Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمود رضا رسولی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سالانه حدود ۲۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می شود که در تامین غذای همدان و استان های دیگر نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در بخش تولیدات فرآورده های دامی یکی از استان های امن محسوب می‌شود، افزود: تحقق بهداشت عمومی و امنیت غذایی جامعه بدون حضور دامپزشکی غیر ممکن است و همکاران دامپزشکی سختی و مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند تا بهداشت عمومی و امنیت غذایی در جامعه فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان و افزایش احتمال ورود بیماری آنفلوآنزای از طریق پرندگان وحشی که درگیر بیماری هستند پایش و رصد فعال در تمام مناطق استان ادامه داشته و در صورت وجود هرگونه مشکل، کنترل بیماری به طور ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد.

رسولی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش مرغداران برای مقابله با احتمال بروز بیماری مثمر ثمر خواهد بود افزود: با هماهنگی که با معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان صورت گرفته کارشناسان دامپزشکی این اداره کل در جلسات مختلف مرغداران نسبت به یادآوری و آموزش در بحث امنیت زیستی و مقابله با این بیماری می پردازند.

وی ادامه داد: تداوم کنترل این بیماری در گرو مراقبت های ویژه بهداشتی از سوی صاحبان و کارکنان مرغداری ها و همچنین رعایت موارد بهداشتی در صنف پرنده فروشان، مراکز پرورش مرغ مادر و مرغ تخمگذار است.

رسولی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون طیور نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد، افزود: بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که مرغداران توصیه‌ها و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی را با جدیت اجرا کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بهداشتی تأثیرگذار است، افزود:‌ ویروس آنفلوآنزا به گونه‌های مختلف و به راحتی منتقل می‌شود، بنابراین باید پیشگیری همواره در دستور کار دستگاههای مرتبط قرار گیرد.

رسولی در ادامه از اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان خبر داد و اظهار کرد: تمام طیور بومی روستاهای استان به صورت رایگان واکسیناسیون شده اند.

وی گفت: در این طرح تعداد بیش از یک میلیون قطعه طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت بصورت خوراکی مورد واکسیناسیون رایگان در سطح استان قرار گرفته است و استان همدان موفق به کسب رتبه اول کشوری در انجام این طرح شده است.

رسولی با اشاره به اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، افزود: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: در اجرای این طرح ۷۰ درصد کار توسط بخش دولتی انجام و ۳۰ درصد آن به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی انجام گرفت.

وی افزود: در صورت بروز بیماری در استان صادرات این محصولات قطع و از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان دچار خسارات زیادی می شوند.

رسولی با بیان اینکه تالاب‌ها، آبگیرها، واحدهای صنعتی و بومی به صورت مرتب توسط کارشناسان دامپزشکی بازدید می شوند گفت: در همین راستا ۵۳ اقدام جدی در استان توسط اداره کل دامپزشکی برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا پرندگان صورت گرفته است که از جمله آن می توان، ضدعفونی مستمر بازارچه پرندگان در خیابان فدک را نام برد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از بازدید و مراقبت‌های فعال از واحدهای صنعتی و سنتی خبر داد گفت: تا پایان دی ماه امسال حدود ۱۲ هزار و ۵۲۰ مورد نمونه برداری در خصوص بیماری آنفلوآنزا صورت گرفته و ۲۳ هزار و ۱۰۲مورد مراقبت فعال انجام شده است.

رسولی گفت: با توجه به وجود انواع مزارع پرورش ماهیان سردابی (قزل آلای رنگین کمان) و احتمال وقوع بیماری های ویروسی در این مزارع، پایش و مراقبت از بیماری های ویروسی از قبیل IPN-IHN-VHS در سطح مزارع استان به صورت بازدید میدانی و نمونه برداری، توسط کارشناسان این اداره کل در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه آبزی پروران بایستی بچه ماهی را از مزارع مجاز و معتبر تحت نظر سازمان دامپزشکی و شیلات تهیه کنند، افزود: برای هرگونه جابجایی و حمل و نقل ماهی زنده نیز باید از طریق ادارات دامپزشکی اقدام کنند.

رسولی با اشاره به تعداد ۹۰ مورد ورودی آبزی برای مزارع آبزی پروری استان در ۱۰ ماهه امسال گفت: آبزی پروران باید در هنگام خرید بچه ماهی «گواهی سلامت دامپزشکی مزرعه» را از فروشنده درخواست کنند.


مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به ارزیابی وضعیت سلامتی مزارع در سطح استان توسط کارشناسان دامپزشکی این اداره کل، اظهار داشت: انجام نمونه برداری در مقاطع زمانی مختلف با مراجعه به مزارع پرورش فعال سطح استان و نمونه برداری از ماهیان و بچه ماهیان موجود،برای تشخیص بیماریهای احتمالی با انجام آزمایشات لازم، با استفاده از روش های سلولی و مولکولی صورت می گیرد.

برچسب‌ها همدان واکسیناسیون دامپزشکی بیماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان واکسیناسیون دامپزشکی بیماری همدان واکسیناسیون دامپزشکی بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن ۵۰ اکیپ بخش دولتی و خصوصی برای انجام واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله، گفت : انتظار داریم دامداران استان با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری کنند.

وی با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این مرحله انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته تمامی جمعیت گوسفند و بز استان کرمانشاه علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه آبله یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل بهار و پاییز دام‌های سبک را درگیر می‌کند، گفت: بیماری آبله در صورت شیوع می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را متوجه بخش دامداری کند و از این حیث مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

یارویسی با بیان اینکه بیماری آبله خطری برای انسان ندارد و جزو بیماری‌های قابل انتقال به انسان نیست، تصریح کرد: این بیماری با علائمی مثل تب و ایجاد حالت افسردگی در دام همراه بوده و در نقاط کم مو و سرو صورت دام نشانه ضایعات پوستی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در جمعیت بالغ گوسفند و بز بین پنج تا ۵۰ درصد است و بین دام‌های نابالغ تا ۹۰ درصد هم می‌رسد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است