Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عراقچی گفت: ما اعتقاد داریم که اروپا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، چرا که ما ابتدا آن را فعال کرده و به پایان رساندیم. روسیه و چین هم با ما موافق هستند و همه معتقدیم اروپا نمی‌تواند از این بند استفاده کند. تاریخ انتشار: 17:15 - 29 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۸۳۷۵

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سید عباس عراقچی، امروز یکشنبه در جریان نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامد‌های ترور سپهبد شهید سلیمانی ، در بخشی از سخنانش به موضوع فعال شدن «مکانیسم ماشه» اشاره کرد و گفت: مکانیسم ماشه به معنای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاری که اروپا کرده، فعال کردن مکانیسم حل اختلاف طبق بند ۳۶ است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما اعتقاد داریم که اروپا این مکانیسم را نمی‌تواند فعال کند، چرا که ما ابتدا آن را فعال کرده و به پایان رساندیم. روسیه و چین هم با ما موافق هستند و همه معتقدیم اروپا نمی‌تواند از این بند استفاده کند. کار ما در کاهش تعهدات، اقدام جبرانی بود و اروپا نمی‌تواند در قبال کار ما اقدامی جبرانی کند. هنوز اتفاقی نیافتاده که ما تصمیم بگیرم. جمهوری اسلامی تصمیمات درست را در زمان و مکان مناسب می‌گیرد.

وی در خصوص علت سفر امیر قطر به تهران نیز گفت: این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود، البته زمانش مشخص نبود. سفری مهم بود و رایزنی‌های باید صورت می‌گرفت. دوستان قطری اصرار داشتند که اجازه نمی‌دهند از خاکشان علیه ایران اقدامی شود. این قبیل رایزنی‌ها عادی است و موضوعات دیگر از قبیل پرداخت پول شایعه بوده است.

بیشتر بخوانید:
عراقچی: آمریکا بداند که با شهادت سردار سلیمانی انگیزه‌های محور مقاومت بیشتر شده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکره با آمریکا نیز توضیح داد: این بحث محاسبات خود را دارد و بر اساس منافع کلان ملی کشور تصمیم گرفته می‌شود. پیش از ترور سردار سلیمانی ما گفته بودیم که تا زمان باقی ماندن فشار حداکثری آمریکا مذاکره موضوعیتی ندارد. از شروع سیاست فشار حداکثری امریکا، سیاست ما عدم مذاکره با آمریکا بوده است.

وی درباره شکایت عراق از ایران در موضوع حمله به عین الاسد نیز گفت: این موضوع صحت دارد. دولت عراق بر اساس کار حقوقی روتین این کار را انجام داده و هم حمله آمریکا و هم اقدام ایران را به اطلاع سازمان ملل رسانده‌اند. ما در حال رایزنی با دوستان عراقی هستیم. عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند و ما به آن احترام می‌گذاریم. اینکه تجاوزی به آن کشور صورت گرفته را قبول نداریم و پاسخ حقوقی به آن خواهیم داد.

وی اعلام کرد: شرایط ناشی از اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی شرایط ویژه‌ای داشت و بر اساس آن عمل شد.

وی درباره موافقت روسیه با پیوستن ایران به اجلاس شانگهای نیز گفت: روسیه یک قدرت بزرگ بین المللی است. روسیه در سال‌های اخیر جایگاه محکم‌تر در منطقه غرب آسیا پیدا کرده و سیاست خارجی فعالی را دنبال می‌کند. همکاری میان تهران و مسکو در سال‌های اخیر در موضوعات متعدد بیشتر شده است که روند آستانه هم در همین زمینه است. روسیه جایگاه قبلی خود در منطقه بازیافته و به جز سوریه، مسکو با دیگر کشور‌ها هم مذاکراتی داشته است و ما از آن برای صلح در منطقه استقبال می‌کنیم. ما سال‌ها است که تقاضای عضویت در پیمان شانگهای داشته ایم و روسیه به عنوان رئیس دید مثبتی به پیوستن ایران دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سپهبد شهید سلیمانی عراقچی مکانیسم ماشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه ۸ و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از میزبانی گرم الجزایر از رئیس جمهور ایران در خلال سفر به این کشور به منظور شرکت در نشست سران اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه، خواستار افزایش رایزنی‌ها و تقویت همکاری‌ها در راستای استقرار و تثبیت امنیت در منطقه شد.

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین ارائه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد قدردانی نمود و رأی غیرمسوولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه مزبور را به شدت محکوم کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌مابین تاکید داشت.

احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر اهمیت گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

وی همچنین از نقش رئیس جمهور کشورمان در نشست سران اوپک گازی و رایزنی‌های سیاسی قدردانی نمود و آن را نشان از وضعیت روابط ممتاز دو جانبه دانست.

وزیر امور خارجه الجزایر ضمن تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان برای توقف جنگ علیه غزه، گفت: قضیه فلسطین برای الجزایر از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

طرفین در پایان مجدداً خواستار افزایش روابط در تمامی سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شدند و بر لزوم پیگیری اجرایی‌شدن توافق‌ها تاکید نمودند.

کد خبر 6082818 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • بلینکن: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم
  • واکنش بلینکن به حمله منتسب به رژیم صهیونیستی علیه ایران
  • چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟
  • ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق علیه اسرائیل به آمریکایی‌ها پیام دادیم؛ گفتیم به دنبال توسعه تنش نیستیم
  • افشاگری بنیانگذار تلگرام علیه آمریکا/ گوگل و اپل هرچه را بخواهند سانسور می‌کنند
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل