Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغ شهر سال‌های نه چندان ایران، این روزها، همزمان زیر برف است و در دل آلودگی...

خبرگزاری فارس از تبریز، فرینوش اکبرزاده: تبریزِ اولین‌ها، پس از روزهای خشک و بی‌باران پاییز که به بالارفتن بی‌سابقه حجم آلودگی و تعطیلی‌های مکرر مدارس منجر شد، دی ماه پر برفی را تجربه کرد؛ برفی و کولاکی که با وجود استمرار چند روزه نتوانسته حریف آلودگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچنان که مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی هم به این آلودگی اذعان کرده و هوای کلانشهر تبریز را برای «سومین روز پیاپی» برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام کرده است.

حمید قاسمی با اشاره به اینکه متوسط ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز از ساعت ۸ دیروز تا ۸ امروز براساس ذرات ۲.۵ میکرون، ۱۰۳ است، این حجم آلودگی را برای گرووهای حساس، ناسالم معرفی  و تصریح کرد که هوای این کلانشهر  در ۲ روز گذشته نیز ناسالم بود.

 

حالا ما مانده‌ایم و این کلاف سردرگم؛ باد نمی‌وزد، هوا آلوده است؛ باران نمی‌بارد، هوا آلوده است؛ برف نمی‌آید، هوا آلوده است و حتی الان که برف سه روز است بی‌وقفه می‌بارد و کل شهر درگیر راه بندان و تعطیلی مدارس و شن‌پاشی است هم هوا آلوده است!

این روزها شکوه روزگاران «تبریز مه‌آلود» جای خود را به «تبریز دود‌آلود» داده و مردم شهر در هر آب و هوایی، باید نگران نفسی باشند که فرو می‌دهند، نفسی که این روزها ممد حیات نیست و مفرح ذات هم نمی‌تواند باشد.

قصه ‌آلودگی هوا برای کشور ما و دیگر کشورهای در حال توسعه، داستان تازه‌ای نیست، استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی، هدررفت انرژی، سوخت غیراستاندارد خودروها، روند صعودی تعداد وسائل نقلیه در مقابل روند نزولی کیفیت آنها، تخریب محیط زیست و ناپدید شدن منابع اکسیژن‌‌ساز درون و برون‌شهری، در کنار کم‌توجهی به منابع انرژی پاک، قصه پرغصه‌ای را شکل داده‌اند که ثمره آن را این روزها به خوبی می‌بینیم، نفس با طعم دود.

با وجود گذشت سه روز از آلودگی شدید هوای تبریز، هنوز تنها اطلاعی که در این زمینه منتشر می‌شود، با عبارت «هشدار» و «مراقب باشند» همراه است و مسؤولان این حوزه در سطح اطلاع‌رسانی عمومی، تاکنون به هشدار دادن نسبت به عدم خروج بیماران قلبی و ریوی از منزل، عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه و ماندن افراد با آسیب‌پذیری بالا همانند سالمندان و خانم‌های باردار در منزل اکتفا شده است.

حالا بماند اینکه افراد شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی اگر شامل شرایط فوق شوند، تکلیف چیست و چگونه قانون از چنین افرادی در شرایط همانند بحران فعلی حمایت می‌کند.

این روزها و با عنایت به بارش مستمر برف، و عدم حضور یا کاهش چشمگیر حضور خوردوهای نقلیه عمومی در مناطق غیرمرکزی شهر، شاهد تردد خودروهای شخصی هستیم که از عوامل افزایش آلودگی هوا معرفی شده‌اند.

حالا باید یک بار دیگر بنشینیم و برای خودمان و فردای خودمان فکر کنیم؛ مایی که در این شهر و این کشور روزگار می‌گذرانیم و از هوای آن، چه پاک و چه آغشته به سموم و آلاینده‌ها، تنفس می‌کنیم؛ مایی که فرداهای نه‌چندان دور پاسخگوی نسل جدید خواهیم بود؛ مایی که در این وضعیت، مشغول عادی‌ترین امور زندگی هستیم، مشغول زندگی هستیم...

انتهای پیام/60021

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی تبریز محیط زیست برف روز هوای پاک خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی حمید قاسمی باغ شهر شهر اولین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید کلیات مفاد سند «جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ استاندار اصفهان در نشست شورای برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به اجماع نظر اعضای نشست در خصوص مفاد و بند‌های سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت: مصوبات مرتبط با کاهش آلودگی هوای استان که در نشست با مسوولان ملی به تأیید و تصویب رسیده رصد و مصوبات اجرا نشده با سرعت بیشتری تا دریافت نتیجه پیگیری شود.
سید رضا مرتضوی با اشاره به اینکه باید حفاظت از محیط زیست گفتمان جاری واحد‌های صنعتی استان باشد، افزود: بر این اساس با تعریف رویداد‌های سالیانه در حوزه محیط زیست، واحد‌های صنعتی و حمل‌ونقل استان می‌توانند گزارش عملکرد خود را دراین خصوص به مردم و بازدیدکنندگان ارائه کنند.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور کاهش آلودگی هوا در اصفهان گفت: حضور پویا و مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش آلودگی هوای اصفهان ضروری و لازم است نقش این مجموعه‌ها در سند کاهش آلودگی هوا مشخص شود.
سید رضامرتضوی تاکید کرد: در این سند براساس رصد و پایش، طرح‌های تشویقی وهمچنین بندی مختص نمایندگان استان برای تنظیم قوانین خاص اضافه شود.
وی گفت: تمامی واحد‌های صنعتی استان سند روند کاهش آلایندگی و برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص خود در این زمینه را تنظیم و تدوین کنند.
مرتضوی ابراز امیدواری کرد: با وحدت رویه و همراهی همه دستگاه‌های استان شاهد کاهش آلودگی هوا، آب و خاک استان باشیم.
اصفهان کمترین تعداد روز‌های هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با دیگر کلانشهر‌ها دارد.
اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • هوای تهران سالم شد
  • آلودگی هوا به تهران بازگشت
  • آلودگی هوای تهران برای گروه‌های حساس
  • بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • پاک‌ترین هوا سهم آسمان سنندج است / هوای زاهدان بر مدار آلودگی
  • هوای پاک حق هر شهروند یزدی
  • ضرورت تغییر سبد انرژی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان
  • تدوین سند کاهش آلایندگی مراکز صنعتی استان اصفهان
  • تایید کلیات مفاد سند «جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان»