Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تولید گل‌های زینتی یکی از مهمترین کسب و کار‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود که این کسب و کار نیز طی دو دهه گذشته در سطح کشور توسعه یافته است و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید گل، مراکز پرورش و تولید گل در سطح کشور روز به روز افزایش می‌یابند.

گل و گیاه نقش مؤثری در تأمین سلامت روانی فرد و افراد جامعه دارد و همین عامل سبب شده است که خرید این محصول کم کم جای خود را در سبد خرید خانوار باز کند و تقاضا برای خرید آن نسبت به گذشته افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از جوانان و فعالان بخش کشاورزی کشور در مسیر تولید‌های گل‌های زینتی حرکت می‌کنند و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تولیدکننده گل و گیاه زینتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران سالانه از سطح یک هزار و ۸۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی و گلخانه‌ای یک میلیارد و هشت میلیون گل شاخه بریده و از سطح یک هزار و ۱۹۵ هکتار سطح زیر کشت درخت و درختچه تزئینی تعداد ۲۸۷ میلیون اصله درختچه برداشت می‌شود.

با وجود اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های توانمند و دارای ظرفیت بالا در زمینه پرورش گل است، اما این ظرفیت هنوز در سطح استان مورد توجه جدی قرار نگرفته است و سهم این استان بر اساس آمار از میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون شاخه گل بریده در سطح کشور حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده است.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات و نزدیکی به خورشید یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه گلخانه‌های پرورش گل به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان گل رز تولیدی این استان نسبت به گل‌های رز تولیدی دیگر مناطق به علت تولید در ارتفاعات و شرایط آب و هوایی این استان، در خاورمیانه منحصر به فرد است.

رشید شاهرخ کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مستعد توسعه گلخانه‌ها است اظهار داشت: ارتفاع بالای این استان از سطح دریا و داشتن شرایط آب و هوایی مناسب زمینه برای تولید و افزایش کیفیت انواع گل فراهم کرده است.

او افزود: به عنوان مثال گل رز تولیدی این استان در حال حاضر طی بررسی‌ها انجام شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و ماندگاری آن نیز بسیار بالا است.

ارتفاع بالای این استان از سطح دریا و داشتن شرایط آب و هوایی مناسب زمینه برای تولید و افزایش کیفیت انواع گل فراهم کرده است.

شاهرخ اضافه کرد: کیفیت گل رز تولیدی این استان سبب شده است که بازار پسندی بسیار بالایی داشته باشد و قیمت آن نیز نسبت به گل‌های رز تولیدی دیگر استان‌ها بالاتر باشد.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: در حالی که شرایط توپوگرافی و خاص استان زمینه را برای پرورش گل‌ها با کیفیت فراهم کرده است، اما هنوز این ظرفیت مغفول مانده است و آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

شاهرخ گفت: با توسعه مراکز پرورش گل می‌توان نرخ بیکاری استان را کاهش قابل توجهی دارد.

تولید هشت میلیون شاخه گل بریده در چهارمحال و بختیاری

غلامعباس رئیسی کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده شده در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

او افزود: به طور میانگین در هر متر مربع سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این استان ۱۱۰ شاخه گل رز تولید می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه وسعت گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری ۲۳ هکتار است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از گل تولیدی استان از نوع گل رز در ۱۰ رقم است.

او ادامه داد: گل آلسترومریا نیز در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار شاخه گل در سال جاری تولید شده است.

چهارمحال و بختیاری توانمندی‌های بالایی در زمینه پرورش و تولید گل در سطح کشور دارد و هم اکنون حمایت‌های دولتی برای توسعه گلخانه‌ها در این استان افزایش یافته است.

رئیسی گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده شده در سطح استان تولید شده است.

او اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری توانمندی‌های بالایی در زمینه پرورش و تولید گل در سطح کشور دارد و هم اکنون حمایت‌های دولتی برای توسعه گلخانه‌ها در این استان افزایش یافته است.

این استان با داشتن منابع آب، خاک و شرایط آب و هوایی مناسب ظرفیت تبدیل به قطب تولید گل کشور و حتی خاورمیانه را دارد و باید تلاش کرد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این زمینه وارد استان شوند.

پرداختن به این ظرفیت می‌تواند این استان را از مشکلات بیکاری نجات داد و راه را برای اشتغال جوانان استان‌های همسایه نیز فراهم کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل های زینتی تولید گل چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتماد به نیروهای داخلی؛ پیامد مهم اجرای طرح ملی ایران قوی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری پیش از ظهر امروز در جمع مهندسان و مسئولان نیروگاه و سد کارون چهار، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوع روایت ایران قوی تاکید دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: از دوران قاجاریه دیدگاه «ما نمی‌توانیم» در ذهنیت اجتماعی ایران شکل گرفت و به مرور زمان نیز رشد پیدا کرد چراکه برخی نمایندگان مجلس دوره بعد از مشروطیت بر این باور بودند که ایرانیان باید به صورت کامل مشابه غربی‌ها شوند تا به پیشرفت دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: رویکرد کلی در طرح روایت ایران قوی این است که توانایی‌های حقیقی ایران در حوزه‌های سدسازی، صنایع موشکی، کارخانجات و… بیان شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: در زمینه بیان پیشرفت‌های انقلاب اسلامی کتاب‌های بسیاری وجود دارد که دو جلد کتاب «صعود ۴۰ ساله» از جمله آن‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شبکه ۱۰۰۰ نفری نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: اینکه این افراد ۲۰ سال آینده چه احساسی درمورد ایران دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در استان حدود ۵۱ هزار نفر نوجوان وجود دارد که از پایگاه نوجوان محله با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و سعی داریم ایران قوی را برای آن‌ها روایت کنیم در همین راستا سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر از نوجوانان استان برای بازدید از کارخانجات موفق کشور به استان یزد اعزام شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: روایت ایران قوی موجب انتقال حس خوب به نسل آینده می‌شود و برای آن‌ها این تفکر ایجاد خواهد شد که کشور پیشرفت‌های بسیاری داشته و قادر به انجام کارهای بزرگی است و انجام این مهم برای نسل جوان رسالت همگی ما است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار شدن و اعتماد پیدا کردن به نیروی داخلی ایران از جمله مهم‌ترین پیامدهای اجرای طرح ایران قوی است.

کد خبر 6087688

دیگر خبرها

  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • اعتماد به نیروهای داخلی؛ پیامد مهم اجرای طرح ملی ایران قوی
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • تحقق شعار سال در گرو نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • وضعیت مطلوب شیر مدارس در چهارمحال‌ و بختیاری