Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان پرداخت.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست  با حضور حجت‌الاسلام‌ «سید مهدی خاموشی»، رئیس این سازمان،  دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت و  سازمان اوقاف در خصوص همکاری‌های  دوجانبه  در حوزه موقوفات و امور خیریه و حوزه سلامت کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

 

حجت‌الاسلام‌ خاموشی در این نشست ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان، بر لزوم پیگیری همکاری‌های مشترک و تعیین تکلیف موقوفات مربوط به حوزه سلامت  تأکید کرد.

 

وی همچنین به تبیین رویکرد حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه از  شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ایجاد پارک‌های علم و فناوری سلامت پرداخت.

 

در ادامه این نشست دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بابیان اینکه اولین گام در راستای پیگیری همکاری‌های طرفین، تعیین تکلیف موقوفات بلاتکلیف است، اظهار کرد: ضرورت دارد که مسائل حقوقی مربوط به موقوفات حوزه بهداشت و درمان، کارشناسی شود که این امر مستلزم تشکیل گروه حقوقی مشترک متشکل از معاونت حقوقی وزارت بهداشت و کارشناسان سازمان اوقاف است، چراکه موقوفات حوزه بهداشت و درمان به متولی واحدی نیاز دارد تا بتوان در مواقع لزوم، به‌آسانی تصمیم‌گیری کرد.

 

وی بابیان اینکه اموال موقوفه یکی از پاکیزه‌ترین صدقات جاریه تلقی می‌شود، تأکید کرد: مال اوقاف باید در جهت نیت واقف و خیّر مصرف شود و باید همواره به موضوع امانت‌داری در این زمینه توجه ویژه شود.

 

وی با تأکید بر اداره مستمر و بدون آسیب مجموعه‌های موقوفه در قالب رویکردهای مدیریتی جدید، گفت: از رقبات و پشتوانه‌ها باید برای مدیریت بهتر موقوفات و خیریه‌ها استفاده شود. در ابتدا ضرورت دارد که نگاهمان را به مقوله سلامت تغییر دهیم. مثلاً، اگر ما بخش‌های ویژه بیمارستانی بسازیم، تحت عنوان کار عمرانی تلقی شده و چنانچه بخواهیم سبک زندگی غلط مردم را اصلاح کرده و پیشگیری بر درمان را در اولویت قرار دهیم، اسمش را هزینه می‌گذاریم. درحالی‌که پیشگیری، سرمایه‌گذاری است.

 

دکتر نمکی در این نشست یادآور شد: به‌عنوان‌مثال، ما درحال ساختن واکسن پنوموکوک و روتاویروس هستیم و اگر این‌ها ساخته شوند، از مرگ‌ومیر تعداد زیادی از کودکان کاسته می‌شود، بنابراین، اگر واقف به نیّت خاصی اشاره نکرده باشد، می‌توانیم با نیازسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، موقوفات را در این راه‌ها استفاده کنیم. حتی می‌توان از موقوفات در مسیر ساخت خانه‌های بهداشت عشایری و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده کرد.

 

وزیر بهداشت در خصوص تعرفه مراکز موقوفه و خیریه نیز بیان کرد: چنانچه به این مراکز تعرفه بخش خصوصی دهیم، وجاهت خیریه از بین می‌رود، چراکه مردم تصور می‌کنند که بخشی از کسری‌های آن‌ها توسط خیریه‌ها جبران می‌شود، تعرفه بخش دولتی نیز برای مراکز خیریه کفاف نمی‌دهد. بنابراین باید تعرفه‌ای مابین را در نظر بگیریم. از طرفی، بسیاری از مراکز خیریه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند و همین موضوع بخشی از هزینه‌ها را نسبت به بخش خصوصی کاهش می‌دهد.

 

دکتر نمکی در ادامه، در خصوص صدور مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری قول مساعد داد و برای پیگیری امور، بر تشکیل کمیته مشترک متشکل از معاونین وزارتخانه و مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه، تأکید کرد.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فعالیت های مسجدی کانون های فرهنگی هنری مساجد سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی مسجد فهما وزیر بهداشت سازمان اوقاف وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۹۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است

سیدحامد عاملی در حاشیه آیین بهره‌برداری از پایگاه سلامت شماره ۳۰ اردبیل اظهار کرد: پیشرفت در سخت‌افزار و نرم‌افزار سلامت با اولویت پیگیری می‌شود و با تمام توان پیگیر نیازمندی‌های بخش سلامت اسان اردبیل هستیم.

او از غربالگری ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در پویش ملی سلامت خبر داد و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و سلامت هدف و رویکرد اصلی ما در اردبیل است و اولویت این بخش نسبت به درمان حایز اهمیت است.

استاندار اردبیل با اشاره به توسعه و گسترش مراکز بهداشت و سلامت و کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان در اردبیل خبر داد و تصریح کرد: احداث دو مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان اردبیل پیگیری می‌شود.

عاملی با قدردانی از فعالان حوزه سلامت در اردبیل گفت: بخش بهداشت و سلامت مقدم بر بحث درمان است و هر چقدر در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم هزینه کمتری در حوزه درمانی خواهیم کرد.

او افرود: خوشبختانه در سطح استان اردبیل اقدامات مطلوبی در بخش بهداشت و سلامت انجام شده به طوری که شاهد توسعه و گسترش مراکز بهداشت و سلامت در استان هستیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه پروژه‌های متعدد درمانی در اردبیل در دست احداث است، افزود: به زودی شاهد بهره برداری از این پروژه‌ها در این خواهیم بود.

عاملی بیان اینکه استان پیش از این در بحث مرگ‌ومیر نوزادان رتبه اول را داشت، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام یافته و همچنین گسترش فعالیت‌های خانه‌های بهداشت، مرگ و میر نوزادان کاهش چشمگیری یافت به طوری که اکنون رتبه استان اردبیل در این بخش چهاردهم کشور است.

او با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه درمان ناباروری بیان کرد: مشکلات متعددی در زمینه ناباروری در استان اردبیل وجود داشت که خوشبختانه با احداث دو مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان اردبیل اکنون مشکلات در این زمینه به حداقل رسیده و پیشرفت‌های چشمگیری نیز حاصل شده است.

استاندار اردبیل غربالگری جامع انجام شده طی سال گذشته در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در سطح استان اردبیل طی سال گذشته در قالب طرح جامع غربالگری دیابت و فشار خون بررسی شدند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر به عنوان افراد مشکوک به بیماری دیابت و فشار خون شناسایی و روند درمان خود را آغاز کردند.

عاملی گفت: سال گذشته خدمات حوزه سلامت به صورت رایگان در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر استان اردبیل ارائه شد که امسال نیز براساس توافقات انجام یافته قرار است این خدمات رایگان برای شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر نیز ارائه شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد
  • پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جوان حمایت می‌کند