Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@01:41:56 GMT

گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۹۰۸۷

گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته

رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری از گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سیدمحسن دهنوی رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم در حوزه تامین داروهای مورد نیاز کشور، به تشریح برنامه ریزی و اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه کسب دانش فنی داروهای پیشرفته و تولید آن ها در کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برنامه ای که تولید 130 داروی مهم به دست جوانان ایرانی و تکمیل حلقه عدم وابستگی دارویی کشور، از مهمترین نتایج آن به شمار می رود، گفت: دانش فنی همه این داروها احصا شده و 42 قلم از آنها نیز تولید شده و هم اکنون در گیشه داروخانه ها به بیماران عرضه می شود. باقی داروها نیز در انتهای سال 99 برای عرضه به بازار برنامه ریزی شده اند.  
دهنوی ادامه داد: داروهای بیولوژیک، داروهای پیشرفته شیمیایی، واکسن ها و مواد اولیه دارویی انواع مختلف داروهایی هستند که در قالب این برنامه از تولید آن ها حمایت صورت گرفته است. تقسیم کار این برنامه، حدود یک سال به طول انجامیده و بیش از 100 شرکت فعال در زمینه داروسازی به همراه جمع زیادی از تیم های جوان و شرکت های نوپا، با میانگین سنی زیر 30 سال، اجرای آن را بر عهده گرفته اند. به گفته رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری، در میان این جوانان، عده قابل توجهی از نخبگان تحصیل کرده در خارج از کشور نیز به فعالیت های داخلی جذب شده اند.
این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در خصوص کیفیت خودکفایی در صنعت دارو گفت: عمده داروهایی که مورد نیاز هستند، هم اکنون تولید شده و یا در نوبت تولید قرار دارند. با این حال، برخی از داروهای بیماران خاص که مصرف کننده آن ها در کشور، کمتر از 1000 نفر است، برای تولید در داخل کشور به صرفه نیستند و می بایست از بیرون کشور تهیه شوند.
دهنوی در خصوص نحوه تحریم های آمریکا گفت: اتفاقا ایالات متحده بر خلاف ادعای مسولان آن، پیکان تحریم را ابتدا بر روی حوزه دارو و غذا متمرکز کرد تا نارضایتی را در میان مردم به وجود آورد. نمونه این اقدام، تحریم همه جانبه انسولین بود که مدتی برای کشور بحران ایجاد نمود که با تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مشکل مرتفع شده و در آینده نه چندان دور، نیاز به خارج از کشور در این داروی حیاتی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید. این نمونه به ما نشان می دهد که در سایر حوزه ها نیز با توسل به توانمندی های نیروی انسانی جوان و متعهد کشور، میتوانیم بر مشکلات ناشی از تحریم ها و فشارهای ناجوانمردانه بین المللی فائق آییم.
رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری کیفیت داروهای تولیدی در ایران را مشابه و گاها بالاتر از داروهای خارجی دانست و افزود: اتفاقا گاها اشکالی که به سازمان غذا و دارو وارد می کنند، همین است که سخت گیری بالایی در اعطای مجوز به داروها دارد و همین موضوع سبب شده داروهای ایرانی کیفیتی هم تراز و حتی بالاتر استانداردهای بین المللی داشته باشند. گاهی فرآیند تست  و اعطای مجوز به بازار نزدیک به یک سال زمان می برد که حاکی از دقت فراوان سازمان غذا و دارو در امر سلامتی مردم است.

وی اضافه کرد: ما در دو سال گذشته، هیچ جمع آوری دارویی ناشی از افول سطح کیفی (Recall) در سطح کشور نداشته ایم. همین کیفیت بالا باعث شده در سال گذشته بیش 40 میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم و کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز جزء مقاصد صادراتی داروهای ایرانی هستند و توانسته ایم با شرکت های اروپایی در این بازارها رقابت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری دارو تحریم تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی  
  • در ساخت و تعمیر کشتی به خودکفایی رسیده ایم
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • سردار بلندپایه سپاه: در عملیات‌های بعدی از موشک‌های پیشرفته تری استفاده می‌کنیم