Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهواره ظفر به عنوان یکی از نمادهای افتخار برای جوانان و دانشمندان ایرانی در راستای پیشرفت‌های علمی تحویل وزارت ارتباطات شد تا در مدت زمان کوتاهی به سوی فضا پرتاب شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، یکی از دستاوردهای جامعه دانشگاهی که نشان از پیشرفت علم و فناوری دارد طراحی و ساخت ماهواره ظفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد علمی کشور به نقطه‌ای رسیده است که نخبگان دانشگاهی می‌توانند به راحتی و با استفاده از دانش و توان داخلی انواع ماهواره ها را با کارکرد‌های مختلف مورد طراحی و ساخت قرار دهند. امروز ساعتی قبل نیز ماهواره ظفر که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده شد. این ماهواره دارای قابلیت‌های متنوع و مختلفی است که در این رابطه با تعدادی از مسؤولان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

سکانس اول ،‌ آذری جهرمی: آغاز فرآیند قرار گرفتن ماهواره ظفر در مدار

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز گفت: با تلاش دانشمندان جوان ایرانی «ماهواره‌های ظفر ۱ و۲» تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند و راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.به گفته وزیر ارتباطات این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو یک گام تحقیقاتی مهم هستند.

سکانس دوم ، زاهدی : مباحث نظامی از توپ و تانک به ماهواره تغییر کرده است

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیگفت: امروز مباحث نظامی فراتر از مقوله‌های توپ و تانک بوده چرا که ماهواره جایگزین آنها شده است.در واقع دستاوردی را می‌بینیم که براساس بیانیه گام دوم انقلاب است، دانشمندان محصول ماهواره را طراحی و ساخته‌اند که نشان از رشد و پیشرفت علمی کشور دارد. ماهواره ظفر ماهواره‌ای تحقیقاتی با ویژگی سنجش از دور است که تهیه نقشه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی و نیز شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران از جمله کاربردهای آن خواهد بود.

سکانس سوم ، ذاکری: دانشگاه علم و صنعت ۳ ماهواره عملیاتی تحویل داده است

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران گفت: این دانشگاه تا کنون ۳ ماهواره عملیاتی را به جامعه تحویل داده که ماهواره ظفر با کاربرد اجتماعی مهم‌ترین نسخه طراحی شده بوده البته ارائه دستاورد طراحی و ساخت ماهواره ظفر در ۹۰ سالگی تاسیس دانشگاه از موفقیت‌های جامعه علمی کشور است در واقع امروز شاهد رشد و توسعه این علم در کشور هستیم چراکه مجلس و دولت  حمایت‌های خوبی از فرایند ساخت ماهواره انجام داده‌اند البته علاوه بر تولید ماهواره نیز این دانشگاه رشته فضایی را راه‌اندازی کرده است و سعی داریم این رشته را گسترش دهیم.

سکانس چهارم ، بلندی: اکثر تجهیزات ماهواره ظفر تولید داخل است

حسین بلندی رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه فقط ۴ مورد از ماهواره ظفر از خارج تهیه شده و بقیه تجهیزات همه تولید داخل هستند، گفت:  قرارداد این ماهواره سه سال پیش منعقد شد. برای طراحی و ساخت این ماهواره حدود۴۰۰ هزار نفر ساعت کار توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی انجام شده است از طرفی ماهواره ظفر در راستای اقتصاد مقاومتی بر اثر تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در دو نمونه طراحی شده که ظفر یک با دوربین پن ۲۵ متر و ظفر ۲ با دوربین رنگی ۱۶ متر فعالیت خواهد کرد البته باید بگویم هر دو ماهواره از قابلیت ذخیره و ارسال فایل برخوردار هستند که ۲۵۶ کاربر در سطح جهان می‌توانند از آن استفاده کنند چراکه این ماهواره قادر به اندازه‌گیری تشعشات ماهواره‌ای است در واقع  این ماهواره همه تست‌های EMT ، تشعشع و محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشت است. 

سکانس پنجم ، براری: ماهواره ظفر به زودی در مدار قرار می‌گیرد

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره ظفر که توسط دانشمندان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است به زودی در مدار قرار خواهد گرفت.این ماهواره دارای توان مخابراتی و تصویر‌برداری و همچنین جمع آوری سیگنال‌های فضایی دارا است از طرفی باید بگویم ماهواره ظفر که تست‌های آزمایشی خود را پشت سر گذاشت به عنوان یک گام مهم پیشرفت علم و فناوری و همچنین تحقیقاتی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماهواره جوانان فناوری اطلاعات علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است

