Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد پذیرا روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد افزود: ۷۰ درصد از این آلایندگی‌ها مربوط به آلودگی هوا، ۱۰ درصد مربوط به آلودگی‌های صوتی، پنج درصد آلودگی نوری و مابقی مربوط به سایر آلاینده‌های زیست محیطی بوده‌ است.
وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای مشهد، ذرات معلق در هواست که میزان این ذرات نیز توسط مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری سنجش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در مجموع ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا و پنج نمایشگر الکترونیک در مشهد وجود دارد که ۱۰ ایستگاه از این تعداد متعلق به شهرداری،۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست و یک دستگاه متعلق به سازمان هواشناسی است اما اطلاعات تمام این ایستگاه‌ها توسط مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی جمع آوری و اعلام می‌شود.
پذیرا با اشاره به انتشار لیست آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در نیمه بهمن ماه امسال افزود: برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلودگی هوا نیازمند مشخص شدن سهم منابع انتشار آلاینده‌هاست لذا سیاهه آلاینده‌های شهر مشهد درحال تدوین است که تا نیمه بهمن ماه آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: شاخص‌های زیست محیطی در خدمت عدالت اجتماعی است که در گذشته به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات قادر به برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش میزان آلاینده‌ها نبودیم اما طی چند سال اخیر با راه‌اندازی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی و نصب و استفاده از ۱۰۳ دستگاه و ایستگاه سنجش آلاینده‌ها، میزان آلودگی هوا، صوت، الکترومغناطیس، اشعه ماورای بنفش و نور، سنجش شده و اطلاعات آن علاوه بر دستگاه‌های مرتبط در اختیار شهروندان نیز قرار می‌گیرد.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل نداشتن مدل سازی کیفیت هوا، میزان آلودگی هوا به صورت روزانه اعلام می‌شود و کیفیت هوای مشهد برای روز بعد براساس مدل‌های هواشناسی انجام می‌شود که با خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز تا پایان سال قادر به پیش‌بینی کیفیت هوای مشهد در روز بعد و تصمیم‌گیری مناسب نیز خواهیم‌ بود.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد در زمینه سنجش میزان آلودگی امواج الکترومغناطیسی شهر مشهد نیز افزود: برای سنجش میزان امواج الکترومغناطیس، پارسال تعدادی دستگاه خریداری و بر روی خودرو سنجش نصب شده و میزان این امواج در مناطق مختلف سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: استاندارد امواج الکترومغناطیس ۲۸ وات در مترمربع است که این میزان در مشهد ۲ وات در متر مربع می‌باشد.
وی گفت: اشعه ماورای بنفش نیز از آلایندگی‌هایی است که میزان زیاد آن منجر به سرطان پوست می‌شود لذا برای سنجش آن طی سال‌های اخیر در مشهد به عنوان اولین شهر در کشور و خاورمیانه ۱۰ دستگاه اندازه گیری و ثبت اشعه ماورای بنفش خریداری و در نقاط مختلف شهر نصب شده و اطلاعات مربوط به آن درتابلوهای الکترونیک آلودگی هوا نشان داده‌ می‌شود.
روزانه یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مشهد رفت و آمد دارند.
مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

برچسب‌ها شهرداری مشهد خاورمیانه آلودگی هوا پلیس راهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد خاورمیانه آلودگی هوا پلیس راهور شهرداری مشهد خاورمیانه آلودگی هوا پلیس راهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پیشوا با شاخص ۱۵۲ ناسالم (قرمز)، پاسداران با شاخص ۱۰۴، پاکدشت با شاخص ۱۱۹، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۰۲، سلامت با شاخص ۱۲۵، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۱۲۴، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۳۳، منطقه ۱۵ با شاخص ۱۰۳، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۱۲۰ و ورامین با شاخص ۱۱۱ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۸۱، باغستان شهریار با شاخص ۶۶، پارک رازی با شاخص ۶۱، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۵، دانشگاه تهران با شاخص ۷۱، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۵۸، دماوند با شاخص ۵۳، رباط‌کریم با شاخص ۷۲، ژئوفیزیک با شاخص ۷۴، در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۹۸، شریف منطقه دو با شاخص ۹۲، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۰۰، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۹، علم و صنعت با شاخص ۶۸، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۰، ملارد با شاخص ۷۱، وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۱، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۳۰، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۹، امام خمینی با شاخص ۴۳، پردیس با شاخص ۴۵، پونک با شاخص ۳۱، چشمه با شاخص ۳۲، سرخه حصار با شاخص ۲۴، شهرداری منطقه دو با شاخص ۳۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۳۹، شهریار با شاخص ۵۰، قدس با شاخص ۳۶، لواسانات با شاخص ۳۴ در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 746468

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • توقیف و اعمال قانون ۵۷۴ خودروی شوتی و تغییر وضعیت در بم
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز
  • انتقال صنایع آلاینده کوچکترین اقدام کنترل آلودگی هوای اصفهان است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شناسایی کنسرسیوم میکروبی موثر در حذف آلودگی‌های نفتی منطقه دهلران