آماده‌سازی این واحدها قابل ملاحظه است و امید می‌رود بر اساس برنامه زمانبندی پس از آماده‌سازی زمین، واحدهای مسکونی ساخته و تحویل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: در ساخت این واحدهای مسکونی از ظرفیت نهضت ملی مسکن با رعایت استانداردهای لازم استفاده می‌شود.

اسلامی با اشاره به افزایش فعالیت در جبهه‌های مختلف در ساخت نیروگاه‌های اتمی دوم و سوم گفت: در مقایسه با قبل از سال 1400 فعالیت در جبهه‌های مختلف سایت دوم و سوم نیروگاه‌های اتمی بوشهر افزایش یافته و فعالیت 12 برابر شده است.

وی اضافه کرد: قبلاً در ساخت نیروگاه‌های اتمی یاد شده 250 نفر فعال بودند که اکنون بیش از 3 هزار نفر مشغول فعالیت هستند و تا قبل از پایان سال ان‌شاءالله تعداد نیروها در ساخت دو واحد نیروگاه اتمی جدید بوشهر به بیش از 5 هزار نفر افزایش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: با اراده‌‌ای که وجود دارد اجازه هیچگونه تاخیر در ساخت این دو واحد نیروگاه‌ داده نمی‌شود و بر اساس برنامه زمانبندی ان‌شاءالله تکمیل و وارد مدار تولید می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به امنیت مراکز هسته‌ای و نیروگاه اتمی بوشهر گفت: امنیت نیروگاه و مراکز هسته‌ای ایران 100 درصد برقرار و الحمدلله کشور یک نظام امنیتی و قدرتمند است.

اسلامی ادامه داد: نظام دفاعی و امنیت ما هر گونه تعرض به این کشور شود این تسلط کشور و اقتدار نیروهای مسلح حفاظت و امنیت هسته‌ای هم در کمال اقتدار و اعتبار حفاظ امنیتی برقرار است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است