سید محمد حسینی در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران که با همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور استادان، پژوهشگران و فعالان صنعتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم است و دولت در تدوین آن به مهارت آموزی اهتمام ویژه‌ای داشت، گفت: برگزاری این کنفرانس می‌تواند اهمیت مهارت افزایی و آموزش حرفه‌های شغلی را به گفتمان غالب در جامعه و بین خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان و رسانه‌ها تبدیل کند. دولت نیز آمادگی دارد لوایح لازم در این زمینه را تدوین و به مجلس تقدیم کند تا اهداف مدنظر در برنامه هفتم محقق شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است، افزود: هیچ کشوری بدون نیروی متبحر نمی‌تواند از منابع و ذخایر مادی خود استفاده کند همچنان که برخی کشور‌ها به‌رغم برخورداری از منابع زیرزمینی غنی، به‌خاطر کمبود سرمایه انسانی توانمند و متعهد، تحت سلطه قدرت‌های جهانی هستند، لذا غلبه بر مشکلات و تسریع در پیشرفت کشور قبل از هر چیز نیازمند نیروی ماهر و توانمند است که بایستی جوانان را به یادگیری مهارت‌های شغلی ترغیب کرد تا در جامعه نقش‌آفرین و مؤثر باشند و در جهت رفع نیاز‌ها و مشکلات اقتصادی گام بردارند.

حسینی تاکید کرد: امام راحل روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و «ما می‌توانیم» را در جامعه احیا کردند که یک نمونه از نتایج ملموس آن عملیات وعده صادق توسط نیرو‌های غیور مسلح کشور است که با موفقیت به اجرا در آمد درحالیکه برخی کشور‌های غربی با بسیج همه امکانات خود در دفاع از رژیم صهیونیستی، موفقیت آمیز بودن عملیات ایران را باور نداشتند و مدعی بودند که موشک‌های ایران نمی‌تواند از سپر دفاعی و پدافندی چند لایه آنها عبور کند، اما غلبه بر این دیواره‌ها نشان داد که جوانان و نخبگان ما از چنان استعدادی برخوردار هستند که هیچ مانعی نمی‌تواند برنامه آنها را متوقف کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از جوانان از استعداد شگرفی برخوردار هستند و در همه حوزه‌ها می‌توانند منشاء کار‌های بزرگ باشند از اقدامات انجام شده برای مهارت آموزی به سربازان وظیفه در پادگان‌ها نیز تجلیل کرد و گفت: این کار باعث می‌شود که دوران سربازی برای جوانان پرجاذبه و مفید باشد.

حسینی تاکید کرد: بر اساس قاعده عقلی «حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد» ملتی که بتواند در یک عرصه موفقیت و دستاورد بزرگ داشته باشد در سایر حوزه‌ها نیز این قابلیت و امکان را دارد بنابر این ما که در عرصه نظامی، علمی و هسته‌ای توانسته‌ایم با اتکا به توان عناصر نخبه و انقلابی به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کنیم در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نیز می‌توانیم پیشرفت‌های چشم گیری را رقم بزنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمی آیت‌الله رئیسی با احصای نظام مسائل کشور و تدوین سند تحول و برنامه هفتم راهکار‌های عملیاتی برای غلبه بر مشکلات را درنظر گرفته است و بر این مبنا گام به گام در حال رفع موانع و بهبود شرایط است.

وی با اشاره به نیاز کشور به مشاغل و حرفه‌های متنوع گفت: درگذشته غالبا در دانشگاه‌ها تاکید بر مباحث نظری بود و به حرفه‌آموزی کم توجهی وجود داشت، اما در این دوره با توجه به نیاز کشور به نیرو‌های ماهر در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، مهارت‌افزایی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است و دولت با حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افزایش اعتبارات و کمک به تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آموزشی، مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه باید نیرو‌های متخصصی تربیت کند که در آینده نقش آفرین باشند و تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد البته دانشگاه‌ها باید در کنار ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی، تقویت ایمان و پایبندی به اصول و ارزش‌ها را نیز وظیفه خود بدانند.

حسینی افزود: از طرف دیگر فرهنگ‌سازی در جامعه و بین خانواده‌ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر با حمایت دولت مردمی گام‌های بلندی به سمت مهارت‌افزایی برداشته است و جوانان گرایش و اقبال بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه پیدا کرده‌اند، چون اشتغال به کار آنان در آینده تقریباً تضمین شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه‌های صنعتی اظهارداشت: دانشگاه‌های فنی و هنرستان‌ها اگر در کنار کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و معدنی و پارک‌های علمی و فناوری باشند می‌توانند از تجهیزات و امکانات آنها برای آموزش عملی دانشجویان و دانش آموزان بهره ببرند همچنان که دانشگاه‌های علوم پزشکی از دسترسی به بیمارستان‌ها برای آموزش دانشجویان بیشترین استفاده را به عمل می‌آورند.

حسینی همچنین با اشاره به مطالبه اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبنی بر تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت و تاسیس شهر مشاغل و پارک‌های مهارت و صنایع خلاقه، این پیشنهاد‌ها را موجه و قابل پیگیری دانست.

در پایان این مراسم با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزیدگان کنفرانس، پژوهشگران برتر، حامیان دانشگاه و کنفرانس و نیز پیشکسوتان دانشگاه از جمله پروفسور حسن کی‌پور تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است